Практична робота №2. Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук

Про матеріал

ПРАКТИЧНА РОБОТА №2

Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук

Мета уроку: поглибити знання учнів про хімічні властивості основних класів неорганічних сполук; закріпити знання про класифікацію реакцій за кількістю і складом реагентів; формування навичок роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання правил безпеки під час роботи в кабінеті хімії.

Матеріал:

Конструктор уроків. Л. Ю. Дігавцової, видавництво Ранок 2012.

Зошит для лабораторних дослідів і практичних робіт. О.В. Григорович, видавництво Ранок 2016

Віртуальна лабораторія за матеріалом:

https://sway.office.com/fmanp7NyqPrCS2QZ?ref=Link&loc=mysways


Перегляд файлу

 

ПРАКТИЧНА РОБОТА №1                                   

Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук

8 клас

Інклюзивна освіта.

Мета уроку: поглибити знання учнів про хімічні властивості основних класів неорганічних сполук;  закріпити знання про класифікацію реакцій за кількістю і складом реагентів; формування навичок роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання правил безпеки під час роботи в кабінеті хімії.

Очікувані результати: учні мають дослідити властивості основних класів неорганічних сполук; застосувати потрібні для експериментальних досліджень знання про оксиди, кислоти, основи й солі; навчитися робити висновки на основі спостережень.

Базові поняття й терміни: оксиди, кислоти, основи, солі, класифікація хімічних реакцій

Обладнання й матеріали: штатив із пробірками, пробка з газовідвідною трубкою; кальцій карбонат, гранули цинку (порошок заліза), залізна спіраль; розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, купрум (ІІ) сульфату, барій хлориду; індикатори: лакмус, метиловий оранжевий, фенолфталеїн.

Тип уроку: практичного застосування знань, умінь і навичок.

Правила техніки безпеки

1. Обережно поводитись з хімічними реактивами:  

  уникати потрапляння цих речовин на руки, не торкатися ними обличчя та очей, після роботи руки слід ретельно вимити;

  не пробувати хімічні реактиви на смак;

  усі речовини слід нюхати дуже обережно, не нахиляючись над посудиною та не вдихаючи на повні груди, а спрямовуючи до себе пари чи гази рухом руки;

2.  Реактиви для дослідів слід брати лише в тих кількостях, які зазначені в методиці. Сухі реактиви слід брати за допомогою шпателя, розчини – піпеткою

3.  Дотримуватися обережності в роботі з розчинами кислот, лугів й інших їдких рідин:

                    у разі попадання кислоти на шкіру або слизові оболонки спочатку промити уражене місце великою кількістю води, а потім розчином соди (гідрокарбонату натрію);

                    у разі попадання лугу на шкіру або слизові оболонки спочатку промити уражене місце водою до тих пір, поки ділянка не перестане бути слизькою, а потім розчином оцтової кислоти.

4. Негайно прибрати усе пролите, розбите і просипане на столах або на підлозі в лабораторії:

– якщо кислота проллється на стіл або на підлогу, її слід нейтралізувати лугом або содою;

5. Після закінчення роботи в лабораторії необхідно прибрати свої робочі місця та здати їх лаборантові або завідувачу лабораторії. Обов’язково ретельно вимити руки.

Дослід 1. Вивчення властивостей оксидів

А.

1.     У пробірку помістіть грудку крейди (кальцій карбонат) і долийте розчин хлоридної кислоти.

2.     Пробірку закрийте пробкою з газовідвідною трубкою.

3.     Вільний кінець газовідвідної трубки занурте в пробірку з вапняною водою.

 

https://youtu.be/D9x2Z06VHR0 1 - Взаємодія мармуру з хлоридною кислотою Дайте відповідь на наступні запитання:

1.   Укажіть яка ознака хімічної реакції взаємодії мармуру та хлоридної кислоти?

2.   Виділення якого газу відбулося під час взаємодіє мармуру та хлоридної кислоти?

3.   Закінчить рівняння реакції  взаємодії  мармуру (CaCO3) та хлоридної кислоти (HCl) :

CaCO3 + ...HCl = СаСl2 + H2O + ...

Б. Вільний кінець газовідвідної трубки занурте в пробірку з вапняною водою або пропустіть через скляну трубку повітря яке ви видихаєте.

 

https://youtu.be/ZDWODmh2yNQ

2 - Взаємодія карбон (IV) оксиду з хлоридною кислотою Дайте відповідь на наступні запитання:

1.   Укажіть яка ознака хімічної реакції взаємодії вуглекислого газу з вапняною водою?

2.   Осад якого кольору виділився внаслідок реакції взаємодії вуглекислого газу з вапняною водою?

3.   Закінчить рівняння  реакції взаємодії  карбон (IV) оксиду (СО2) та вапняної води (Ca (OН)2):

Ca (OН)2 + СО2 = Н2О +...

4.   Чому повітря яке ми видихаємо також визиває помутніння вапняної води?

Дослід 2. Вивчення властивостей кислот

А.  Дія розчину кислоти на індикатори

1.Налийте у дві пробірки по 1 мл розчину хлоридної кислоти.

2.Додайте в пробірки по 1–2 краплини розчинів: 

а) лакмусу;

 б) метилового оранжевого;

в) фенолфталеїну.

 

https://youtu.be/Zj1oLvjgAxM

3 - Дія індикаторів на розчин  хлоридної кислоти Дайте відповідь на наступні запитання:

1.      Як змінилося забарвлення при додаванні в хлоридну кислоту розчину лакмусу?

2.      Як змінилося забарвлення при додаванні в хлоридну кислоту розчину метилового оранжевого?

3.      Як змінилося забарвлення при додаванні в хлоридну кислоту розчину фенолфталеїну?

Б.   Взаємодія кислот із металами

1. Налийте в пробірку 1–2 мл розчину хлоридної кислоти й додайте 1 гранулу цинку.

 

https://youtu.be/ECVOVjJvbGo

4 - Взаємодія хлоридної кислоти з гранулами цинку Дайте відповідь на наступні запитання:

1.   Укажіть яка ознака хімічної реакції взаємодії  цинку та хлоридної кислоти?

2.   Виділення якого газу відбулося під час взаємодіє цинку та хлоридної кислоти?

3.   Закінчить рівняння реакції  взаємодії  Цинку (Zn) та хлоридної кислоти (HCl) :

Zn + ...HCl = ZnСl2 +  ...

Дослід 3. Вивчення властивостей основ

А.  Дія розчину лугу на індикатори

1.Налийте у дві пробірки по 1 мл розчину натрій гідроксиду.

2.Додайте в пробірки по 1–2 краплини розчинів: 

а) лакмусу; 

б) метилового оранжевого;

в)фенолфталеїну

 

https://youtu.be/Hpv4V6BR2Hw 5 - Дія розчину лугу на індикатори.

Дайте відповідь на наступні запитання:

1.      Як змінилося забарвлення при додаванні в гідроксид натрію розчину лакмусу?

2.      Як змінилося забарвлення при додаванні в  гідроксид натрію розчину метилового оранжевого?

3.      Як змінилося забарвлення при додаванні в  гідроксид натріюу розчину фенолфталеїну?

Б.   Взаємодія основ із кислотами

1.Налийте в пробірку 2–3 мл розчину натрій гідроксиду.

2.Додайте в пробірку 1–2 краплини фенолфталеїну.

3.Поступово доливайте в пробірку розчин хлоридної кислоти.

 

https://youtu.be/2ZzzZxn5oY8 6 -  Взаємодія основ із кислотами.

Дайте відповідь на наступні запитання:

1.        Як змінився колір  розчину натрій гідроксиду при додаванні до  нього розчину індикатору фенолфталеїну?

2.        Як змінилося забарвлення при додавання до забарвленого розчину натрій гідроксиду  розчину хлоридної кислоти?

3.        Як називається даний тип хімічної реакції?

4.        Закінчить рівняння взаємодії натрій гідроксиду(Na(OH))  та хлоридної кислоти  (HCl).

5.        Na(OH) + HCl = NaCl + ...

Дослід 4. Вивчення властивостей солей

 

А.  Взаємодія солей із металами

1.У пробірку налийте 1–2 мл розчину купрум(ІІ) сульфату.

2.Занурте в розчин залізну пластинку.

 

https://youtu.be/Xm5RB0qljQo 7 - Взаємодія купрум (ІІ) сульфату з залізом Дайте відповідь на наступні запитання :

1.Укажіть, як змінилося забарвлення пластинки  при взаємодії розчину купрум) ІІ) сульфату(CuSO4) та залізом(Fe)?

2. Який метал осів на поверхні залізної пластинки?

2. Закінчить рівняння реакції:

CuSO4 + Fe = FeSO4 +...

Б.   Взаємодія солей з основами

1.Налийте в пробірку 1 мл розчину натрій гідроксиду.

2.Долийте в пробірку розчин купрум(ІІ) сульфату.

 

https://youtu.be/8FLO5Z1-ceo

8 - Взаємодія купрум (ІІ) сульфату та натрій гідроксиду Дайте відповідь на наступні запитання:

1.   Укажіть яка ознака хімічної реакції взаємодії купрум (ІІ) сульфату та натрій гідроксиду?

2.   Якого кольору осад утворився?

3.   Закінчить хімічну реакцію взаємодії купрум (ІІ) сульфату (CuSO4) натрій гідроксиду(Na(OH)) :

CuSO4 + Na(OH) = Na2SO4 + ....

В.  Взаємодія солей між собою

1.Налийте в пробірку 1 мл розчину натрій сульфату

2.Долийте в пробірку розчин барій хлориду.

 

https://youtu.be/mEDhRZBYYpc 9 - Взаємодія натрій сульфату та барій хлориду Дайте відповідь на наступні запитання:

1.Укажіть яка ознака хімічної реакції взаємодії натрій сульфату(Na2SO4) та барій хлориду(BaCl2)?

2.Якого кольору осад утворився?

3.Закінчить хімічну реакцію взаємодії  натрій сульфату та барій хлориду:

 Na2SO4 + BaCl2 = ... NaCl +...

Висновок

1.      Для оксидів характерні наступні хімічні властивості...

2.      Для кислот характерні наступні хімічні властивості...

3.      Для основ характерні наступні хімічні властивості...

4.      Для  солей характерні наступні хімічні властивості...

pdf
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
22202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку