3 квітня о 18:00Вебінар: Гейміфікація уроку як засіб підвищення ефективності навчання

Позакласний захід з хімії для учнів старшої школи "Таємниця кольору"

Про матеріал
Позакласний захід з хімії призначений для учнів старшої школи. Естетичне оформлення , відео з музичним супроводом, цікаві розповіді про утворення, властивості кольору, мають на меті не лише розширення кругозору учнів щодо утворення кольорів, а й розвиток пізнавальної активності.
Перегляд файлу

Позакласний захід з хімії  для учнів старшої школи

 

 

 

 

 

 

 

Таємниця  кольору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор: викладач хімії

 Волощук Олена Іванівна 

 

Анотація.

Позакласний захід з хімії призначений для учнів старшої школи. Естетичне оформлення живими кімнатними рослинами, відео з музичним супроводом, цікаві розповіді про утворення, властивості кольору, презентація мають на меті не лише розширення кругозору учнів, а й розвиток пізнавальної активності, вміння бачити та цінувати прекрасне навколо нас, бережно ставитися до оточуючого середовища, краси  різнобарв’я .

Тема: Таємниці кольору .

Мета: ознайомити учнів з різноманіттям кольорової гами, кімнатних рослин, їх біологічними особливостями; ознайомити з географічними зонами, які є батьківщиною кімнатних рослин; пояснити правила розташування та догляду за кімнатними рослинами; формувати екологічну культуру учнів, розвивати їх естетичні смаки; розкрити значення кімнатних рослин в житті людини; розширювати кругозір учнів та прагнення до пізнання нового.

Міжпредметні зв’язки: фізика, біологія ,географія, історія, література, БЖД,   музика.

Обладнання: набір системи відповідності кольорів   з етикетками (назва  українською та англійськими  мовами), 3-Д кольорові фотографії, комп’ютер, проектор, екран, слайди презентації, відео про різноманіття кольорів  з музичним супроводом.

План заходу:

Вступне слово викладача.

Кожну мить  буяння кольорів  створює настрій та  незвичайне відчуття свята.

Кольори вносять радісну лепту в наше життя, руйнуючи  гнітючі стандарти.

Колись давно наші предки вважали  світло це  невидимі щупальця флюїди, котрі виходять з ока, щупають предмет, і відразу повертаються знову в око щоб  повідомити про побачене мозок.

З того часу пролито  багато води,  ми стали  обізнанішими  дізнались  батога то більше  про кольори.  Не все  розвідане, колір приховує багато таємниць,отож давайте  відкриємо незвідане, дізнаємось більше.  

Тож давайте і ми з вами сьогодні вирушимо в  пошуках таємниць кольору:

Отож найперше  : що таке світло?

1-й учень. Світло – електромагнітні хвилі видимого спектру. Два поля поширюються в просторі, переносячи з одного місця в інше енергію та інформацію про місце свого появлення.
2-й учень. Світло – це зв'язок між нами і Всесвітом. З усіх явищ у Всесвіті світло являється найшвидшим один мільярд кілометрів на годину.Завдяки світлу ми можемо побачити далекі зірки і поглянути назад на початок існування.
3-й учень. Світло – це найменша кількість енергії, яка може бути переміщена.
Фотон, це елементарна частинка без справжнього розміру, яка не може бути поділена, а тільки створена або зруйнована. Світло від свічки не прискорюється до швидкості світла. В момент свого появлення, воно вже рухається зі швидкістю с.
4-й учень. Світло також має корпускулярно-хвильовий дуалізм, знаходячись в стані частинки і хвилі водночас.
5-й учень. Крім того, коли ми говоримо світло, ми маємо на увазі видиме світло, яке є маленькою часткою електромагнітного спектру: енергією у формі електромагнітного випромінювання.

Отож, світло є частиною спектру, елементарною часткою, яка поводить себе як хвиля, переноситься двома перпендикулярними полями та рухається з максимальною швидкістю, яка можлива у Всесвіті.

Але що таке колір ?

Учень 1 Відчуття кольору виникає внаслідок впливу на зоровий нерв електромагнітного випромінювання видимої  частки  спектра з частотами в межах 380-760 піко Гц. Сумарна дія електромагнітних випромінювань в усьому вказаному інтервалі викликає відчуття білого кольору, відсутність певного інтервалу довжин хвиль – забарвленого. Якщо з білого променя вилучається (поглинається) будь-який з спектральних кольорів то виникають в зорову апараті додаткові кольори.

Учень 2 Єдиної теорії кольору не існує. Більш відомий і звичний для нас – хімічний. Він пов'язаний зі здатністю деяких молекул вибірково поглинати, відбивати або випромінювати світло з певною довжиною хвилі. Так визначається, наприклад, колір звичайних фарб для малювання. Біологічні молекули з такими властивостями називають пігментами — хромофорів (греч. хромо — колір и форео — носій), таких, як    —СН —СН = СН—, —N = N— та інші.  За теорією Вітта, барвники містять також аукс-хромні групи, найважливішими з яких є - NH2 – ОН.

Учень 3  Правильне, хоча б якісне, усвідомлення процесів поглинання світла стало можливим тільки після розвитку електронної теорії будови атома й квантової хімії. Колір більшості неорганічних речовин обумовлений  переходами електронів між енергетичними рівнями в атомі  і   перенесенням даного заряду від атома одного елемента до атома іншого. Методи квантової хімії дозволяють доволі точно описати  механізм утворення  забарвлення  хімічних сполук.

Учень 4 Колір може виникати й у тому випадку, коли потік падаючих на речовину електромагнітних хвиль не сприймається оком. Так, деякі фарби і тканини починають приймати різні часом  дивовижні    забарвлення, коли на них діє випромінювання ультрафіолетового діапазону. Електрони, що поглинають енергію падаючих променів, починають віддавати її у вигляді хвиль іншого діапазону, що сприймаються людським оком.

Учень 5 при зміні яскравості можуть змінюватися співвідношення світло різних кольорів Вдень червоні кольори виглядають яскравішими, ніж уночі (бо вони краще сприймаються колбочками, які забезпечують денний зір). Сині кольори, навпаки, – уночі виглядають яскравішими, ніж удень (бо краще сприймаються паличками, які забезпечують нічний зір). Ефект виявлено в січні 1819 року – і названо на честь чеського вченого Яна Пуркинє.

Від чого залежить колір

Колір  залежить від  забарвлення речовини, і  як предмет освітлюється . Адже колір у речовини ми розрізняємо лише в тому випадку, коли на нього падає промінь світла. В темноті все здається чорним. Отже, щоб розібратися в природі кольору, треба пам'ятати властивості світлових променів.

Учень 1 в молекулах забарвлених речовин   рівні електронів досить близько розташовані один до одного.  Чим більше електронів в атомі, тим тісніше один до одного електронні рівні.  У такому випадку для переходу електрона з одного стану в інший потрібні кванти світла     видимої частини спектру. Такі багатоелектронні галогени, як   бром, йод, вже пофарбовані. Мають забарвлення    2, N 2 О 3 і ковалентні з'єднання, наприклад CuCl 2,  Al3

Учень 2   На стан іонів у розчині впливає зовнішнє поле молекул розчинника. У кристалах твердого речовини на атом чи іон діє кілька його найближчих сусідів. Атоми і іони в кристалічній решітці безперервно здійснюють коливальні рухи. При цьому вплив  між сусідніми частинками стає то меншим , то більшим. Цей вплив змінює колір речовини. Сірка може мати різний колір від світло-жовтого до темно-коричневого залежно від того, яка її кристалічна структура. Різноманітні алотропні модифікації фосфору: білий, жовтий, червоний, коричневий, фіолетовий, чорний і ряд інших (загалом 11) – володіють різними фізичними і хімічними властивостями. 

Учень 3 Колір твердих сполук, зокрема металів, залежить від того, хвилі якої довжини вони відображають.   Білий блиск срібла обумовлений рівномірним відображенням майже всього набору видимих ​​променів. А ось  Th і Pb краще відображають довгохвильові промені, тому вони здаються синюватими. До сріблясто-білого кольору вісмуту і Co домішується рожевий відтінок із-за різниці в поглинанні коротких і довгих променів.   

 

Учень  4  колір залежить і від  середовища  в якому поширюється світло.  У воді де світлові хвилі   зменшують свою довжину  колір  метеликів змінюється з голубого на  зеленуватий.  Обставини зовсім іншого змісту  переконують нас у тому, що вираз "блакитна кров" має не  алегоричний, а самий прямий сенс.   У пігменті, що забезпечує колір крові, замість заліза міститься ванадій.   сполуки  ванадію надають блакитне забарвлення рідини, що міститься в глоуторіях- мешканцях  океанських глибин. . У тих глибинах, де вони мешкають, кисню у воді дуже мало і їм доводиться пристосовуватись до таких умов.   Структура утворених  сполук визначають  і колір.

 

Учень 5  Молекули безбарвні, а речовина забарвлена. Колір кристалів, побудованих з безбарвних іонів і атомів, з'являється в результаті порушень ідеальності кристалічної решітки.  Синій чи фіолетовий колір безбарвної кам'яної солі виникає через виділення під впливом радіоактивного    металевого натрію.    Новоафонська  печера, що  в Грузії,  вражає своїми розмірами. У залах, висота яких сягає 100 м , подібно оздобленню підземних палаців Господині Мідної гори , виблискує різнобарв'я .  Іони і атоми натрію і калію надають підземним прикрасам блакитний, синій чи фіолетовий відтінок; рубідій і цезій червоний або оранжевий. Різні сполучення цих елементів утворюють всю барвисту полігамію кристалів, що утворюють сталактити, сталагміти, сталактити.

 


 

Незвичне в звичному

https://inspired.com.ua/wp-content/uploads/2012/02/Sonic-137594q-640x480.jpg

Учень 1 Колір очей – характеристика, що визначається пігментацією райдужної оболонки.   Хімічно ці речовини є похідними амінокислоти тирозину.

Учень 2  Колір очей може змінюватися протягом життя. Іноді незабаром після народження колір очей змінюється зі світлого на темний і пов'язане це  з накопиченням меланіну у райдужній оболонці.

Учень 3У літніх людей очі іноді бліднуть, що пов'язано з певною втратою прозорості мезодермального шару та зменшенням кількості меланіну

Учень 4 Німецький фотограф Martin Klimas, який спеціалізується на швидкісній зйомці, у своєму новому проекті поєднав фарби та музику.

Учень 5 Установивши на гігантські колонки посудину з фарбою, він вмикав музику на всю потужність та фотографував колір, який вона утворила. Вийшло досить цікаво

 

 

Психологія кольору

https://rivnepost.rv.ua/img/650/psikholohiya-koloru20180906_7995.jpg

Колір здатний пробуджувати емоції, викликати апетит і навіть змусити дитину плакати. Він може символізувати любов, дружбу, пристрасть, щастя, непорочність, мир. Колір може приваблювати або відштовхувати, заспокоювати або тривожити. Кожен колір має своє значення, свій смисл і символіку.

Учень 1  Червоний. Збуджує апетит, підсилює нашу увагу до деталей. Тривале сприйняття червоного кольору стомлює. Тому він може погіршити якість виконуваних завдань, роботи, знизити її ефективність. Часто червоний колір асоціюється з небезпекою, відбувається зниження мотивації.

Блакитний. Стимулює нетрадиційне мислення, підвищує його продуктивність. Цей колір знижує апетит, тому що нагадує про стерильність. Холодні відтінки голубого кольору заспокоюють.

Учень 2  Зелений. Підвищує внутрішній спокій, вселяє надію на майбутнє.

Жовтий. Найрадісніший колір у колірному спектрі. Він прискорює обмінні процеси, дає організму приплив енергії, стимулює діяльність нервової системи. Але якщо в приміщенні, де знаходяться маленькі діти, домінує жовтий колір, вони стають не спокійними і примхливими. Тому в дитячій кімнаті краще уникати жовтого кольору.

Учень 3  Оранжевий. Це яскравий колір, який стимулює розумову діяльність і налаштовує людину більш оптимістично. Більш темні відтінки співвідносяться з теплом, затишком, яскравіші — застерігають і підвищують пильність людини.

Рожевий. Цей спокійний теплий колір використовується як символ любові, жіночності. 

Учень 4  Фіолетовий. Це благородний колір, символ багатства, успіху, розкоші, обраності. Світлі відтінки фіолетового кольору (колір лаванди) заспокоюють і розслабляють людину, коли вона чимось схвильована, засмучена.

Чорний. Найзлосніший колір, символ смерті і трауру. Однак стародавні єгиптяни вважали, що чорний колір символізує життя і відродження. Деякі відомі торгові марки використовують цей колір, щоб надати своїй продукції аристократичності. Нині чорний колір часто символізує авторитетність і владу, а також агресивність.

Учень 5 Білий. Колір чистоти, невинності, чесноти. Він також може співвідноситися з порожнечею і безтілесністю. Його часто використовують як символ миру і нескінченності, а також з метою створення відчуття чистоти і стерильності. Ось чому формений одяг медичних працівників найчастіше білого кольору.

Золотий/Срібний. Золотий колір часто асоціюється з любов'ю, мудрістю і багатством. Срібний сприяє виникненню відчуття безпеки і стилю. Також він асоціюється з предметами розкоші. 

 

Інтелектуальна гра „Що? Де? Коли?”

Гра проходить 10 – 15 хвилин. Звучить тиха музика. Вчитель читає запитання, учні  повинні відповісти на них. За кожну правильну відповідь  учень  одержує один ігровий бал.     (за цим стежить „лічильник”). Запитання для гри:

  1.               Назвіть шкільний вапняк, який може бути різнобарвним. Крейда
  2.               Який колір для феєрверків найважче отримати? Синій. Його отримують за допомогою хлориду міді
  3.               Якого кольору срібне дзеркало? Срібного
  4.               «Чорним золотом називають»? Нафту
  5.               «Сонячний камінь» – це ? Янтар
  6.               Як називається фарба для підфарбовування постільної білизни? синька
  7.               Назвіть чорний космічний об'єкт. Чорна діра
  8.               Скільки кольорів має монохромна картина? Один
  9.               Який колір має камінь александрит при штучному освітленні? Червоний
  10.          Яка ящірка змінює колір залежно від навколишнього середовища? Хамелеон
  11.          Як називається абсолютно біле жива істота з червоними очима? Альбінос
  12.          Назвіть темно-синій барвник. Індиго
  13.          Що в давнину робили  з  сажі  і  з кислотної настойки сандалового дерева? Чорнила
  14.          Назва якого харчового жиру перекладається з грецької, як «перламутровий»? Маргарин
  15.          Який хімічний елемент створює різноманітні кольори. Хром

 

Конкурс відгадай загадку :

  1.               Кольором своїм  пишаюсь

Я хороший провідник

Скаже кожен довідник

( мідь)

  1.               Я рухлива і рідка

Я блискуча і  струнка

Всі мене звичайно знають

(ртуть)

  1.               Я метал, мов  хамелеон

Зміню колір  я в сполуках

А зовуть мене так просто…

(хром)

  1.               Людям я даю тепло

Мене знають вже давно

Колір сонця маю я

(сірка)

  1.               Неба кольору блакить

 Барвник відомий я усім

 Зовуть мене ультра…

( ультрамарин)

 

Заключна частина  заходу: ( слово вчителя )

Природа, частиною якої є колір, оточена таємницями, і спроби їх вирішення належить до найбільшої радості життя.

Прийнята на сьогоднішні теорія кольору  і не в змозі пояснити всі особливості цього процесу. І досі не розв'язано проблему подолання межі між фізичними закономірностями, що організовують роботу фізичного апарату сприйняття, і виникненням психічного феномена. Жодна теорія повністю не доводить, як колірні сигнали перетворюються на мислений образ об'єкта. Для здатності сприймати колір необхідно встановлення відносин між зором і розумом для виховання на ґрунті колірного зору почуття кольору, почуття колориту.

Історія   вивчення хімії кольору на цьому не завершується. Очікуємо на нові відкриття, нові  звершення. 
Саме головне – світ кольору можна пізнати.

docx
Додано
3 січня
Переглядів
153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку