Позакласний захід з хімії «Хімічні перегони» рекомендується проводити в кінці навчального року для учнів 6-7 класів. Особливістю даного заходу є те, що він дає можливість семикласникам узагальнити знання з хімії здобуті протягом першого року вивчення предмету, а учням 6-их класів отримати поняття про хімію як природничу науку.
Позакласний захід з хімії.
Гра- змагання «Хімічні перегони».
Мета:
• освітньо - навчальна: закріпити знання учнів про хімічні елементи; розширити поняття про застосування різних речовин; перевірити рівень вміння використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях;
• розвиваюча: формувати в учнів пізнавальний інтерес і творче мислення, сприяти розвитку в учнів логічного мислення на основі аналізу причино-наслідкових зв´язків;
• виховна: формувати в учнів новітній науковий світогляд, виховувати бережливе ставлення до природи.
Методи: словесні (бесіда); гра-змагання; наочні ілюстрації.
Обладнання і матеріали: стіннівки та плакати з хімії, головоломки-ребуси, хімічний посуд.
Місце проведення: хімічний кабінет.
ХІД ЗАХОДУ
Вступне слово вчителя (оголошення початку та умов гри, представлення).
Хімія – дивна наука.
В ній таємна прихована суть.
Простягає вона свої руки
У найглибші глибини, щоб буть,
Чарувати сучасну людину,
Дарувати їй блага земні.
З нею людство ніколи не згине,
Якщо вивчить закони її.
І тому кожен має пізнати
Всі хімічні закони життя.
Вчити хімію треба завзято
І в майбутнє нести ці знання!
Важко навіть уявити, як без мене Вам прожити!
Чищу, мию і годую, живлю, травлю і лікую.
Тіло ваше прикриваю, на городі помагаю.
Щоб родили помідори, я запропоную добрив.
Лаки, фарби та білила щоб охайною була оселя.
Посуд, меблі і тканини — це хімічні речовини.
І повітря, і вода, взагалі природа вся!
Хімію вивчай охоче — і в халепу ти не вскочиш.
Будеш знать про неї все, вона — користь принесе.
Хімію потрібно вчити, щоб спокійно вік прожити!
Ведучий 1. Ви помітили, що ми команди не назвали, отже надаємо їм право самим про себе розповісти.
Починаємо перший КОНКУРС «ВІЗИТКА». Кожна команда представляє назву, девіз, емблему.
Надаємо слово учням 7-А класу (виступ команди).
Надається слово для представлення команди учням 7-Б класу.
Ведучий 2. Ну що ж, команди привітались, а тепер час трохи розім’ятись!
Зараз проведемо другий КОНКУРС «РОЗМИНКА» (запитання ставляться по черзі кожній команді, якщо відповіді немає право відповісти надається другій команді).
ЗАПИТАННЯ
1. Назва якого елементу співпадає з назвою країни, що займає друге місце по кількості населення? (Індій(№49) Іn - Індія)
2. Назва якого елементу означає широку область людської діяльності, без розвитку якої він би не був відкритий? (Елемент Технецій (43) Тс добутий штучним шляхом в честь технічного прогресу названий технецієм)
3. 3 назвою якого хімічного елементу співпадає назва земної кори, що відома з курсу географії? (Літій -літосфера. Обидві назви походять від грецького слова "літос", що означає "камінь")
4. Назвати номери трьох найбільш поширених елементів на Землі. (8, 13, 14)
5. В якій капустині багато йоду? (Ламінарії або морській — 0,5% йоду)
6. Який елемент входить до складу зубної емалі? (Фтор, в нормальній питній воді міститься 0,5 — 1,2 мг/л фтору. Недостача або підвищення вмісту фтору у воді викликає захворювання зубів)
8. Автор сучасного хімічного алфавіту. ( Берцеліус)
9. Найпоширеніший метал земної кори. (Алюміній)
10.Найлегший елемент. (Гідроген)
11.Цар “неживої природи” (Силіцій )
12.Елемент № 7 (Нітроген).
13. Чи притягується кисень магнітом? (Так, у рідкому стані)
14. Що є однією з причин пошкодження озонового шару( Гази фреони, які зберігаються у повітрі 50-100 років.)
15. Скільки Оксигену міститься в організмі людини масою70 кг (62%, що становить 43,4 кг.).
16. Якого газу в повітрі найбільше? (Азоту)
17. З чого виготовляють папір? (Целюлози)
18. Який елемент має бактерицидні властивості? (Аргентум)
Ведучий 2. Журі підбиває результат за другий конкурс.
Ведучий 1. В кабінеті хімії існують певні закони, яких обов’язково необхідно дотримуватись, інакше може трапитись біда. Як ви гадаєте, що це за закони? Так, це правила техніки безпеки! Третій КОНКУРС «ЖИТТЯ МОЄ У НЕБЕЗПЕЦІ БЕЗ ПРАВИЛ ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ». Учасники від команд повинні вказати 9 помилок – порушень правил техніки безпеки під час проведення практичної роботи, відповідь аргументувати. Кожна помилка оцінюється в 1 бал.
Сценка «Практична робота»
У хімічний клас заходять два учні, один з них щось їсть, вони сідають за стіл, учень кладе їжу на край столу (1).
Починають виконувати досліди, при цьому один тримає пробірку, а інший наливає у неї реактиви (2), етикетка не повернута до долоні. Учні відкривають банки з хімічними реактивами і залишаються їх відкритими (3). Реактиви наливаються не над столом (4). Шепочуться й доливають новий реактив, не передбачений дослідом (5), нюхають (6).
Закривають флакони, переплутавши пробки (7), витирають руки об одяг і доїдають принесену їжу (8,9).
Ведучий 1. Журі підбиває результат.
Ведучий 2. Ми повторили правила з техніки безпеки. А зараз четвертий КОНКУРС «ЗАПАМЯТАЙКО». Перед вами 10 предметів хімічного обладнання. На запам’ятовування - 1 хвилина. Запишіть назви та передайте журі.(кожна правильна назва -1 бал)
Ведучий 2. Журі підбиває результат.
Ведуча 1. А зараз п’ятий КОНКУРС КРОСВОРДІВ. Заповнити кросворд назвами хімічних елементів на букви «К» та «С» (на виконання завдання 5 хвилин).
Ведуча 2. Завдання для глядачів (групи підтримки для класу). Попробуйте відгадати хімічні загадки. (Правильна відповідь 1 бал для своєї команди ).
1. Сам не горить, а горіння підтримує. (Кисень)
2. І мутніє, і шипить.
На дно сідає і кипить.
І тріскотить, і так зникає.
Відгадай, коли таке буває. (Під час хімічної реакції)
3. Червоніє та не від сорому, синіє та не від заздрощів. (Лакмусовий папірець)
4. Гризе, кусає, метал роз’їдає. (Корозія)
5. Із чим необхідно провзаємодіяти воді, щоб утворилась кислота?
(З кислотним оксидом.)
Ведучий 1.
6. Струму добрий провідник
У світі третій мандрівник,
З букви «А» я починаюсь.
Срібно – білий я й згинаюсь. (Алюміній)
7. Важчий я від Гідрогену,
Вдвічі важчий Оксигену,
В господарстві я згожуся,
Відгадайте, як я звуся. (Сульфур, сірка)
8. Гніт охайно запалили
Щоб все що хочу ми нагріли
Спирт горить досить яскраво
Цей ми прилад так назвали…(Спиртівка)
9. Я ― найкращий елемент
“Аш” у формулі — читайте
І прошу: запам’ятайте –
Я в солях, у кислоті,
Я — у річці, у воді.
Я — найлегший. Ось він я!
А яке моє ім’я. (Гідроген)
10. Хімікам давно відомо
Цілий буде реактив
Бо пробірка має наче ноги
Ноги їй дає…..(штатив).
11. Без цього не звариш ні борщу , ні каші ( Вода )
12. На полі вродився, на заводі зварився, в компоті спинився .
Що це таке ? (Цукор)
Ведучий 1. Журі підбиває результат.
Ведучий 2. Цю речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя». (Вода)
А вода це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
Відповідь.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
кавун |
полуниця |
яблуко |
мандарин |
банан |
91,45% |
90% |
85,56% |
85,2% |
74,9% |
Ведучий 1. Наступний сьомий КОНКУРС «ГЛОСАРІЙ».
Переведіть з хімічної мови на загальноприйняту наступні фрази (запитання ставляться по черзі кожній команді). За кожну відповідь 1 бал.
1. Не все те аурум, що блищить. ( не все те золото, що блищить)
2. Щоб друга пізнати, треба з ним пуд натрій хлориду з’їсти. (щоб друга пізнати треба з ним пуд солі з’їсти)
3. Ферумний характер. (залізний характер)
4. Слово – аргентум, а молчання аурум. (срібло, золото)
5. За купрумний грош удавився. (мідний)
6. Багато аш-два-о утекло з тих пір. (води)
7.Аурумна лихоманка. (золота лихоманка)
8.Купрумний вік (мідний вік)
9.Плюмбумні хмари. (свинцеві хмари)
10.Ферумний дроворуб.(залізний дроворуб)
Ведучий 2. А зараз перейдемо до восьмого КОНКУРСУ «КОНСТРУКТОР». Скласти назви хімічних елементів із запропонованих букв : О, Г, Л, М, К,С, И, Е, Н, І, Й, Р, А, У, Ф, Т.
(ОКСИГЕН, ЛІТІЙ, НАТРІЙ, КАЛІЙ, ФЕРУМ, ФЛУОР, МАГНІЙ, МАНГАН, АРГЕНТУМ)
Ведучий 1. Журі підбиває результат.
Ведучий 1. Журі підбиває результат.
Ведучий 2. Шановні учні! Ми продемонстрували вам лише невеличку частину тих дивовижних знань , які вивчає наука хімія. Сподіваємось, що вони вам сподобались! Тож на наступний рік готуйтеся вивчати цю цікаву науку.
Ведучий 1 . Наша гра-змагання підійшла до кінця. А тепер наступив найвідповідальніший момент. Журі підсумує результат хімічних змагань і вручить грамоту переможцю.