Херсонське вище училище фізичної культури
Херсонської обласної ради
КОНСПЕКТ
відкритого уроку з теми:
«РОЗВ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ»
Підготував:
учитель громадянської освіти
Карнаух А.О.
Херсон – 2018
Предмет: громадянська освіта
Клас: 10-А
Дата: 09.12.2019
Урок №28
Тема:
РОЗВ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ
Мета:
засвоїти поняття: конфлікти, толерантність; переговори, консенсус, компроміс; навчитися критично оцінювати причини зародження конфліктів, аналізувати шляхи подолання конфліктних ситуацій; аналізувати причини конфліктів та способи виходу з конфліктних ситуацій; формувати навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів; вчиться вести переговори, досягати компромісу та консенсусу засобами діалогу через критичне дослідження ситуації конфлікту; вчитися застосовувати медіаторські вміння, пропонувати шляхи розв’язання конфліктів; виховувати в дусі толерантного ставлення до протилежних думок.
Тип уроку: практичне заняття.
Форми роботи: розповідь, бесіда, тестування.
Обладнання: зошити, робочі аркуші, ноутбук, мультимедійна презентація, ілюстрації.
Основні терміни: конфлікт, стадії конфлікту, типи конфліктів, шляхи подолання конфліктів.
Структура уроку
Хід заняття
Організаційний етап
Слайд №1.
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Перевірка відсутніх.
Повідомлення теми та цілей уроку
Слайд №2.
Тема нашого сьогоднішнього уроку «Розв’язання конфліктів», який буде проходити у формі практичного заняття. А отже, основна мета – закріпити здобуті раніше знання з теми «Людина в соціокультурному просторі» на практиці.
Мотивація навчальної діяльності
Слайд №3.
Вправа на створення сприятливого мікроклімату:
«Для мене конфлікт, це ...»
Слайд №4.
Слова учня:
Конфлікти існували завжди, а перші спроби їх осмислення відносяться до глибокої давнини. Древні філософи вважали, що сам по собі конфлікт не поганий і не хороший, він існує всюди незалежно від думок людей про нього. Весь світ повний суперечностей, з ними неминуче пов'язане наше життя. Автор теорії конфлікту Чарльз Ліксон говорив: «Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс».
Слово учителя: Як ви розумієте цей вислів?
Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Слайд №5-8.
Бесіда за питаннями:
Питання вчителя: |
Прогнозовані відповіді учнів: |
1. Що таке конфлікт? |
|
2. Назвіть причини зародження конфліктів. |
|
3. Які стадії конфліктів існують? |
|
4. Назвіть способи вирішення конфліктів. |
|
Слово вчителя: Я дякую всім за відповіді. А наразі пропоную Вам закріпити знання на практиці.
Виконання практичного завдання
Для більшої економії часу пропоную Вам працювати не із робочим зошитом, а із спеціальним міні-зошитом. Підпишіть його. Й почнімо нашу роботу.
Завдання №1.
Відео №1. Слайд №9.
Мультфільм «Міст» (https://youtu.be/ycDaKYywUA4)
Слайд №10.
Пропоную Вам переглянути відео та дати відповіді на питання:
Завдання №2.
Слайд №11.
Ознайомтеся з конфліктними ситуаціями. Визначте, до якого типу причин зародження конфліктів їх можна віднести.
Ситуація |
Причина зародження конфлікту |
Молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, а старшому доводиться прибирати за ним. |
Взаємозалежність. |
Ви з сусідом / сусідкою по парті отримали один підручник для занять на уроці. |
Розподіл ресурсів. |
Ви хочете піти ввечері з друзями у кіно, а ваша молодша сестричка просить відвести її на каток. |
Відмінності в меті. |
Компанія молодих людей надто голосно поводиться у громадському транспорті та заважає іншим. |
Відмінності в уявленнях та цінностях. |
Ваші сусіди розкидають сміття біля будинку. |
Відмінності в уявленнях та цінностях. |
Завдання №3.
Ознайомтеся з фрагментом тексту пісні «Вітчизна» (авт. — Дмитро Шуров, Катерина Галенко). /(https://youtu.be/A02B3jIaVLQ)/ Аудіозапис №1. Слайд №12.
Слайд №13.
Тобі знайоме почуття спустошення,
Коли ідуть бої без оголошення,
Коли Вітчизну ділять, не спитавши дозволу,
Та у душі тепло замінюють морозами.
І ніби ти спортсмен, вже котрий рік не в формі,
Прийшов до тями, опинившись на платформі,
Пульсує в грудях серце посеред самотності,
І вже ось-ось почнеться відлік незворотності.
І ніби до повітря доступ перекрили,
Та через мить ти підірвешся на ворожій міні,
І ніби місто охопила революція:
Скрізь падає каміння, палають вулиці...
А на майданчиках дитячих гуляє вітер,
Порожня гойдалка там, де вчора були діти,
І в тиші нелюдській, мов ті скриплячі ґрати,
Луна довічний сум твоєї втрати...
Питання для обговорення:
Про які події йдеться? |
|
Чим вони зумовлені?
|
|
Сторони конфлікту: |
1.___________________ 2.___________________ 3.___________________
|
Інтереси сторін конфлікту:
|
|
Яким, на вашу думку, є вихід із конфліктної ситуації, що склалася на Сході України?
|
|
Завдання №4.
Слайд №14.
Метод «Шкала думок»
Подумайте і запишіть одне слово — прикметник, який, на вашу думку, характеризує конфліктну особу.
У кожного учня аркуш білого паперу. Підписувати аркуш не потрібно. аркуші з написаними словами прикріпити до дошки так, щоб усі учні могли бачити результат.
Коментар учителя. Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути усунуті, а замість них мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо опановувати його суть, управляти його творчою силою.
Підсумки уроку
Слайд №15.
Пропоную вам пройти тест «чи конфліктна ви особистість?»
a) не беру участі;
б) коротко висловлююсь на захист сторони, за якою, на маю думку, правда;
в) активно втручаюся, чим викликаю "вогонь на себе".
a) ні;
б) тільки коли маю для цього вагомі причини;
в) критикую з будь-якого приводу і не тільки вчителів, але й тих, хто їх захищає.
a) тільки якщо це люди необразливі;
б) тільки із принципових питань;
в) суперечки – моя стихія.
a) не буду турбуватися через дрібниці;
б) мовчки візьму сільничку й досолю;
в) не втримаюся від зауважень.
a) з обуренням подивлюся на цю людину;
б) сухо зроблю зауваження;
в) висловлю свою думку, не добираючи цензурних висловів.
a) промовчу;
б) обмежуся коротким тактовним коментарем;
в) влаштую скандал.
a) спробую виглядати байдужим, але, мабуть, більше не гратиму;
б) це, звичайно, прикрість, але сприйматиму її з гумором, мовляв, пощастить іншим разом;
в) програш надовго зіпсує мені настрій.
За кожну відповідь а) нарахуйте собі 1 бал. Відповідь б) оцініть 2 балами, а відповідь в) вартує 3 бали. Підрахуйте суму балів.
Отож:
7-10 балів – Ви тактовні й миролюбні, уникаєте конфліктів і суперечок. Оминаєте критичні ситуації в школі й вдома. Можливо, тому Вас деколи й називають пристосуванцем.
11-17 балів – Вас вважають конфліктною людиною. Але насправді Ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу і всі засоби вичерпані. Відстоюючи свою думку, не виходите за межі коректності. Все це викликає до Вас повагу.
18-21 бал – конфлікти й суперечки – це Ваша стихія. Любите критикувати інших, але не можете стерпіти критики на свою адресу. Ваша нестриманість відштовхує людей. З Вами не просто як на роботі, так і вдома. Варто попрацювати над своїм характером.
Рефлексія
Слайд №16.
Продовжіть речення: «Сьогодні на уроці я…..»
Учитель коментує та оцінює роботу учнів.
Повідомлення домашнього завдання
Слайд №17.
Негативне значення |
Позитивне значення |
К |
О |
Н |
Ф |
Л |
І |
К |
Т |
К |
О |
Н |
Ф |
Л |
І |
К |
Т |
Перелік тем:
Завдання №4.
Метод «Шкала думок»
Подумайте і запишіть слова-прикметники, які б, на вашу думку, характеризували конфліктну особу. Одне із них, яке ви вважаєте за доцільне, запишіть на аркуші паперу.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Чи конфліктна ви особистість?»
a) не беру участі; б) коротко висловлююсь на захист сторони, за якою, на маю думку, правда;
в) активно втручаюся, чим викликаю "вогонь на себе".
a) ні; б) тільки коли маю для цього вагомі причини; в) критикую з будь-якого приводу і не тільки вчителів, але й тих, хто їх захищає.
a) тільки якщо це люди необразливі; б) тільки із принципових питань; в) суперечки – моя стихія.
a) не буду турбуватися через дрібниці; б) мовчки візьму сільничку й досолю; в) не втримаюся від зауважень.
a) з обуренням подивлюся на цю людину; б) сухо зроблю зауваження; в) висловлю свою думку, не добираючи цензурних висловів.
a) промовчу; б) обмежуся коротким тактовним коментарем; в) влаштую скандал.
a) спробую виглядати байдужим, але, мабуть, більше не гратиму; б) це, звичайно, прикрість, але сприйматиму її з гумором, мовляв, пощастить іншим разом; в) програш надовго зіпсує мені настрій.
|
За кожну відповідь а) нарахуйте собі 1 бал. Відповідь б) оцініть 2 балами, а відповідь в) вартує 3 бали. Підрахуйте суму балів.
Результати: 11-17 балів – Вас вважають конфліктною людиною. Але насправді Ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу і всі засоби вичерпані. Відстоюючи свою думку, не виходите за межі коректності. Все це викликає до Вас повагу. 18-21 бал – конфлікти й суперечки – це Ваша стихія. Любите критикувати інших, але не можете стерпіти критики на свою адресу. Ваша нестриманість відштовхує людей. З Вами не просто як на роботі, так і вдома. Варто попрацювати над своїм характером.
|
Предмет: громадянська освіта
Клас: 10-А
Дата: 09.12.2019
Урок №28
Тема:
РОЗВ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ (практичне заняття)
Прізвище, ім’я учня: ______________________________________________
Завдання №1.
Мультфільм «Міст»
Перегляньте відео та дайте відповіді на питання:
_________________________________________
_________________________________________
Завдання №2.
Ознайомтеся з конфліктними ситуаціями. Визначте, до якого типу причин зародження конфліктів їх можна віднести.
Ситуація |
Причина зародження конфлікту |
Молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, а старшому доводиться прибирати за ним. |
|
Ви з сусідом / сусідкою по парті отримали один підручник для занять на уроці. |
|
Ви хочете піти ввечері з друзями у кіно, а ваша молодша сестричка просить відвести її на каток. |
|
Компанія молодих людей надто голосно поводиться у громадському транспорті та заважає іншим. |
|
Ваші сусіди розкидають сміття біля будинку. |
|
Завдання №3.
Ознайомтеся з фрагментом тексту пісні «Вітчизна» (авт. — Дмитро Шуров, Катерина Галенко).
Тобі знайоме почуття спустошення,
Коли ідуть бої без оголошення,
Коли Вітчизну ділять, не спитавши дозволу,
Та у душі тепло замінюють морозами.
І ніби ти спортсмен, вже котрий рік не в формі,
Прийшов до тями, опинившись на платформі,
Пульсує в грудях серце посеред самотності,
І вже ось-ось почнеться відлік незворотності.
І ніби до повітря доступ перекрили,
Та через мить ти підірвешся на ворожій міні,
І ніби місто охопила революція:
Скрізь падає каміння, палають вулиці...
А на майданчиках дитячих гуляє вітер,
Порожня гойдалка там, де вчора були діти,
І в тиші нелюдській, мов ті скриплячі ґрати,
Луна довічний сум твоєї втрати...
Про які події йдеться? |
|
Чим вони зумовлені?
|
|
Сторони конфлікту: |
1.___________________ 2.___________________ 3.___________________
|
Інтереси сторін конфлікту:
|
|
Яким, на вашу думку, є вихід із конфліктної ситуації, що склалася на Сході України?
|
|