7 клас
Завдання перед практичною роботою
Продовжити речення...
1. Всі зміни, які відбуваються у навколишньому середовищі називають…
2. Явище, під час якого не змінюється речовина називають …
3. Під час хімічного явища речовина …
4. Під час фізичного явища в речовині змінюється … .
5. Хімічні явища описуються за допомогою…
6. Хімічну реакцію складають за допомогою …
7. Коефіцієнт це… , він вказує на …
8. Речовини, які вступають в реакцію називають…
9. Продукти реакції – це речовини, які …
10. Все те, що ми спостерігаємо під час хімічної реакції називають…
11. Ознаками реакції можуть бути…
12. Умовами перебігу реакції є …
Практична робота №3:
Тема: ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗИЧНИХ І ХІМІЧНИХ ЯВИЩ НА ПРИКЛАДАХ ПОБУТОВИХ ХІМІКАТІВ І ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ
( в домашніх умовах)
Мета: навчитися розрізняти за характерними ознаками хімічні та фізичні явища, закріпити на практиці поняття хімічної реакції та фізичного явища; удосконалювати вміння поводитися з хімічними речовинами та нескладним обладнанням.
Обладнання: склянки з прозорого скла, чайна ложка, ватна паличка.
Реактиви: вода, сухий листовий чай, кухонна сіль, питна сода, оцет, крохмаль або скибка білого хліба, зеленка, перекис водню, нашатирний спирт, пластилін.
Завдання: виконайте роботу й оформіть звіт, заповнивши таблицю.
Виконання роботи
(роботи виконуються під наглядом дорослих)
Хід роботи |
Спостереження, висновок |
Висновок, явище -фізичне чи хімічне
|
I. Кип’ятіння води 1. Налийте в чайник воду та доведіть до кипіння. До |
Спостереження
|
Чи утворилася нова речовина?
Назвіть явище: |
2. Обережно піднесіть до отвору чайника скельце або холодну металеву ложку.
|
Спостереження
|
Чи утворилася нова речовина?
Назвіть явище: |
II. Забарвлення розчину крохмалю. А).Додайте в склянку з водою чайну ложку крохмалю, перемішайте.Потім капніть 2-3 краплі розчину йоду, ретельно перемішати. Спостерігайте за забарвленням розчину. Або Б). Скибку білого хліба розмочити у склянці з водою, далі, вийняти та віджати хліб. До утвореного розчину додати 2-3 краплі розчину йоду. Спостерігайте за забарвленням розчину. |
Спостереження
|
Чи утворилася нова речовина?
Назвіть явище: |
ІІІ. Розчинення кухонної солі та її кристалізація 1. Налийте в скянку воду об’ємом 100 мл, додайте чайну ложку кухонної солі й обережно розмішайте.
|
Спостереження
|
Чи утворилася нова речовина?
Назвіть явище: |
2.Чайну ложку розчину солі налийте в металеву посудину та нагрівайте до повного випаровування води розчину.
|
Спостереження
|
Чи утворилася нова речовина?
Назвіть явище: |
IV. Гасіння питної соди 1.Розчиніть у склянці з водою (100 мл) чайну ложку питної соди.
|
Спостереження
|
Чи утворилася нова речовина?
Назвіть явище:
|
2. До розчину соди добавте оцет. Спостерігайте за змінами.
|
Спостереження
|
Чи утворилася нова речовина?
Назвіть явище: |
V. Видалення плями від зеленки. На паперову серветку (або клаптик білої тканини) капніть зеленки. Пляму змочіть перекисом водню, а потім протріть ватною паличкою, змоченою в нашатирному спирті (аміаку). Спостерігайте за змінами. |
Спостереження
|
Чи утворилася нова речовина?
Назвіть явище: |
Зробіть висновок:
За якою ознакою відрізняють фізичні та хімічні явища?
Додаткове завдання:
1.Оскільки Ви вже ознайомилися з явищами які відбуваються в побуті та в природі давайте допоможемо Василькові розділити явища на фізичні та хімічні.
Вправа “Знайди помилку”
Повернувшись додому з уроку хімії, Василько подумав: “Як же багато навколо нас хімічних явищ! Допоможіть Василькові розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
Наприклад:
1. іде тепло від батареї опалення; ( )
2. запалилася неонова реклама; ( )
3. горять іменинні свічки; ( )
4. мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; ( )
5. олійна фарба висихає на повітрі; ( )
6. скисає молоко, не випите кішкою; ( )
7. після додавання цукру чай стає солодким; ( )
8. з відкритої пляшки “Фанти” виділяються бульбашки газу;( )
9. на цвяхах з'являється іржа ( ).
2.Уважно прочитайте вірші, і вкажіть про яке явище йде мова.
1. Взимку стало холодати
І ставок вже не пізнати
Там де була рідина,
Лиш дзеркальна площина.
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне?
( )
2. На дворі живе корова.
Молоко п’єм для здоров’я,
А побуде в теплій хаті –
Будем сир й сметану мати.
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний?
( )
3. На вогні пластинка мідна
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне?
( )
4. Осінь стала вмить до діла –
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний?
( )