план
1. YHii
2.
церкви
Передумови укладення Ьсрсстсйсько: церковнот унй
Православна церква на украТнських i
землях у
католицькоТ Посполито; перебувала в глибокому
ускладнювалася через загрозу поширення протестантизму й посилення наступу католицизму. Не зупиняючись на 60poTb6i проти протестантизму, католицизм також
вади руського православ'я.
Порятунком них частина православних iepapxiB вважала православно; церкви в Папи Римського.
1ерархи церкви бачили в 3aci6
низки завдань:
позбавитися
позбавитися контролю з боку православних братств;
подолати кризу i
статус православно; церкви в
забезпечити для православних владик в ceHaTi HapiBHi з католицькими
Роботу з уттлення ушт в життя взяв на себе епископ тпаттй поттй, якого часто пазивалп «батьком
(1541-1 13 рр.) — походив
академй'. Блискучий
католицтва.
греко-католицько\ церкви. Заснував
епископи за
митрополита Михайла Рогози ухвалили
артикули» м. Торчин на
Цей документ визначив 3MicT
YHii:
обряди i свята православно; церкви залишалися
Константинопольського
«на територй Pyci»;
митрополит Китвський обирався епископами, але його кандидатура мала бути затверджена Папою;
YHiaTcbki отримували в ceHaTi Посполитот HapiBHi з католицькими епископами;
yci
церкви i
братства мали перебувати контролем
без втручання
oci6; заборонялося вихрещувати православних у католицтво.
![]() |
![]() |
1596 р., за якою iepapxiB КиТвськоТ православноТ
вийшли з
![]() |
![]() |
||
але
Думки тсториюв
укра[нський i американський icmopuk ”Умови унт мали на MeTi
права православних i3 правами
i посилити владу
У статтях не було практично
взявши курс на церковну з Римом, практично програму реформування православ'я зсередини, яку висунули та
братства”
Думки •сториюв
Наталя Яковенко, укра[нська
”Цей крок навряд чи можна як разюче
кардинальних реформ була очевидною для кожного, хто критично дивився на церковних BepxiB... Пожвавлення життя в
ставило церкву в особливо програшне становище”
За Папи Римського польський король Жигмунт
III Ваза у 1596 р. скликав церковний собор у MicTi Берестя, де мало
урочисте проголошення унт. для в його p060Ti прибули православний митрополит i його епископи.
Однак уже на початку роботи прихильники YHii церков i православ'я не знайшли мови й
на два 0kpeMi собори.
Противники об'еднання засудили митрополита Михайла Рогози та тих
прийняли YHiro. У свою чергу, митрополит i BiPHi йому епископи
затвердили акт унт православно; та католицькот церков
За умовами Берестейськот YHii укратнська (греко-католицька) церква i звича\, але визнавала 3BepxHicTb Папи Римського BCiei християнськот церкви. Проте,
до папських розглядалася не як об'еднання двох окремих церков, а як
«примирення i навернення руських до католицькот церкви»
«засудження й
ересей, помилок i схизм». Тобто до римсько\ церкви приеднувалася не руська церква, а
окремих
та Ця обставина сприяла посиленню критики YHii противниками. Водночас епископи, що виступали за об'еднання, тримали сво; приготування в
й практично усунули
в них кола православних це стало
з головних причин опору YHii
YkpaiHcbka (греко-католицька) церква
— церква, яка виникла в укладення
YHii 1596 р.
I.[ikaei факти укладення Берестейськот церковнот унй' 1596 р. греко-католицьку церкву називали церква», у XVII ст. — «Руська церква». Назву «греко-католицька церква» запровадила в 1774 р.
для
земель, що перебували
Вплив Берсстсйсько: унй на цсрковнс життя в Укра1'ш
Наталя велике протистояння..., що перетворило Берестейську задуману як iHcTpyMeHT i насильства...
цього феномена, мусимо визнати, що православний загал Pyci-YrcpaiHEi на YHii не втрачав,...
YHiaTiB, шукали
позицй православних у була... слушною... Тож в ocH0Bi ворожого ставлення до унй' лежав...
неприйняття всякого нововведення, яке сприймалося як замах на усталену, а справедливу i добру старовину.”
Як
визнали з восьми
КиТвськоТ
першим
митрополитом став Михайло Рогоза (1596-1599 рр.). 15 грудня
![]() |
3MiHY церковнот
почали розглядати як зраду свого народу —
«руський народ» становили
а YHiaTiB вважали частиною ольсько-литовськот
Одинокий голос Смотрицького, намагався протистояти
уявленням, майже HixT0 не почув.
Таким чином, Берестейська церкви та проявом
Водночас вона поглибила розкол у
Намагання створити едину церкву 3aMicTb двох призвели до виникнення TpeTb0i'. Але завдяки
«руського народу» як третього учас федеративноТ
![]() |
Скориставшись параграфа, 3anoBHiTb таблицю «Берестейська церковна 1596 р.»
Берестейська церковна 1596 р. |
|
Аргументи |
Аргументи |
|
|