Практичне заняття під час проведення Дня цивільного захисту. Тема: Стихійні лиха та їх наслідки

Про матеріал
Практичне заняття проводиться в ігровій формі узагальнюючого заняття по темі "Небезпечні та надзвичайні ситуації природного характеру".
Перегляд файлу

Тема: Стихійні лиха та їх наслідки

Підтема: Мистецтво виживати або Один на один з небезпекою

Форма проведення: Школа юного рятівника

Цілі уроку:

1. Проведення в ігровій формі узагальнюючого заняття по темі "Небезпечні та надзвичайні ситуації природного характеру".

2. Узагальнити (перевірити) знання з безпечної поведінки в надзвичайних ситуаціях природного характеру.

3. Розвиток пізнавальних процесів в учнів.

4. Виховувати почуття впевненості в собі в екстремальній ситуації і відповідальність за життя інших людей, згуртованість колективу.

Обладнання:  мультимедійна презентація до теми уроку

1. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя:

 Стихійні лиха загрожують мешканцям нашої планети з початку цивілізації. Природні катастрофи приносять колосальний збиток. Статистично обчислено, що в цілому на Землі кожна стотисячна людина гине від природних катастроф.

Чи справді ми так беззахисні перед землетрусами, тропічними циклонами, вулканічними виверженнями, зливами та піщаними бурями? Ми далеко не так безпорадні. Деякі катастрофи ми можемо передбачити, а деяким і успішно протистояти. Однак будь-які дії проти природних процесів вимагають хорошого їх знання. Необхідно знати, як вони виникають, механізм, умови поширення і всі інші явища, пов’язані з цими катастрофами.

2. Повідомлення мети уроку.

Сьогодні ми перевіримо знання, які ви отримали на уроках з різних предметів (географії, образотворчого мистецтва, музики, познайомившись з різними НС природного характеру, будемо вчитися виживати в умовах наодинці з природою, тому що тема уроку : « Мистецтво виживання або один на один з небезпекою».

 

 

 Вступна бесіда з питань:

- Живучи на Землі, люди, не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослини і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і нерідко відповідає нам «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називаються «надзвичайними».

 

- Що розуміється під надзвичайною ситуацією?

Надзвичайна ситуація це — порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об’єкті або території, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом, , що призвели або можуть призвести до людських і матеріальних втрат.

 

  - Наведіть приклади значних стихійних лих.

  - Які стихійні лиха можливі в нашій місцевості?

(Заслуховуються і обговорюються відповіді учнів.)

          

          Що таке надзвичайна ситуація природного характеру або стихійне лихо?

  - Надзвичайні ситуації природного характеру , стихійне лихо- це наслідки небезпечних природних явищем, змін стану навколишнього середовища, інфекційніх захворювань людей, сільськогосподарських тварин, масового ураження сільськогосподарськіх рослин хворобами чи шкідниками.

 

(Ситуація, яка не залежить від діяльності людини.)

З. Розгляд прикладів НС природного характеру.

Подивіться відео, назвіть НС природного характеру

Стихійні лихав залежності від пори року

Стихійні лиха в залежності від географічного положення

Стихійні лиха які трапляються в Україні

Учитель підводить учнів до необхідності детального уточнення прикладів НС природного характеру:

 

• Землетруси;

• Виверження вулканів;

• Обвали;

• Зсуви;

• Селі;

• Лавини;

• Урагани,

• Бурі;

• Смерчі;

• Пожежі;

• Повені;

• Цунамі.

 

Учні разом з учителем визначають перелік НС природного характеру, в наших природних умовах.

4.складання  алгоритму дій при НС.

1.Отримання сигналу 2. Отримання інформації 3. Знання сигналів оповіщення 4. Звернення за допомогою 5. Виготовлення найпростіших засобів захисту і порятунку 6. Дії по самопорятунку 7. Надання допомоги оточуючим..

 

 

1.Отримання сигналу  - назвать сигнали звукові, візуальні

2. Отримання інформації  - радіо, телебачення, інтернет, листівки

3. Знання сигналів оповіщення -(міжнародні сигнали, SOS)

4. Звернення за допомогою  - міліція, ДСНС, швидка допомога, родичі, сусіди

5. Виготовлення найпростіших засобів захисту і порятунку

 6. Дії по самопорятунку

7. Надання допомоги оточуючим.

Командам роздаються картки, в яких описані фрагменти дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій природного характеру.

Завдання команд: знайти помилки в тексті і запропонувати правильний варіант дій.

1. Якщо під час урагану ви знаходитесь в автомобілі, не покидайте машину, закрийте двері і вікна і припиніть рух. Якщо вітер ураганної сили застав вас на вулиці, то слід сховатися під деревами, за рекламними щитами, парканами. (Відповідь: якщо вітер ураганної сили застав вас на вулиці, то слід сховатися в кюветі або ямі, яру.)

2. Якщо вашому дому загрожує затоплення і є час, то перенесіть на верхній поверх найбільш цінні речі. Приберіть з двору інвентар, матеріали, закрийте вікна та двері першого поверху дошками. Вимкніть в будинку газ, електрика, загасіть вогонь у печі, перекрийте воду. Навіть якщо є час, не покидайте небезпечну зону, залишайтеся вдома.

(Відповідь: якщо є час, покиньте небезпечну зону.)

3. Перебуваючи в багатоповерховій будівлі, постарайтеся покинути його в перервах між підземними поштовхами. Виходячи з приміщення, скористайтеся ліфтом. На вулиці не стійте близько будівель, постарайтеся перейти на відкрите місце. (Відповідь: виходячи з приміщення, спускайтеся по сходах. Не користуйтесь ліфтом.)

4. Якщо під час цунамі ви не змогли покинути небезпечну зону, то закрийте вікна та двері, підніміться на верхній поверх. Головне: не вибігати з міцного будівлі. Займіть найбільш безпечне місце в приміщенні біля вікна. Якщо хвиля застає на вулиці, то постарайтеся зачепитися за якесь міцне споруда. (Відповідь: займіть найбільш безпечне місце в приміщенні - далеко від вікон у капітальної стіни.)

5. Якщо немає сил для боротьби з лісовою пожежею, то потрібно терміново покинути зону вогню. Виходити треба в сторону поширення вогню, по просіках, дорогах, берегах струмків і річок. При задимленні рот і ніс необхідно прикрити мокрою тканиною. (Відповідь: виходити треба в навітряну сторону, перпендикулярно крайці пожежі.)

 

Картини, фото музика

НС можуть відбуватися залежно від місцевості, пори року.

Давайте розглянемо НС, які характерні для нашої місцевості у різні пори року. Так як наш шкільний рік починається восени, тож пропоную розпочати з осені. Виберіть НС , які характерні для осені і наклейте їх на памятку «Дії в НС. ОСІНЬ»

 

Осінь

 Стихійні лиха – явища, які з однієї сторони лякають, а з іншої – заворожують своєю могутністю, а інколи (як не дивно) своєю незвичайною красою. Тож, коли одні просто спостерігають, інші переносять свої враження на полотна і музичні твори. Так зявляються неповторні шедеври мистецтва.

Картини, фото музика

Ось і минулої осені ми стали свідками раптової ожеледиці

Слайд фото

Як же ми повинні вести себе при ожеледиці?

Чи знаєте ви що…

Австралієць, який ніколи не бачив снігу, отримав «Шнобелевську премію» за найбезглуздіший винахід, але у нашій країні цим винаходом інколи користуються при ожеледиці. Чи зможете ви повторити його і продемонструвати в дії? ( металева кришка пробита цвяхами)

Мультфільм правила поведения при гололеде

Сподіваюся, що тепер ви зможете правильно діяти під час ожеледиці.

 

Зима

Ми з вами відпочили й готові продовжувати урок. Ми ідемо в гості до ЗИМИ.

Виберіть НС , які характерні для осені і наклейте їх на памятку «Дії в НС.ЗИМА»

Николай Сверчков «Метель»

Ahstad  « Blizzard in northern Norway»

John Bauer  шведський художник, ілюстратор казок про тролів

Слайд зима музика

 

Взимку надзвичайні ситуації виникають у наслідок снігопадів та хуртовин. Снігопади, які тривають добу, дві, три завдають велику шкоду людям.

- У січні 2008 року на Івано - Франківщині в районі Малої Говерли під час хуртовини загинуло двоє туристів.

Сильні морози нерідкі для України. Ось і цього року ми зіткнулися з сильними морозами, які забрали життя понад 130 людей.

 

Критичне відео снігопад у Києві

Давайте  з'ясуємо,  до чого призводять снігові замети.  

 - Снігові замети приводять до таких наслідків:

• Різко погіршується видимість;

• Переривається транспортне сполучення;

• Випадання снігу з дощем створює умови для зледеніння;

      

Слово вчителя:

правилами поведінки під час снігопадів.

 З оголошеням штормового попередження:

- Обмежити пересування, особливо на власному транспорті;

- Зробити удома необхідній запас продуктів (води, паливо);

- Виконати герметізацію житлових приміщень.

• Під час руху на автомобілі:

- Не варто долати снігові замети;

- Періодично виходити з автомобіля, щоб розгребти сніг

       

- Як ви думаєте, що відбувається з людиною, коли вона починає замерзати?

(З'являється відчуття страху і особливо воно проявляється, якщо людина одна.)

- Як подолати цю головну небезпеку? (Треба заспокоїтися.)

- Для того щоб заспокоїтися, достатньо, прикрити очі і повільно порахувати до 10.

- Іноді трапляється, що людина опиняється на морозі далеко від житла. Це може статися з різних причин.

- Як ви думаєте з яких?

(Зламали лижу, далеко зайшли від будинку, заблукали, загубилися.) 7. Роль одягу при перебуванні на морозі.

- Від чого ж ще залежить виживання при низьких температурах? Відгадайте ці загадки, а їх відгадки будуть вам підказкою.

Сиджу верхи,

Не відаю, на кому.

  

Щоб не мерзнути п'ять хлопців

У грубці в'язаній сидять.

 

Весь в шерсті, а шкіри немає.

               

                                                        

Два брата не можуть розлучитися:

Вранці - в дорогу, вночі - до порогу.

 

 

  Не краватка він, не комір,

А шию обжимати звик.

Але не завжди, а  тоді,

Коли шия в холоді.

 

- Як це все називається? (Одяг та взуття.)

- Так, дійсно, від одягу і взуття залежить багато чого.

Зараз я пропоную вам бліц-турнір.

1. Яка тканина найкраще зберігає тепло? (Вовняна.)

2. Що краще гріє: комбінезон або 2- 3 светри? Чому? (Светри так як багатошаровий одяг краще утримує тепло.)

3. Скільки часу може утримувати тепло навіть самий теплий одяг? (Півгодини.)

4. 90% всіх обморожень припадати на нижні кінцівки, ноги. Чому? (Занадто тісне взуття, взуття слід одягати більшого розміру, щоб вона налазив на 2 пари шкарпеток.)

Що потрібно робити, якщо ви все ж таки отримали обмороження?

Відео

. Наслідки перебування на сильному морозі.

- Часті наслідки тривалого перебування на сильному морозі - це обмороження.

    

До обмороження на морозі приводять

тісний і вологий одяг і взуття,

фізична перевтома,

 голод,

вимушене тривале нерухоме і незручне становище,

 відео правила поводження при обмороженні

І-IV ступінь обмороження

«Розвінчування міфів»

Міф 1. Опустіть ноги(руки) в гарячу воду   -

Міф 2. Намазати обличчя і руки жиром, жирним кремом

Міф 3. Обовязково потрібно випити алкоголь

Міф 4. Натирати шкіру снігом

Памятка  (відео)

 

 6.фізхвилинка.

- Зараз я пропоную вам виконати разом зі мною кілька вправ, які допоможуть вам посилити кровообіг на замерзаючий ділянці тіла і тим самим зігрітися.

1. Якщо мерзнуть ноги, робіть широкі махи вперед-назад ногами.

2. Якщо замерзають руки, виконуйте енергійні махи руками від плеча,

3.  Також стискати і розтискати пальці рук.

4. При обмерзання обличчя потрібно викликати приплив крові до обличчя, для цього пройдіть, сильно зігнувшись вперед,

5. Зробіть 10-15 глибоких нахилів.

Ну що, зігрілися? І не дивно – адже на уже чекає весна.

Картини музика

Виберіть НС , які характерні для весни і наклейте їх на памятку «Дії в НС.ВЕСНА»

Сислей, французький імпрессіоніст «Наводнение в Понт-Марли»

Комаров «Наводнение»

Левитан « Полводье»

Левитан « Весна. Большая вода.»

 

 Весна

Сонце, перші квіти, танення снігу і… велика вода абояк її називають- повінь.

Що ж таке повені?

 

Повінь - це небезпечне природнє явище, яке характеризується значним затопленням  місцевості, спричинене зливами, весняним таненням снігу, вітровим наганянням води, руйнування дамб, гребель.

                            

Наслідкамі повені є:

• затоплення значної площі землі;

• пошкодження та руйнування будівель та споруд;

• пошкодження автомобільних шляхів та залізниць;

• руйнування обладнання та комунікацій;

• вимивання родючого шару грунту;

загибелі свійськіх тварин та знищення врожаю сільськогосподарських культур;

• псування та нищення сировини, палива, продуктів харчування;

• загроза інфекційніх захворювань (епідемії);               

• погіршення якості питної води;                                               

загибель людей.

                 

Слово вчителя:

 Сильна повінь була у липні 2008 року на Західній Україні. Було пошкоджено сільськогосподарські угіддя, дороги, мости, дамби, житлові та господарські будівлі.

Відеокліп за участі відомих українських співаків «Повінь»

Діти:

- Як треба поводити себе під час повені?

Перегляньте мультфільм, запам’ятайте якомога більше рекомендацій

Мультфільм правила поведения при селях

Мультфільм  мудр сова ручеек

 

Практичне завдання

1 група - зібрати аварійну скриньку

2 група – із будь – яких речей подати сигнальний знак

 

2-га група: - Під час повені треба:

• Зберігати спокій, уникати паніки;

• Швидко зберіть необхідні документи, цінності, ліки, продукти та інші необхідні речі;

• Негайно залиште зону затоплення;

• Перед виходом з будинку, вимкніть електро- та газопостачання, загасіть вогонь у грубках;

• Відчиніть хлів - дайте худобі можливість врятуватися;

• Підніміться на верхні поверхи. Залишайтеся на верхніх поверхах, дахах, деревах чи інших підвищеннях до прибуття допомоги. Сигналізуйте рятувальникам, щоб вони мали змогу швидко вас знайти.

• Потрапивши у воду, зніміть з себе важкий одяг і взуття, відшукайте поблизу предмети, які допоможуть втриматися на плаву до прибуття допомоги.

• Перевірьте, чи немає поблизу постраждалих, надайте їм по можливості допомогу.

 

А у нас найчастіше зустрічається яка НС весною?  Пилові бурі

Ваші дії при пилових бурях

Люблю грозу в начале мая,
Когда весенний, первый гром,
Как бы резвяся и играя,
4Грохочет в небе голубом.

Гремят раскаты молодые,
Вот дождик брызнул, пыль летит,
Повисли перлы дождевые,
8И солнце нити золотит.

С горы бежит поток проворный,
В лесу не молкнет птичий гам,
И гам лесной и шум нагорный —
12Все вторит весело громам.

Ты скажешь: ветреная Геба,
Кормя Зевесова орла,
Громокипящий кубок с неба,
16Смеясь, на землю пролила.

Ф тютчев

 Літо

 Виберіть НС , які характерні для літа і наклейте їх на памятку «Дії в НС.ЛІТО»

Винсент Ван Гог «Жара»

Александр Бартенев «Жара»

Шишкин «Перед грозой»

Васильев «Перед грозой»

Маковский «Дети, бегущие от грозы»

Слайд літо музика

 

Літо… найулюбленіша пора школярів. Невже і влітку може статися якась

НС ?

 

Гроза

Перегляньте мультфільм і складіть памятку як потрібно вести себе під час грози

Мульт правила поведения на природе   про грозу

 

Сонячний удар                 як себе треба вести

Практичне завдання

 Мультфільм ну погоди

Пожежею називається неконтрольований процес горіння, що тягне за собою знищення навколишнього середовища, цінностей і навіть загибель людини.

Всі пожежі в лісі починаються через якоїсь зовнішньої причини. Часто випадкова блискавка підпалює ліс, але набагато частіше - людина.

Найтиповіші випадки виникнення лісової пожежі:

- Кинута палаючий сірник, недопалок;

- Мисливець вистрілив, пиж почав тліти чи загорівся;

- Механізатор залишив у лісі промаслений обтиральний матеріал, заправляють техніку без дотримання правил техніки безпеки (ТБ), курив

поряд з машиною і т.д .;

- Люди розводили багаття в місцях з підсохлої травою, під кронами

Дерев

- Люди випалювали траву на лісових галявинах, прогалинах або стерню на

полі біля лісу;

- Уламок скла, кинутого на сонячному місці, сфокусував сонячні промені як запальна лінза;

господарські роботи в лісі (корчування вибухами, спалювання сміття,

будівництво доріг) велися людьми з порушеннями правил ТБ.

Що робити, якщо ви потрапили в зону пожежі?

1. Якщо пожежа тільки-тільки починає розгоратися при вас, спробуйте

збити полум'я віником із зелених гілок або закидати його землею.

Повідомте про подію в найближчий населений пункт або лісництво

2. Якщо пожежа сильний, ваше завдання - якомога швидше покинути

небезпечне місце. Не намагайтеся самі боротися з вогнем. Від низової пожежі

людина може досить швидко піти.

 Йти потрібно в навітряну сторону

(Назустріч вітру) перпендикулярно крайці пожежі по просіках, дорогах,

галявинах, берегах струмків і річок.

3. При сильному задимленні рот і ніс треба прикрити мокрою пов'язкою

- Рушником, подолом сорочки.

4. Щодо безпечними місцями є зоране поле, великий пустир або кам'яниста гряда.

5. Слід уникати бурелому: сухі дерева та трава спалахують миттєво.

Коли лісова пожежа підходить до населеного пункту, державні служби інформують населення про те, як захистити себе і майно. Якщо зупинити вогонь не вдається, людей евакуюють. Особисті речі мож¬но врятувати, помістивши їх в кам'яних будовах без горючих конструкцій або просто в ямі, засипаній землею.

Правила поводження при лісовій пожежі  

 укротитель огня    лесніе пожарі

 «Що ми робимо не скажемо, що ми робимо, покажемо! (Пантоміма)

З кожної команди вибирається один чоловік, який показує жестами, рухами слово, надруковано на картці. Якщо з трьох спроб команда не вгадала слово, право відповісти на це питання переходить до іншої команди.

 

Слова: пожежа, цунамі, хуртовина, землетрус, повінь,сонячний удар

 

непогода

sos        розшифровка

обж           розшифровка

"Заморочки з бочки".

Команди вибирають бочонок з питанням.

Завдання команд: через хвилину дати відповідь на питання.

Питання:

1. У 2002 році Москву огорнув густий смог, а причина була в цьому. У чому? (Відповідь: торф'яні пожежі.)

2. 7 лютого 2008 в Південних штатах США воно було найбільш руйнівним за останні 25 років. Загинуло близько 40 осіб. (Відповідь: торнадо.)

3. День попередніх виборів в США називають супервівторком, а ще цим стихійним лихом. Яким? (Відповідь: цунамі.)

4. Японське прислів'я говорить: помах крила метелика в одній частині материка може викликати в іншої його частини ... .. що? (Відповідь: ураган або тайфун.)

5. Яке стихійне лихо описується в Біблії? (Повінь)

6. Як називається картина-катастрофа художника Карла Петровича Брюллова, яку він в закінчив 1833 ("Останній день Помпеї")

 

Американські фільми катастрофи переглянути і дати відповідь на питання на кожен кадр  «що це?»

У природи нет плохой погоди

 

Мистецтво

5 Яке стихійне лихо метеорологічного характеру досить часто згадується у віршах О.С. Пушкіна (буря)

10 Яке стихійне лихо описується в Біблії? (Повінь)

15 Про який стихійне лихо йдеться у творі Миколи Некрасов Дідусь Мазай і зайці (повінь)

20 Як називається картина-катастрофа художника Карла Петровича Брюллова, яку він в закінчив 1833 ("Останній день Помпеї")

 

Нехай незгоди і негода не роблять нам в житті погоди ! Будьте здорові і бережіть себе!

 

 

 

docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
2331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку