___ ІСТОРІЯ УКРАЇНИ___________________________________________I-варіант___
(практичне заняття № 1)
Робота з документами
Документ 1
Із ноти радянського уряду
«Польська держава та її уряд фактично припинили існування. Тим самим припинили свої дії договори, укладені між СРСР і Польщею. Кинута напризволяще, залишившись без керівництва, Польща перетворилася на зручне поле для будь-яких випадків і несподіванок, що можуть створити загрозу для СРСР. Тому радянський уряд, який досі дотримувався нейтралітету, не може більш нейтрально ставитися до цих фактів... радянський уряд видав розпорядження Головному командуванню Червоної армії віддати наказ військам перетнути кордон і взяти під свій захист життя й майно населення Західної України та Західної Білорусії».
Запитання
1.Чому СРСР, згідно з документом, не допоміг Польщі, яка зазнала нападу Німеччини?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Чим мотивувало радянське керівництво введення своїх військ на територію Польщі?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Документ 2
Із листа української дівчинки, 1943 р.
«Березень, 12, Ліозно, 1943 рік. Дорогий, добрий татусю!
Пишу я тобі листа з німецької неволі. Коли ти, татусю, будеш читати цього листа, мене в живих не буде. І моє прохання до тебе, батьку: покарай німецьких кровопивць. Це заповіт твоєї помираючої доні. Кілька слів про маму. Коли повернешся, маму не шукай, її розстріляли німці. Коли допитувалися про тебе, офіцер бив її нагайкою по обличчю. Мама не витерпіла і гордо сказала:1 «Ви не злякаєте мене побоями. Я впевнена, що чоловік повернеться назад і викине вас, підлих загарбників, звідси геть». І офіцер вистрелив мамі в обличчя... Татусю, мені сьогодні виповнилося 15 років, і якщо б зараз ти зустрів мене, то не впізнав би свою доню. Я стала дуже худенька, мої очі запали, коси мені постригли наголо, руки висохли, схожі на граблі. Коли я кашляю, з рота йде кров — мені відбили легені. ...Я рабиня німецького барона, працюю у німця Шарлена прачкою, перу білизну, мию підлогу. Працюю дуже багато, а їм два рази на день в кориті разом зі свинями. Живу я в сараї, де дрова, в кімнату мені заходити не можна. Два рази я втікала від господарів, але мене знаходив їхній двірник. Тоді сам барон зривав з мене сукню і бив ногами. Я втрачала свідомість. Потім на мене виливали відро води і кидали в підвал. Тільки смерть врятує мене від жорстоких побоїв. Не хочу більше мучитися рабинею у проклятих, жорстоких німців... тату, помолися за маму і за мене. Прощавай, добрий татусю, йду помирати... Твоя доня»
Завдання
На основі цього документа охарактеризуйте своє ставлення до нацистської ідеології та німецького «нового порядку» в Україні.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___ ІСТОРІЯ УКРАЇНИ___________________________________________ II-варіант___
(практичне заняття № 1)
Робота з документами
Документ 1
Секретар Дніпродзержинського підпільного міському партії К. Ляудіс
«Залишали товаришів для підпільної роботи у Дніпродзєржипську з небаченою поспішністю, і це було... першою й основною помилкою... До цієї роботи ми почали готуватися за шість-сім днів до захоплення ворогом міста. Звідси можна судити про серйозність добору людей... Очевидно, тов. Сидорин і Кучний (місцеві партійні керівники) вважали, що окупація триватиме максимум чотири-п’ять місяців і, виходячи з цього, підвезли мені два мішки борошна, мішок цукру, консерви і ще деякі дрібниці, здається, ящик масла. Відсутність матеріальної бази дуже негативно вплинула на нашу роботу... Конспіративні квартири переважно були випадковими, неперевіреними, і, коли приходили підпільники, їх туди не пускали... Видали чисті бланки паспортів з підписами начальника міліції Коваленка і начальника паспортного столу. А забули поставити печатку там, де місце для фотографії. Тому ми не змогли використати ці документи... Через відсутність бази для організації партизанського руху нікуди було переправляти людей після диверсій. А за кожного вбитого німця фашисти розстрілювали 100 осіб».
Запитання
1.Які прогалини в організації партизанського руху можна визначити за документом?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Назвіть причини невдач радянського партизанського руху на початковому русі.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Документ 2
Із висловлювання Р. Шухевича
«...Домагатися, щоб жодне село не визнало радянської влади. ОУН має діяти так, щоб усі, хто визнав радянську владу, були знищені. Не залякувати, а фізично знищувати. Не потрібно боятися, що люди проклянуть нас за жорстокість. Хай із 40 мільйонів українського населення залишиться половина — нічого страшного в цьому немає».
Запитання
1.Як ви вважаєте, чому оунівці спрямували усі свої зусилля для боротьби з
радянською владою?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Які методи вони використовували в цій боротьбі? Чи схвалюєте ви їх?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________