Практична робота "Розв'язування типових задач з генетики"

Про матеріал
Презентація стане у нагоді учителю для проведення дистанційної практичної роботи з генетики.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Поширення і використання з комерційною метою заборонено автором

Номер слайду 3

Мета роботи:закріпити знання про закономірності успадкування ознак, удосконалити навички розв’язування типових задач з генетики

Номер слайду 4

Хід роботи

Номер слайду 5

Повторимо генетичну символіку. Р – вихідні батьківські форми. О – материнський організм+О – батьківський організм. Х – схрещування. G – гамети F1, F2, … – потомство

Номер слайду 6

Алгоритм розв’язування генетичних задач.1. Записати символи, що використовуються для позначення кожного гена.2. Встановити генотипи батьків, використовуючи таблицю домінування, фенотипи нащадків тощо.3. Записати усі символи гамет, що утворюються у кожного з батьків у результаті мейозу.4. Враховуючи всі можливі варіанти запліднення, встановити генотипи нащадків. При цьому доцільно використовувати решітку Пеннета.5. Визначити співвідношення у потомстві різних генотипів і фенотипів.

Номер слайду 7

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Задача 1. У свиней чорне забарвлення щетини домінує над рудим забарвленням, а довга форма щетини – над короткою. Визначте, яким буде потомство, якщо схрестили чорного самця з довгою щетиною, гетерозиготного за формою щетини, та рудої самки з довгою щетиною, також гетерозиготною за цією ознакою. Дано: А – ген чорного забарвлення, а – ген рудого забарвлення, В – ген довгої форми щетини,b – ген короткої форми щетини. АА і Аа – чорні тварини, аа – руді тварини, ВВ і Вb – тварини з довгою щетиною, bb – тварини з короткою щетиною. Генотипи і фенотипи потомства? Розв’язання. Gа. В АВ аb F1 Чорні з довгою щетиною. Чорні з довгою щетиною. Р ААВb Х аa. Вb Чорні з довгою щетиною. Чорні з короткою щетиною Аb АВ Аb а. В аb Aa. BВАa. Bb. Aa. Вb. Аabb. За фенотипом: 75% - чорні з довгою щетиною,25% - чорні з короткою щетиною. За генотипом: 1:2:1 Відповідь: серед нащадків можливо 75% чорних свиней з довгою щетиною і 25% чорних свиней з короткою щетиною.

Номер слайду 8

Задача 1 А. У мишей чорне забарвлення хутра домінує над коричневим, а довгі вуха – над короткими. Яких нащадків слід чекати від схрещування рудої миші з довгими вухами, гомозиготної за довжиною вух, з чорною гетерозиготною з короткими вухами?

Номер слайду 9

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Задача 2. Відомо, що при схрещуванні білих і чорних особин великої рогатої худоби шортгорнської породи отримують сіро-блакитних нащадків. Ген білої масті домінує. Яке потомство можна отримати від сіро-блакитних особин?Дано: А – ген білої масті, а – ген чорної масті. АА – білі тварини, Аа – сіро-блакитні тварини,аа – чорні тварини, Генотипи і фенотипи потомства? Розв’язання. GА А а F1 БіліСіро-блакитні Р Аа Х Аа Сіро-блакитніЧорні а А а А а AААa. Aaаa. За фенотипом: 25% - білі тварини,50% - сіро-блакитні тварини,25% - чорні тварини. За генотипом: 1:2:1 Відповідь: серед нащадків 25% білих тварин, 50% - сіро-блакитних тварин і 25% чорних.

Номер слайду 10

Задача 2 А. У обох дідусів хвилясте волосся, а в обох бабусь – кучеряве. У матері дитини хвилясте волосся, а у батька дитини кучеряве. Встановіть генотипи всіх осіб. Яка вірогідність народження наступної дитини з прямим волоссям, якщо ген кучерявого волосся не повністю домінує над геном прямого волосся?

Номер слайду 11

Задача 3. Батько дівчини хворий на гемофілію (незгортання крові), а мати здорова і походить із сім’ї, де ніхто не хворів на гемофілію. Дівчина вийшла заміж за здорового юнака. Що можна сказати за їхніх майбутніх дітей?Дано: Н – ген, що визначає нормальне зсідання крові, h – ген, що визначає гемофілію. ХНХН - здорова жінка, ХНХh - здорова жінка, носій гена гемофілії, Хh. Хh - хвора жінка, ХНY – здоровий чоловік, Хh. Y – чоловік-гемофілік. Генотипи і фенотипи дітей?Розв’язання. Р Хh. Y Х ХHХНGF1 Відповідь: усі дівчатка будуть здоровими, вірогідність народження хворого хлопчика становить 25%. XHXh. GР XHY Х XHXh1 F{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Y Xh XH Y XH Xh Y XH Xh XHXHXH XHY XНXh Xh. Y здорова дочка,носійздоровий синхворий син XH здорова дочка

Номер слайду 12

Задача 3 А. У людини домінантний ген Р визначає стійкий рахіт і зчеплений з Х-хромосомою. Яка вірогідність народження хворих дітей у здорового чоловіка і жінки, гетерозиготної за геном рахіту?

Номер слайду 13

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} ІВ ІА І0 ІАІАІА ІАІВ ІАІ0 ІВІ0 ІІ групаІІ групаІV групаІІІ група Задача 4. У пологовому будинку переплутали двох дівчаток. Батьки однієї з них мають ІІ і ІV групи крові, а батьки іншої – І і ІІ групи. Лабораторний аналіз показав групи крові дітей: у однієї дівчинки – І, у іншої - ІІ група крові. Визначте, хто чия донька. Дано:ІА, ІВ та І0 – гени, що визначають групи крові. І0І0 – І група крові, ІАІА та ІАІ0 – ІІ група крові, ІВІВ та ІВІ0 – ІІІ група крові, ІАІВ – ІV група крові. Хто чия донька? Розв’язання. Р ІАІВ Х ІАІО GF1 Відповідь: дівчинка з І групою крові може народитись лише у другої пари, а дівчинка з ІІ групою – у першої пари. GР ІАІ0 Х ІОІО1 F ІВ ІА ІО І0 ІО ІА ІА ІАІ0ІІ групаІ групаІОІ0

Номер слайду 14

Задача 4 А. Гетерозиготний чоловік, який має ІІІ групу крові, одружився з жінкою з IV групою крові. Визначте можливі генотипи та фенотипи їх дітей.

Номер слайду 15

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 10
Оцінки та відгуки
  1. Дигал Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тютюненко Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кріт Галина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Машкіна Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Рахівська Ніна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Носков Павло Валентинович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Чучина Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Пашаєва Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Круглова Тетяна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Свінчук Володимир Володимирович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 7 відгуків
pptx
Додано
15 січня 2023
Переглядів
22247
Оцінка розробки
5.0 (10 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку