8 клас
Тема : Практична робота №5 Визначення вологості повітря за заданими показниками.
Мета уроку:
Мета:
Методи: відкритий мікрофон, робота в групах, мозковий штурм, міні проєкт, ментальна карта
Тип уроку: комбінований
Обладнання та матеріали: медіаобладнання, гігрометри психометричні, зошити, підручник
ЕТАПИ УРОКУ
І. Привітання, повідомлення теми і мети уроку.
Доброго дня. Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні спробуємо відчути себе кліматологами та метеорологами. Згадаємо про основні показники клімату. Попрацюємо над визначенням вологості повітря. А епіграфом до нашого уроку буде висловлювання давньоримського філософа та політика Марка Цицерона: «Немає нічого більш винахідливого, ніж природа.»
Темою нашого уроку є : Визначення вологості повітря за заданими показниками.
Протягом нашого уроку ми продовжемо формувати уявлення про кліматичні показники в межах України; систематизуємо знання про основні кліматичні чинники та показники; навчимося визначати відносну вологість за допомогою гігрометра і заданими показниками, а також вдосконалювати навички дослідної роботи, виховувати допитливість та взаємоповагу
ІІ. Перевірка домашнього завдання
(Робота з картками, інформація дублюється в презентації)
Слайд «Домашнє завдання»
1. Більша частина території України розташована в …. кліматичному поясі
2. …. чинники – це показники, що визначають клімат в певній місцевості
3. Переважаючі повітряні маси над Україною надходять з ….
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
(Робота учнів методом «Мультиголосування та «Відкритий мікрофон»»)
На слайді картки з різноодягнутими людьми:
- На вашу думку хто з цих людей найкраще пристосований до будь якого клімату
- А хто пристосований найкраще до змін в кліматичних показниках
- Хто з них міг зранку поцікавитись кліматичними показниками. Яким способом?
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
«Інтелект карта». Кожна команда отримує свою карточку із схемою кліматотвірних чинників. Завдання полягає в тому, щоб у незаповнені віконця вписати поняття, пов’язані з певним кліматотвірним чинником. І таким чинним скласти загальну карту «Кліматичні чинники»,а також «Кліматичні показники», «Вплив клімату на…».
Через декілька (3 хв.)хвилин роботи учні підписують карточки презентують відповіді: почергово зачитують свої записи, картки вивішуються на дошці.
V. Інформаційне повідомлення
На минулому уроці у вас було додаткове завдання підготувати повідомлення про погодня рекорди України. Хто хоче зачитати нам?
Учні, які відшукали цікаві дані рекордів зафіксованих температур, швидкості вітру чи кількості опадів, зачитують їх. ( дом. завдання).
(Дякую дітям). Зразок прикладів рекордів:
— Максимальна теипература повітря, що була зафіксована в Україні понад 40°С, Харківська область, 1938 р.
— Абсолютний мінімум темератури повітря -42°С, Луганська обл., 1935 р.
— Найбільша швидкість вітру в Україні зафіксована на г.Ай-Петрі— 50 м/с, 1947 р.
— Найбільше опадів в Україні зареєстровано в Східних Карпатах—понад
2000 мм за рік, ст. Турбат.
— Найсухіше місце в Україні Тендрівська коса біля Дніпровського лиману. Тут в окремі роки опадів випадає лише до 100 мм.
— В Українських Карпатах зафіксована найбільша висота снігового покриву, максимальна—понад 5 метрів.
VІ. Вивчення нового матеріалу
«Вологість повітря. Коефіцієнт зволоження»
Отож, ми з вами згадали про чинники що вппливають на клімат, про основні показники : а саме температуру, тиск, опади,вітри. А ось про вологість повітря поговоремо більш детально.
Основним показником вологості повітря є показник відносної вологості. Показники зменшуються з північного заходу на південний схід. Добовий і річний хід відносної вологості здебільшого протилежний такому ходу температури.
Для людини оптимальна вологість повітря влітку – 60 -75%, взимку – 55-70%
А на уроках фізики в майбутньому…
ϕ– відносна вологість, ϸа – абсолютна вологість
ϸн– максимальна вологість
Коефіцієнт зволоження - це відношення загальної кількості опадів (О) до величини випаровуваності (В).
К= О/В
Ступінь зволоження території:
К >1 – зволоженість надлишкова, Полісся
К=1 достатнє зволоження, лісостеп
К< 1 – недостатня зволоженість, степ
Після теоритичного матеріалу, який був на минулому уроці, був задан міні проєкт щодо вимірювання вологості в кімнаті в домашніх умовах. Звіт мініпроєктної діяльності представляємо Вашій увазі.
ꓦꓲꓲ Практичне застосувааня набутих знань
Для визначення вологості використовується такий прилад як гігрометр психометричний. Психрометр складається з двох окремих термометрів, закріплених на одному корпусі. Один є сухим, а інший — вологим (мокрим). Нижній кінець мокрого термометра покритий спеціальною тканиною, яка виконує роль гнота. Він постійно знаходиться у воді, охолоджуючи і змочуючи мокрий термометр. При температурах (Т) вище точки замерзання води гніт знижує температуру мокрого термометра, вона зазвичай нижче сухого. Однак коли Т повітря падає нижче нуля, вологий термометр покривається тонким шаром льоду, і вона може бути тепліше сухого термометра. Відносна вологість розраховується виходячи з температур навколишнього середовища, сухого термометра і різниці температур між показниками сухого і вологого термометрів. Відносна вологість визначається по психрометрической карті. Коли дві температури дорівнюють — повітря повністю насичений, а чим більше різниця, тим сухіше повітря. За спеціальними таблицями, знаючи Т повітря і психрометричні різниця (Т – Т м), визначають інші параметри повітря. Психрометри зазвичай використовуються в метеорології, а також в системах опалення, вентиляції та кондиціонування повітря житлових і громадських будівель.
Прийом «Географічний практикум» Визначити коефіцієнт зволоження
Практична робота №5
«Визначення вологості повітря за заданими показниками»
У вас на столах завдання з практичною роботою на окремих аркушах. Вам потрібно за допомогою таблиці «Залежності між температурою повітря та максимальною кількістю водяної пари» (вона є у вас у завданні з практичною роботою, а також на столах) і за допомогою підручника (стор.101-102) виконати завдання практичної роботи.
І Визначити відносну вологість повітря в класній кімнаті за допомогою психометричного гігрометра.
ІІ Обчисліть відносну вологість за заданими показниками:
а) температура на складі +10°С, а вологість становить 4,5 г/м³.
при t +10 pнп за таблицею складає 9г/м³, тож відносна вологість становить
4,5/9 *100=50 %
б)температура за вікном: -5°С, а вологість становить 1г/м³
при t -5 pнп за таблицею складає 3 г/м³, тож відносна вологість становить
1/3*100= 33,33%
ІІІ Обчисліть абсолютну вологість за заданими показниками:
в) за температури +15°С відносна вологість становить 60 %
ɸ= ϸа /ϸнп *100% , щоб знайти ϸа треба ɸ*ϸнп/100; при t +15 ϸнп дорівнює за таблицею насиченості 13г/м³ , тож 13*60/100= 7,8
г) за температури -10°С відносна вологість повітря протягом тижня коливається від 50 до 70%. Визначте за якого показника нам буде холодніше (волога краще проводить тепло, ніж повітря)
ɸ= ϸа /ϸнп *100% , щоб знайти ϸа треба ɸ*ϸнп/100;
при t -10 ϸнп дорівнює 2г/м³ за таблицею насиченості , тож :
2*50/100=0
2*70/100=1,4
«Згадаємо вивчене»
Відносна вологість -
Абсолютна волога -…
Де на території України зустрічвється коефіцієнт зволоження вище за 1? а де менше за 1 ?
VIIІ. Підсумки уроку
Кожна команда надає свої картки, де капітан команди визначає ступінь участі кожного члена команди у виконанні завдань.
ІХ Рефлексія
У вас на столах, в окремих файлах знаходяться смайлики. Оберіть по одному, які характеризують ваш настрій і чи отримали задоволення від уроку . А капітани команд прикріплють до відповідної групи. ( або до сонячка, хмарці, чи термометра).
IХ. Домашнє завдання
І рівень – опрацювати параграф 19-20 підручника ( відповісти на запитання 4-6 стор. 102 (письмово в зошит)
ІІ рівень – підготуйте кросворд або інтелектуальне завдання з теми «Клімат»
ІІІ рівень – підберіть та проаналізуйте інформацію з інтернет ресурсів, що містять карти погодних показників, складіть каталог посилань з короткими характеристиками на них
Дякуємо за увагу !!!
На початку уроку
|
По закінченню уроку |
Коментар:
|
||||||||||||||||||||||||
Позначте з яким настроєм прийшли сьогодні на урок члени команди ( їх кількість) |
Позначте які враження від уроку у команди |
побажання пропозиція
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
Оцінка капітана команди за роботу кожного члена команди (погано, посередньо, добре, відмінно):
Прізвище та ім’я капітана ______________________
|
Учня (-ениці) ____________________________________
Практична робота №5
«Визначення вологості повітря за заданими показниками»
І Визначити відносну вологість повітря в класній кімнаті за допомогою психометричного гігрометра.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ Обчисліть відносну вологість за заданими показниками:
а) температура на складі +10°С, а вологість становить 4,5 г/м³.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
б)температура за вікном: -5°С, а вологість становить 1г/м³
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІІ Обчисліть абсолютну вологість за заданими показниками:
в) за температури +15°С відносна вологість становить 60 %
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
г) за температури -10°С відносна вологість повітря протягом тижня коливається від 50 до 70%. Визначте за якого показника нам буде холодніше (волога краще проводить тепло, ніж повітря)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1