Календарно-тематичне планування навчального матеріалу
«Біологія» 10 клас
Календарно-тематичний план з біології в 10 класі складений за Програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407; [https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv];
Адаптований до підручника: Соболь В. І. Біологія і екологія: підруч. для 10 кл. закл. загальної середньої освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2018. – 272 с. : іл.
№ |
Дата |
Тема, зміст |
Домашнє завдання |
Примітка |
Вступ |
||||
1 |
01.09 |
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
|
|
2 |
06.09 |
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. Фундаментальні властивості живого. |
|
|
3 |
08.09 |
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|
|
4 |
13.09 |
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. |
|
|
Тема 1. Біорізноманіття |
||||
5 |
15.09 |
Сучасні критерії виду. Лабораторна робота №1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
|
|
6 |
20.09 |
Віруси, віроїди, пріони. Особливості організації та функціонування вірусів, віроїдів, пріонів.Гіпотези походження вірусів. |
|
|
7 |
22.09 |
Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
|
8 |
27.09 |
Прокаріотичні організми: археї Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
9 |
29.09 |
Прокаріотичні організми: бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
10 |
04.10 |
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
|
11 |
06.10 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
|
|
12 |
11.10 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
|
|
13 |
13.10 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
|
|
14 |
18.10 |
Узагальнення знань з теми. Тематичне оцінювання. |
|
|
ТЕМАТИЧНА |
||||
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії |
||||
15 |
20.10 |
Біоелементи. Біонеорганічні речовини: огляд будови й біологічна роль. |
|
|
16 |
03.11 |
Білки: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
17 |
08.11 |
Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
18 |
10.11 |
Вуглеводи: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
19 |
15.11 |
Ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
20 |
17.11 |
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. Обмін речовин в організмі людини. |
|
|
21 |
22.11 |
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
|
22 |
24.11 |
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
|
23 |
29.11 |
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|
|
24 |
01.12 |
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. |
|
|
25 |
06.12 |
Практична робота №1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини. |
|
|
26 |
08.12 |
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
|
|
27 |
13.12 |
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|
|
28 |
15.12 |
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
|
|
29 |
20.12 |
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини |
|
|
30 |
22.12 |
Узагальнення знань з теми. Тематичне оцінювання. |
|
|
ТЕМАТИЧНА |
||||
2 Семестр |
||||
31 |
10.01 |
Основні поняття генетики. |
|
|
32 |
12.01 |
Закономірності спадковості. |
|
|
33 |
17.01 |
Практична робота №2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|
|
34 |
19.01 |
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. |
|
|
35 |
24.01 |
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
|
36 |
26.01 |
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. |
|
|
37 |
31.01 |
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|
|
38 |
02.02 |
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|
|
39 |
07.02 |
Сучасний стан досліджень геному людини. |
|
|
40 |
09.02 |
Генетика людини |
|
|
41 |
14.02 |
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
|
|
42 |
16.02 |
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
|
43 |
21.02 |
Тематичне оцінювання |
|
|
ТЕМАТИЧНА |
||||
44 |
23.02 |
Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини. |
|
|
45 |
28.02 |
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. |
|
|
46 |
02.03 |
Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
|
|
47 |
07.03 |
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
|
|
48 |
09.03 |
Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. |
|
|
49 |
14.03 |
Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|
|
50 |
16.03 |
Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини |
|
|
51 |
21.03 |
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. . |
|
|
52 |
23.03 |
Тематичне оцінювання. |
|
|
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір) орієнтовні теми: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи. |
||||
ТЕМАТИЧНА |
||||
Тема 4. Репродукція та розвиток |
||||
53 |
04.04 |
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
|
54 |
06.04 |
Особливості процесів регенерації організму людини. |
|
|
55 |
11.04 |
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
|
56 |
13.04 |
Репродукція клітин |
|
|
57 |
18.04 |
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|
|
58 |
20.04 |
Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
|
|
59 |
25.04 |
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. |
|
|
60 |
27.04 |
Профілактика онкологічних захворювань. |
|
|
61 |
02.05 |
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. |
|
|
62 |
04.05 |
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. |
|
|
63 |
09.05 |
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
64 |
11.05 |
Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини |
|
|
65 |
16.05 |
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). |
|
|
66 |
18.05 |
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
|
67 |
23.05 |
Тематичне оцінювання. |
|
|
68 |
25.05 |
Підсумковий урок |
|
|
ТЕМАТИЧНА |