Практичне заняття №2. "Уявна подрож Києвом за часів Ярослава Мудрого"

Про матеріал
Практичне заняття № 2. "Уявна подорож Києвом за часів Ярослава Мудрого". В конспекті уроку показано формування вчителем предметних компетентностей в учнів через різні види роботи (цифровий диктант, еврестична бесіда, робота з картами, робота з художнім твором тощо).
Перегляд файлу

Практичне  заняття № 2.

Тема: Уявна  подорож  Києвом часів Ярослава Мудрого

Мета: охарактеризувати вигляд Києва та життя в місті за часів правління Ярослава Мудрого, вияснивши  особливості його забудови; аналізувати архітектурні пам’ятки цього періоду; вдосконалювати набуті навички та вміння учнів працювати з історичними картою, схемою,  писемними, візуальними джерелами; виховувати національно – патріотичні почуття .

Обладнання: карта ”Утворення та розквіт Київської держави“, атласи, відеосюжет  “Київ – матір міст руських. Ярослав (Мудрий) “, ілюстративний та дидактичний матеріал

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування та вдосконалення предметних умінь

Основні терміни та поняття: лодія (ладья), дитинець

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

розповідати про Київ часів Ярослава Мудрого; показувати на схемі частини Києва в середині ХІ століття;описувати видатні архітектурні споруди; визначати особливості забудови міста, його суспільне та господарське життя; висловлювати своє ставлення до історичної постаті – Ярослава Мудрого

Хід уроку

І.Організаційний момент уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель:  Його заснувала родина із трьох братів та сестри, один із правителів, якого називали  Віщим  нарік  його “матір’ю міст руських”, а князі, які при хрещенні отримали імена Василь та Георгій розбудували його.  Про що йде мова?

Відповідь:  Місто Київ 

(Вчитель оголошує тему уроку)

Вправа “Мої очікування”

(відповіді учнів )

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Вчитель:  Уявімо що ми перенеслись в середину ХІ століття. Ми купці землі волинської зібрались на торги у столицю Русі – України – Київ. Шлях чекає нас неблизький, свій крам ми навантажимо на лодії та попливемо річками. Які річки з’єднують наш населений пункт та місто Київ? Які товари ми повеземо? Частиною якого середньовічного торговельного шляху ми попливемо?

Прогнозована  відповідь     

Це річки – Горинь, Припять, Дніпро. Через Дніпро проходить торговельний шлях із варяг у греки.

( демонстрація на карті)

Товари: зерно, шкіри,хутро звірів, мед, полотно, віск…

Словникова робота

Лодія (ладья) – давньоруський корабель

Вчитель: Слава про князя Ярослава почута у  всіх  кінцях, частинах землі Руської. Чим велику повагу  і славу заслужив  Ярослав Володимирович?

Вправа «Аргумент»

 Записати в зошиті аргументи діяльності Ярослава Мудрого, які свідчать, що Русь – Україна зміцнилася.

 

Прогнозована  відповідь     

Укладено перший збірник законів “Руська правда”; зберіг територіальну цілісність держави; остаточно здолав печенігів; будував укріплення на кордонах; будував церкви, монастирі; зміцнював християнську церкву, обравши митрополитом  русича Іларіона; зміцнив відносини із державами через шлюби своїх родичів; воював із Візантією, засновував міста…

(учні зачитують відповіді)

IV. Вивчення нового матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь та навичок

Вчитель: Ще здалеку ми побачили сяйво куполів  храмів міста, наш корабель зупинився в пристані.

Завдання: прочитайте уривок з історичного роману Павла Загребельного Диво(додаток 1) та визначіть чим вразив та здивував Київ гостей?

 

Прогнозована відповідь

Київ вразив відвідувачів своєю багатолюдністю, а здивував  величчю  споруд

Вчитель: Справді, в ті часи Київ був найбільшим європейським містом, в ньому проживало понад 50 тисяч мешканців, тоді як у найбільших містах Західної Європи – Гданську, Лондоні, Гамбурзі було 20 тисяч жителів. У Києві було 400 церков та 8 торговищ.

 Уявіть, що за невелику плату ми найняли провідника і ось що він розповів про це величне місто та подарував нам схему міста.

(перегляд відеосюжету “Київ – матір міст руських “)

Бесіда

- Чому Київ називали суперником Константинополя?

- З яких частин складалося місто, як вони пов’язані із суспільним та господарським життям столиці?

- Опишіть видатні архітектурні споруди часів князювання Ярослава

- “ Київ – окраса Русі. Як ви розумієте цей вислів?

Словникова робота

Дитинець – верхня укріплена частина міста

Робота  в парах за писемним історичним джерелом (додаток 2).

Завдання: складіть  питанням до  писемної памятки для іншої пари

Прогнозована відповідь

- Про свідчить даний документ?

- Як сприяв Ярослав поширенню освіти?

-Яку справу Володимира продовжив його син?

- Яке значення має читання книг?

Ця писемна памятка свідчить про розбудову Києва  при князюванні Ярослава Мудрого та поширення освіти, кногописання, науки. Місто стає центром освіти  та науки (відкриваються школи), створено першу бібліотеку  на Русі. Ярослав поглибив та розширив справу розпочату його батьком – поширення та зміцнення християнської церкви, освіти. Читання книг допомагає становленню людини як особистості, робить її освіченішою, мудрішою…

ІV. Закріплення  вивченого  матеріалу

Вчитель: Ось наша подорож завершується, ми побували в столиці Київської держави  в часи Ярослава.

Цифровий розподільний диктант

Обрати  факти діяльності  Володимира (А ) та Ярослава (Б), пов’язані із розбудовою  Києва.

1.Десятинна церква .  2. Києво – Печерський монастир.   3. Медяни коні.

4. Хрещення на Почайні.  5. Бібліотека.  6. Церква Благовіщення. 7. Церква Ірини. 8. Перший кам’яний храм на Русі. 9. Лядські ворота.  10. Золоті ворота. 11.Бабин торжок. 12. Львівські ворота.

Відповідь:

А- 1, 3, 4,8,11

Б – 2, 5, 6, 7,9, 10,12

(Взаємоперевірка)

Рефлексія

Вчитель: Пропоную вам заповнити листок  оцінювання уміння висловлюватись.

(  Ці оцінки вчитель може врахувати при виставленні тематичного оцінювання)

 

Листок оцінювання уміння висловлюватись

 

Ім’я, прізвище_____________________________

Критерії оцінки (0 – потребує вдосконалення 1; – задовільно; 2 - чудово)

 

                    Критерії

   Бали

 Я вмію підбирати аргументи і чітко їх висловлювати

 

 Я вмію робити логічні висновки

 

 Я успішно застосовую перефразування

 

 Я вмію ставити запитання

 

 Я вмію сказати  “ні”

 

 Я вмію аргументовано відповідати на критику

 

 

V. Підсумок уроку

Вчитель: Чи справдились ваші очікування?

(відповіді учнів)

У 2007 – 2008рр.  в Україні відбулось національне телевізійне опитування

”Видатні українці”. Серед багатьох визначних князів, гетьманів, політичних  та громадських діячів, митців, спортсменів співвітчизники обрали князя Ярослава Мудрого як найвидатнішу постать історії України.

                Й  незабаром Україна

                Зацвіла, як пишний сад,

                Й незабаром знову люди

                Багатіти почали,

                І Дніпром човни чужинців

                Знову в Київ попливли.

                Греки,німці, італійці,

                Чехи, угри – все ішли,

                Купували, продавали

                І у Києві жили.

                Так живий, шумливий Київ

                Царгородом другим став.

                Як про друга, як про сина,

                Дбав про нього Ярослав.

                     (уривок з поеми О.Олеся  Княжа Україна)

 

Оцінювання навчальних досягнень учнів

Домашнє завдання: скласти сенкан про Київ за часів Ярослава Мудрого, повторити тему Розквіт Київської держави (Русі - України)

 

Додатки

1.Уривок з історичного роману Павла Загребельного Диво

 Коли ж казати правду, то не вони вступали в Київ, а Київ наступав на них, спадав зі своїх пагорбів, приголомшував, знетямлював. Диво брало, як могло вміститися на такому скупому клапті землі стільки будівель, стільки люду, стільки руху, гуку, клекотняви. Хтось кудись ішов, квапився, а хто й просто собі стояв, видивляючись на божий світ, рипіли вози, іржали коні на торжищі, дзвінко спліскувалася в глибокі колодязі вода з переповнених відер, пахло стружкою і димом, цюкали сокири, мудрували над каменем зиждителі, роїлося повсюди од люду торгуючого, будівничого,гулящого,роботящого – ось чим обсідав Київ своїх прибульців.

2.Уривок з літопису  по Лаврентіївського списку

В рік 1037.Заклав Ярослав місто велике [Київ], біля якого зараз Золоті ворота; заклав і церкву святої Софії, митрополію, і потім церкву святої Богородиці Благовіщення  на Золотих  воротах, потім монастир святого Георгія і святої Ірини…До книг проявляв старання, часто читаючи їх і вночі, і вдень. І зібрав багато писців, які перекладали книги з грецької на словянську мову. І вони написали багато книг, по яких люди училися і задовольнялися вченням…Як буває, що один землю розоре,другий же засіває, а треті жнуть і споживають плоди землі,що не бідніє, так і тут. Батько ж його Володимир землю зорав і розпушив…Цей же засіяв книжними словами серця… людей, а ми жнемо,дістаючи книжне вчення.

 Велика ж буває користь від учення книжного; книги наставляють і научають нас путі покаяння, бо здобуваємо мудрість і стриманість у словах книжних. Це – ріки, напуваючи всесвіт, це – джерела мудрості, в книгах же незмірима глибина; ними м в печалі утішаємося; вони – узда стриманості.

 …Ярослав же цей, якого ми назвали, любив книги [і], багато переписавши, склав у церкві святої Софії, яку сам спорудив…

 

Література

 

Баханов К.О. Традиції та інновації у навчанні історії в школі: Дидактичний словник-довідник. – Запоріжжя: Просвіта. 2002

Книга для читання. Історія. 7клас.Частина 1/ упоряд. А.П.Гриценко.- Х.:Вид. група Основа, 2015

Машика В.Т. Використання порівняльних завдань на уроках історії України. - Х.: Вид. група Основа, 2015

Методика викладання курсу “Історія України.7 клас” // Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання, №1(9), 2015

Пометун О.Енциклопедія інтерактивного навчання // Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання, №5 -6 (8), 2014

 

Усі уроки до курсу Історія України. 7 клас./ Упоряд. Н.І. Харківська.- Х.; Вид. група “Основа”, 2007

https: www. youtube. com/watch?v =mkTBO2427ZKO

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
1907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку