Тема: Інтернет-залежність.
«Навчіть себе думати».
Едвард де Боно
Мета: з’ясувати, що таке Інтернет-залежність, причини та ознаки Інтернет-залежності; встановити позитивні та негативні наслідки впливу глобальної мережі Інтернет на розвиток дитини; визначити найбільш ефективні шляхи попередження та подолання залежності підлітків від віртуальної Інтернет-реальності; показати значущість самоконтролю щодо роботи в мережі Internet; підвищити рівень усвідомленості вихованцями необхідності правильного відпочинку протягом навчального (трудового) дня з метою збереження їх фізичного та психічного здоров'я;
розвивати критичне мислення, пізнавальну активність, творчий потенціал учнів; залучати їх до самостійної діяльності: набуття учнями нових знань, аналіз інформації, визначення причинно-наслідкових зв’язків між явищами та процесами, узагальнення інформації і формулювання висновків;
виховувати комунікативні якості в процесі групової роботи, поважного ставлення до думки співрозмовника, посилити почуття взаємної відповідальності, сприяти підвищенню самооцінки учня шляхом залучення до індивідуально-групової роботи; виховувати правильне ставлення кожного учня до проблем, пов’язаних з забезпеченням безпечної життєдіяльності людини й суспільства.
Обладнання та наочність: ноутбук, проектор, інтерактивна дошка, презентація, відеофрагмент «Інтернет-залежність у дітей», надруковані зображення різнокольорових капелюхів, різнокольоровий папір, маркери, скотч.
Хід заходу
Вчитель
Доброго дня усім присутнім! Сьогодні ми з вами будемо обговорювати надзвичайно важливу і актуальну тему Інтернет-залежності, яка є наслідком бурхливого розвитку комп'ютерних технологій. Тому на сьогодні є актуальним визначення причин розвитку залежності від віртуальної Інтернет-реальності і ознак її прояву у підлітків та пошуку найбільш ефективних шляхів її профілактики, розробки практичних рекомендацій щодо попередження залежності підлітків від віртуальної Інтернет-реальності.
Епіграфом до нашого заходу я взяла слова «Навчіть себе думати» відомого британського психолога, експерта в області творчого мислення і письменника Едварда де Боно, який є автором методу «Шість капелюхів мислення». Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору. Цей захід ми проведемо, використовуючи даний метод.
Метод «Шість капелюхів»
Робота в групах
І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?
У режимі червоного капелюха в учасників є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.
Які почуття в мене викликає поняття «Інтернет-залежність»?
Виступи груп
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?
У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.
Що таке Інтернет-залежність? Які причини Інтернет-залежності? Які ознаки Інтернет-залежності?
Вчитель
Бурхливий розвиток комп'ютерних технологій в останні роки накладає певний відбиток на розвиток особистості сучасної дитини. Потужний потік нової інформації, застосування комп'ютерних технологій, а саме розповсюдження соціальних мереж, ігрових сайтів має великий вплив на виховний простір сучасних дітей та підлітків. Залежність від віртуальної реальності — новий вид залежної поведінки. Що ж таке Інтернет-залежність? Що спричиняє цю залежність? Чому деякі люди, а згідно досліджень, частіше підлітки, підпадають під такий стійкий вплив віртуальної Інтернет-реальності?
Демонстрація відеофрагмента «Інтернет-залежність у дітей».
Виступи груп.
Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Для чого це потрібно робити? Чому це спрацює? Які переваги?
Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.
Що ви знаєте про користь Інтернету?
Виступи груп.
Критичне ставлення до події, явища. Обережність. Що може статися поганого або що піде не так? У чому недоліки?
Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені.
Які негативні наслідки впливу Інтернету?
Виступи груп.
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.
Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.
Чи є альтернатива Інтернету? Які найбільш ефективні шляхи попередження та подолання залежності підлітків від віртуальної Інтернет-реальності?
Виступи груп.
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, або в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.
Чого ми досягли? Що потрібно зробити далі? У якому капелюсі вам найбільше сподобалося працювати? Мислення у якому капелюсі стало для вас найбільш важким та незвичним?
Виступи груп.
Вчитель
Отже, залежним від віртуальної Інтернет-реальності, в принципі, може стати будь-яка дитина і підліток, але шанси зменшуються, якщо: у сім'ї присутня атмосфера дружелюбності, спокою, комфорту і довіри; у дитини різнобічні інтереси та захоплення; дитина вміє налагоджувати позитивні відносини з оточуючими; дитина вміє ставити перед собою хоча б найменші цілі.
Без Інтернету зараз не можна уявити собі повноцінне існування сучасного суспільства. Саме компенсаторна функція Інтернету заворожує: адже в цьому світі чудес можна отримати те, чого ніколи не матимеш в житті, і стати тим, ким ніколи не станеш в реальності. Але все ж таки потрібно використовувати Інтернет лише з користю для себе, наполегливо шукати альтернативу Інтернету для збереження свого фізичного та психічного здоров'я.
Дякуємо за увагу!