«Попереду у нас п’ятий клас»
О.М. Овсянко
соціальний педагог
Глухівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
Мета: Навчити дітей працювати в групі, сформувати навички згуртованості дітей під час виконання спільних завдань, розвити відчуття значущості кожного, познайомити з позитивними та тривожними емоційними відчуттями та шляхами їх подолання, налагодити дружні стосунки під час переходу до навчання у школу ІІ ступеня.
Завдання:
- розвити почуття взаємодопомоги, довільності і самоконтролю;
- навчати прийомів саморозвитку;
- розвити емпатію.
1) Знайомство. Встановлення контакту з дітьми.
СП Доброго дня! Сьогоднішнє заняття присвячуються переходу до п’ятого класу. Ви готові перейти до 5 класу? Для того, щоб ви приємно провели час і навчилися цінувати кожного, я пропоную пограти в гру «Павутина».
2) Гра «Павутина»
Мета: налагодити стосунки соціального педагога із групою, згуртувати групу, виховувати здатність до погодженої взаємодії.
Соціальний педагог. Ви сидите в одному великому колі. Кожен із вас зараз може повідомити нам своє ім'я та щось розповісти про себе. Може, хтось із вас захоче розповісти про свою улюблену іграшку, про те, що в нього найкраще виходить, або про те, чим він любить займатися у вільний час. У вас є хвилина, щоб подумати, що ви хочете розповісти нам про себе...
(Візьміть клубок у руки й почніть гру самі.)
Мене звати Олена Миколаївна, і я дуже люблю спілкуватися, виготовляти різні речі, навчати інших і вчитися самій....
(Затисніть вільний кінець нитки міцно в руці й киньте клубок дитині, яка сидить навпроти.)
Якщо хочеш, ти можеш назвати нам своє ім'я і щось розповісти про себе. Якщо ти нічого не хочеш говорити, то можеш просто взяти нитку в руку, а клубок перекинути далі. Уважно слухаємо про те, що розповідають друзі.
(Таким чином клубок передають далі й далі, поки всі діти не стануть частинами однієї «павутини»).
СП -Як ви думаєте, чому ми склали таку павутину?
- Чи об’єднала вона вас? Тепер давайте розплутаємо павутину. Для цього кожний з вас має повернути клубок, тому, хто вам передав клубок, називаючи його на ім'я та, якщо можете, перекажіть його розповідь.
Так триває, доки клубок не повернеться до вас назад. Можливо, іноді нитка буде заплутуватися при спробі розплутати павутину. У таких випадках можна з гумором прокоментувати ситуацію, сказавши, що члени групи вже тісно «зв'язані між собою».
Обговорення
- Чи всі висловилися в ході гри?
- Як ти почуваєшся зараз?
- Чи почуваєшся ти тепер інакше, не так, як на початку гри?
- Чи важко тобі було запам'ятовувати імена?
- Чиї оповідання тебе зацікавили найбільше?
- Хто у групі викликає в тебе інтерес?
3) Інформаційне повідомлення
СП У процесі навчання у школі дитина проходить через ті чи інші кризові етапи, кожний із яких має свою специфіку, свої проблеми, що потребують особливої уваги педагогів, батьків та психологічної служби навчального закладу. Одним із цих етапів є перехід учнів початкової школи у середню.
П’ятий клас – кінець дитинства, період, що безпосередньо передує підлітковому віку. У цей час діти відкриті і довірливо ставляться до дорослих, визнають їх авторитет, чекають від учителів, батьків та інших дорослих допомоги і підтримки. Це відкриває великі можливості для виховних впливів.
Але 5-й клас – це період адаптації до середньої ланки щколи.
АДАПТАЦІЯ - процес пристосування до нових умов чи вимог середовища, результатом якої має бути пристосування, що є показником життєвої компетентності індивіда.
Адаптація дитини до навчання у середній ланці школи відбувається не одразу. Це досить довгий процес, пов’язаний зі значними проблемами як об’єктивного, так і суб’єктивного характеру.
У вас, діти, зміниться майже все:
- В 1-4 класах у вас була одна основна вчитель, а в 5 класі на кожний предмет буде приходити новий вчитель;
- Уроки триватимуть не 40, а 45 хвилин;
- Кількість уроків збільшиться,
- Кількість предметів теж збільшиться.
Але головним є те, що ви дорослішаєте, і ви, як дорослі, будете більш відповідальними. А скільки нового і цікавого ви взнаєте?!! Ви готові збиратися в дорогу до 5 класу?
4) Вправа «Фантазія»
Мета: Уявити, пофантазувати, про те, що ви очікуєте у 5 класі та проаналізувати уявлене, що допоможе безболісно адаптуватись до нових умов навчання.
СП А зараз давайте трохи пофантазуємо про те, що вас очікує в 5 класі. Закрийте очі, прийміть зручне положення і спробуйте уявити собі те, про що я буду говорити.
Уявіть, що ви прийшли першого вересня в школу, у 5 клас. Спробуйте побачити себе: як ви виглядаєте, з ким спілкуєтесь, чим займаєтесь. А тепер уявіть, що ви зайшли у затишний, світлий клас, де будуть проходити уроки. До вас заходять учитель, ваш класний керівник і привітно вітається з вами. А тепер будемо вертатись в сьогодення, у 4 клас. На рахунок «5» ви повільно відкриваєте очі і опинитесь у нашому класі.
А зараз пропоную розповісти по черзі, що вам удалось уявити.
Обговорення
- Як ви вважаєте, ви змінились в уявленні 1 вересня?
- Чим ви відрізняєтесь від сьогоднішнього?
- Хочеться Вам, щоб 1 вересня настало швидше?
5)Вправа «Валіза»
Мета: Визначити основні предмети, бажання, якості, які допоможуть при переході до школи ІІ ступеня.
СП Нам з вами потрібно зібратися в дорогу. Як ви думаєте, куди?
(Діти відповідають, що потрібно зібратися в п’ятий клас)
Давайте почнемо збирати валізу вашого класу й вирішимо, що ми візьмемо із собою. Якими ми повинні бути в п’ятому класі, щоб нам жилося цікаво і весело?
(Діти називають різні якості(добрих вчителів, гарних оцінок, цікавого шкільного життя, нових однокласників, дружного колективу), а СП фіксує їх на папері).
СП Давайте уважно подивимось на написані поняття.
Обговорення
- Який предмет чи поняття, на вашу думку, найважливіша і завжди допоможе подолати перешкоди?
- Як ви розумієте дружній колектив?
6) Вправа Гра «Питання - відповіді»
Мета: Навчити працювати колективно на спільний результат, чітко і швидко виконувати завдання.
СП Пропоную протягом 5 хвилин давати відповіді на запитання. Відповідати треба швидко і правильно. За кожну правильну відповідь ви отримаєте смайл. В кінці заняття підрахуємо смали і визначимо переможця.
(Загадки про дружбу і дружні стосунки)
Обговорення
- Чи складні були загадки?
- Що ви відчували, коли знали відгадки?
7) Вправа «Хороші вчинки»
Мета: допомогти усвідомити дітьми зв'язку між хорошими вчинками, як необхідною умовою повноцінного спілкування, без якого неможливий розвиток згуртованості
СП Я хочу вам розповісти історію про борсучка Єгора.
Кожного ранку борсучок Єгор робить зарядку. Раз-два лапками, три-чотири хвостиком… Після неї він іде збирати росу й чаювати із Сонечком.
Та якось одного дня борсучок зник. Сонечко розгублено ходило лугом і чекало на друга.
Єгор не прийшов.
- Що трапилося? – почало хвилюватися світило.
Квіточки, яких теж здивувала відсутність борсучка, запропонували:
- Треба з’ясувати причину. Давайте попросимо мишку збігати до Єгора.
Сіренька голівкою на знак згоди кивнула, хвостиком махнула й побігла до нірки борсучка.
- Тук, тук, тук, - постукала у дверцята. - Є хто вдома?
- Проходьте, - почулося зсередини.
Мишка дверцята відчинила й забігла в хатинку. Там у ліжечку лежав борсучок.
- Тебе всі шукають, - пропищала мишка.
Єгор сумно зітхнув:
- Нездужаю я. Ніжка болить.
Сіренька ніжку оглянула, носиком замислено повертіла й сказала:
- Я незабаром повернуся. Чекай на мене.
Єгор усміхнувся: «Не забули про мене друзі.»
Мишка побігла до квіточок і розповіла про хворобу борсучка. Тут якраз і Сонечко підійшло.
Вислухавши сіреньку, світило дістало промінчика:
- Візьми. Він всі хвороби зцілює.
- А що з ним робити? – запитала мишка.
- Поклади поряд з хворою ніжкою, - порадило Сонечко.
- Гаразд, - кивнула сіренька і швиденько побігла до нірки хворого.
Незабаром всі побачили Єгора. Він щасливо усміхався.
- Я знову здоровий! – вигукнув борсучок.
- Ура-а! – заплескали пелюсточками квіточки.
- Ура-а, - щасливо усміхнулося Сонечко.
Всі раділи й веселилися. Друзі знову були разом!
Обговорення
- Що чи хто допоміг борсучку?
- Чи впорався б сам борсучок зі своєю хворобою?
- Чи приємно робити добрі вчинки?
СП Ви зрозуміли, що кожний з вас теж може допомогти друзям, які потрапили у складну ситуацію.
8) Вправа «Пазли»
Мета: Розвивати комунікативні навички, згуртованості всередині команди, вміння узгоджувати свої дії з іншими, і вирішувати поставлені завдання.
СП Об’єднаємось у 4 команди (весна, зима, літо, осінь). Кожній команді я роздам пазли. Завдання: зібрати картинку, як можна швидше
(СП заздалегідь розрізає аркуш паперу, з якою-небудь яскравою великої картинкою на частини і таким чином виходять пазли для цієї вправи).
Обговорення
- Що допомагало у виконанні завдання?
- Що заважало у виконанні завдання?
9) Релаксація
СП Наше заняття добігає кінця. Дякую вам за активну роботу.
- Що сподобалось на занятті?
- Що нового дізнались на занятті?
10) Вправа «Дерево» (Ритуал прощання).
СП Діти, давайте всі станемо в коло на деякій відстані один від одного. Сильно надавлюйте п’ятками на підлогу, руки стисніть в кулачки, міцно стисніть зуби. (СП говорить, звертаючись до кожного) «Ти – могутнє, міцне дерево, у тебе сильне коріння, і ніякі вітри тобі не страшні. В складних життєвих ситуаціях, коли хочеться плакати або битися, - стань сильним і могутнім «деревом», скажи собі, що ти сильний, у тебе все здійсниться, і все буде добре. Ти – впевнена людина.» Діти візьміться за руки, підійміть їх догори, продовжуючи надавлювати п’ятками на підлогу. «Ми разом велика сила. Самотньому дереву важко, разом ми цілий ліс. Разом нам не страшні ніякі негоди.»
А тепер розслабтеся, перестаньте надавлювати п’ятками на підлогу, помахайте руками, розслабте м’язи обличчя. Ви разом велика сила, здатна допомагати один одному в складних ситуаціях, долати чималі перешкоди. Дякую Вам і ви подякуйте один одному і посміхніться!