Практичне заняття
Тема: Способи розділення сумішей фільтруванням
Мета: сформувати в учнів знання про розділення сумішей, навчити у лабораторних умовах розділяти суміші фільтруванням; розвивати вміння розділяти суміші, організовувати своє робоче місце, дотримуватись правил техніки безпеки; виховувати прагнення досліджувати природу, заохочувати співробітництво дітей.
Обладнання: лійка, фільтрувальний папір, мірний посуд, хімічні стакани, ложка для твердих сипучих речовин, скляна паличка, вода, пісок.
Базові поняття і терміни: фільтрування, суміш, чиста речовина.
Фільтрування - це спосіб розділення суміші шляхом пропускання її через фільтри, що здатні затримувати частинки одного з її компонентів.
Чи доводилось вам бачити в побуті це явище? (Фільтри для води, повітря тощо). Для фільтрування потрібно мати фільтр — матеріал різної щільності (папір, тканину), крізь який фільтрують рідку суміш, на якому залишаються часточки нерозчинної речовини (демонстрування фільтрів та способу виготовлення фільтра з фільтрувального паперу). (мал. 1)
Мал. 1.
Речовину, що містить лише частинки однієї речовини, називають чистою. А речовину, утворену сукупністю кількох чистих речовин, які не втратили своїх властивостей, називають сумішшю.
Інструктивна картка
Етап 1. Виготовлення суміші води й річкового піску
Приготуйте суміш із 50 мл води і 10 г річкового піску. Зберіть прилад як показано на мал. 2. Переконайтеся, що фільтр не виходить за межі лійки. Зверніть увагу на те, щоб фільтр був щільно притиснутий до лійки. Для цього злегка змочіть краї фільтра водою.
Мал. 2.
Етап 2. Фільтрування суміші.
Для цього суміш води і піску обережно по скляній паличці, приставленій збоку до лійки, вилийте на фільтр.
Що відбулося з водою?____________________________________________________
Що відбулося з піском?____________________________________________________
Які властивості води і піску дали змогу розділити суміш фільтруванням?___________________________________________________________________________________________________________________________________
Яких умінь ви набули на практичному занятті?__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Етап 5. Зробити вмсновки, заповнивши таблицю.
Номер і назва етапу |
Послідовність дій |
Спостереження |
Висновок |
Етап 1 |
|
|
|
Етап 2 |
|
|
|
Загальний висновок
|