Практична робота № 2.
Тема: Розділення неоднорідної суміші.
Мета роботи: освоїти на практиці основні прийоми розділення неоднорідних сумішей.
Обладнання та реактиви: (запишіть самостійно)
Завдання 1. Перед вами забруднена піском сіль. Вам необхідно її очистити. Визначте, що собою являє така суміш. Розділіть її, використовуючи, обладнання та реактиви, які є у вас на столі. Свої спостереження запишіть в таблицю з алгоритмом дій.
№ |
Метод розділення |
Порядок виконання |
Що спостерігали? |
1. |
Розчинення суміші солі і піску. |
Налийте в склянку 50 мл води. Додайте в склянку половину чайної ложки суміші піску і кухонної солі. Ретельно розмішайте вміст склянки скляною паличкою. |
|
2. |
Відстоювання суміші. |
Після розмішування зачекайте кілька хвилин. Обережно перелийте розчин, який відстоявся в іншу склянку. |
|
Складання паперового фільтра
|
|||
3. |
Фільтрування. |
Вкладіть фільтр в лійку. Змочіть лійку водою. Помістіть лійку в кільце штатива. Підставте стакан під лійку. Зливайте каламутний розчин по паличці на фільтр (доливати слід невеликими порціями). |
У склянці збирається прозора рідина - фільтрат. Це чистий розчин солі у воді. Нерозчинна домішка (пісок) залишається на фільтрі. |
4 |
Випаровування. |
Для відділення солі від води помістіть трохи фільтрату в порцелянову чашку і нагрівайте її, помішуючи розчин скляною паличкою, до тих пір, поки на дні чашки не залишиться біла суха сіль. |
|
Завдання 2. Замалювати хімічний посуд та обладнання і підписати їх.
а) пристрій штатива (намалювати штатив, позначити його складові частини-чавунна підставка, стрижень, муфта, лапка, кільце. )
б) пристрій спиртівки (намалювати спиртівку, позначити її складові частини-посудина, фітіль, металева трубка з диском, ковпачок, рідкий спирт).
в).Підписати хімічний посуд
Зробити висновок: з якими способами розділення неоднорідної суміші, познайомилися під час виконання практичної роботи?
Додаткове завдання.
Дослід 1. Налийте у прозору посудину (наприклад, склянку) свіжого молока. Однорідною чи неоднорідною сумішшю воно сприймається візуально? Залиште молоко в кімнаті, а через кілька днів подивіться на вміст склянки. Що вам вдалося виявити цього разу в ході візуального спостереження? Поясніть.
Дослід 2. Налийте в тонкостінну прозору посудину мінеральної газованої води. Через 10 хв проведіть спостереження за змінами, що стались у посудині, дайте їм пояснення. Дослід можна прискорити, якщо склянку з водою потримати у теплих долонях або поставити в посудину з теплою водою. Висловіть судження про те, як підвищення температури позначається на розділенні суміші рідкої і газоподібної речовин.
Дослід 3. Очищення води від накипу фільтруванням після її кип’ятіння Можливо, ви бачили, що в чайнику, каструлі після кип’ятіння води утворювалися непрозорі пластівці солей, які з часом осідали на дно посуду. Таку воду пити не можна. Її потрібно відстояти або профільтрувати. Найпростішими фільтрами можуть бути марлевий бинт, складений у кілька шарів і вставлений у лійку, або пухкий жмут вати. Профільтруйте воду, нерозчинні домішки залишаться на фільтрі. Результати спостережень запишіть у зошит.