Практичне заняття на тему "Розв’язування задач на конус"

Про матеріал
Методичні вказівки до проведення практичного заняття на тему "Розв’язування задач на конус" демонструє один з варіантів проведення для здобувачів освіти коледжу (11кл), на якому удосконалюються вміння та навички розв'язування задач, використовуючи формули бічної та повної поверхні конуса, формули площі осьового перерізу. Студенти навчаються будувати конус та його перерізи площинами , знаходити елементи конуса, площі бічної та повної поверхні. Ці навички дають можливість у подальшому застосувати свої знання при вивчені спеціальних предметів, а саме в інженерній графіці, техніки промислового рибальства та інших.
Перегляд файлу

Інструкційна картка

до проведення практичного заняття  (2 год).

 

Тема заняття. Розв’язування задач на конус

Мета проведення заняття:

- навчальна: удосконалити вміння розв’язувати задачі , що передбачають застосування поняття конуса та його елементів;

- розвивальна: розвивати самостійність, увагу, пам'ять

- виховна: виробляти гнучкість та самостійність мислення, привітність, старанність;

- компетентності, що формуються:

спілкування державною мовою – грамотно висловлюватися рідною мовою, аргументувати, доводити правильність тверджень;

уміння вчитися впродовж життя - прагнути до вдосконалення результатів своєї діяльності.

Після виконаної роботи студент повинен:

знати: формули бічної та повної поверхні конуса, формули площі осьового перерізу конуса;

вміти: будувати конус  його осьовий переріз, перерізи конуса , знаходити елементи конуса, площі бічної та повної поверхні.

Матеріально-технічне оснащення заняття: таблиця «Конус. Перерізи конуса», опорні конспекти.

Тип практичного заняття: удосконалення поточних навиків та умінь Рекомендована література:

- основна: Мерзляк Ф.Г. Математика: алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту: підруч. для 11 кл. закладів  загальної  середньої  освіти / А.Г.Мерзляк, Д.А.Номіровський, В.Б.Полонський та їн. – Х. : Гімназія, 2019, - 208 с. : іл.             §5 , п.20. стр.128

- допоміжна: Бевз Г.П. Математика:11 кл.: підруч. для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту/  Г.П.Бевз, В.Г.Бевз. 2-ге вид. – К.: Генеза,2012. – 320с.: іл.. – Бібліогр.: с.294

- Сучасна підготовка до ЗНО з математики / Ю.О.Захарійченко, О.В.Школьний, Л.І.Захарійченко, О.В.Школьна.- Кам’янець-Подільський

 

Хід заняття

1 Організаційна частина заняття

1.1 Повідомлення теми, мети заняття

Розв’язування задач на конус

1.2 Актуалізація опорних знань студентів

Відповісти на запитання

- Що називається конусом?

- Що є основою конуса?

- Дайте означення радіуса і висоти конуса.

- Що називається осьовим перерізом конуса?

- Запишіть формули бічної та повної поверхні конуса.

- Сформулюйте правила співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника.

1.3 Мотивація навчальної діяльності

  Вміння будувати просторові фігури на площині,  перерізи фігур, визначати їх елементи дає можливість вам у подальшому застосувати свої знання при вивчені спеціальних предметів, а саме в інженерній графіці, техніки промислового рибальства та інших.

 

1.4 Коротке теоретичне обґрунтування до роботи

Конус та його властивості

Конус

Твірні конуса рівні SA = SB

1.4.1 При обертанні прямокутного трикутника

навколо його катета як осі утворюється  конус

, пряма SO – вісь конуса

1.4.2 Площа бічної поверхні конуса    

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/8367/mod_book/chapter/840/geometr_367.png1.4.3  Площа повної поверхні конуса                                  

Sп.п.= π∙R∙L + π

 

R – радіус основи,  L – твірна, Н – висота конуса.

1.4.4  ΔSAB – осьовий переріз конуса

ΔSAB – рівнобедрений

SA = SB (SA i  SB - твірні)

 

2 Формування вмінь і навичок студентів. Зміст основної частини заняття

2.1 Розв’язування типових прикладів (ознайомитися)

 Приклад 1. Розв’язати задачу

Осьовим перерізом конуса є правильний трикутник, периметр якого дорівнює 36см. Обчисліть площу основи конуса.

http://zno.academia.in.ua/pluginfile.php/8367/mod_book/chapter/840/geometr_367.pngРозв’язання

Трикутник АSВ рівносторонній.

Р=3а = 36 см.

         

36 = 3∙а

                                                                                                                                                 а = 12см

АВ=12см,            R=АО= AB = 6см

Sосн.= πR2 = 36πсм2                                                         Відповідь: 36πсм2

 

Приклад 2 Розв’язати задачу

Площа основи конуса дорівнює 36πсм2. Знайдіть площу осьового перерізу конуса, якщо відомо, що цей переріз – прямокутний трикутник.

(Див. рисунок до попередньої задачі)

Розв’язання

Sосн.= πR2 = 36πсм2                                

R2 = 36

R =6 см

АВ=2 R= 12 см

Трикутник АSВ рівнобедрений, ˂ ASB = 90°, АS = SВ , SО – висота, медіана, бісектриса. SО=АО∙sin45°= 6· =3cм.

SABC=                 Відповідь:

Приклад 3 Розв’язати задачу

Через дві твірні конуса, кут між якими дорівнює 60° проведено площину. Ця площина перетинає основу конуса по хорді завдовжки 8см, що стягує дугу, градусна міра якої дорівнює 90°. Знайдіть площу бічної поверхні конуса.

 

Дано: Конус, (АВС) – переріз,

,, AB=8cм.

Знайти : Sб.п.

Розв’язання

Sб.п .= π∙R∙L

Трикутник АВ рівнобедрений, , – висота, медіана, бісектриса. КА= 4см, , КА= ∙sin30°,

                                  4 = SA∙

                                   SA = 8см.

 L=8см.

Трикутник ВОА,  , рівнобедрений, ОВ=ОА, ОК- висота, медіана, бісектриса.

Трикутник ОКА, ˂ОКА=90°, КА= ОА∙sin45°,  ОА=КА : sin45° =4  = 2см.

R=2

Маємо, Sб.п .= π∙R∙L= π∙2∙8 = 16π(см2)

Відповідь: 16π см2

2.2 Розв’язати задачі згідно свого варіанта

 

3 Узагальнення

3.1 Запишіть формули площ бічної та повної поверхні конуса.

3.2  Дайте означення прямокутного конуса. (осьовий переріз – прямокутний трикутник).

3.3 Сформулюйте правила співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника.

Підведення підсумків.

        Поточний контроль виконання роботи.

Оцінювання студентів.

 

 

 

 

 

 

Індивідуальне завдання до практичної роботи

Тема: Розв’язування  задач на конус.

Варіант №1

1. Укажіть фігуру, якою є осьовий переріз конуса, якщо кут між твірною і висотою конуса дорівнює 30°.                                                                                            (1 бал)

А

Б

В

Г

Д

Рівнобедрений

трикутник

Прямокутний трикутник

Рівносторонній трикутник

Квадрат

Ромб

2. Осьовим перерізом конуса є рівносторонній трикутник. Знайдіть висоту конуса, якщо радіус його основи дорівнює 6см.                                                           (2 бали)

А

Б

В

Г

Д

6см

3см

6см

см

6см

3. Висота конуса дорівнює 6см, а довжина кола  його основи - 16π см. Чому дорівнює твірна конуса?                                                                              ( 2 бали)

А

Б

В

Г

Д

10см

2см

12см

см

6см

4.Твірна зрізаного конуса дорівнює 5см, а радіус основи -3см і 6см. Обчисліть площу осьового перерізу цього конуса і площу повної поверхні конуса.               (2 бали)

5. Прямокутний трикутник з катетами 2 і 6 обертають навколо більшого катета. Для утвореного конуса знайдіть: твірну ; площу основи; площу бічної поверхні, площу повної поверхні.                                                                                                          (2 бали)

 6. Через дві твірні конуса проведено площину, що перетинає основу конуса по хорді, довжина якої дорівнює 10см. Твірна і висота конуса відповідно дорівнюють 13см і 5см. Знайдіть площу перерізу конуса.                                                                     (3 бали)

Варіант №2

1. Укажіть фігуру, якою є осьовий переріз конуса, якщо його твірна у два рази більша за радіус основи.                                                                       (1 бал)

А

Б

В

Г

Д

Рівнобедрений

трикутник

Прямокутний трикутник

Рівносторонній трикутник

Квадрат

Ромб

2. Осьовим перерізом конуса є рівносторонній трикутник. Знайдіть радіус основи конуса, якщо його висота дорівнює 3см.                                                       (2 бали)

А

Б

В

Г

Д

2см

3см

см

2см

см

3. Твірна конуса дорівнює 13см, а площа його основи – 25 см2 . Чому дорівнює висота конуса?                                                                                                (2 бали)

А

Б

В

Г

Д

10см

13см

см

15см

11см

4. Твірна зрізаного конуса дорівнює 15см, а радіус основи -26см і 35см. Знайдіть відстань від центра меншої основи до точки більшого кола.                             (2 бали)

5. Прямокутний трикутник з катетами 4 і 2 обертають навколо меншого катета. Для утвореного конуса знайдіть: твірну ; площу основи; площу бічної поверхні, площу повної поверхні .                                                                                                   ( 2бали)

6.Через дві твірні конуса, кут між якими дорівнює 60°, проведено переріз, площа якого дорівнює 4 см2. Знайдіть кут між площиною перерізу й площиною основи конуса, якщо переріз відтинає від кола дугу 90°.                                                  (3 бали)

 

Варіант №3

1. Твірна і площа основи конуса відповідно дорівнюють 17см і 64 см2. Чому дорівнює висота конуса?                                                                              (1 бал)

А

Б

В

Г

Д

12см

15см

13см

14см

16см

2. Висота конуса дорівнює 12см , а площа основи конуса дорівнює 25π  см2. Знайдіть довжину твірної конуса.                                                                (2 бали)

А

Б

В

Г

Д

6см

3см

6см

см

6см

3. Висота конуса 20см, а діаметр його основи – 40см. Знайдіть кут при вершині осьового перерізу конуса.                                                              (2 бали)

А

Б

В

Г

Д

30°

45°

60°

90°

120°

4. Площі основ зрізаного конуса дорівнюють 4π см2 і 16π см2. Через середину висоти проведено площину паралельно основі. Обчисліть площу перерізу.   (2 бали)

5. Рівнобедрений прямокутний трикутник обертають навколо одного з його катетів. У результаті обертання утворився конус. Визначте радіус основи і площу осьового перерізу цього конуса, якщо площа трикутника дорівнює 12,5.                         (2 бали)

6. Твірна конуса утворює з його основою кут 30°. Визначити повну поверхню конуса, якщо площа перерізу, що проходить через твірні, кут між якими 120°, дорівнює 4 см2.                                                                                                                       (3 бали)

 Варіант №4

1. Висота конуса дорівнює см і утворює кут 30° з його твірною. Чому дорівнює радіус основи конуса?                                                                                            (1 бал)

А

Б

В

Г

Д

3 см

см

см

1 см

2 см

2. Площа основи конуса дорівнює 36π  см2 . Знайдіть площу осьового перерізу конуса, якщо відомо, що цей переріз – прямокутний трикутник.              (2 бали)

А

Б

В

Г

Д

24см2

32см2

36см2

см2

25 см2

3 . Висота конуса 30см, а його твірна – 60см. Знайдіть кут при вершині осьового перерізу конуса.                                                                                                ( 2 бали)

А

Б

В

Г

Д

30°

60°

90°

120°

45°

 4. Твірна зрізаного конуса дорівнює 20см, а радіус основи -12см і 28см. Обчисліть площу осьового перерізу конуса і площу поверхні зрізаного конуса.                      (2 бали)

5.  Рівнобедрений прямокутний трикутник обертають навколо одного з його катетів. У результаті обертання утворився конус. Визначте радіус основи і площу осьового перерізу цього конуса, якщо площа трикутника дорівнює 7.                    (2 бали)

6. Осьовим перерізом конуса є правильний трикутник зі стороною см. Обчисліть площу перерізу, проведеного через дві твірні,кут між якими дорівнює 60°.            (3 бали)

docx
Додано
16 лютого
Переглядів
294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку