Урок розвитку компетентностей (Практична робота)
І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
Рефлексія
Вправа «Палітра емоцій». Із поданого переліку вражень, почуттів виберіть три слова, що відповідають вашому настрою в цю хвилину: замріяність, співчуття, захоплення, спокій, переживання, радість, легенький смуток, журба, розчарування, світла печаль, умиротворення
Інтерактивна вправа «Очікування».
- Діти, чого кожен з вас очікує від уроку?
Учні рефлексують:
• я очікую, що на уроці буде цікаво…;
• я дізнаюсь про щось корисне, важливе…;
• я навчусь…;
• я допоможу…
• будемо працювати в групах, …;
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
1.Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Мета уроку
освітня: поглибити знання учнів про воду як розчинник, навчитися готувати розчини, дослідити розчинність різних речовин, визначити чинники, які впливають на процес розчинення, навчитися розділяти однорідні і неоднорідні суміші; ознайомити з різними способами розділення сумішей.
розвиваюча: розвивати вміння організовувати роботу; вміння аналізувати і застосовувати знання; описують результати власних спостережень та дослідів
Завдання уроку: навчити готувати розчини і досліди розчинність речовин, навчитися розділяти розчинні та не розчинні у воді речовини фільтруванням Ключові компетентності: спілкування державною мовою, соціальна і громадянська, інформаційна, уміння вчитися впродовж життя, природнича, здоров’язберігаюча
Очікувані результати:
-учні складають план дослідження;
-описують етапи дослідження і результати власних спостережень;
- виготовляють фільтр;
-фіксують результати етапів дослідження ;
- дотримуються правил безпеки життєдіяльності під час досліджень.
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ
1.Актуалізація опорних знань
Що відбувається з цукром, коли ви перемішуєте його у склянці чаю? Які ще ви знаєте речовини, які при змішуванні з водою стають невидимі? (Сіль). Пригадайте свій відпочинок на річці. Якою стає вода, коли ви заходите в річку з піщаного берега? (Каламутна). Що відбувається з піском потім? (Він осідає на дно).
Мотивація
Уявіть, що ви придбали у магазині сіль, але пакунок з сіллю розірвався і сіль висипалася на землю. Сіль зібрали, але вона забруднена піском, її не можна використовувати. Чи можна сіль повернути у попередній стан? Як це можна зробити?
Коригування опорних знань, умінь, навичок
2.Загальний інструктаж, усвідомлення алгоритму дій
Інструктаж з ТБ. Повторення призначення лабораторного обладнання та правил безпеки при роботі з ними .Обладнання робочого місця:
-зайві речі забрати з парти, залишити тільки видане обладнання;
-помістити одну хімічну склянку на підставку штатива;
-виготовити фільтрувальний папір, покласти його в лійку, змочити і закріпити її в штативі так, щоб носик лійки торкався стінки склянки і досягав його середини.
3.Самостійне виконання завдань (під контролем і за допомогою учителя, враховуючи індивідуальні можливості учня)
Проведення дослідів за інструктивними картками. ( додаток)
4. Звіт учнів про результати виконання роботи
Зробити висновки за результатами виконаної роботи.
- Які речовини розчинилися у воді?
-Які властивості солі й піску ви використали?
- Якими методом розділення сумішей користувалися?
-Які відомі методи розділення сумішей?
Фізкультхвилинка
Капуста
Ми січем, січем капусту (долоньками рухати вгору-вниз, імітуючи рух ножа)
І гарненько моркву трем, (кулачками рухати вперед-назад, імітуючи тертя)
Ще і солі додаєм (потирати пальчиками, імітуючи посипання сіллю)
І бочки все кладем. (імітувати рух набирання у жмені і висипання у бочку)
Потім котим бочку в льох. (імітувати рух котіння бочки по землі)
Як стомилися ми! Ох! (витираємо піт з лоба)
5. Узагальнення й систематизація учнями результатів роботи
Робота в групах « Знайди слова за спільними ознаками»
Назвати три речовини за спільними ознаками
Група 1. Розчинні речовини.
Група 2.Нерозчинні речовини .
Група 3.Природні розчини .
Група 4. Штучні розчини
Прийом «Дерево рішень»
- Як покращити склад повітря в квартирі або класній кімнаті?
IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
1.Підбиття підсумків уроку
Бесіда:
Чи можна застосувати на практиці дані знання ?
2. Домашнє завдання. Підготувати міні- проєкт «Розчини у природі, побуті та організмі людини»
3. Оціни свої вміння.
Постав + , якщо ти згодний /на з висловлюванням :
1. Я легко виконав/ла завдання , бо роблю це часто .
2.Я рідко виконую подібні завдання, ці вміння треба вдосконалювати.
3. Я рідко здійснюю подібні завдання але швидко -це зробив /ла.
4. Практична робота була цікавою , мені сподобалися завдання.
Додаток
Інструктивна картка
Практична робота №3.
Тема: Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням . Дослідження розчинності деяких речовин.
Мета: Ознайомитися з різними способами розділення сумішей.
Обладнання та матеріали : фільтрувальний папір , лійки, скляні палички, хімічні стаканчики , пісок ,сіль, вода, олія, лимонна кислота, крохмаль.
Хід роботи:
Інструктаж з ТБ.
Дослід 1 У склянку з водою додайте олію і добре перемішайте скляною паличкою. Після цього залиште склянку на кілька хвилин і запишіть , що ви побачили ( результати занесіть у таблицю)
Дослід 2. Змішайте пісок і кухонну сіль та висипте суміш у склянку з водою .
Перемішайте паличною . Помістіть у скляну лійку фільтрувальний папір і перелийте через неї отриману суміш в іншу скляну ( результати запишіть у таблицю)
Дослід 3. У склянку з водою додай ложку крохмалю, через декілька хвилин перемішай суміш. Що ти спостерігаєш ?(запишіть свої спостереження у таблицю)
Дослід 4. У склянку з водою додай лимонну кислоту, через кілька хвилин перемішай суміш . Що ти спостерігаєш ?(запишіть свої спостереження у таблицю)
Результати дослідів запишіть у таблицю.
Назва досліду |
Чи розчинилася речовина у воді ? |
Що відбувається під час досліду ? |
Дослід 1 |
|
|
Дослід 2 |
|
|
Дослід 3 |
|
|
Дослід 4 |
|
|
Зробити висновки за результатами виконаної роботи.