Позакласний захід з навчання грамоти на тему " День народження Мови"

Про матеріал

Пропоную позакласний захід з навчання грамоти на тему " День народження Мови". В конспекті подано цікаві завдання, ігри,інсценізація, кросворд на засвоєння та узагальнення знань з навчання грамоти. Завдання підібрано так, щоб залучити до роботи якомога більше дітей класу.

Перегляд файлу

Тема: День народження Мови

Мета: Збагатити знання учнів про час виникнення мови, способи передачі інформації в давній час, продовжити знайомство зі словами – родичами. Збагачувати активний словник учнів.

  1.     Повідомлення теми і мети заняття. 

- Сьогодні нас запросили на день народження. А хто запросив, ми дізнаємося,коли розгадаємо кросворд.

Кросворд « Рідна мова»

  1. Хоч чудово не спiваємо,

Все одно ми голос маємо.

Шкода, що вiн в нас не звучить.

То шипить, а то свистить.

Ми тому й не голоснi,

Ми звемося ….(Приголосні)

 

  1. Коли хочеш ти читати,

 То мене повинен знати.

 А коли мене не знаєш,

 То нічого не вгадаєш. (Літери)

 

  1. Перед а, чи у, чи и

 Приголосний завжди … (твердий)

 

  1. Є значок маленький

Відгадай ім’я

Міцно з ним пов’язна

Звуків голосних сім’я

Став над о – ворона

А над а – вже ворона

Вже не птах, кобила

Має чорну масть вона. (Наголос)

 

  1. Кожне слово, як тут не крути

Можна поділити на …(Склади)

 

  1. Перед я, чи ю, чи і

Приголосний завжди…(м’який)

 

  1. У вимові завжди чисті
    Звуки ми, ще й голосисті.
    Небагато нас, а все ж
    Без нас слова не складеш (голосні)

 

 

  1. Ми їх чуємо і вимовляємо

Дуже просто всі ми їх вгадаємо.(Звуки)

 

  1. Букви всі від - А до Я, -

Як одна міцна сімя.

Варто всіх у цій родині

Знати грамотній дитині.(Абетка)


- Так,це наша рідна мова. Якою мовою ми розмовляємо? (Українською)

- Спочатку познайомимося з нею, адже народилася вона дуже, дуже давно. ( Малюнок дівчинки в українській формі) 

-Давайте послухаємо невигадану історію про появу мови.

 

Колись первісні люди 
не знали ані слова, 
не вміли пояснити: 
це — мамонт, то — корова. 
Вони порозумітись 
старались між собою — 
показували пальцем, 
кивали головою. 
Якщо чужинці раптом 
з’являлись із-за лісу, 
нахмурювали брови, 
хапалися за списа. 
Стрічали друзів з миром, 
усміхнено, охоче, 
і дивувались щиро, 
до неба звівши очі. 
А потім, щоб онукам 
про все це розказати, 
то вигадали мову 
і стали розмовляти.  


Наша дівчинка Мова була спочатку зовсім іншою. Це були малюнки на скелях, які люди читали, як листи. І перш ніж люди почали розмовляти тією мовою, як розмовляємо ми з вами пройшло багато багато років.

 

 

 

 2.  Мотивація діяльності учнів

- А що найголовніше   і найсмачніше на будь якому дні народженні? Правильно, це пиріг або торт. Дівчинка Мова нас також пригостить пирогом, але спочатку треба виконати всі завдання, які нам приготувала іменинниця ось на такому уявному тортику. Згодні?

3. Складання нових слів 
Щоб створити святковий настрій гості прийшли з мовними кульками. На кожній кульці буква. Створіть із них нові слова. ( кульки, на яких записані букви:  к а і о м в н с л и ) 
(кіт, мова, вона, ніс, син, ліс, лис…) 

 

4. Розшифруй слова. 
На святковому столі стояли фрукти. Щоб взнати , що їли гості , треба відгадати фрукт за схемою. Якщо відгадали, то відкривається малюнок. ( На дошці 4-5 звукових схем. ) 
ананас , груша, персик, банан, апельсин. 

 


5. Інсценізація казки 
Гості веселилися і вирішили поздоровити іменинницю і подарували їй квиток до театру. А в театрі зараз йде інсценізація казки « Ріпка» Ось зараз ми її і подивимося.

 Інсценізація
Не часто в нашій Україні
Бува, щоб ріпку хтось садив...
Але було... В одній хатині
Дідусь Панас з сім’єю жив.

Раз навесні, коли берізки
Пухкі сережки одягли,
Коли дрібні зелені бризки
Так рясно на гілля лягли,

Дід порався в своїм садочку,
Доріжки чистив, тин ладнав,
Скопав землицю на горбочку,
Що посадити тут – не знав.

І раптом вибігла Ганнуся,
Набрати думала води...
Підбігла, лащиться:”Дідусю,
Ти мені ріпку посади!”

І посадив...
Ходив щоранку поливати,
Глядів, щоб півник не стоптав.
Бур’ян зривав, щоб їй зростати,
Ретельно ріпку доглядав.


А українські землі – диво!
За труд відплачують як слід.
І ріпка виросла красива,
„Хороша ріпка!” – каже дід.


Блищить на сонці чепурненька,
Як мед, не скласти їй ціни,
Тугенька, жовта, величенька.
А висоти!
А ширини!


Дід довго нею милувався,
І знав, що він досяг мети.
Хоч шкодував, і хоч вагався,
Та все ж сказав:”Пора тягти!”

На другий день зібрався зранку,
Неначе десь на свято йшов,
Надів сорочку-вишиванку,
До ріпки стиха підійшов.

До неї чемно привітався,
Примірявся і так, і сяк.
Але ж... як тільки не старався,
А витягти не міг ніяк.



Дід:
Гей, жінко, нумо вийди з хати,
Покинь всі справи хоч на мить.
Біжи мені допомагати,
Бо ріпка глибоко сидить.

Баба:
Ти кликав, діду?
Я хутенько,
Усе покинула й біжу.
Ця ріпка й справді величенька,
Давай тобі допоможу.

Ведучий:
Бабця - за діда, дід – за ріпку,
Разом щосили потягли...
Вона ж сидить в землиці кріпко – 
Так витягти і не змогли.

Баба:
Онучко, чуєшь? Йди скоренько!
Де ти там граєшься? Давай!
Засіла ріпка глибоченько,
Її тягти допомагай!

Ведучий:
Дівча – за бабцю,
Та – за діда,
А дід – за ріпку,
Й потягли...
Не подає красуня й виду.
Так витягти і не змогли.

Онучка:
Сірко!
Біжи сюди, собачко!
Чіпляйсь за мене,
В ряд ставай!
Разом і витягнем, побачиш.
Ти тільки нам допомагай.

Ведучий:
Сірко – за внучку,
Та – за бабу,
Бабуня діда обійма,
Той тягне...
Та виходить слабо,
І успіху ніяк нема.

Сірко:
Гей, кицько, глянь, усі при ділі.
Не гай часу, сюди біжи!
Що розляглася в тому зіллі?
Ти краще нам допоможи.

Ведучий:
Киця - за собачку,
Той за онучку зачепивсь,
Вона – за бабу, та – за діда,
А дід за ріпку ухопивсь.
Дід тягне обома руками,
Командує:”Тягніть! Тягніть!”
Сам сперся обома ногами...
А ріпка смирненько сидить!
Лоби в усіх уже намокли,
Сміється сонечко згори,
А мишеня блиснуло оком
І хвацько вилізло з нори.

Миша:
Без мене тут не буде діла,
Це знає навіть дід Панас.
Буває, що великій силі
Бракує трішечки підчас.

Кіт:
Ти краще, мишко, не хвалися.
Підходь хутчіш, за хвіст бери,
Гарненько ніжками зіприся,
Повітря в груди набери...

Ведучий:
І тянуть всі:
Мишка – за кицю,
Кицюня – хвостик у Сірка,
Сірко – онуччину спідницю,
А та – бабуні фартуха.
Бабуня держить чоловіка,
Піт виступає на чолі,
Дід тягне ріпку, цупить, смика...
І.... ріпку витягли з землі!
Коріннячко у жовтій глині,
Така блискуча і гладка...
Всі впали і лежать на спині,
Проте ніхто не наріка.
Сусіди вибігли із хати,
Ото вже галасу було!...
Дідусь усіх став пригощати,
Наїлося усе село!

6. Гра « Склади слово»

Гості трішки засумували і тому імениниця пропонує розваги. Пограємо в гру « Склади слово»

Групам учнів лунають букви з розрізної азбуки. Кожен учень одержує по 1 букві. Треба вишикуватися біля дошки так, щоб вийшло слово.

 Слова:  Вікно - вінок

              Сокіл-лісок

              Сосна – насос

              Мала-лама

7.  Підсумок заняття 

- Молодці, діти! Наша дівчинка Мова дуже задоволена вашою роботою на сьогоднішньому занятті. І тому зараз ви отримаєте обіцяний смачний пиріг.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
9 січня
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку