Практична робота «Описати (на основі джерел) військове мистецтво, повсякденне життя, традиції й побут козацтва, облаштування Січі»

Про матеріал
Презентація уроку № 7 "Практична робота «Описати (на основі джерел) військове мистецтво, повсякденне життя, традиції й побут козацтва, облаштування Січі» теми "Становлення українського козацтва"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розділ 2. Становлення українського козацтва XVI – перша половина XVII ст. Практична робота «Описати (на основі джерел) військове мистецтво, повсякденне життя, традиції й побут козацтва, облаштування Січі»Ліцей № 3 Охтирської міської ради. Сумської областіВчитель - Іван СОБОЛЄВУрок 7

Номер слайду 2

Спогади 116-літнього Івана Россолода, з яким веде бесіду Дмитро Яворницький. - Розкажіть же тепер мені, дідусю, як зодягалися запорожці. Зодягались запорожці добре, голови брили та ще й милом намаже, одну тільки чуприну (оселедець - П. М.) залишали на голові. Заправе її, замота на ліве вухо разів два або й три, та й повісе, так вона й висе аж до самого плеча… Бороди теж брили, тільки одні вуса зоставляли, і кохали їх, довгі-предовгі…. Одежа у їх була на дроту та на бавовні, на шовкових шнурках та на гудзиках, із тонкого сукна та все різних цвітів: той надіне голубе, той - зелене, той - червоне - хто якого забажа, тільки сорочки були своєї рукодії... На голову надівали високу шапку, гостру, з смушевою околицею, з червоним або зеленим вершком, з срібною китицею на самому вершечку… Шапки робились більш по куреням, який курінь, така і шапка, такий і цвіт на ній… Потім уже надяга каптан, довжини до колін, червоний, з гудзиками, на шовкових шнурках. Застебне той каптан, пов’яже поясом і готов. Пояси були різних цвітів: зелені, червоні, голубі, коричневі. Окрім таких довгих поясів, носили запорожці і коротенькі, зроблені з кожі… На них ззаду навішувались китиці, а спереду гаплички, пряжечки, ремінчики для пістолів, для люльки, кінжалів та шаблі. Шаблі носились низько: як іде козак, то вона за ним так і волочеться. От як надів запорожець червоний каптан, підперезався поясом, почепив на себе кинжал, повісив пістолі, шаблю, тоді він надіва черкеску… Черкеска уже була другого цвіта, ніж каптан: як каптан червоний, то черкеска або голуба, або синя…Поверх черкески інколи надівалась ще керея. Це вже одіяніє зовсім довге, по самі п’яти, зроблене або з кожі, або з вовни, без рукавів, схоже на плащ…До цієї одежі, широкої та просторої, пристали і широкі та просторі штани… Цвітів усяких, а найбільш - синього. Матні в штанах робились такі, що аж до землі доторкались… Холоші штанів носились поверх голянищ, вони прив’язувались до голянищ срібними підв’язками або шовковими шнурками з золотими або срібними китицями по краях… Під штани вже набувались чоботи сап’янові: жовті, зелені, червоні, з золотими або срібними підковками…Така була одежа у запорожців, тільки це не повсякденна, а празникова. Дома ж вони, у будень та ще й на роботі, не дуже розкішно обряжались…»

Номер слайду 3

Завдання № 1 Використовуючи документ та картину Іллі Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану» створіть свій портрет козакаІ. Репін «Запорожці пишуть листа турецькому султану».

Номер слайду 4

Завдання № 2 Використовуючи фоторепортаж із експозиції на Хортиці дайте відповіді на запитання:

Номер слайду 5

Реконструкція куреня

Номер слайду 6

Реконструкція куреня

Номер слайду 7

Завдання № 3 Використовуючи слайди 8-10 опишіть уявний бій козаків з татарами

Номер слайду 8

Військове мистецтво козаків. Козацький табір (див. Табір козацький), основою якого був обоз, будувався з возів і міг бути у вгляді трикутника, прямокутника, кола тощо. Він міг бути таборомфортецею з ровом, валом, вовчими ямами і стінами, коли у вози насипалася земля і колеса закопувались на валу, а також рухомим табором, вози якого з’єднувалися ланцюгами і приводилися в рух кіньми або волами, що впрягалися з обох боків. У багатьох випадках вози козацього табору стояли у декілька рядів. Рухомий козацький табір під час походу (наступу або відступу) прикривався розвідувальними кінними загонами, які при явній загрозі зачинялися у таборі. Розвідка давала можливісь своєчасно відпрягти від возів худобу і приготуватися до бою. На возах встановлювали гармати і сідали стрільці, які під час бою вели вогонь таким же чином, як і в батовому строю. Борти возів прикривалися зсередини додатковими захисними дошками або мішками із збіжжям власників возу. Рухомі табори у даний період козаки почали використовувати навіть у походах углиб Кримського півострова.

Номер слайду 9

Лава, як головний порядок козацької кінноти, застосовувалася для розладнання рядівв супротивника перед атакою головної частини загону, відволікання уваги супротивника від удару головного загону, маскування маневрів своїх військ, заманювання супротивника у засідку, а також для переслідування і охоплення відступаючого супротивника. У ході кавалерійських боїв українські козаки застосовували рушниці лише при розгардіяші, а під час бою галасом, застосовували пістолі, стріляючи лише в упор, щоб куля не влучила у своїх, або на відкритій місцевості, на противагу татарським лучникам. При атакуванні ворога козаки застосовували «білу» холодну зброю, ратища (списи) і шаблі. Але спис був дієвим лише у зімкнутому строю. В поєдинку його легко було відбити шаблею. Велика кількість пістолів у козацьких вершників пов’язана з тим, що під час бою, у ході якого постійно змінювалась ситуація, козак не мав часу на перезаряджання. Військове мистецтво козаків

Номер слайду 10

Військове мистецтво козаків. Особливістю тришеренгового «батового» (від баталія і батоватися – шикуватися) строю козацької піхоти було те, що стріляла лише перша шеренга, яка складалася з досвідчених козаків і старшин; друга, яку становили молодики і служителі старшинські, приймала розряджену рушницю і передавала заряджену першій шерензі; третя шеренга, що складалася з старих козаків і джур, заряджала рушниці. Перша шеренга приймала заряджену рушницю лівою рукою, а після пострілу передавала назад правою. У разі осічки в отвір ствола рушниці вставлявся шомпол, і після передачі зброя перезаряджалася. Внаслідок такої організації вогню перша шеренга весь час знаходилась обличчям до супротивника і мала можливість вправно цілитись, не марнуючи час на операції, які збивали руку стрільця. На землі в ногах першої і другої шеренг лежали списи, обернені наконечниками до ворожого фронту. Списи застосовувались проти удару ворожої кінноти і під час атакування супротивника. Списи наїжачувала друга шеренга, а перша продовжувала стріляти. На той час шеренгова стрільба в Західній Європі, і Польщі також, велась п’ятьма шеренгами по черзі, і позаду шеренг мушкетерів стояли пікінери, які у разі атаки ворожої кінноти ставали попереду фронту мушкетерів або самі атакували супротивнка. Батовий же стрій дозволяв козакам збільшити як прицільність, так і скорострільнісь, а також зменшити втрати від ядер супротивника.

Номер слайду 11

Завдання № 4 Що міг навчити козак джуру?Джу́ра, цю́ра або чу́ра — так називали в Україні в 16—18 століттях зброєносця, учня у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом із козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Походження терміну джура точно не визначено. Очевидно, це спільне індоєвропейське поняття  — чи слово з іранських мов (скіфів/сарматів), занесене в Подніпров'я. В іранських мовах воно означає «товариш».

Номер слайду 12

Використовуючи слайди 13-14 уявіть себе запорізькьким козаком. Напишіть коротке оповідання «Як я провів день на Січі»

Номер слайду 13

Розпорядок дня на Січі

Номер слайду 14

Розпорядок дня на Січі Розпорядок: Козаки суворо дотримувалися розпорядку дня. За сигналом (церковним дзвоном) вони вставали до сходу сонця, молилися і йшли, незважаючи на пору року, на річку купатися. Потім снідали в куренях. Після сні­данку — спільна молитва у церкві, прання білизни, лагодження одягу, зброї, човнів, укріплень, інші роботи. Щодня проводилася бойова підготовка: змагання на конях, стрільба з вогнепальної зброї, долання ровів і загорож, бій на шаблях «до першої крові» та ін. Ось як описував Дмитро Іванович Яворницький обід на Січі: «Рівно о 12 годині курінний кухар вдаряв по казанові, і на цей звук кожен козак поспішав до свого куреня на обід. Обід у кожному курені готував окремий  кухар з помічниками, невеликими хлопцями, обов'язком яких було приносити воду в курінь і тримати в чистоті казани й посуд...». Побувавши на Січі, монах Лука Яценко (Зеленський) розповів у своїх записках цікаву і, видно з усього, характерну для запорізького життя історію про покарання курінними кухарями пекарів, які випікали поганий хліб. Пекарі вимушені були рятуватися втечею, а весь хліб задарма залишався кухарям. Після обіду співали пісні та думи, слухали роз­повіді старших, гру кобзарів. Частина козаків готува­лася до служби у наряді (охорона фортеці, шляхів, переправ). Військовий осавул разом із курінним ота­маном проводив огляд підрозділів, що заступали на чер­гування, відправляв на виконання бойового завдання. Надвечір дзвони скликали козаків на молитву. Після вечері хто грав на скрипці, сопілці, бандурі, хто співав пісень, хто брав участь у козацьких танцях. Згодом уся Січ, крім вартових, поринала у сон.

Номер слайду 15

Що ви знаєте про покарання на Січі

Номер слайду 16

Використана література та ресурсиhttp://www.kozatstvo.net.ua/ua/publications/uk_r.php?d=a&i=1309https://www.radiosvoboda.org/a/photoreportazh-yak-zhyly-peresichni-kozaky-na-zaporizkiy-sichi/30878391.htmlhttps://moodle.znu.edu.ua/pluginfile.php/105049/mod_resource/content/1/lekc_Ist_koz_07.pdf

pptx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
26 жовтня
Переглядів
1538
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку