Профорієнтаційний тренінг «Три кити майбутньої професії»

Про матеріал
Вибір майбутньої професії – тема актуальної розмови для кожного підлітка, бо це одне з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля. Ця проблема – задача з багатьма невідомими, що я добре вмію, чого хочу, а що потрібно суспільству?
Перегляд файлу

Профорієнтаційний тренінг «Три кити майбутньої професії»

Мета: активізація процесу формування психологічної готов­ності учнів до професійного самовизначення, формування відпо­відального ставлення до вибору професії; підвищення рівня поінформованості учнів із питань профорієнтації, розширити їхні знання про світ професій, ознайомити  з вимогами до людей відповідних спеціальностей та з умовами роботи, показати важливість та позитивні сторони «улюбленої роботи», допомогти учням визначити власні професійні інтереси, нахили.

Очікувані результати

Ця зустріч допоможе учням:

  • одержати загальне уявлення про різні види професій;
  • одержати уявлення про навчальні заклади і професії, які можна одержати у них;
  • знати переваги і слабкі місця навчальних закладів різного типу;
  • формувати професійну спрямованість;
  • відповідально відноситися до вибору подальшого шляху;
  • розвивати творчий інтерес;
  • виховувати повагу до людей різних професій;
  • удосконалювати навички роботи в групах.

Обладнання:  картки, пазли; плакат «Правила роботи»; стікери; макет дерева.

Хід тренінгу

1. Вступне слово. Оголошення теми заняття (2 хв.)

Привітання учасників тренінгу. Повідомлення теми та мети тренінгу.

Добрий день усім присутнім. Народна мудрість говорить:

Життя прожити – не поле перейти.

Від труднощів не можна заховатись.

Свою стежину слід в житті знайти,

Щоб в щасті й радості купатись.

(Слайд 1)

          Вибір майбутньої професії – тема актуальної розмови для кожного підлітка, бо це одне з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля. Ця проблема – задача з багатьма невідомими, що я добре вмію, чого хочу, а що потрібно суспільству? Тому тема  нашої розмови  - «Три кити майбутньої професії». (Слайд 2)

На нашому тренінгу ми спробуємо обговорити , а можливо знайти засоби вирішення цієї задачі.

А розпочати наш тренінг я хочу такою притчею… 

Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони про­грають  битву,   вояки  вже  не  вірили  своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи,  допоможи нам, покажи, де та людина, яка   поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця.    Отже,  людина,  яка могла бути генералом,   шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.

  • У чому ж суть притчі?
  • Правильний вибір професії.

2. Знайомство:

Вправа «Хвалько» (Слайд 3)

         Усі сідають в коло. Інструкція: «Традиційно в більшості суспільних систем хвалитися не прийнято, але зараз ми збираємося трохи похвалитись. По черзі кожен називає своє імя й говорить фразу, що починається із слів: «Не хочу хвалитися, але я….»

3. Вправа «Поділися гарним настроєм» (Слайд 4)

Учасники, сидячи у колі, «дарують» одне одному частинку свого гарного настрою. Тримаючи долоні відкритими, говорять щось приємне.

4. Визначення правил роботи групи (2 хв.)

Учасники групи спільно виробляють правила роботи, які записуються на ватмані.

   Орієнтовні правила:

  1.        Поважати думку кожного.
  2.        Підтримувати один одного.
  3.        Бути доброзичливим.
  4.        Бути активним.
  5.        Не критикувати.
  6.        Не давати оцінок.
  7.        Бути цілеспрямованим.
  8.        Дотримуватися гендерної рівності.
  9.        Створювати комфортні умови.
  10.   Дотримуватися регламенту.
  11.   Говорити від свого імені.
  12.   Бути толерантним
  13.   Слухати один одного.
  14.   Кожна думка має право на існування й висловлення.

5. Презентація формули вибору професії «Хочу – Можу –Треба».

(«три кити»). (Слайд 5)

Учитель. Проблема вибору роду занять, трудової діяльності, професійної карєри існує з давніх-давен. Людство збагнуло: справжній успіх приносить лише та праця, яка обирається за власним бажанням відповідно до інтересів, здібностей. В одному з оповідань Марка Твена говориться про те, що в раю немає ні янголів, ні святих, ні неробства, а живуть люди таким самим трудовим життям, як і на грішній землі. Відрізняється рай від землі лише одним: там кожен займається своєю справою. Невідомий на землі швець стає після смерті славетним полководцем, а бездарний за життя генерал, що має каліграфічний почерк, задоволений у штабі скромною посадою писаря. Добре б було домогтися такого становища вже на цьому світі.

Як же знайти своє покликання? Ця проблема – задача з багатьма невідомими: що я добре вмію, чого хочу, а що потрібно суспільству?

Учитель. Для того, щоб визначитися у величезному різноманітті професій, яких існує в світі понад 40 тисяч, щоб уникнути помилок у виборі майбутньої трудової діяльності,  давайте спробуємо визначити коло ваших  інтересів та здібностей, нахилів. Пропоную ознайомитися з формулою вибору професії: (Слайд 6)

 

 

 

 

Поділіть аркуш паперу на три частини. В першій намалюйте символічне коло ваших професійних інтересів і побажань ХОЧУ –  те, що ви робите із задоволенням. В другій – МОЖУ- запишіть свої якості, здібності, те, що вам краще вдається, для чого, як ви вважаєте, є хист (талант), стан здоров’я.

В третій частині – ПОТРІБНО – визначте професії, які актуальні на ринку праці.  Далі – виступи учнів.

Висновки – потрібно обовязково мати уяву про професії, які мають попит на ринку праці, виявляти коло ваших інтересів, ваших здібностей та реальну сферу їх застосування.

6. Мозковий штурм (5 хв.)

- Що таке професія? (Професія — це рід трудової діяль­ності.)

- Що необхідне у першу чергу, щоб отримати професію? (Освіта.)

- Президент, двірник, прибиральниця — це про­фесії? (Ні, тому що ніде не навчають цим заняттям, хоча вони є трудовою діяльністю.)

- На що ми сподіваємось, отримуючи професію? (Вона приноситиме нам радість, задоволення й забезпечуватиме ма­теріально.)

- Що таке спеціальність? (Вид заняття в межах однієї професії)

- Які спеціальності ви знаєте в професії лікаря, вчителя?

- Що таке посада? (Це перелік обов'язків, які покла­даються на певну людину і є обов'язковими для виконання.)

5. Мандрівка у світ професій. Робота в групах. (Слайд 7)

    1.   А зараз ми помандруємо у світ професій і поз­найомимо вас із класифікацією спеціальностей за п'ятьма типами, а саме:

Людина - людина.

Людина - техніка.

Людина - природа.

Людина - знакова система.

Людина - художній образ.

2. Розподіл учасників на 5 груп. Групам дається  картка із описом особливостей певного типу професій. Завдання: назвати якомога більше професій даного типу.

                       

 Картки

1- група. Людина-людина

     Праця людей професії «людина-людина» спрямована на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування тощо інших людей

... Той, хто хоче обрати професію такого типу, повинен роз­вивати свої організаторські здібності, уміння спілкуватися з людьми, мати терпіння, врівно­важеність. Важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілкуванні, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам'ять,  сталий настрій у процесі роботи з людьми.

 

2-група. Людина - техніка

      Категорія «людина —техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням  техніки, її ремонтом, установкою і налаго­дженням, виробництвом та збиранням обладнання

     Людина, що працює з технікою, має від­значатися високою виконавською дис­ципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, техніч­ну уяву.

 ... Щоб оволодіти цими професіями, треба серйозну увагу приділяти геометрії, фізиці, урокам трудового навчання, технічній праці.

 

3 група Людина-природа

Професії людини, пов'язані з живою при­родою (рослинні та тваринні організми, мі­кроорганізми), належать до категорії «лю­дина — природа».

Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.

 

4 група. Людина-знакова система

     Якщо об'єктом праці виступають різні зна­ки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хі­мічні символи, ноти і т. д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система

         Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосе­редженість, стійку увагу, посидючість.

 

5 група Людина-художній образ

         Професії, пов'язані з образотворчою, му­зичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ».

         З-поміж найважливіших вимог виділяють: і наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.

3. Презентація роботи груп.

Підсумок: однією із якостей є професіоналізм

Висновок:  «Hе відмовляйтеся від своїх  мрій, йдіть до них крок за кроком».

6. Вправа «Аукціон життя» (Слайд 8)

        Роздумуючи над питаннями «Яким  спеціалістом стати у майбутньому?», кожному з вас насамперед важливо і досить чітко розставити пріоритети своїх загальних життєвих цінностей. Обрана професія повинна  вкладатися в схему бажаного вами  стилю життя, допомагати в досягненні мети. Для того щоб зважити й на цю ситуацію, пропоную вам взяти  участь у грі, яку можна назвати  «Аукціон життя».

      Кожному  з вас  я даю  10 жетонів,  які під час гри будуть символізувати саме вас: ваші зусилля, ваш  час, здоров'я, тобто ваше життя.  В процесі гри жетони можна обміняти на той чи інший лот, в якому  буде запропоновано 2 «товари». Але придбати можна лише щось одне. Свій вибір серед двох запропонованих альтернатив потрібно робити швидко.

Максимальна кількість лотів —10, але в них може бути різна (вартість, тобто будуть лоти, ціна  яких більше, ніж один жетон. Якщо (ви використаєте всі жетони, ви уже нічого не зможете «купити». Назву «товару», який ви готові «купити», напишіть на жетоні і відкладіть його вбік. Пере­хід до наступного лоту означає, що  попередній знято з «торгів».

Отже, починаємо аукціон. (Слайд 9-18)

 Перелік лотів

 

1.

Гарна квартира чи будинок

(1 жетон)

Новий спортивний автомобіль

( 1 жетон)

2.

Відпочинок у будь-якому місці земної кулі на 1 місяць на двох

( 2 жетони)

Успішна кар’єра

(2 жетони)

3.

Стрімка політична кар’єра

(2 жетони)

Можливість постійного самовдосконалення

( 2 жетони)

4.

Якісна освіта

( 2 жетони)

Підприємство, що приносить великі прибутки

( 2 жетони)

5.

Міцна родина

(3 жетони)

Всесвітня слава

(3 жетони)

6.

Чиста совість

( 2 жетони)

Успіх за будь-яку ціну

( 2 жетони)

7.

Матеріальне благополуччя

(1 жетон)

Повага і визнання оточуючих

(1 жетон)

8.

 

 

Керувати і підкоряти

(2 жетони)

Працювати в команді однодумців

(2 жетони)

 

 

9.

 

Стрімка кар’єра завдяки випадку

(2 жетони)

 

 

Поступове сходження до успіху шляхом безперервного самовдосконалення

(2 жетони)

10.

 

 

 

 

Сім додаткових років

(3 жетони)

 

 

 

 

 

Безболісна смерть, коли прийде час

(3 жетони)

 

 

 

 

 

 

        Перегляньте ваші жетони. Чи все, що ви придбати, вам сподобалось?  Змінили б ви свій вибір, якби знали всі товари перед початком гри?

      Це гра і ми можемо    зіграти ще раз, а можемо змінити правила гри. А чи реально зробити це в житті? На жаль, ні. Тому треба серйозно  помислити над тим, до якого життя ви прагнете. І це, поряд з оцінкою своїх здібностей, нахилів, вивченням потреб сучасного ринку праці, повинно стати одним з важливих критеріїв у виборі свого професійного майбутнього.

7. Вправа «Порадь мені, як вибрати професію» (Слайд 19)

   Мета. Узагальнити знання дітей із даної теми, перевірити рівень засвоєння знань, дати можли­вість їм самим уже частково намітити шляхи вибору професії.

Хід вправи.

Обєднання учнів у три групи за кольорами:

- Учням пропонується скласти порадник «Як правильно обрати професію».

- Обираються спікер, секретар, хроно­метрист.

- Спікер захищає проект.

Групи презентують свої роботи

8. Iнтерактивна вправа «Оголошення в газету» (Слайд 20)

Учитель. Подумайте, яку роботу ви можете виконувати зараз, щоб заробити кишеньковi грошi, допомогти батькам.  Напишіть оголошення «Шукаю роботу». Напишiть так, щоб зацiкавити потенцiйних роботодавцiв. На виконання завдання у вас є 3 хвилини.

У нас є імпровізована ДОШКА ОГОЛОШЕНЬ. Пропоную кожному з вас розмiстити на нiй своє оголошення.

А зараз нехай кожний з вас опиниться в ролi роботодавця та, прочитавши усi оголошення, вибере 3 найбiльш цікавих, на його думку, пропозицiї.

Обговорення оголошень, отримавших найбiльший вибiр.

  9. Вправа «Дерево» (2 хв.) (Слайд 21)

Мета: рефлексія з приводу обрання професії.

На дошці прикріплене дерево, вирізане з карто­ну або намальоване на ватмані. На столі знаходяться вирізані зелені листочки, білі квітки, плоди. Учням потрібно взяти листок — якщо вони з професією ще не визначились; квітку — у виборі сумнівають­ся; плід — визначилися з вибором. Кожен учасник прикріплює на дерево плід, квітку чи листочок. За допомогою цієї вправи можна побачити, скільки дітей вже визначилися з вибором професії і кому ще потрібна допомога.

- Що було важливим для вас на сьогоднішньому занятті?

- Які висновки із заняття можна зробити для себе?

10. Підсумки (2 хв.)

Вибір професії – це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Ураховуйте всі обставини, пов’язані з майбутньою трудовою діяльністю, вмійте правильно порівнювати стан свого здоров'я й негативні фактори професії. Це дозволить вам надовго зберегти свої життєві сили й досягти великих успіхів у житті та кар’єрі.

Бiльшiсть з вас сьогоднi стоїть на порозi вибору майбутньоi професiї, профiлю навчання, життєвого шляху. Я сподiваюсь, що iнформацiя, яку ви отримали, буде для вас корисною та допоможе вам зробити правильний вибiр. Бажаю вам стати особистiстю, яка багато до чого прагне, багато знає i обовязково цього досягає.

І закінчити сьогоднішній тренінг я хотіла б словами мудрої жінки Матері Терези. Повторюйте за мною: (Слайд 22)

(учні повторюють за вчителем кожний рядок)

  • Життя – це краса, дивуйся йому.
  • Життя – це пошук, шукай його.
  • Життя – це мить, насолоджуйся ним.
  • Життя – це любов, люби його.
  • Життя – це трагедія, переживи його.
  • Життя – це гра, грай у нього.
  • Життя – це боротьба, борися за нього.
  • Життя лише одне, цінуй його.

Пам`ятайте, що, обравши професію, ви обираєте свою долю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

 

  1. Єфремова С. А. Тренінг спілкування для старшокласників. - К. : Вища школа, 1994. – 79 с.
  2. Климов Е. А. Как выбрать профессию. Книга для учащихся. - М., 1990.
  3. Корольчук М. С. Крайнюк В. М. Соціально-психологічне  забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах. - К. : Ніка-центр, 2006.
  4. Корольчук М. С., Крайнюк В. М. Теорія і практика професійного   психологічного відбору. - К. : Ніка-центр, 2006.
  5. Лозниця В. С. Психологія і педагогіка: основні положення.  - К. : КДЕУ, 2000. – 302с.
  6. Професійне самовизначення старшокласників. Методичний посібник. – К. : «Шкільний світ», 2006.
  7. Психологічний словник / за ред. Войтка В. І. – К. : Вища школа, 1982. – 215с.
  8. Ященко Л. С. Активна соціально-психологічна підготовка до  професійної діяльності молоді. – К. : Освіта, 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Людина - людина.

________________

 

Людина - техніка.

 

 

 

Людина - природа.

_______________

Людина - знакова система.

_______________

Людина - художній образ.

________________

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- група. Людина-людина

      Праця людей професії «людина-людина» спрямована на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування тощо інших людей... Той, хто хоче обрати професію такого типу, повинен роз­вивати свої організаторські здібності, уміння спілкуватися з людьми, мати терпіння, врівно­важеність.

Важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілкуванні, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам'ять,  сталий настрій у процесі роботи з людьми.

____________________________________________________________________

 

2-група. Людина - техніка

      Категорія «людина —техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням  техніки, її ремонтом, установкою і налаго­дженням, виробництвом та збиранням обладнання.

     Людина, що працює з технікою, має від­значатися високою виконавською дис­ципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, техніч­ну уяву.

 ... Щоб оволодіти цими професіями, треба серйозну увагу приділяти геометрії, фізиці, урокам трудового навчання, технічній праці.

____________________________________________________________________

 

3 група Людина-природа

Професії людини, пов'язані з живою при­родою (рослинні та тваринні організми, мі­кроорганізми), належать до категорії «лю­дина — природа».

Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.

 

 

 

4 група. Людина-знакова система

     Якщо об'єктом праці виступають різні зна­ки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хі­мічні символи, ноти і т. д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система».

         Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосе­редженість, стійку увагу, посидючість.

____________________________________________________________________

 

5 група Людина-художній образ

         Професії, пов'язані з образотворчою, му­зичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ».

         З-поміж найважливіших вимог виділяють: і наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.

____________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 грудня 2019
Переглядів
1417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку