Дитячий екологічний проєкт

Про матеріал
«Зелена» екологічна команда учнів 9 класу Дубенської ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 Дубенської міської ради Рівненської області здійснила дитячий екологічний проект «Збережемо природні джерела води для себе та нащадків». Він виконувався в рамках конкурсу дитячих екологічних проектів «Чисте місто - чисте сумління», який було ініційовано рішенням виконавчого комітету Дубенської міської ради №756 від 19.11.2019 року.
Перегляд файлу

Всеукраїнський конкурс "До чистих джерел"

Дитячий екологічний проект "Річка мого дитинства"

Виконавці проекту: Геналюк Анна, Олексюк Ліза

Керівник проекту: Сухолейстер Н.М., вч. біології

 Місце і рік проведення: ЗОШ №3, м. Дубно, 9 клас

Електронна адеса: dubno_osvita3@ukr.net

«Зелена» екологічна команда учнів 9 класу ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 Дубенської міської ради Рівненської області здійснила дитячий екологічний проект «Збережемо природні джерела води для себе та нащадків». Він виконувався в рамках конкурсу дитячих екологічних проектів «Чисте місто - чисте сумління», який було ініційовано рішенням виконавчого комітету Дубенської міської ради №756 від 19.11.2019 року.

Мета проекту: усвідомити необхідність екологічних знань у різних випадках діяльності; формувати екологічний світогляд; виробити систему заходів і підходів до створення найбільш грамотних з огляду на екологію рекомендацій щодо роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: дослідити та покращити стан річки Іква на ділянці в районі

Спасівської церкви - ЦРЛ; показати куточки натуральної природи та антропогенні ландшафти; навчити дітей оцінювати характер природо-перетворюючої діяльності людини, показати створення природою нових біоценозів на місцях, які зазнали антропогенного впливу людини; поглибити знання про природу рідного краю.

Завдання:

  • виявити фактори антропогенного впливу; розчистити береги річки на ділянці дослідження; розчистити зони відпочинку від побутового сміття; визначити фізичні показники та хімічний склад води;  дослідити видовий склад рослинності та фауни безхребетних у екосистемі річки;
  • провести просвітницьку роботу з місцевим населенням та залучити до співпраці.

Методи виконання:

  • візуальне обстеження річки: визначення основних елементів та видів господарської діяльності;
  • виявлення факторів антропогенного впливу: порушення водозахисних смуг, розорення вододілів, стихійні сміттєзвалища;
  • прибирання побутового сміття вздовж річки на ділянці дослідження;
  • визначення абіотичних факторів водної екосистеми: швидкість течії, температура, прозорість, затишність дзеркала водойми, вміст розчиненого кисню, колір, запах води;
  • визначення видового складу рослинності берегів річки на досліджуваній ділянці;
  • визначення видового складу прісноводної фауни безхребетних і хребетних.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опис об'єкта дослідження

Спустившись від школи до долини р. Ікви, зупиняємось на станції "Екологічна”, "Географічна”. Берег річки використовують для випасання худоби, як стихійний пляж для відпочинку людей влітку, а також осушені землі під городи.

Артеріями життя називають річки. Розвиток промисловості, інтенсивне розорювання земель, вирубування лісів призвело до того, що в загрозливому стані опинилось багато річок, насамперед малих. Вони повільно гинуть. Допомогти врятувати малі річки можемо і ми - юні дослідники природи. Для цього необхідно насамперед вивчити їхні особливості, ознайомитися з режимом.

Основним джерелом живлення річок нашої місцевості є атмосферні опади, талі снігові води і підземні води. Найвищий рівень води спостерігається у кінці березня - на початку квітня. Велика повінь на річці в останні роки спостерігалась у 1998 році. В кінці червня - на початку липня річка сильно міліє. Отже, режим річки залежить від кліматичних особливостей нашої місцевості

Проведені гідрометричні роботи. Ширину річки вимірювали за допомогою шнура і геометричним шляхом. Ширина річки становить 15м. За допомогою водомірної рейки проміряли глибину річки. Вона змінюється від 0,4м до 0,7м.

Швидкість течії річки вимірюємо за допомогою поплавка. Вибрали відносно прямокутну ділянку річки, яка не заросла водяною рослинністю. Відмічаємо чотири рівні відрізки: стартовий, верхній, головний і нижній. На кінець відрізків ставимо спостерігачів. Спостерігач із секундоміром знаходиться у головному відрізку. Визначаємо середню швидкість. Вона становить 0,22 м/с.

Про чистоту річки можна судити за результатами хімічних і фізичних аналізів. Для визначення її прозорості можна скористатись пробіркою з поділками. Діаметр її 3 см, а довжина 25 см, На дно пробірки кладуть фарфорову пластинку з нанесеним на не чорним хрестом, який не зливається. Перед тим, як заміряти воду, її треба збовтати. Прозорість визначається висотою стовпа в трубці (в см),крізь який видно лінії хреста. Вона становить 23 см. Про якість води можна судити за її запахом. Вода має землисто-трав’янистий запах.

Органічні речовини виявляємо таким способом. До 25 см2 досліджуваної води додаємо 1 см3 H2SO4, збовтуємо. Після цього у воду додаємо розчин перманганату калію. Якщо проба забарвлюється трьома або меншою кількістю краплин, то її можна вважати чистою. Якщо більше краплин - дуже брудна.

Воду нашої річки можна вважати відносно чистою.

У водоймах вода ніколи не буває чистою. Вона ще в дощових краплях, падаючи з дощової хмари, забирає з неї пил, що містить у собі бактерії, спори різних нижчих організмів та мінеральних речовин. А на поверхні суші вода (дощова чи від танення снігу) частково проникає в ґрунт і зволожує його, на своєму шляху розчиняє мінеральні й органічні речовини.

Товща води, що освітлюється промінням сонця, є зоною фотосинтезу. Глибина цієї зони і прозорості води у водоймі протягом доби коливається. Найбільша вона буває вдень при сонячній погоді і найменша - вночі 3 настанням ночі деякі організми піднімаються у верхні горизонти, а на світанку занурюються знову у глиб водойми.

Багатий рослинний світ. На поверхні води плаває ряска. Ряска містить в собі багато поживних речовин і є прекрасним кормом для риб та водоплаваючої птиці. Біля самої води височить очерет, рогіз. Серед нього - висока рослина родини Зонтичних - цикута отруйна. Поруч впадають в очі великі жовті квіти півників болотних. На березі рясно розрослась череда поникла та трироздільна. Вздовж річкової долини ростуть верби, найчастіше верба ламка. Заплава річки використовується як пасовище. Рослинність низькоросла: конюшина повзуча, перстач гусячий, подорожник. Всі вони притиснуті до землі, що захищає їх від витоптування. Навіть ті рослини, які в інших умовах високі ( щавель, деревій ) тут низенькі, пригнічені. Виділяються лише колючі будяки; осока, настільки жорстка, що не поїдається худобою та отруйні жовтиці.

Ведемо спостереження за тваринним світом, Зокрема із одноклітинних у річці живуть: амеба протеус, евглена зелена, інфузорія-туфелька, трубач, сувійка. В заводях річки, здебільшого на нижньому боці, можна побачити представників Кишковопорожнинних - прісноводного поліпа гідру. Із плоских червів зустрічаються маленькі плескуваті черв’ячки - планарії. Мешканцями дна є трубочники. У товщі води можна побачити і піймати з берега водяних тварин, які сидять на будь-якому субстраті або повзають по дну. Це водяні слимаки. З них мешканцями нашої річки є лише деякі представники черевоногих і двостулкових слимаків. Зокрема це ставковик великий, котушка рогова, беззубка, кулька. У водоймі багатий світ Членистоногих. Із Ракоподібних переважають дрібні планктонні форми: дафнії, циклопи, діантоми. Це корм для багатьох планктонних. Дафнії профільтровують воду, поїдають безліч бактерій, органічний детрит, інші планктонні організми, цим накопичують у собі значні запаси і водночас є активними біологічними санітарами водойм. Найпоширеніші комахи, що пристосувалися до життя в прісних водоймах належать до таких рядів: Одноденки, Бабки (коромисло велике, бабка зелена, красуня, лютка); Напівтвердокрилі (водяні клопи, водоміри, водяні скорпіони); Твердокрилі (плавунець, жук-вертячка, водолюб).

По всьому лугу місцями розкидані купи свіжо наритої землі. Це робота крота. Весною та на початку літа над річкою дзвенить багатоголосий пташиний хор. Особливо виділяється спів солов'я. З неба долинає пісня жайворонка. На вербі сидить сорока. По лугу поважно ходить білий лелека. Уже кілька років тут гніздяться чаплі. Вздовж берега багато жаб. їх тут два види - озерна та ставкова.

 

Очікувані результати

Завоювати нових друзів для подальшого співробітництва.

Упорядкування зони відпочинку берега річки Ікви.

Висвітлення цих подій у засобах масової інформації для залучення активних громадян і адміністрації до проблем екології міста.

Налагодження співробітництва з дитячими екологічними організаціями.

Порушення проблем сортування сміття, показ майстер-класів (роботи з побутовими відходами - «друге життя речам», природними матеріалами), спроба перетворити суботник на свято.

Результати проекту

Простежити логічний ланцюжок!

Наш великий дім Земля - Наш малий дім

і проблеми екологічного плану, притаманні будь-яким комплексам на будь - якому рівні:

планета - держава - регіон - місто - навчальний заклад - дім, в

ми живемо.

Учні на практиці переконуються в тому, що проблемами екологічного плану пронизані всі сфери нашого життя і практично всі види діяльності, а оскільки знання або отримуються в готовому вигляді, то, природно, така робота має великий виховний ефект.


 

 

 


 



















 

Висновки

Вивчаючи нашу річку, ми виявили безліч прикладів безвідповідального господарського ставлення до неї. Споживацьке, а інколи й байдуже ставлення до водойм, що склалося впродовж десятиріч, призвело до катастрофічного забруднення, залуження, виснаження малих річок. А як боляче було дивитись на звалище сміття вздовж річки. Його викидають жителі навколишніх будинків. Інколи особиста частка наших жителів у нищенні річки є не менш руйнівною: розорані до води городи, кострища, порубані на дрова кущі та дерева, засмічені місця відпочинку, бензинові плями від вимитих на березі приватних машин.

Що можуть зробити школярі, учнівська молодь для того, щоб вберегти річку від такого недбалого господарювання?! Багато, якщо не сидіти склавши руки. Можна розпочати з простого - звільнити декілька метрів берега від сміття, розчистити струмок або джерело, посадити дерева чи кущі на березі річки.

З метою оздоровлення малих річок в минулі роки було прийнято „Положення про водоохоронні зони і прибережні смуги малих річок та водойм", проводились роботи по встановленню прибережних смуг, розроблялись схеми комплексного використання й охорони водних ресурсів. Було встановлено, що вирішальний вплив на стан річок справляють негативні зміни на водозборах: висока розорюваність земель, низька місткість, зростаюча еродованість. Практично, сьогодні ніхто не веде контролю за наявністю пестицидів у воді малих річок. Відмічається збільшення важких металів у підземних водах.

У межах прибережної смуги неприпустиме розорювання земель, будівництво, використання отрутохімікатів, добування каменю, піску. Водні рослини, в тому числі й штучно висаджені відіграють роль біофільтрів. Достеменно доведена водорегулююча роль рослин в басейні річки: затримка снігової та дощової вологи, збереження запасів ґрунтових вод.

Отже, роль водяних рослин та тварин у збереженні водності та чистоти річок є визначальною, їх захист - це всенародна справа.

Оберігаймо ж чисті води, щоб нащадки дякували нам за красу і турботу

про майбутнє!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Школа_3\Desktop\Do chystyh dzherel\Новая папка\Изображение 002.jpg

C:\Users\Школа_3\Desktop\Do chystyh dzherel\Новая папка\Изображение 010.jpgФото 1. Загальний вигляд р.Ікви на досліджувальній ділянці.

Фото 2. Взяття проб води в р.Ікві, з метою оцінки якості водного середовища.

C:\Users\Школа_3\Desktop\Do chystyh dzherel\Новая папка\Изображение 012.jpg

Фото 3. Виявлення органічних речовин у воді.

C:\Users\Школа_3\Desktop\Do chystyh dzherel\Новая папка\Изображение 016.jpg

Фото 4. Визначення прозорості води в річці.

C:\Users\Школа_3\Desktop\Do chystyh dzherel\Новая папка\Изображение 003.jpg

Фото 5. Операція "Кульок", прибирання території навколо р.Ікви.

1

 

doc
Пов’язані теми
Екологія, Позакласні заходи
Додано
20 червня 2020
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку