Інструкційна картка
до проведення практичного заняття (2 год).
Тема заняття. Розв’язування задач на конус
Мета проведення заняття:
- навчальна: удосконалити вміння розв’язувати задачі , що передбачають застосування поняття конуса та його елементів;
- розвивальна: розвивати самостійність, увагу, пам'ять
- виховна: виробляти гнучкість та самостійність мислення, привітність, старанність;
- компетентності, що формуються:
∙ спілкування державною мовою – грамотно висловлюватися рідною мовою, аргументувати, доводити правильність тверджень;
∙ уміння вчитися впродовж життя - прагнути до вдосконалення результатів своєї діяльності.
Після виконаної роботи студент повинен:
∙ знати: формули бічної та повної поверхні конуса, формули площі осьового перерізу конуса;
∙ вміти: будувати конус його осьовий переріз, перерізи конуса , знаходити елементи конуса, площі бічної та повної поверхні.
Матеріально-технічне оснащення заняття: таблиця «Конус. Перерізи конуса», опорні конспекти.
Тип практичного заняття: удосконалення поточних навиків та умінь Рекомендована література:
- основна: Мерзляк Ф.Г. Математика: алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту: підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / А.Г.Мерзляк, Д.А.Номіровський, В.Б.Полонський та їн. – Х. : Гімназія, 2019, - 208 с. : іл. §5 , п.20. стр.128
- допоміжна: Бевз Г.П. Математика:11 кл.: підруч. для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту/ Г.П.Бевз, В.Г.Бевз. 2-ге вид. – К.: Генеза,2012. – 320с.: іл.. – Бібліогр.: с.294
- Сучасна підготовка до ЗНО з математики / Ю.О.Захарійченко, О.В.Школьний, Л.І.Захарійченко, О.В.Школьна.- Кам’янець-Подільський
Хід заняття
1 Організаційна частина заняття
1.1 Повідомлення теми, мети заняття
Розв’язування задач на конус
1.2 Актуалізація опорних знань студентів
Відповісти на запитання
- Що називається конусом?
- Що є основою конуса?
- Дайте означення радіуса і висоти конуса.
- Що називається осьовим перерізом конуса?
- Запишіть формули бічної та повної поверхні конуса.
- Сформулюйте правила співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника.
1.3 Мотивація навчальної діяльності
Вміння будувати просторові фігури на площині, перерізи фігур, визначати їх елементи дає можливість вам у подальшому застосувати свої знання при вивчені спеціальних предметів, а саме в інженерній графіці, техніки промислового рибальства та інших.
1.4 Коротке теоретичне обґрунтування до роботи
Конус та його властивості
Конус
Твірні конуса рівні SA = SB
1.4.1 При обертанні прямокутного трикутника
навколо його катета як осі утворюється конус
, пряма SO – вісь конуса
1.4.2 Площа бічної поверхні конуса
1.4.3 Площа повної поверхні конуса
Sп.п.= π∙R∙L + π
R – радіус основи, L – твірна, Н – висота конуса.
1.4.4 ΔSAB – осьовий переріз конуса
ΔSAB – рівнобедрений
SA = SB (SA i SB - твірні)
2 Формування вмінь і навичок студентів. Зміст основної частини заняття
2.1 Розв’язування типових прикладів (ознайомитися)
Приклад 1. Розв’язати задачу
Осьовим перерізом конуса є правильний трикутник, периметр якого дорівнює 36см. Обчисліть площу основи конуса.
Розв’язання
Трикутник АSВ рівносторонній.
Р=3а = 36 см.
36 = 3∙а
а = 12см
АВ=12см, R=АО= AB = 6см
Sосн.= πR2 = 36πсм2 Відповідь: 36πсм2
Приклад 2 Розв’язати задачу
Площа основи конуса дорівнює 36πсм2. Знайдіть площу осьового перерізу конуса, якщо відомо, що цей переріз – прямокутний трикутник.
(Див. рисунок до попередньої задачі)
Розв’язання
Sосн.= πR2 = 36πсм2
R2 = 36
R =6 см
АВ=2 R= 12 см
Трикутник АSВ рівнобедрений, ˂ ASB = 90°, АS = SВ , SО – висота, медіана, бісектриса. SО=АО∙sin45°= 6· =3
cм.
SABC= Відповідь:
Приклад 3 Розв’язати задачу
Через дві твірні конуса, кут між якими дорівнює 60° проведено площину. Ця площина перетинає основу конуса по хорді завдовжки 8см, що стягує дугу, градусна міра якої дорівнює 90°. Знайдіть площу бічної поверхні конуса.
Дано: Конус, (АВС) – переріз,
,
, AB=8cм.
Знайти : Sб.п.
Розв’язання
Sб.п .= π∙R∙L
Трикутник АВ рівнобедрений,
,
– висота, медіана, бісектриса. КА= 4см,
, КА=
∙sin30°,
4 = SA∙
SA = 8см.
L=8см.
Трикутник ВОА, , рівнобедрений, ОВ=ОА, ОК- висота, медіана, бісектриса.
Трикутник ОКА, ˂ОКА=90°, КА= ОА∙sin45°, ОА=КА : sin45° =4 = 2
см.
R=2
Маємо, Sб.п .= π∙R∙L= π∙2∙8 = 16
π(см2)
Відповідь: 16π см2
2.2 Розв’язати задачі згідно свого варіанта
3 Узагальнення
3.1 Запишіть формули площ бічної та повної поверхні конуса.
3.2 Дайте означення прямокутного конуса. (осьовий переріз – прямокутний трикутник).
3.3 Сформулюйте правила співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника.
Підведення підсумків.
Поточний контроль виконання роботи.
Оцінювання студентів.
Індивідуальне завдання до практичної роботи
Тема: Розв’язування задач на конус.
Варіант №1
1. Укажіть фігуру, якою є осьовий переріз конуса, якщо кут між твірною і висотою конуса дорівнює 30°. (1 бал)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Рівнобедрений трикутник |
Прямокутний трикутник |
Рівносторонній трикутник |
Квадрат |
Ромб |
2. Осьовим перерізом конуса є рівносторонній трикутник. Знайдіть висоту конуса, якщо радіус його основи дорівнює 6см. (2 бали)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
6см |
3см |
6 |
|
6 |
3. Висота конуса дорівнює 6см, а довжина кола його основи - 16π см. Чому дорівнює твірна конуса? ( 2 бали)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
10см |
2 |
12см |
|
6см |
4.Твірна зрізаного конуса дорівнює 5см, а радіус основи -3см і 6см. Обчисліть площу осьового перерізу цього конуса і площу повної поверхні конуса. (2 бали)
5. Прямокутний трикутник з катетами 2 і 6 обертають навколо більшого катета. Для утвореного конуса знайдіть: твірну ; площу основи; площу бічної поверхні, площу повної поверхні. (2 бали)
6. Через дві твірні конуса проведено площину, що перетинає основу конуса по хорді, довжина якої дорівнює 10см. Твірна і висота конуса відповідно дорівнюють 13см і 5см. Знайдіть площу перерізу конуса. (3 бали)
Варіант №2
1. Укажіть фігуру, якою є осьовий переріз конуса, якщо його твірна у два рази більша за радіус основи. (1 бал)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Рівнобедрений трикутник |
Прямокутний трикутник |
Рівносторонній трикутник |
Квадрат |
Ромб |
2. Осьовим перерізом конуса є рівносторонній трикутник. Знайдіть радіус основи конуса, якщо його висота дорівнює 3см. (2 бали)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
2см |
3см |
|
2 |
|
3. Твірна конуса дорівнює 13см, а площа його основи – 25 см2 . Чому дорівнює висота конуса? (2 бали)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
10см |
13см |
|
15см |
11см |
4. Твірна зрізаного конуса дорівнює 15см, а радіус основи -26см і 35см. Знайдіть відстань від центра меншої основи до точки більшого кола. (2 бали)
5. Прямокутний трикутник з катетами 4 і 2 обертають навколо меншого катета. Для утвореного конуса знайдіть: твірну ; площу основи; площу бічної поверхні, площу повної поверхні . ( 2бали)
6.Через дві твірні конуса, кут між якими дорівнює 60°, проведено переріз, площа якого дорівнює 4 см2. Знайдіть кут між площиною перерізу й площиною основи конуса, якщо переріз відтинає від кола дугу 90°. (3 бали)
Варіант №3
1. Твірна і площа основи конуса відповідно дорівнюють 17см і 64 см2. Чому дорівнює висота конуса? (1 бал)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
12см |
15см |
13см |
14см |
16см |
2. Висота конуса дорівнює 12см , а площа основи конуса дорівнює 25π см2. Знайдіть довжину твірної конуса. (2 бали)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
6см |
3см |
6 |
|
6 |
3. Висота конуса 20см, а діаметр його основи – 40см. Знайдіть кут при вершині осьового перерізу конуса. (2 бали)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
30° |
45° |
60° |
90° |
120° |
4. Площі основ зрізаного конуса дорівнюють 4π см2 і 16π см2. Через середину висоти проведено площину паралельно основі. Обчисліть площу перерізу. (2 бали)
5. Рівнобедрений прямокутний трикутник обертають навколо одного з його катетів. У результаті обертання утворився конус. Визначте радіус основи і площу осьового перерізу цього конуса, якщо площа трикутника дорівнює 12,5. (2 бали)
6. Твірна конуса утворює з його основою кут 30°. Визначити повну поверхню конуса, якщо площа перерізу, що проходить через твірні, кут між якими 120°, дорівнює 4 см2. (3 бали)
Варіант №4
1. Висота конуса дорівнює см і утворює кут 30° з його твірною. Чому дорівнює радіус основи конуса? (1 бал)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
3 см |
|
|
1 см |
2 см |
2. Площа основи конуса дорівнює 36π см2 . Знайдіть площу осьового перерізу конуса, якщо відомо, що цей переріз – прямокутний трикутник. (2 бали)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
24см2 |
32см2 |
36см2 |
|
25 см2 |
3 . Висота конуса 30см, а його твірна – 60см. Знайдіть кут при вершині осьового перерізу конуса. ( 2 бали)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
30° |
60° |
90° |
120° |
45° |
4. Твірна зрізаного конуса дорівнює 20см, а радіус основи -12см і 28см. Обчисліть площу осьового перерізу конуса і площу поверхні зрізаного конуса. (2 бали)
5. Рівнобедрений прямокутний трикутник обертають навколо одного з його катетів. У результаті обертання утворився конус. Визначте радіус основи і площу осьового перерізу цього конуса, якщо площа трикутника дорівнює 7. (2 бали)
6. Осьовим перерізом конуса є правильний трикутник зі стороною 2а см. Обчисліть площу перерізу, проведеного через дві твірні,кут між якими дорівнює 60°. (3 бали)