ПОЗИЦІЯ ПЕДАГОГА В СИТУАЦІЇ ПІДТРИМКИ ДИТИНИ

Про матеріал
Метою освіти в сучасному суспільстві є створення умов для самовизначення та самореалізації особистості, На сьогоднішній день виникає необхідність включати в навчальний процес психолого-педагогічну підтримку розвитку ОСОБИСТОСТІ. В статті обговорюється діяльність педагогів щодо надання превентивної та оперативної допомоги дітям у вирішенні їх індивідуальних проблем, пов’язаних з фізичним та психічним здоров’ям, спілкуванням, з успіхами у навчанні, життєвим та професійним самовизначенням.
Перегляд файлу

 

ПОЗИЦІЯ ПЕДАГОГА В СИТУАЦІЇ ПІДТРИМКИ ДИТИНИ

 

Кер. т/о «Палітра»

Захваткіна К.О.

 

 

Підтримка - це слово, пов’язано з значенням слова “підтримувати”

 – служити опорою для міцності (опорна  точка, надійне сховище),

підставка для всього,  що підтримує  тягар.  Іншими  словами,  це  дія, 

яка  не  дає  порушитися  тому, що рухається, знаходиться в динаміці. 

В. Даль

 

Метою освіти в сучасному суспільстві є створення умов для самовизначення та самореалізації особистості, але на сьогоднішній день ця мета не може бути реалізована тільки в рамках навчання та виховання. Виникає необхідність включати в навчальний процес психолого-педагогічну підтримку розвитку ОСОБИСТОСТІ.

Діяльність педагога носить характер втручання. Мотиви вчителя цілком шляхетні: турбота про життя та здоров’я дитини, бажання навчити її спілкуватися, отримувати знання. Але форма допомоги при цьому не завжди адекватна намірам і дуже часто виливається в повчання, наказ, погрозу, що може викликати лише відповідну грубість, непідкореність, лінь, апатію. В результаті у дитини виникає потреба захиститися від учителя, пристосуватися до ситуації, заховавши подалі своє «Я»

 

Під педагогічною підтримкою розуміється діяльність педагогів-професіоналів щодо надання превентивної та оперативної допомоги дітям у вирішенні їх індивідуальних проблем, пов’язаних з фізичним та психічним здоров’ям, спілкуванням, з успіхами у навчанні, життєвим та професійним самовизначенням.

 

Педагогічна підтримка покликана для того, щоб:

  • Допомогти іншому знайти спокій, впевненість
  • Підкріпити те позитивне, що є в особистості
  • Утримати від того, що заважає розвитку, є тягарем

 

Суть ідеології педагогічної підтримки:

Проблема - індивідуальна характеристика, стан особистості на даний момент, який пов’язаний з неможливістю самостійно усунути причину, яка викликає негативний стан особистості.

Захист - забезпечення фізичної, психологічної, моральної безпеки дитини, відстоювання її інтересів і прав

Самостійність - результат спільної діяльності дорослого та дитини, коли дитина набуває здатності вирішувати свої проблеми без сторонньої допомоги

 

 

Педагогічна підтримка буде успішною лише за декількох умов:

  •          Згода дитини на допомогу та підтримку
  •          Пріоритет самої дитини у вирішенні власних проблем
  •          Додержання принципу конфіденційності
  •          Доброзичливість
  •          Захист прав та інтересів дитини на всьому просторі його життя
  •          Наявність у педагога певного рівня психолого-педагогічної підготовки
  •          Співпраця

 

Для здійснення успішної підтримки дитини, педагог повинен володіти певними якостями та властивостями. Педагог повинен бути:

  •          Послідовним у ставленні до вихованців, відчувати справедливість, симпатії, розуміння їх потреб і проблем, шанобливе ставлення до них;
  •          прагнути мати теплі стосунки з вихованцями;
  •          уміти розрядити ситуацію під час бесіди, мати почуття гумору;
  •          уміти вести індивідуальні бесіди з вихованцями як «експерт», «порадник», «опікун»:
  •          вміти використовувати свій вплив для того, щоб прояснити ситуацію, яка склалася у вихованця, осмислити її;
  •          готовим провести переорієнтацію його точок зору;
  •          мати бажання допомогти визначити дитині свої позиції та погляди.

 

Коли дитині потрібна педагогічна підтримка?

Ситуації педагогічної підтримки

  • ситуації напруженого очікування
  • адаптації до нових умов
  • довірливого контакту
  • депресій, підтримки, вибору мети
  • наслідування (позитивного, негативного)
  • мобілізація зусиль
  • обмірковування планів
  • розгубленості; успіху
  • Спілкування; примирення;
  • задоволення інтересу
  • агресії; вимоги, взаємної вимоги
  • довіри; виконання доручень, завдань
  • колективної бесіди; інтимної бесіди
  • образи; емоційний вибух
  • сварка, бійка, насилля
  • конфлікту, конкуренції

 

В таких ситуаціях педагог повинен знайти засоби та способи, які дозволяють дитині розкрити особистий потенціал, зрозуміти проблеми дитини, не нав’язуючи своє бачення.

Існують певні методи педагогічної підтримки дитини.

Методи педагогічної підтримки здоров’я:

  •     Методи позитивного емоційного настрою (радісна перспектива, «захоплення забавами», заохочення та похвала, самоспостереження за своїми емоціями)
  •     Методи підтримки фізичного здоров’я дитини (фізичні вправи та заняття спортом, «поступовість», масаж и самомасаж)
  •     Методи підтримки психічного здоров’я дитини (усунення поганих звичок, вироблення позитивних рис характеру, релаксація )

 

Методи розвитку духовно-моральних та и громадянських почуттів:

  •     Методи, які пов’язані з підтримкою моральної сфери дитини (захоплення «доброю» справою, традиція, захоплення «красивим», захоплення «загадковим», особистим прикладом)
  •     Методи закріплення почуттів відповідальності (довіра, прохання, бесіда – роздум, лекції, доручення)
  •     Методи укріплення волі дитини (нагадування, сумніви, досягнення згоди з самим собою, досягнення гармонії з оточуючими)

 

Методи педагогічної підтримки розвитку здібностей:

  •     Методи розвитку аналітико–рефлексивних здібностей (спостереження, колективний аналіз діяльності, рефлексії)
  •     Метод підтримки розвитку інтелектуальних здібностей («мозговий штурм», «сократовскі бесіди», «ділова гра», психотренінг)
  •     Методи підтримки розвитку організаторських здібностей (творче виконання завдань, ігри, доручення, вправи)
  •     Методи підтримки розвитку комунікативних здібностей (створення виховних ситуацій, комунікативний тренінг, творчий пошук)

 

Методи розвитку самостійної особистості:

  •     Метод заохочення
  •     Метод покарання
  •     Метод критики
  •     Метод «рольової гри»
  •     Метод самодіагностики
  •     Метод самооцінення
  •     Метод самоорганізації
  •     Метод самореабілітації
  •     Метод самореалізації
  •     Метод самоконтролю
  •     Метод самопрогнозування.

 

Під час підготовки до педагогічної ради мною було відвідано заняття педагогів Центру дитячої творчості «Надія» - Баранової Г.О. (т/о «Любисток») та Колеснік А.В. (гурток «Основи комп’ютерної грамотності»).

Обидва педагога активно використовують на свої заняттях ситуацію підтримки дитини, забезпечують захист прав та інтересів дитини та здійснюють навчально виховний процес в умовах співпраці.

Баранова Г.О. на заняттях в групі індивідуального навчання використовує такі методи підтримки як колективна бесіда, спостереження, взаємодопомога, творчий пошук та творче виконання завдань, колективний аналіз діяльності. Багато уваги приділяється кожній дитині, тому кожен вихованець почуває себе потрібним і навіть особливим. Доброзичливе ставлення педагога до дітей сприяє встановленню довірених відносин.

Колеснік А.В. на заняттях в групі 1 року навчання також активно використовує ситуацію педагогічної підтримки. Вона допомагає новим вихованцям адаптуватися в гуртку, доброзичливо ставиться до кожної дитини, активно використовує заохочення та похвалу. Алла Василівна допомагає кожній дитині знайти спокій, впевненість в своїх силах, делікатно вирішує всі можливі конфлікти між дітьми.

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
4 травня 2020
Переглядів
220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку