Позакласний захід з хімії для учнів старшої школи
Таємниця кольору
Автор: викладач хімії
Волощук Олена Іванівна
Анотація.
Позакласний захід з хімії призначений для учнів старшої школи. Естетичне оформлення живими кімнатними рослинами, відео з музичним супроводом, цікаві розповіді про утворення, властивості кольору, презентація мають на меті не лише розширення кругозору учнів, а й розвиток пізнавальної активності, вміння бачити та цінувати прекрасне навколо нас, бережно ставитися до оточуючого середовища, краси різнобарв’я .
Тема: Таємниці кольору .
Мета: ознайомити учнів з різноманіттям кольорової гами, кімнатних рослин, їх біологічними особливостями; ознайомити з географічними зонами, які є батьківщиною кімнатних рослин; пояснити правила розташування та догляду за кімнатними рослинами; формувати екологічну культуру учнів, розвивати їх естетичні смаки; розкрити значення кімнатних рослин в житті людини; розширювати кругозір учнів та прагнення до пізнання нового.
Міжпредметні зв’язки: фізика, біологія ,географія, історія, література, БЖД, музика.
Обладнання: набір системи відповідності кольорів з етикетками (назва українською та англійськими мовами), 3-Д кольорові фотографії, комп’ютер, проектор, екран, слайди презентації, відео про різноманіття кольорів з музичним супроводом.
План заходу:
Вступне слово викладача.
Кожну мить буяння кольорів створює настрій та незвичайне відчуття свята.
Кольори вносять радісну лепту в наше життя, руйнуючи гнітючі стандарти.
Колись давно наші предки вважали світло це невидимі щупальця флюїди, котрі виходять з ока, щупають предмет, і відразу повертаються знову в око щоб повідомити про побачене мозок.
З того часу пролито багато води, ми стали обізнанішими дізнались батога то більше про кольори. Не все розвідане, колір приховує багато таємниць,отож давайте відкриємо незвідане, дізнаємось більше.
Тож давайте і ми з вами сьогодні вирушимо в пошуках таємниць кольору:
Отож найперше : що таке світло?
1-й учень. Світло – електромагнітні хвилі видимого спектру. Два поля поширюються в просторі, переносячи з одного місця в інше енергію та інформацію про місце свого появлення.
2-й учень. Світло – це зв'язок між нами і Всесвітом. З усіх явищ у Всесвіті світло являється найшвидшим один мільярд кілометрів на годину.Завдяки світлу ми можемо побачити далекі зірки і поглянути назад на початок існування.
3-й учень. Світло – це найменша кількість енергії, яка може бути переміщена.
Фотон, це елементарна частинка без справжнього розміру, яка не може бути поділена, а тільки створена або зруйнована. Світло від свічки не прискорюється до швидкості світла. В момент свого появлення, воно вже рухається зі швидкістю с.
4-й учень. Світло також має корпускулярно-хвильовий дуалізм, знаходячись в стані частинки і хвилі водночас.
5-й учень. Крім того, коли ми говоримо світло, ми маємо на увазі видиме світло, яке є маленькою часткою електромагнітного спектру: енергією у формі електромагнітного випромінювання.
Отож, світло є частиною спектру, елементарною часткою, яка поводить себе як хвиля, переноситься двома перпендикулярними полями та рухається з максимальною швидкістю, яка можлива у Всесвіті.
Але що таке колір ?
Учень 1 Відчуття кольору виникає внаслідок впливу на зоровий нерв електромагнітного випромінювання видимої частки спектра з частотами в межах 380-760 піко Гц. Сумарна дія електромагнітних випромінювань в усьому вказаному інтервалі викликає відчуття білого кольору, відсутність певного інтервалу довжин хвиль – забарвленого. Якщо з білого променя вилучається (поглинається) будь-який з спектральних кольорів то виникають в зорову апараті додаткові кольори.
Учень 2 Єдиної теорії кольору не існує. Більш відомий і звичний для нас – хімічний. Він пов'язаний зі здатністю деяких молекул вибірково поглинати, відбивати або випромінювати світло з певною довжиною хвилі. Так визначається, наприклад, колір звичайних фарб для малювання. Біологічні молекули з такими властивостями називають пігментами — хромофорів (греч. хромо — колір и форео — носій), таких, як —СН —СН = СН—, —N = N— та інші. За теорією Вітта, барвники містять також аукс-хромні групи, найважливішими з яких є - NH2 – ОН.
Учень 3 Правильне, хоча б якісне, усвідомлення процесів поглинання світла стало можливим тільки після розвитку електронної теорії будови атома й квантової хімії. Колір більшості неорганічних речовин обумовлений переходами електронів між енергетичними рівнями в атомі і перенесенням даного заряду від атома одного елемента до атома іншого. Методи квантової хімії дозволяють доволі точно описати механізм утворення забарвлення хімічних сполук.
Учень 4 Колір може виникати й у тому випадку, коли потік падаючих на речовину електромагнітних хвиль не сприймається оком. Так, деякі фарби і тканини починають приймати різні часом дивовижні забарвлення, коли на них діє випромінювання ультрафіолетового діапазону. Електрони, що поглинають енергію падаючих променів, починають віддавати її у вигляді хвиль іншого діапазону, що сприймаються людським оком.
Учень 5 при зміні яскравості можуть змінюватися співвідношення світло різних кольорів Вдень червоні кольори виглядають яскравішими, ніж уночі (бо вони краще сприймаються колбочками, які забезпечують денний зір). Сині кольори, навпаки, – уночі виглядають яскравішими, ніж удень (бо краще сприймаються паличками, які забезпечують нічний зір). Ефект виявлено в січні 1819 року – і названо на честь чеського вченого Яна Пуркинє.
Від чого залежить колір
Колір залежить від забарвлення речовини, і як предмет освітлюється . Адже колір у речовини ми розрізняємо лише в тому випадку, коли на нього падає промінь світла. В темноті все здається чорним. Отже, щоб розібратися в природі кольору, треба пам'ятати властивості світлових променів.
Учень 1 в молекулах забарвлених речовин рівні електронів досить близько розташовані один до одного. Чим більше електронів в атомі, тим тісніше один до одного електронні рівні. У такому випадку для переходу електрона з одного стану в інший потрібні кванти світла видимої частини спектру. Такі багатоелектронні галогени, як бром, йод, вже пофарбовані. Мають забарвлення NО 2, N 2 О 3 і ковалентні з'єднання, наприклад CuCl 2, Al3
Учень 2 На стан іонів у розчині впливає зовнішнє поле молекул розчинника. У кристалах твердого речовини на атом чи іон діє кілька його найближчих сусідів. Атоми і іони в кристалічній решітці безперервно здійснюють коливальні рухи. При цьому вплив між сусідніми частинками стає то меншим , то більшим. Цей вплив змінює колір речовини. Сірка може мати різний колір від світло-жовтого до темно-коричневого залежно від того, яка її кристалічна структура. Різноманітні алотропні модифікації фосфору: білий, жовтий, червоний, коричневий, фіолетовий, чорний і ряд інших (загалом 11) – володіють різними фізичними і хімічними властивостями.
Учень 3 Колір твердих сполук, зокрема металів, залежить від того, хвилі якої довжини вони відображають. Білий блиск срібла обумовлений рівномірним відображенням майже всього набору видимих променів. А ось Th і Pb краще відображають довгохвильові промені, тому вони здаються синюватими. До сріблясто-білого кольору вісмуту і Co домішується рожевий відтінок із-за різниці в поглинанні коротких і довгих променів.
Учень 4 колір залежить і від середовища в якому поширюється світло. У воді де світлові хвилі зменшують свою довжину колір метеликів змінюється з голубого на зеленуватий. Обставини зовсім іншого змісту переконують нас у тому, що вираз "блакитна кров" має не алегоричний, а самий прямий сенс. У пігменті, що забезпечує колір крові, замість заліза міститься ванадій. сполуки ванадію надають блакитне забарвлення рідини, що міститься в глоуторіях- мешканцях океанських глибин. . У тих глибинах, де вони мешкають, кисню у воді дуже мало і їм доводиться пристосовуватись до таких умов. Структура утворених сполук визначають і колір.
Учень 5 Молекули безбарвні, а речовина забарвлена. Колір кристалів, побудованих з безбарвних іонів і атомів, з'являється в результаті порушень ідеальності кристалічної решітки. Синій чи фіолетовий колір безбарвної кам'яної солі виникає через виділення під впливом радіоактивного металевого натрію. Новоафонська печера, що в Грузії, вражає своїми розмірами. У залах, висота яких сягає 100 м , подібно оздобленню підземних палаців Господині Мідної гори , виблискує різнобарв'я . Іони і атоми натрію і калію надають підземним прикрасам блакитний, синій чи фіолетовий відтінок; рубідій і цезій червоний або оранжевий. Різні сполучення цих елементів утворюють всю барвисту полігамію кристалів, що утворюють сталактити, сталагміти, сталактити.
Незвичне в звичному
Учень 1 Колір очей – характеристика, що визначається пігментацією райдужної оболонки. Хімічно ці речовини є похідними амінокислоти тирозину.
Учень 2 Колір очей може змінюватися протягом життя. Іноді незабаром після народження колір очей змінюється зі світлого на темний і пов'язане це з накопиченням меланіну у райдужній оболонці.
Учень 3У літніх людей очі іноді бліднуть, що пов'язано з певною втратою прозорості мезодермального шару та зменшенням кількості меланіну
Учень 4 Німецький фотограф Martin Klimas, який спеціалізується на швидкісній зйомці, у своєму новому проекті поєднав фарби та музику.
Учень 5 Установивши на гігантські колонки посудину з фарбою, він вмикав музику на всю потужність та фотографував колір, який вона утворила. Вийшло досить цікаво
Психологія кольору
Колір здатний пробуджувати емоції, викликати апетит і навіть змусити дитину плакати. Він може символізувати любов, дружбу, пристрасть, щастя, непорочність, мир. Колір може приваблювати або відштовхувати, заспокоювати або тривожити. Кожен колір має своє значення, свій смисл і символіку.
Учень 1 Червоний. Збуджує апетит, підсилює нашу увагу до деталей. Тривале сприйняття червоного кольору стомлює. Тому він може погіршити якість виконуваних завдань, роботи, знизити її ефективність. Часто червоний колір асоціюється з небезпекою, відбувається зниження мотивації.
Блакитний. Стимулює нетрадиційне мислення, підвищує його продуктивність. Цей колір знижує апетит, тому що нагадує про стерильність. Холодні відтінки голубого кольору заспокоюють.
Учень 2 Зелений. Підвищує внутрішній спокій, вселяє надію на майбутнє.
Жовтий. Найрадісніший колір у колірному спектрі. Він прискорює обмінні процеси, дає організму приплив енергії, стимулює діяльність нервової системи. Але якщо в приміщенні, де знаходяться маленькі діти, домінує жовтий колір, вони стають не спокійними і примхливими. Тому в дитячій кімнаті краще уникати жовтого кольору.
Учень 3 Оранжевий. Це яскравий колір, який стимулює розумову діяльність і налаштовує людину більш оптимістично. Більш темні відтінки співвідносяться з теплом, затишком, яскравіші — застерігають і підвищують пильність людини.
Рожевий. Цей спокійний теплий колір використовується як символ любові, жіночності.
Учень 4 Фіолетовий. Це благородний колір, символ багатства, успіху, розкоші, обраності. Світлі відтінки фіолетового кольору (колір лаванди) заспокоюють і розслабляють людину, коли вона чимось схвильована, засмучена.
Чорний. Найзлосніший колір, символ смерті і трауру. Однак стародавні єгиптяни вважали, що чорний колір символізує життя і відродження. Деякі відомі торгові марки використовують цей колір, щоб надати своїй продукції аристократичності. Нині чорний колір часто символізує авторитетність і владу, а також агресивність.
Учень 5 Білий. Колір чистоти, невинності, чесноти. Він також може співвідноситися з порожнечею і безтілесністю. Його часто використовують як символ миру і нескінченності, а також з метою створення відчуття чистоти і стерильності. Ось чому формений одяг медичних працівників найчастіше білого кольору.
Золотий/Срібний. Золотий колір часто асоціюється з любов'ю, мудрістю і багатством. Срібний сприяє виникненню відчуття безпеки і стилю. Також він асоціюється з предметами розкоші.
Інтелектуальна гра „Що? Де? Коли?”
Гра проходить 10 – 15 хвилин. Звучить тиха музика. Вчитель читає запитання, учні повинні відповісти на них. За кожну правильну відповідь учень одержує один ігровий бал. (за цим стежить „лічильник”). Запитання для гри:
Конкурс відгадай загадку :
Я хороший провідник
Скаже кожен довідник
( мідь)
Я блискуча і струнка
Всі мене звичайно знають
(ртуть)
Зміню колір я в сполуках
А зовуть мене так просто…
(хром)
Мене знають вже давно
Колір сонця маю я
(сірка)
Барвник відомий я усім
Зовуть мене ультра…
( ультрамарин)
Заключна частина заходу: ( слово вчителя )
Природа, частиною якої є колір, оточена таємницями, і спроби їх вирішення належить до найбільшої радості життя.
Прийнята на сьогоднішні теорія кольору і не в змозі пояснити всі особливості цього процесу. І досі не розв'язано проблему подолання межі між фізичними закономірностями, що організовують роботу фізичного апарату сприйняття, і виникненням психічного феномена. Жодна теорія повністю не доводить, як колірні сигнали перетворюються на мислений образ об'єкта. Для здатності сприймати колір необхідно встановлення відносин між зором і розумом для виховання на ґрунті колірного зору почуття кольору, почуття колориту.
Історія вивчення хімії кольору на цьому не завершується. Очікуємо на нові відкриття, нові звершення.
Саме головне – світ кольору можна пізнати.