Віртуальна експедиція: «Підкорюємо пік Перемоги»
Тема: Узагальнення знань з теми «Оксиген як хімічний елемент.
Кисень як проста речовина. Оксиди.»
Мета: узагальнення та систематизація знань з теми; розвиток творчого мислення учнів, здатності до співпраці, взаємо-та самоперевірка; формування досвіду творчої діяльності, розвиток пам’яті, уваги, наполегливості.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Урок побудований з урахуванням вікових особливостей учнів у формі віртуальної експедиції та містить елементи гри, змагань у ході якої учні мають можливість повторити й узагальнити ключові моменти теми, та застосувати їх під час виконання завдань.
Моя роль, як учителя на цьому уроці полягає не стільки в керівництві, скільки у підтримці та спрямуванні учнів на здобуття знань, застосуванні їх у процесі виконання практичних завдань. У ході уроку я учням пропоную завдання репродуктивного, навчально-пошукового та творчого характеру.
Частина завдань виконується групами; завдання вимагають прийняття єдиного спільного рішення. Цей урок вимагає великого емоційного викладання, насамперед, з боку вчителя, тому кількість завдань можна змінювати (їхня кількість залежить також від рівня підготовки класу).
Учитель. Ми з вами закінчили вивчати тему «Оксиген як хімічний елемент. Кисень як проста речовина. Оксиди», і момент, на який так чекали, настав. Сьогодні ми вирушаємо в серйозну експедицію, мета якої підкорення пік Перемоги - одну з найвищих точок у гірському плато Знань. Як ми й домовлялися, об’єднуємося у групи (за кількістю рядів). Кожну групу очолює інструктор-альпініст, якому добре відомий маршрут, і від уміння якого провести цим маршрутом команду залежить ваш успіх.
Та перш чим вирішити в експедицію, ми повинні залишити інформацію для адміністрації школи.
II. Узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок Бліц-опитування ( використання світлофорів: зелений - так, червоний — ні)
Учитель. І ось ми можемо вирушати. Прошу інструкторів отримати карту маршруту (вчитель кріпить великий маршрутний аркуш до дошки, а різнокольоровими прапорцями позначає просування команд маршрутом. (Додаток 1). Пропоную до місця старту дістатися на повітряних кулях, а щоб час минав швидше, у ході перельоту будемо знаходити відповіді на запитання. Це дасть змогу перевірити ваші знання, та з’ясувати яка з груп прибуде до місця старту першою.
Оголошуємо готовність №1
(Роздаються картки із завданнями, на яких учні дають відповіді і прикріплюють на дошці).
Виходячи з результатів попереднього завдання, учитель повідомляє, в якій послідовності групи виходять на маршрут.
Учитель. Тепер основна відповідальність покладається на ваших інструкторів. За моєю командою ви починаєте підйом (розв’язуєте завдання). Зустрічаєтеся на скелі Досягнення.
Мg+02 →
К + 02 →
S + 02 →
А1 + 02 →
Кожна група готує звіт на окремих аркушах, прикріпляючи їх на дошці. Оцінка результатів здійснюється за допомогою прапорців.
Учитель. Ну, що ж молодці. Ви добре попрацювали, і, доклавши невеликих зусиль ми дістанемося місця першого привалу - невеличкою грою в горах.
Яке чудове місце! Але, що це? Здається спокій нам тільки снився! На кам’яній породі я бачу якісь малюнки. Можливо це інформація, яку ми повинні розшифрувати. Хто ж перший може докопатися до суті?
Завдання І групі
Елемент, без якого не можна фотографувати?
Завдання II групі
Найпоширеніший метал земної кори?
Завдання І групі
Перетворити схеми на рівняння реакцій та дати назви речовинам.
А1 + 02 → А12Оз
S + 02 → S0з
Завдання II групі
Дописати рівняння реакцій, дати назви речовинам.
с + о2_→
Fe +O2 →
Учитель. І так подолано одну з найбільших перешкод. Тепер ми можемо бути впевнені в успіху нашої експедиції. Перед вами Вершина Успіху і до неї рукою подати. Вперед!
За кількістю відповідей від груп позначаємо на схемі порядок сходження. Завдання І групі (усно)
Яка користь і яка шкідливість озону?
Завдання II групі (усно)
В чому полягає фізіологічна дія кисню?
Учитель. І так ми на Вершині Успіху! Перед нами мальовнича панорама. Дійсно, «краще гір можуть бути тільки гори», як співав В.Висоцький. На такій висоті можна доторкнутися хмар руками. Але не слід забувати, що дихати все важче, сила витрачена на підйом, а попереду ще серйозні випробування, тож оголошую відпочинок. Другий привал.
Розташуйтеся зручніше. Сьогодні величезна кількість людей захоплюється розв’язуванням кросвордів. Я пропоную вам зайнятися цією справою на висоті. (Додаток 2)
Позначаємо результати прапорцем.
Учитель. Увага! Прошу інструкторів перевірити готовність команд до останнього етапу сходження. Нам залишається подолати Хребет Зусиль. Останній бій, як завжди, найважчий, але я переконана що, подолавши Безодню формул, піднявшись на Вершину Успіху та Скелю Досягнень, ви зможете пройти цей шлях упевнено і результативно. Бажаю успіху!
Завдання 1.(середній рівень).
Скласти формулу сполук з О таких елементів (Са, Fе,(ІІІ) A1, S(YІ)).
Завдання 2. (достатній рівень).
Написати рівняння, що характеризує хімічні властивості кисню.
Завдання 3. (високий рівень).
Написати рівняння реакцій взаємодії кисню з С(ІІ), С(ІУ), Мg та вказати тип реакції і назвати продукти реакцій.
Учитель. Ну а тепер на штурм! Долаємо останні метри підкорюємо пік Перемоги!
Вітаю вас! Досягти вершини було не просто і кожна команда знаходила свої шляхи для подолання труднощів. Попереду у вас нові дороги, нові перемоги. Але сьогодні всі ми переконалися, що разом можна розв’язати навіть непідсильні проблеми, а знання дають можливість досягти вершин успіху. Бажаю вам наполегливості та вагомих досягнень у вивченні найдивовижнішої науки - хімії.
Учні здають зошити на перевірку.
. Підбиття підсумків уроку. Учні коротко висловлюються про те, що запам’яталося та сподобалося на уроці.
Повторити матеріал теми. Підготуватися до тематичного оцінювання.
Додаток 1
Додаток 2