Мета практичної роботи: розвиток ключових історичних компетентностей, а саме-хронологічної, логічної, просторової, аксіологічної та інформаційно-мовленнєвої через виконання учнями різних типів завдань. Очікувані результати: під час виконання практичної роботи учні зможуть визначити причини, хід та головні події основних історичних діячів періоду «Руїни», охарактеризувати історичні документи, що характеризують внутрішню та зовнішню політику гетьманів Правобережної та Лівобережної України, проаналізувати політику Речі Посполитої та Московського царства та провести сучасні історичні аналогії. Результатом виконання практичної роботи стане конспект-презентація за темою. (Матеріал до практичної роботи надається у зручному режимі для форматування)
В 1657 р.( ? )було обрано гетьманом України на Корсунській раді. Політика була спрямована на ( ? ). Незадоволене козацтво й селянство піднімають повстання, яке очолили полтавський полковник (?) та запорозький отаман (?) за підтримки Москви. Повстанці розгромлені у травні 1658 р. під Полтавою. Доповніть речення:
Доповніть речення: В 1660 році між Росією та Польщею знову виникає війна за панування над Україною. Московські війська разом з гетьманським військом виступають на Правобережжя. Та незабаром під Чудновом що на Волині вони потапляють в польське оточення. Після розгрому Ю. Хмельницький згоджується до повернення України до складу Польщі, підписуючи договір, так званий ( ? )(інша назва – Чуднівський) трактат: УМОВИ: Чим закінчується правління Ю . Хмельницького? Зробіть висновки
Заповніть схему: Лівобережжя. Правобережжя( ? )( ? ) О. Субтельний – «доба Руїни сягнула свого апогею»: жахливе спустошення українських земель, спалахи громадянської війни, розмивання моральних норм у суспільстві, загострення боротьби за гетьманство, фатальний розкол України на Правобережну і Лівобережну, глибока криза державності.«Московські статті»:
Доповніть текст:( - ) поставив собі за мету об’єднати всі українські землі під своєю владою та звільнити їх від Польщі та Росії. • у внутрішній політиці посилив роль ( - ) (зборів усіх козаків) у вирішенні державних питань;• обмежив владу козацької старшини;• створив корпус найманців – ( - ), підлеглих тільки йому особисто. У зовнішній політиці звернувся по допомогу до ( - ) в питанні об’єднання України і звільнення її з-під влади Польщі та Росії. У ( - ) р. козацькі війська розгромили польське військо, й Правобережжя отримало автономію.
У ( ? ) р. І. Самойлович оголосив себе ( ? ), здійснив похід на Правобережжя, але під натиском турецько-татарської армії був змушений відступити. Щоб остаточно підірвати економіку Правобережжя І. Самойлович здійснив «Великий згін» — ( ? ) Правобережжя на Лівобережжя. Доповніть речення: У 1687 р. І. Самойлович був відсторонений від влади. Новим гетьманом Лівобережжя стає ( - ). Доба «( - )» закінчується
Про кого йде мова ? Провів близько 60 битв проти військ Туреччини, Кримського ханства, ногайських орд і жодного разу не зазнав поразки. Визволив із рабства близько 100 тис. полонених. Намагався активно впливати на події в Україні, проте не завжди це сприяло укріпленню Української держави. Він відіграв важливу роль у боротьбі українського народу з татарами і турками, за що став героєм народних пісень, легенд і художніх творів.