Практична робота
Всесвітня історія 6 клас
Тема: Історичний портрет Гая Юлія Цезаря.
Мета:
Обладнання: підручник Голованов С.О. «Історія стародавнього світу 6 клас», атлас «Історія стародавнього світу 6 клас», портрет Юлія Цезаря, уривки з історичних джерел Гай Светоній Транквіл «Життя дванадцяти цезарів», Плутарх « Порівняльні життєписи»
Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть: називати період правління Цезаря; застосовувати та пояснювати зміст історичних джерел; оцінювати значення діяльності Цезаря як політика, громадського діяча і полководця його вклад в розбудову Римської імперії.
План
I. Формування особистості Гая Юлія Цезаря на тлі історичної епохи:
а) походження та вплив оточення.
Повідомлення: народження Цезаря, сім`я
Учні на основі повідомлення та попередніх знань з історії Риму працюють над проблемним питанням: фактори, які вплинули на формування особистості Цезаря в юнацькі роки.
Повідомлення.
Гай Юлій Цезар народився в Субурі, передмісті Риму 13 липня 100 р. до н.е. Він походив із стародавнього і знатного патриціанського роду Юліїв. Його батько Гай Юлій Цезар Старший обіймав посади сенатора, квестора, претора, а пізніше намісника Азії. Мати Цезаря — Аврелія Котта — була зі стародавнього знатного, але плебейського роду Авреліїв. За давньоримськими звичаями новонароджена дитина в сім`ї отримувала ім`я свого батька, тому хлопчика назвали Гаєм Юлієм Цезарем. Ім`я, а скоріше прізвисько Цезар, було дано одному з представників роду Юліїв, який брав участь в Другій Пунічній війні і відзначився тим, що вбив ворожого слона. Карфагеняни називали слонів «цезарями» , ось чому за цим воїном і закріпилося таке прізвисько. Цезар виховувася в атмосфері поваги до своїх предків: вважалося, що по чоловічій лінії Юлії ведуть свій рід від Юли –сина троянського героя Енея і внука богині Венери. У 16 років Цезар втратив батька. Вихованням юнака займалися мати і рідна сестра батька –Юлія. Давні історики описують матір Цезаря як сувору, вимогливу матрону, яка користувалася величезним авторитетом серед місцевого населення. Вона створила всі необхідні умови для того, щоб її син отримав гарну освіту. Цезар швидко навчився читати і писати, чудово володів не тільки рідною латиною, а й грецькою мовою, це не завадило йому пізніше стати чудовим письменником. Особлива увага надавалася фізичному розвитку хлопчика, щоб той у майбутньому став мужнім і сміливим воїном, захисником своєї Батьківщини. Неабиякий вплив на молодого Юлія Цезаря справив чоловік його рідної тітки Юлії –Гай Марій відомий на той час римський полководець і політичний діяч, керівник популярів, улюбленець народних мас.
б) початок діяльності і кар`єри .
(Учні на основі документів складають таблицю.)
Заповнена таблиця може мати такий вигляд.
Таблиця 1
Роки |
Діяльність |
Оточення |
Політичні погляди |
84 р. до н.е. |
Виконував обов`язки жерця. |
Гай Марій, Луцій Цінна |
Належав до популярів, захищав інтереси плебеїв, виступав за розширення повноважень Народних зборів і трибунів. |
81 р. до н.е. |
Військова служба в Азії. |
Марк Ферма |
Продовжував підтримувати популярів |
60 -59 рр. до н.е.
|
Виконував обов`язки намісника Азії, пізніше був обраний консулом. |
Марк Красс, Гней Помпей |
Вів боротьбу проти сенатської аристократії, стояв на чолі популярів |
58 р. до н.е. |
Підкорив Галлію, став її намісником. |
Марк Красс, Гней Помпей |
Лідер популярів |
|
I. У 84 році до н. е. юний Гай Юлій Цезар завдяки родинним зв`язкам , отримав посаду жерця Юпітера, верховного бога Риму. Рік по тому Цезар одружився на Корнелії –дочці консула і лідера партії популярів Луція Корнелія Цінни, зміцнивши тим самим свої позиції в правлячій партії.
II. Після захоплення Риму лідером оптиматів Луцієм Корнелієм Суллою, Цезар відсторонений від посади жерця, оскільки належав до табору популярів. І в 81 р. до н.е. виїхав до Азії, де перебував на військовій службі у тамтешнього намісника Азії Марка Мінуція Ферма. Він успішно брав участь у бойових діях, але особливо відзначився під час облоги і штурму містечка Мітілени. За свої звитяги Цезар заслужив військову відзнаку громадянський вінок (його плели з листя дуба).
III. У 60 р. до н. е. Цезар правив римською провінцією Іспанією. Поступово в нього виник задум отримати ще більше влади в самому Римі. Для цього він таємно домовився з відомими полководцями Марком Крассом і Гнеєм Помпеєм про те, щоб, діючи разом, поділити між собою владу в державі. Так утворився тріумвірат, а Цезар роком пізніше на чергових виборах отримав посаду консула, за підтримки римського плебсу.
IV. У ті далекі часи територію сучасної Франції населяли напівдикі племена галлів, і вона називалася Галлією. Римський сенат доручив Юлію Цезарю підкорити галлів і завоювати їхню країну. Серед гальських племен не було єдності, вони ворогували і воювали між собою. Цезар, який прибув до Галлії у 58 р. до н. е., скористався з цього. За вісім років Цезар підкорив Галлію і став її намісником. Це дало йому в руки величезне багатство. Військові успіхи прославили його ім'я в Римі серед народних мас й змусили сенат зважати на нього. Особисті якості зробили його улюбленцем армії, яка слухалася і підкорялася кожному його слову.
2. Підсумок: Таким чином у молоді роки Цезар формувався під впливом родинного оточення, в різний час на його світогляд помітно впливали такі політичні і військові діячі як Гай Марій, Луцій Цінна, Марк Ферма, Гней Помпей і Марк Красс. Це заклало підгрунтя для Юлія Цезаря як майбутнього керівника Римської імперії.
( Цей висновок роблять учні після того як вони склали таблицю 1 ).
3. Цезар правитель Римської імперії .
Учні на основі випереджувального завдання ( дома опрацьовували тему Установлення диктатури Гая Юлія Цезаря ) систематизують свої знання та інформацію про діяльність Цезаря.
Учні діляться на три групи, кожна отримує завдання підготувати повідомлення.
Результати своєї діяльності учні вносять до таблиці 2
Таблиця 2
Прихід до влади |
Статус у Римі |
Реформи |
Значення діяльності |
У 49 р. до н.е. Цезар захопив Рим і проголосив себе диктатором. Після переможних битв під Фарсалом 48р. до н.е, і біля Мунди 45 р. до н.е. позбавився своїх конкурентів( Помпея і його синів Гнея і Секста). У 44 р. до н.е. Цезаря було проголошено довічним диктатором. |
Користувався підтримкою народних мас, мав величезний авторитет серед вояків. Не підтримували патриції.
|
Упорядкував систему управління та збирання податків. Збільшив кількість магістратур, що послабило роль кожної з них. Наділив вояків і малозабезпечених римських громадян землями у провінціях. Реформував сенат ( до його складу увійшли військові командири, мешканці італійських міст і провінцій прихильники Цезаря) Впорядкував календар, який названо на честь Цезаря –Юліанським.
|
Розширив межі Римської імперії. Припинив громадянську війну і відновив стабільне життя в державі. Провів важливі адміністративні і соціальні реформи. Започаткував перехід до монархічної форми правління.
|
Перша група готує повідомлення за темою прихід до влади Юлія Цезаря у Римі за планом
Друга група у своєму повідомленні розкриває статус Юлія Цезаря в Римі користуючись поданим планом.
Третя група у своєму повідомленні перераховує реформи Юлія Цезаря.
4. Опрацювавши таблицю, ми проводимо еврестичну бесіду за питанням значення діяльності Юлія Цезаря. Заповнюємо останню колонку таблиці. Таким чином учні визначили особливості історичної персоналії.
Оцінки.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти есе
Тема 1. Цезар –великий реформатор.
Тема 2. Цезар –письменник.
Тема 3. Цезар –талановитий полководець.
Тема 4. Цезар – чудовий оратор.
1