Пропоную позакласний захід з навчання грамоти на тему " День народження Мови". В конспекті подано цікаві завдання, ігри,інсценізація, кросворд на засвоєння та узагальнення знань з навчання грамоти. Завдання підібрано так, щоб залучити до роботи якомога більше дітей класу.
Тема: День народження Мови
Мета: Збагатити знання учнів про час виникнення мови, способи передачі інформації в давній час, продовжити знайомство зі словами – родичами. Збагачувати активний словник учнів.
- Сьогодні нас запросили на день народження. А хто запросив, ми дізнаємося,коли розгадаємо кросворд.
Кросворд « Рідна мова»
Все одно ми голос маємо.
Шкода, що вiн в нас не звучить.
То шипить, а то свистить.
Ми тому й не голоснi,
Ми звемося ….(Приголосні)
То мене повинен знати.
А коли мене не знаєш,
То нічого не вгадаєш. (Літери)
Приголосний завжди … (твердий)
Відгадай ім’я
Міцно з ним пов’язна
Звуків голосних сім’я
Став над о – ворона
А над а – вже ворона
Вже не птах, кобила
Має чорну масть вона. (Наголос)
Можна поділити на …(Склади)
Приголосний завжди…(м’який)
Дуже просто всі ми їх вгадаємо.(Звуки)
Як одна міцна сімя.
Варто всіх у цій родині
Знати грамотній дитині.(Абетка)
- Так,це наша рідна мова. Якою мовою ми розмовляємо? (Українською)
- Спочатку познайомимося з нею, адже народилася вона дуже, дуже давно. ( Малюнок дівчинки в українській формі)
-Давайте послухаємо невигадану історію про появу мови.
Колись первісні люди
не знали ані слова,
не вміли пояснити:
це — мамонт, то — корова.
Вони порозумітись
старались між собою —
показували пальцем,
кивали головою.
Якщо чужинці раптом
з’являлись із-за лісу,
нахмурювали брови,
хапалися за списа.
Стрічали друзів з миром,
усміхнено, охоче,
і дивувались щиро,
до неба звівши очі.
А потім, щоб онукам
про все це розказати,
то вигадали мову
і стали розмовляти.
Наша дівчинка Мова була спочатку зовсім іншою. Це були малюнки на скелях, які люди читали, як листи. І перш ніж люди почали розмовляти тією мовою, як розмовляємо ми з вами пройшло багато багато років.
2. Мотивація діяльності учнів
- А що найголовніше і найсмачніше на будь якому дні народженні? Правильно, це пиріг або торт. Дівчинка Мова нас також пригостить пирогом, але спочатку треба виконати всі завдання, які нам приготувала іменинниця ось на такому уявному тортику. Згодні?
3. Складання нових слів
Щоб створити святковий настрій гості прийшли з мовними кульками. На кожній кульці буква. Створіть із них нові слова. ( кульки, на яких записані букви: к а і о м в н с л и )
(кіт, мова, вона, ніс, син, ліс, лис…)
4. Розшифруй слова.
На святковому столі стояли фрукти. Щоб взнати , що їли гості , треба відгадати фрукт за схемою. Якщо відгадали, то відкривається малюнок. ( На дошці 4-5 звукових схем. )
ананас , груша, персик, банан, апельсин.
5. Інсценізація казки
Гості веселилися і вирішили поздоровити іменинницю і подарували їй квиток до театру. А в театрі зараз йде інсценізація казки « Ріпка» Ось зараз ми її і подивимося.
Інсценізація
|
6. Гра « Склади слово»
Гості трішки засумували і тому імениниця пропонує розваги. Пограємо в гру « Склади слово»
Групам учнів лунають букви з розрізної азбуки. Кожен учень одержує по 1 букві. Треба вишикуватися біля дошки так, щоб вийшло слово.
Слова: Вікно - вінок
Сокіл-лісок
Сосна – насос
Мала-лама
7. Підсумок заняття
- Молодці, діти! Наша дівчинка Мова дуже задоволена вашою роботою на сьогоднішньому занятті. І тому зараз ви отримаєте обіцяний смачний пиріг.