ПРАКТИЧНА РОБОТА «ІСТОРИЧНА КАРТА»
(пропедевтичний курс «Вступ до історії», 5 клас)
Очікувані результати.
Після цього уроку учні мають: вміти: позначати територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України, територіальне розташування рідного міста (селища, села), обласного центру; межі області, в якій живуть, складати розповідь за історичною та географічною картою, визначати географічне розташування й природні умови названих учителем історико-географічних регіонів, читати історичну карту за її легендою; розуміти: зміст понять «історична карта», «контурна карта», «історико-географічний регіон», «державний кордон», відмінність між географічною (фізичною) та історичною картами, як впливають природні умови на життя людей у певному історико-географічному регіоні України.
Тип уроку. Практична робота.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Повідомлення теми та цілей уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Метод «Мікрофон»
Учитель за допомогою «уявного мікрофона» пропонує учням продовжити речення «Історію вивчають для того, щоб….».
Фронтальне опитування
1. Як потрібно працювати з історичною та географічною картами?
2. Що таке географічна карта?
3. Що таке історична карта?
4. Що таке контурна карта?
5. Що таке легенда карти?
ІІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА
Метод «Картограф»
Позначити в контурній карті за допомогою атласу з історії України для 5 класу історико-географічні регіони:
1) Середнє Подніпров’я, Чернігово-Сіверщину, Галичину, Волинь, Поділля, Буковину, Закарпаття, Донщину,Слобожанщину, Північне Причорномор’я, Полісся;
2) територію рідного краю (області, міста, селища, села).
Робота з поняттями
1. Назвіть історичні поняття, що закінчуються на «Я».
Орієнтовна відповідь: палеографія, археологія, історія, хронологія, міфологія, етнографія.
2. Від яких слів походять назви:
1) Буковина - …. (бук)
2) поляни - ….. (поле)
3) Київ - ….. (князь Кий)
4) Запорожжя - ….. (пороги)
5) деревляни - ….. (дерева).
Історичні паралелі
За допомогою словника правильно дібрати відповідне значення термінів і понять, уміщених на картках, де пропущено визначення слів «топоніміка» та «етноніміка».
1. Історія
2. Хронологія
3. Археологія
4. Палеографія
5. Нумізматика
6. Геральдика
7. Топоніміка
8. Етноніміка
- Наука, яка вивчає історію за допомогою пам’яток
- Наука, яка досліджує монети
- Наука, яка вивчає історію, матеріали та знаряддя для письма
- Наука, яка вивчає способи обчислення часу
- Наука про минуле людство
- Наука, яка вивчає історію за допомогою речових пам’яток.
Завдання
За допомогою додаткових джерел з’ясувати значення слів «топоніміка» та «етноніміка».
Фронтальне опитування «Доповніть речення»
1. Рельєф України переважно….. (рівнинний).
2. Клімат України….. (помірно-континентальний).
3. Територією України протікають річки….. (Дніпро, Дністер, Дунай, Сіверський Донець, Ворскла, Південний Буг, Десна).
4. В Україні найбільш поширеними є грунти ….(дерново-підзолисті, дернові, буроземи, сірі, ясно-сірі, темно-сірі лісові, чорноземи і каштанові, коричневі, лучні й болотні, солонці, солончаки).
5. Природні зони України поділяються на….. (мішані ліси, лісостеп, степ).
6. На території України розташовані низовини….. (Поліська, Придніпровська, Причорноморська).
7. Гірська система України представлена…. (Українськими Карпатами та Кримськими горами).
8. На території України є такі озера…. (Ялпуг, Світязь, Синевир, Сасик, Сиваш).
9. Рослинний світ України представлений такими видами рослин як…. .
10. Тваринний світ України представлений такими видами тварин як…. .
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Творче завдання. Напишіть есе з теми «Вплив природніх умов на життя люде».