ПОЗИЦІЯ ПЕДАГОГА В СИТУАЦІЇ ПІДТРИМКИ ДИТИНИ
Кер. т/о «Палітра»
Захваткіна К.О.
Підтримка - це слово, пов’язано з значенням слова “підтримувати”
– служити опорою для міцності (опорна точка, надійне сховище),
підставка для всього, що підтримує тягар. Іншими словами, це дія,
яка не дає порушитися тому, що рухається, знаходиться в динаміці.
В. Даль
Метою освіти в сучасному суспільстві є створення умов для самовизначення та самореалізації особистості, але на сьогоднішній день ця мета не може бути реалізована тільки в рамках навчання та виховання. Виникає необхідність включати в навчальний процес психолого-педагогічну підтримку розвитку ОСОБИСТОСТІ.
Діяльність педагога носить характер втручання. Мотиви вчителя цілком шляхетні: турбота про життя та здоров’я дитини, бажання навчити її спілкуватися, отримувати знання. Але форма допомоги при цьому не завжди адекватна намірам і дуже часто виливається в повчання, наказ, погрозу, що може викликати лише відповідну грубість, непідкореність, лінь, апатію. В результаті у дитини виникає потреба захиститися від учителя, пристосуватися до ситуації, заховавши подалі своє «Я»
Під педагогічною підтримкою розуміється діяльність педагогів-професіоналів щодо надання превентивної та оперативної допомоги дітям у вирішенні їх індивідуальних проблем, пов’язаних з фізичним та психічним здоров’ям, спілкуванням, з успіхами у навчанні, життєвим та професійним самовизначенням.
Педагогічна підтримка покликана для того, щоб:
Суть ідеології педагогічної підтримки:
Проблема - індивідуальна характеристика, стан особистості на даний момент, який пов’язаний з неможливістю самостійно усунути причину, яка викликає негативний стан особистості.
Захист - забезпечення фізичної, психологічної, моральної безпеки дитини, відстоювання її інтересів і прав
Самостійність - результат спільної діяльності дорослого та дитини, коли дитина набуває здатності вирішувати свої проблеми без сторонньої допомоги
Педагогічна підтримка буде успішною лише за декількох умов:
Для здійснення успішної підтримки дитини, педагог повинен володіти певними якостями та властивостями. Педагог повинен бути:
Коли дитині потрібна педагогічна підтримка?
Ситуації педагогічної підтримки
В таких ситуаціях педагог повинен знайти засоби та способи, які дозволяють дитині розкрити особистий потенціал, зрозуміти проблеми дитини, не нав’язуючи своє бачення.
Існують певні методи педагогічної підтримки дитини.
Методи педагогічної підтримки здоров’я:
Методи розвитку духовно-моральних та и громадянських почуттів:
Методи педагогічної підтримки розвитку здібностей:
Методи розвитку самостійної особистості:
Під час підготовки до педагогічної ради мною було відвідано заняття педагогів Центру дитячої творчості «Надія» - Баранової Г.О. (т/о «Любисток») та Колеснік А.В. (гурток «Основи комп’ютерної грамотності»).
Обидва педагога активно використовують на свої заняттях ситуацію підтримки дитини, забезпечують захист прав та інтересів дитини та здійснюють навчально виховний процес в умовах співпраці.
Баранова Г.О. на заняттях в групі індивідуального навчання використовує такі методи підтримки як колективна бесіда, спостереження, взаємодопомога, творчий пошук та творче виконання завдань, колективний аналіз діяльності. Багато уваги приділяється кожній дитині, тому кожен вихованець почуває себе потрібним і навіть особливим. Доброзичливе ставлення педагога до дітей сприяє встановленню довірених відносин.
Колеснік А.В. на заняттях в групі 1 року навчання також активно використовує ситуацію педагогічної підтримки. Вона допомагає новим вихованцям адаптуватися в гуртку, доброзичливо ставиться до кожної дитини, активно використовує заохочення та похвалу. Алла Василівна допомагає кожній дитині знайти спокій, впевненість в своїх силах, делікатно вирішує всі можливі конфлікти між дітьми.
1