ВИХОВНИЙ ЗАХІД
«СВЯТО ХІМІЧНОЇ НАУКИ»
Мета: формування уявлень про зв'язок хімії і життя, використання хімічних речовин в побуті, перетворення хімічних сполук; виховання допитливості, цікавості до науки хімії, бережливого ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих.
Обладнання: хімічний посуд, реактиви, плакати, газети на хімічну тематику.
Хід заходу:
Слово вчителя. Шановні друзі! Сьогодні ми зібралися на свято хімічної науки. Це чарівна наука про перетворення хімічних речовин. Допоможе нам це показати група «Юних хіміків». Для них робота з хімічними речовинами є безпечною, оскільки вони знають правила безпеки життєдіяльності. Ми використовуємо речовини, які можна знайти вдома, на кухні. Але навіть безпечні речовини можуть стати отрутою, якщо їх використовувати не за призначенням. Пам’ятайте про це!
Ми покажемо вам казку про чудові перетворення речовин і казкових героїв. А допоможе нам у цьому наука …
(Вчитель обприскує плакат із заздалегідь нанесеним розчином лугу написом розчином фенолфталеїну. Проявляються малинові літери ХІМІЯ).
Вчитель. А тепер слово «Юним хімікам».
(Виходить група «Юних хіміків» в білих халатах, гумових рукавичках, окулярах, на голові – шапочки із символами елементів)
Перший учень.
О, Хімія, найкраща із наук
Ти ворогом і другом можеш бути,
Убити все живе – й допомогти
Красу життя сповна відчути.
Другий учень.
Усе залежить від тих рук
В яких твої досягнення і сила
Від мудрості і розуму людини.
Третій учень
Природа має лиш один секрет –
Чи тут, чи там, у Космосу глибинах,
Все: від малих піщинок до планет –
Із елементів складене єдиних.
Четвертий учень
Найцікавіша штука -
Ця хімія - наука,
Хоч куди не повернись,
Без неї не обійтись.
П’ятий учень
І в одязі, і в посуді,
Хімія тепер усюди,
І в колготках на ногах,
І на жіночих головах.
Разом.
Всім, хто з хімією знайомий,
Ми бажаємо бути здоровим!
(учні займають місця за столом з реактивами і хімічним посудом)
Ведуча. Я розкажу вам казку про п’ять чарівних апельсинів. В одному царстві жили-були принц з принцесою.
(виходять Принц з Принцесою і танцюють танок)
Ведуча. Вони сердечно піклувалися один про одного і про свій народ. Але одного разу, коли принц був на полюванні, налетів злий чаклун і зачарував принцесу.
(вибігає Чаклун і танцює танок, Принцеса засинає)
Чаклун. Я зачарував принцесу, і вона заснула непробудним сном. Вона може прокинутися лише тоді, коли вода перетвориться на малинове вино, а олія – на воду, коли рожеві квіти стануть фіолетовими, коли із води утвориться піна, а молоко стане синім. Але цьому ніколи не бувати!
(Чаклун вибігає. Заходить Принц. Бігає навколо Принцеси, заламуючи руки. Потім він засинає.)
Ведуча. Зморений горем і розпачем Принц засинає і сниться йому чарівний сон.
(виходить Старий чоловік)
Старий чоловік. Я допоможу тобі, Принце. Щоб розчаклувати свою Принцесу, тобі треба добути п’ять чарівних апельсинів. Але це не просто. Тобі треба пройти складні випробування. Допоможуть тобі в цьому чарівні феї.
(Старий чоловік зникає, виходять Феї з апельсинами і танцюють свій танок)
Перша Фея. Принце, щоб здобути перший чарівний апельсин, тобі треба розгадати загадку. Якщо ти даси правильну відповідь, то вода перетвориться на малинове вино.
(Фея передає Принцу свиток з загадкою)
Принц. Це складна загадка. Боюся з нею не справитися.
(звертається до залу)
Принц. Друзі! Допоможете мені?
(читає загадку)
Принц.
Я до всього справу маю:
Ґрунт у полі удобряю,
Урожай оберігаю,
Я перу і прибираю,
Я годую й одягаю,
І метал я добуваю,
Я лікую й зберігаю,
Я будую й освітляю,
І у космос я літаю.
А запитання моє —
Що це за наука є? (Хімія)
(в цей час учні з групи «Юних хіміків» до розчину пральної соди додають розчин фенолфталеїну і демонструють малинове забарвлення розчину).
Перший Юний хімік. Чудові перетворення бувають не тільки в казці. Якщо до розчину силікатного клею додати розчин фенолфталеїну, утвориться малинове забарвлення. Ця реакція є якісною на розчини лугів.
Перша фея. Ти правильно розгадав загадку. Отримай перший чарівний апельсин.
(Фея передає апельсин. Принц складає його у кошик)
Друга фея. Щоб здобути другий апельсин, ти повинен розгадати ще складнішу загадку. Якщо ти даси правильну відповідь, тоді олія перетвориться на воду.
(Фея передає Принцу свиток з загадкою)
Принц. Це дуже складна загадка. Друзі! Допоможіть мені.
(звертається до залу)
Принц.
Їх смак відразу ж розпізнаєш ти,
Коли лимон чи яблуко візьмеш до рота.
Від них всі речі треба берегти —
Така вже в речовин у цих робота.
Руйнують, роз'їдають, одяг рвуть...
Скажи: як речовини ці зовуть? (Кислоти)
(Група «Юних хіміків» до розчину чаю додає розчин лимонної кислоти і отримує безбарвний розчин)
Другий Юний хімік. В якості олії у нас виступає розчин чаю. Якщо додати до нього розчин лимонної кислоти, він стає безбарвним. Це якісна реакція на кислоти.
Друга фея. Ти правильно розгадав загадку. Отримай другий чарівний апельсин.
(Фея передає апельсин. Принц складає його у кошик)
Третя фея. Щоб здобути третій апельсин, ти повинен розгадати ще складнішу загадку. Якщо ти даси правильну відповідь, тоді рожеві квіти стануть фіолетовими.
(Фея передає Принцу свиток з загадкою)
Принц. Це ще складніша загадка. Друзі! Допоможіть мені.
(звертається до залу)
Принц.
Я сріблястий, я крилатий,
Високо люблю літати.
А корозії не знаю,
Плівкою себе вкриваю.
На опорах через ліс
То дротами я повис.
Можу двері змайструвати,
Посудом на кухні стати.
А народжуюсь із глини.
Чи назвеш мене ти нині? (Алюміній)
(Група «Юних хіміків» обприскує рожеві квіти, виготовлені із паперових серветок шляхом замочування у розчині чаю каркаде, розчином питної соди, і квіти набувають фіолетового забарвлення)
Третій Юний хімік. Рожеві квіти ми виготовили, замочивши серветки у міцному розчині чаю каркаде. Якщо їх обприскати міцним розчином питної соди, вони стануть фіолетовими.
Третя фея. Ти правильно розгадав загадку. Отримай третій чарівний апельсин.
(Фея передає апельсин. Принц складає його у кошик)
Четверта фея. Щоб здобути четвертий апельсин, ти повинен розгадати ще складнішу загадку. Якщо ти даси правильну відповідь, тоді із води утвориться піна.
(Фея передає Принцу свиток з загадкою)
Принц. Це ще складніша загадка. Друзі! Допоможіть мені.
(звертається до залу)
Принц.
Пахну, жовта, всім відома
І в аптеці і удома.
Мазі я для вас роблю,
Бо мікробів не люблю.
Як мене запалиш враз,
Із сірника добудеш газ. (Сірка)
(Група «Юних хіміків» додає до розчину лимонної кислоти розчин питної соди, утворюються піна з-за бурхливого виділення вуглекислого газу)
Четвертий Юний хімік. Якщо до розчину лимонної кислоти додати розчин питної соди, утворюється «шипучка», внаслідок проходження реакції нейтралізації і виділення вуглекислого газу.
Четверта фея. Ти правильно розгадав загадку. Отримай четвертий чарівний апельсин.
(Фея передає апельсин. Принц складає його у кошик)
П’ята фея. Щоб здобути останній апельсин, ти повинен розгадати ще складнішу загадку. Якщо ти даси правильну відповідь, тоді молоко стане синім.
(Фея передає Принцу свиток з загадкою)
Принц. Це найскладніша загадка. Друзі! Допоможіть мені.
(звертається до залу)
Принц.
«Рідким металом» мене називають,
Ще у термометри заливають,
Та брати в руки
Категорично забороняють. (Ртуть)
(Група «Юних хіміків» додає до крохмального клейстеру розчин йоду, утворюється синє забарвлення)
П’ятий Юний хімік. В якості «молока» виступає міцний розчин крохмального клейстеру. Якщо додати розчин йоду, утворюється синє забарвлення. Це є якісною реакцією на крохмаль.
П’ята фея. Ти правильно розгадав загадку. Отримай останній чарівний апельсин.
(Фея передає апельсин. Принц розкладає апельсини навколо Принцеси. Вона прокидається)
Ведуча. Так завдяки чарівним перетворенням речовин, які продемонстрували Юні хіміки, і вашої допомоги нам вдалося врятувати Принцесу.
(герої виходять на сцену і співають разом із залом)