Позаурочний захід для учнів 9 класу на тему: "Альтернативні джерела енергії"

Про матеріал

Позаурочний захід для учнів 9 класу

Тема: Альтернативні джерела енергії

Мета: сприяти формуванню в учнів знань про еволюційні відносини між людиною та природою, про екологічні проблеми, причинно-наслідковий аспект екологічних проблем, про значення енергоносіїв в житті людини; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, аналізувати інформацію, порівнювати і робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові та міжпредметні зв'язки; розширювати світогляд учнів з питань енергозбереження як важливого елемента в житті людини

Перегляд файлу

1

 

Позаурочний захід для учнів 9 класу

Тема: Альтернативні джерела енергії

Мета: сприяти формуванню в учнів знань про еволюційні відносини між людиною та природою, про екологічні проблеми, причинно-наслідковий аспект екологічних проблем, про значення енергоносіїв в житті людини; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, аналізувати інформацію, порівнювати і робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові та міжпредметні зв'язки; розширювати світогляд учнів з питань енергозбереження як важливого елемента в житті людини

Тип уроку: Інтегрований

Хід уроку.

І. Організаційний момент 

Епіграф уроку: «Основним чинником, який визначає розвиток матеріальної культури людей, є створення і використання джерел енергії».  П. Л. Капиця.

  1. 1       ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів

Природа нам - як рідний дім,

Вона усім - як мати,

Щоб лад завжди був в домі тім,

Про це нам треба знати.

Не рви, не знищ, не зруйнуй

 Це заповідь для тебе,

Красу планети не зіпсуй

Вона одна під небом.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Питання енергозбереження, екологічні проблеми, які викликані нераціональним використанням енергоносіїв. Спробуємо відшукати шляхи збереження енергії і виробити листівку "Пам’ятка енергозбереження в побуті".

Екскурс в історію використання енергії

З давніх часів людина удосконалює себе, як фізично, так і розумово, постійно створюючи та удосконалюючи знаряддя праці. Люди кам’яного віку розводили вогнища, щоб обігріти печери та приготувати їжу. Пізніше, у бронзовому та залізному віках, згораючи деревне вугілля використовувалося при виплавленні металу, з якого виготовляли примітивну зброю та інструменти. Постійна недостача енергії змушувала людину шукати й знаходити нові джерела, впроваджувати їх не піклуючись про майбутнє.

У XVIII та XIX століттях бурхливий промисловий розвиток зумовив збільшення видобутку кам'яного вугілля, що, в свою чергу, підвищило показники виплавки чавуну і сталі. Тоді ж дерев'яні конструкції замінили металевими. Кам'яне вугілля стало пальним для парових двигунів, які приводили в рух заводські та фабричні верстати, були тягловою силою для перших пароплавів, паровозів, автомобілів. Що собою спричинило миттєве погіршення екології в містах, іншим прикладом служить створення каскадів гідроелектростанцій, що затопило величезні території й змінили до невпізнання екосистеми окремих районів.

Нині людство на нашій планеті користується кількома природними ресурсами, їх ще називають "первинними енергетичними ресурсами". Найважливішими видами палива є корисні копалини - вугілля, нафта, природний газ, уранова руда. Набувають поширення поновлювані джерела енергії: гідроенергетика, енергія сонця, вітру, геотермальна енергія.

Висновок. Енергія є невід'ємною складовою частиною життя людини з моменту її виникнення і до сьогодення.

Глобальною екологічною проблемою та економічною проблемою є економне використання енергії та енергоносіїв. Це проблема нашого майбутнього. Неефективне використання енергії є головною причиною існуючих на Землі екологічних проблем. Тож які проблеми викликає неефективне використання енергії?

Презентація «Планета Земля»  

Споживачам потрібна енергія для світла, опалення, транспорту, тощо. Їм байдуже, в який спосіб цю енергію вироблено. Але ж енергоресурси не безмежні!

Енергозбереження - це єдиний шлях для різкого скорочення темпів видобутку корисних копалин. Зосереджуючи увагу громадськості на необхідності економного використання природних ресурсів завжди і всюди, ми робимо вагомий внесок в майбутнє Землі. Це потрібно, адже водні, повітряні, земельні ресурси вичерпуються. І в цьому винна людина, яка недбало ставиться до природи. Які ж шляхи ефективного використання енергії пропонується сьогодні?

Презентація: Енергозбереження для всіх і кожному»

Висновок. Основними шляхами ефективного використання енергії є вдосконалення обладнання з метою зменшення його енергокористування і пошуки альтернативних джерел енергії.

Україною, згідно з Енергетичною програмою, до 2030року взято курс на розвиток альтернативної енергетики, у зв’язку з чим прийнято Закон України «Про альтернативні джерела енергії». Серед усіх видів альтернативної енергетики на даний час сформованою галуззю більш-менш є вітроенергетика.

Вітроенергія. Найбільш удалими територіями для вітроенергетики вважається затока Азовського моря, Сиваш. Сприятливими для вітроенергетики є також райони Донбасу, де швидкість вітру сягає 5 і більше метрів за секунду.

Сонячна енергія. Вживається сонячних колекторів для теплопостачання. Для використання сонячної енергії існують промислові та експерементальні об'єкти теплової геліотехніки в Києві, Криму, Херсоні.

Гідроенергія. Багато тисячоліть служить людині енергія, укладена в поточній воді. Запаси її на Землі колосальні. Недарма деякі вчені вважають, що нашу планету вірніше було б називати не Земля, а Вода - адже близько трьох чвертей поверхні планети покриті водою. Великі ГЕС, побудовані на великих річках України мають сумарну потужність 4700 МВт. Це дуже добре відомо і показує могутність економіки держави. Проте, на малих річках України існує 27тис. Ставків і водоймищ місцевого призначення, які за належного використання мають потенційний енергоресурс близько 2400 МВт.

Енергія хвиль і припливів Серед сучасних припливних електростанцій найбільш відома перша у світі і найпотужніша на сьогодні станція (240 МВт), що міститься у Франції на березі Ла-Маншу в гирлі річки Ране. Приплив у цьому місці переміщує 189 тис. куб. км води за секунду. Різниця рівнів становить 13 м, а швидкість течії між містами Брестом і Сан-Мало часто досягає 90 км/год.

1Біоенергетика. Україна має досить великий потенціал біомаси (біогаз, біодизель,  біопаливо, олія як паливо), придатної для одержання енергії. Загальні річні обсяги відновлюваних ресурсів біомаси в Україні становлять понад 115 млн. тонн. Біомаса  може забезпечити близько  10 -17 млн. тонн умовного палива на рік, або  5-8% загальної потреби в енергії.

Горючі сланці і відходи вугілля. Ще одним нетрадиційним паливним резервом України є родовища горючих сланців. Найбільшим, готовим до розробки є Болтійське. Воно являє собою 600 - метрову воронкоподібну западину діаметром 25 - 20 км. У вуглевідвалах при збагачувальних фабриках знаходиться така маса вуглевмісних відходів, що їх можна вважати техногенними родовищами вугілля. Сучасні підходи до використання відходів вугільної промисловості може надати України додаткові, достатньо дешеві джерела електроенергії.

Переробка сміття. Джерело звалищного газу - тверді побутові відходи. В Україні у рік їх утворюється близько 10 млн. тони. Значна частина - 56-62% - це органічні матеріали, зокрема харчові залишки, картон, деревина. Потенціал звалищного газу в Україні - близько 1 млрд. куб.м на рік.

Біопаливо. Для України особливе значення має технологія одержання пального з ріпакової олії. Ріпак — це невибаглива рослина, що може давати до 1 т олії з гектара. Ріпакову олію можна або безпосередньо заливати в баки дизельних двигунів, або ж із неї можна виготовляти спеціальне дизельне пальне — «блаженний ангел», що повністю здатне заміняти соляр, але при цьому воно екологічно більш чисте й дешеве.

Геотермальна енергія. Україна має значні джерела такої енергії в районах (Крим, Закарпаття, Донецька, Херсонська). На свердловинах до 7 км. завглибшки можна поставити геотермальні електростанції загальною потужністю до 200 - 250 млн. кВт. Серед найбільш перспективних районів є Крим.

Висновок. Вичерпні джерела енергії не безмежні. Набувають поширення поновлювані джерела енергії, які не спричинюють забруднення навколишнього середовища. Але їх виробництво надто дороге, а застосування - обмежене, але має місце на Землі.

IV. Узагальнення, систематизація і контроль умінь, знань учнів

Яка земля! Чарівна, пречудова!

Вона нам мати. Ми - її дитя!

Летить на землю весняна обнова,

Бурлить, вирує на землі життя!

Якщо ми хочемо добре жити, треба нарешті навчитися заощаджувати тепло, світло, газ не лише в будинках, а й впроваджуючи передові технології на виробництві.

В нашій країні займається цим питанням Державний комітет України з енергозбереження. Створено декілька національних програм, спрямованих на ефективне споживання енергії у промисловості і побуті, зміну ставлення громадськості до сучасних проблем енергозбереження та екології.

Мозковий штурм. Якій внесок у вирішення цього питань виможете запропонуйте в побуті. (Пам’ятка енергозбереження)

  1. Утеплюйте балкони і вікна.
  2. Встановлюйте лічильники газу, води.
  3. Вимикайте надлишок електроприладів в кімнаті.
  4. Холодильники у наших квартирах є найбільшими "споживачами " електроенергії тому потрібно:

а) постійно згадувати, що температура у холодильнику значно нижча за кімнатну, особливо влітку. Тому треба його берегти від тепла;

б) навколо холодильника має бути достатньо вільного місця, щоб конвенційні потоки рівномірно його охолоджували;

в) двері мають бути щільно прикриті і не довго двері відкритими;

г) якщо надовго від’їжджаєте з дому, відключайте холодильник.

  1.  Не забувайте мити віконні шибки, особливо восени. Забруднене пилом скло затримує від 10 до 30 % сонячного світла, і ви змушені будете через забруднені шибки взимку довше користуватися освітленням.
  2. Перевірте, чи повністю віддають тепло опалювальні прилади у вашій квартирі, чи не заважають меблі. Поміркуйте, чи є втрати тепла у вашій квартирі. Що треба зробити, щоб усунути їх.
  3. Дотримуйтесь порядку і чистоти в оселі. Пам'ятайте, що тільки від вас залежить кількість вмикань пилосмок, щоб прибрати квартиру.

Досягти значної економії енергії у сільському господарстві за рахунок:

  1. розвитку і покращення мережі доріг у сільській місцевості;
  2. використання у с/г побічних енергетичних ресурсів;
  3. використання нетрадиційних та відновлювальних джерел енергії;
  4. впровадження безвідходних технологій і переробки с/г продукції;
  5. впровадження нових конструктивних рішень при проектуванні обладнання;
  6. посилення теплозахисних властивостей конструкцій приміщень;
  7. Похожее изображениеінтенсифікації процесу фотосинтезу.

Як це питання вирішують в інших країнах?

Повідомлення учнів

  1. На сході Криму змонтовані і запущені в експлуатацію 3 установки АВЕ - 250 ІД потужністю 200 кВт кожна.
  2. Вчені Харківського університету з'ясували, що після біологічного очищення каналізації залишається осад, з якого можна виробляти метан, а з нього генерувати електроенергію. Так можна забезпечити електричним струмом 75% очисних споруд в місті Харків тому вартість послуг зменшиться на 30%.
  3. Тайські вчені розробили схему переробки гною слонів в електроенергію: у процесі бродіння екскременти слонів виділяють горючий газ, який може використовуватися як сировина для промисловості.
  4. Олімпіада в Сіднеї забезпечувалася електроенергією в основному за рахунок сонячної енергії, а також переробки вторинної сировини і сміття.
  5. У США фірма «Сан Дайманд гроверсоф Каліфорнія» виробляє електроенергію за рахунок спалення шкарлупи волоських горіхів, що дає змогу економити щорічно близько 10 тисяч тонн нафти.
  6. Біоетанол - це продукти переробки рослинного походження. Вихлопні гази не містять отруйних речовин, важких металів. У Фінляндії біоетанол не оподатковується і тому він у два рази дешевший від бензину і автомобілі, які працюють на цьому виді палива звільняються від плати за паркування.

Учні оцінюють себе в картках самооцінювання

Група

Актуальність теми

Самостійність роботи

Оформлення

Глибина знань

Відповіді на

питання:

аргументованість,

повнота

Оцінка

захисту

Середній

бал

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Домашня робота. Написати пам’ятки енергозбереження

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Луговець Олена Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
1609
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку