Походження українського козацтва

Про матеріал
Після цього уроку учні будуть: знати дату заснування першої Запорозької Січі; вміти розташовувати в хронологічній послідовності відомості про формування козацтва як окремого соціального стану; обґрунтувати власні судження про Дмитра Вишневецького; розуміти поняття «козак», «зимівник», «Запорозька Січ».
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Походження українського козацтва. Підготувала: Нєдова Вікторія Вікторівна

Номер слайду 2

Бесіда. Згадайте, у складі яких держав перебували українські землі в XV-XVI століттях. Як ви розумієте значення понять «кріпацтво», «панщина»?3. Чи пам’ятаєте ви, що, згідно Третього Литовського статуту, в 1588 році відбулося остаточне закріпачення українських селян? Що вам про це відомо?Прослухайте українську народну думу середини ХVІ століття про народного улюбленця Байду і спробуйте дати прогноз, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?Питання: 1. Якою ж була подальша доля Байди? 2. Хто був історичним прототипом даного героя з думи?3. І чи повністю збігається текст думи з історичними фактами? Про це все ми дізнаємося, опрацювавши тему уроку «Походження українського козацтва»).

Номер слайду 3

План. Причини зародження українського козацтва. Козацькі зимівники та поселення. Перші січі.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Робота з історичними джерелами. Питання: про які з причин виникнення козацтва йдеться у наступних документах? Видатний український мислитель Станіслав Оріховський-Роксолан у трактаті «Напучення польському королю» 1543 р. писав: «Доки ти живеш у Краківському замку, люд Русі гине. Та ще й як гине! Цього без сліз і розповідати неможливо: ніхто людей не захищає, ніхто не боронить; міста попалено, фортеці зруйновано; багатьох славних лицарів посічено або забрано в полон; немовлят порубано, літніх – повбивано, дівчат зґвалтовано прилюдно, жінок збезчещено на очах у чоловіків, молодиць пов’язано й забрано разом із реманентом і худобою, так що нема чим і землю обробити. Жах і смуток всюди по полях і в оселях наших».

Номер слайду 6

Польський дипломат та історик Самуїл Грондський щодо виникнення козацтва зауважував: «Ті з русинського (українського) народу, які ... не хотіли тягнути ярмо й терпіти владу місцевих панів, йшли в далекі краї, тоді ще не заселені, і набували собі право на волю.., засновували нові поселення і, щоб відрізнятись від підданих, залежних від панів, стали називати себе козаками». Венеціанець Д. Ліппомано, який у 1575 р. побував із дипломатичною місією в Польщі, писав: «Нещасні селяни, вилучені з-під опіки закону й віддані на сваволю панів, перебувають у найжалюгіднішому стані, бо пани можуть розпоряджатися їхнім господарством і навіть життям як їм заманеться, а селянин у жодному суді не може знайти ніякого захисту».

Номер слайду 7

Із «Хроніки польської» Марціна Бельського про козаків«У цей час татари чинили часто великі шкоди Поділлю і в Русі. Не бажаючи цього терпіти далі, король Казимир відправив проти них якнайшвидше свого сина Яна Ольбрахта з усім своїм двором, до котрого приєдналися подоляни й руси. Це діялося року Божого 1489. Ян Ольбрахт, знаючи, що татари зазвичай не сидять довго на одному місці, але якнайшвидше тікають зі здобиччю назад, то насамперед перекрив із максимальною швидкістю їхні звичайні шляхи, особливо ж тому, що мав провідниками козаків, які обізнані з тими місцями»

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Робота з текстом . Опрацюйте і доведіть або спростуйте думку «Козак в одній руці тримав косу, серп та інше сільськогосподарське знаряддя, а в іншій – зброю, готовий у будь-який момент воювати».

Номер слайду 10

Робота з відео. Перегляньте фрагмент і дайте відповіді на питання:  Де і коли було збудовано першу січ? Хто такий Дмитро Вишневецький? Чим він уславився? Що спільного в Дмитра Вишневецького з героєм козацької думи, яку ми слухали на початку уроку?

Номер слайду 11

Питання: чи згідні ви з твердженням: «Своїм життям та смертю Дмитро Вишневецький вплинув на формування героїчного образу козака – захисника рідної Батьківщини»? Відповідь обґрунтуйте.

Номер слайду 12

Робота з історичною картою. Опрацюйте карту «Запорожжя» і виконайте завдання: Знайдіть на карті Дніпровські пороги. Скільки їх було? Чи легко було дістатися до Хортицької фортеці?  Поміркуйте, чому козаки обрали саме таке розташування Січі.

Номер слайду 13

Робота в парах. На основі схеми «Запорозька Січ, зроблена за малюнком середини XVII століття» та матеріалу третього пункту параграфа складіть усну розповідь про особливості забудови Запорозької Січі.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Робота з питаннями і завданнями рубрики «Підсумуйте свої знання». Спробуйте свої сили в історичній вікторині «Перший мільйон» за посиланням .https://learningapps.org/watch?v=pacsuifzn21 Метод «Прес». Висловіть свої думки стосовно уроку за алгоритмом. «Ми вивчили… Ми навчилися … Нас зацікавило … Отже, …»

pptx
Додано
2 листопада
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку