Управління освіти
Святошинської районної в місті Києві
державної адміністрації
середня загальноосвітня школа №162
Клас: 7
Інтегрований урок:Вага тіла на планетах Сонячної системи. Діаграми Excel.
Виконали:
вчитель фізики
вчитель вищої категорії
старший вчитель
Шелкова Наталія Іванівна
вчитель інформатики
вчитель І категорії
Хусаінова Алла Віталіївна
Київ – 2020
7клас
Тема:Вага тіла на планетах Сонячної системи. Діаграми Excel.
Мета:
1.Дидактична:
2. Розвиваюча:
3. Виховна:
Тип уроку:
урок узагальнення і систематизації знань, урок дослідження, інтегрований урок (інформатика, фізика, астрономія)
Інноваційні методи роботи на уроці:
Обладнання та наочність:
Хід уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок! Це космічна подорож!
Вже давно людина намагається підкорити космічний простір. І перші польоти будуть, звичайно, до найближчих сусідів – планет Сонячної системи.
А якби людина почувала себе, потрапивши на інші планети?
Сьогодні на уроці, тема якого(Слайд 2)"Вага тіла на планетах Сонячної системи. Діаграми Excel", ми:
Встанови співвідношення між фізичною величиною та її формулою(Слайд5):
Встанови співвідношення між назвою сили та тілами, що взаємодіють(Слайд6):
Встанови співвідношення між поняттям та його визначенням(Слайд 7):
Варіант І |
Варіант ІІ |
Підвішена до стелі люстра діє на стелю із силою 59 Н. Яка маса люстри? |
Знайти вагу яблука масою 150г. |
Складіть словесний алгоритм розв’язку цієї задачі. |
Складіть графічний алгоритм розв’язку цієї задачі. |
Варіант І
Задача 1
Дано: Р =59 Н g≈ 10 |
СІ
|
Розв’язок
[ |
Розв’язок
|
m - ? |
Варіант ІІ
Задача 1
Дано: m= 150 г g≈ 10 Н/кг |
СІ 0,15 кг
|
Розв’язок
|
Розв’язок
|
Р - ? |
Задача 2(Варіант І та ІІ) – (Слайд 13)
Зараз ми відправляємося з вами в далеку подорож.
Звісно, за урок ніякої реальної подорожі в просторі здійснити не можливо, але сучасний мультимедійний комп’ютер, під’єднаний до мережі Internet, дозволить нам здійснити цю захоплюючу пізнавальну мандрівку не виходячи з класу.
Тож у перед – по планетам Сонячної системи.
Хоча, реальний політ на найближче небесне тіло – Місяць – вже було здійснено.
В 1969 році американські астронавти Ніл Армстронг і Едвін Олдрін першими в історії людства ступили на Місяць.
Перенесемось в цей момент у 1969 рік (Слайд 14) – відео "рух космонавтів по поверхні Місяця".
Проблемне запитання:Як би ви себе почували на Місяці?
Чому космонавт так незвичайно рухається?
(Місяць менший за Землю. Тому сила тяжіння у нього менша. Вага космонавта зменшилась у 6 раз. Тому він так пересувається. Ми теж стали б легші в 6 разів.)
Що ви знаєте про силу тяжіння і вагу тіла?
( Два учні біля дошки: один про силу тяжіння, другий – про вагу тіла. Роблять записи за схемою.)
Поки учні готуються біля дошки дивимось відео " вага на Землі, в невагомості, на Місяці"(Слайд 15).
А яку вагу будуть мати космонавти на інших планетах?
Давайте подивимось на планети Сонячної системи за допомогою наших учнів-дослідників які підготували інформацію про планети ( учні по черзі виходять до дошки)(Слайд 16 - 23).
Це реальні фотографії, які були отримані за допомогою міжпланетних станцій. І ви бачите наскільки різні наші сусіди.
Подивимось як би вони виглядали, якщо їх розташувати поруч(Слайд 24) – відео "порівняння розмірів планет".
Що ви можете сказати про планети?
( Планети поділяються на дві групи: планети земної групи ( Меркурій, Венера, Земля, Марс) – ближчі до Сонця та планети-гіганти ( Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун) – назва говорить сама за себе).
Тож відправляємось в подорож по планетам і дізнаємось скільки будемо важити на кожній з них.
Як, на вашу думку, чи однакова буде вага людини на різних планетах? Якщо різна, то на яких планетах більша, а на яких менша? ( На Меркурії ми будемо легше ніж на Землі, а на Юпітері нас , мабуть, розчавить, адже він такий великий.)
Перевіримо наші здогадки.
Як це зробити?Треба скористатись формулою ваги тіла(Слайд 25):
де Р – вага тіла, Н
– маса тіла, кг
– прискорення вільнольго падіння,
То від чого залежить вага тіла?( від )
Де знайти необхідні дані?( в Інтернеті )
За допомогою даних які ми знайшли в Internet за адресоюhttp://www.solarviews.com/eng/solarsys.htm(Слайд 26):
Тут багато цікавого . Тільки , на англійській мові. Ми з вами зробили попередню роботу , щоб адаптувати цю таблицю до нашого уроку,використовуючи таку програму як табличний процесор Еxcel . Отримали таблицю даних з Интернета в Excel, копія якої знаходиться у васна рабочих столах комп’ютерів під ім'ям Планети Сонячної системи.(Слайд 29)
Але, перш ніж почати роботу з комп’ютером. звернемо увагу на техніку безпеки.(Слайд 27 - 28):
(Слайд 29):
На планеті Земля маса учня 50 кг |
|
||||
Планета |
R/R3 |
M/M3 |
p/p3 |
gпл |
Вага |
0,38 |
0,05 |
0,9837 |
3,7 |
|
|
Венера |
0,95 |
0,89 |
0,9511 |
8,9 |
|
Земля |
1 |
1 |
1 |
9,8 |
|
Марс |
0,53 |
0,11 |
0,7156 |
3,7 |
|
Юпітер |
11 |
318 |
0,2409 |
25,8 |
|
Сатурн |
9 |
95 |
0,125 |
11,3 |
|
Уран |
4 |
15 |
0,2337 |
9 |
|
Нептун |
4 |
17 |
0,2971 |
11,6 |
|
|
|
||||
Місяць |
0,27 |
0,01 |
0,6051 |
1,623 |
|
Як теперь провести розрахунки, застосував электронні таблиці Excel?(Використовуємо формули,в комірці вага планети)
Для розрахунку Ваги тіла на будь якій планеті застосовуємо яку формулу?
(P=mg)
Як записати її в Excel? (Наприклад для планети Меркурий F3=E3*50)
Потім цю формули, для того щоб не набирати в кожній комірці ми повинні?(Скопіювати)
Як копіювати набрану формулу?
Вам залишається по цим даним побудувати діаграму .
Як будувати діаграми?(Мастер діаграм)
Як виділити 2 не суміжних стовпця?(Ctrl + мишью)
Як встановити формат числа?(Формат – Ячейка – Вкладка Число – Числовой – 1 знак – Ок)
Що ж, починаємо працювати.
Учні виконують роботу ( на протязі 10 хв) під наглядом учителя, форматують діаграми на свій смак.
Подивимось на екран які результати у вас вийшли.(Слайд 30):
Що ми бачимо на діаграмі?
Висновок: Аналіз діаграми показує:
Порівняємо залежність ваги від характеристик планет .
Робимо висновок:Чим більша планета тим більше буде вага тіла.
Чи не виникло у вас якихось запитань?(Сатурн друга за розмірами планета сонячної системи, а вага космонавта на ній вийшла майже така ж як і на Землі, чи немає в наших розрахунках помилки ?
Давайте ще раз подивимось на нашу зведену таблицю планет.(Слайд 31)
( Сатурн – це газовий гігант з великим радіусом,але порівняно не дуже великою масою, а тому і невеликої густини. В наслідок цього – вага на ньому буде майже такою, як і на Землі.)
Висновок: З цих даних випливає що всі розрахунки зроблені вірно. Як ви вважаєте чи комфортно буде космонавту на інших планетах.
Ось і закінчилась наша віртуальна подорож. Ми всі стомились, багато чого дізналися, тепер давайте спробуємо виразити наші враження від цієї мандрівки.
Ми вам пропонуємо зробити це таким чином (Слайд 32):
№ п/п |
|
Відповіді учнів записуємо на дошці. |
|
Підібрати слово іменник - що позначає тему |
Подорож |
|
Підібрати два прикметника- що описують тему. |
Віртуальна, пізнавальна. |
|
Три дієслова- що називають дію пов’язану з темою. |
Визначали,будували,порівнювали. |
|
Фраза з чотирьох слів-що висловлює ставлення почуття до теми; висновок. |
Вага тіла різна на |
|
Одне слово синонім до першого слова- що містить сутність теми. |
Планетах |
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
1