Тема: Значення корисних копалин в житті людини.
Мета: поглибити знання учнів про корисні копалини, їх види та способи використання на території України;
· сформувати поняття «корисні копалини», показати їх зв'язок з життям людини вцілому;
· розвивати вміння працювати самостійно, в групах; удосконалювати практичні навички роботи з картою «Корисні копалини»;
· виховувати бережливе ставлення до багатств своєї держави, продовжувати екологічне виховання учнів.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
· пояснювати зміст поняття корисних копалин, встановлювати і пояснювати зв'язок корисних копалин з людським життям;
· удосконалити вміння працювати в групах та самостійно, вдосконалити навички роботи з картами атласу;
· поглибити знання про вплив видобутку корисних копалин на стан екологічної ситуації в Україні.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу з використанням елементів проектної діяльності.
Хід уроку
І. Організація класу
- Діти, сьогодні у нас на уроці гості, привітайтеся, будь ласка, з ними.
- Вже пролунав для нас дзвінок,
який покликав на урок.
Ми щиро раді вас вітати,
здоров’я й щастя побажати.
І працювати будем гарно,
щоб наш урок пройшов не марно.
Почути хочемо в кінці.
що всі ми просто молодці.
1.Перевірка домашнього завдання.
- Давайте ми разом з вами перевіримо перш за все домашнє завдання. І зробимо ми це за допомогою карток:
1. Способами видобутку корисних копалин є:
А) кар’єр, шахта, свердловина; Б) нора, тунель, яр; В) яма, щахта, нора.
2. Нафту видобувають у:
А) кар’єрах; Б) шахтах; В) свердловинах.
3. Вугілля видобувають у:
А) морях; Б) глибоко під землею; В) збирають в лісі.
4. Кам’яну сіль видобувають у так званих соляних:
А) шахтах; Б) норах; В) бурових.
5. Раніше для видобутку нафти копали колодязі, в них можна було знаходитися не більше ніж: А) 2 доби; Б) 1 годину; В) 5 хвилин.
6. Висушений торф збирають у:
А) мішки; Б) тюки; В) каністри.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати ті скарби, на які багаті надра нашої України.
- І починаємо цю цікаву подорож у таємничий світ, що знаходяться у нас під ногами. Це світ підземного царства. Про які скарби і багатства природи ми сьогодні будемо розмовляти, ви дізнаєтесь із загадок.
— Що таке корисні копалини? Поясніть, чому їх так назвали.
— Наведіть приклади корисних копалин.
— Які способи видобутку корисних копалин вам відомі? Розкажіть про один з них.
— Порівняйте шахтний спосіб видобутку корисних копалин і кар’єрний. Чим вони відрізняються?
— Як ви гадаєте, яке вугілля буде дорожчим — те, що видобували в шахті чи в кар’єрі? Поясніть чому.
III. Мотивація навчальної діяльності
Діти перед вами «чорна скринька»
Що може бути у ній , що це за предмети ? (На слайді презентації – зображення речей, вироблених із різних видів металів)
Всі ці речі знайомі вам з дитинства. А чи знаєте ви із чого вони виробляються ?
Розповідь вчителя Як усе починалось…
Камінь, кістка, дерево, а пізніше і вогонь допомагали людині здобувати собі їжу і одяг, захищатися і нападати.
І тільки 7-8 тисяч років тому люди виявили, що із чистих металів, які зустрічаються у природі (самородків), можна виготовляти прикраси, застібки, предмети побуту, зброю.
16- 18 століття – бронзовий вік – навчились виплавляти бронзу(суміш міді і олова)
Першим металом, який люди навчилися виплавляти на території України, була мідь.
Носії трипільської культури вміли виготовляти знаряддя праці з міді ще в IV-IIIтис. до н.е
А в I тис. до н. е. на території України вперше почали обробляти залізо
IV. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про використання різних корисних копалин у господарській діяльності людини.
Якщо ми подивимося навколо, то побачимо цеглу, з якої побудована школа, дерев’яна підлога під ногами, скляна ваза на столі, чавунні батареї, – усе це перероблені для людей гірські породи, які ми називаємо корисними копалинами.
— Подивіться навколо. Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди.)
— А з чого виготовлені гума, бензин, пластмаси? (З нафти)
— Стоять цегляні будинки. А цегла — це... (глина).
— Без якої корисної копалини не може працювати жоден учитель? (Крейда)
— Так, вапно, пісок, глина — все це теж із землі. Ми опалюємо свої будинки кам’яним вугіллям чи газом, які теж добувають із землі.
— Яку загальну назву можна дати вапну, піску, глині, кам’яному вугіллю, газу?
Торф, кам’яне вугілля, нафта, природний газ, граніт, кухонна сіль, крейда – це також корисні копалини.
(Слайд)
Корисні копалини – це ті речовини, які людина видобуває з глибин і поверхні Землі й використовує у своїй господарській діяльності.
За своїм фізичним станом корисні копалини бувають різних видів.
(Слайд)
Давайте подумаємо разом , які корисні копалини до яких видів відносяться. Відповіді дітей:
- Тверді( кам’яне вугілля, кам’яна сіль, граніт, залізна руда, марганцева руда)
- Рідкі (нафта, мінеральна вода,)
- Газоподібні (природний газ, метан)
2.Робота з підручником
С. 48-52 «Використання корисних копалин у господарській діяльності людини»
*читання вчителем
* читання самостійно
* відповіді на питання :
- На які групи поділяють всі корисні копалини?
- Наведи приклад горючих корисних копалин.
- Які корисні копалини називають будівельними?
- Чому вони отримали таку назву?
Що таке корисні копалини? Які корисні копалини ти знаєш? Що ми можемо зустріти навколо зробленого з корисних копалин?
3.Фізкультхвилинка
V. Продовження роботи над темою уроку
Види корисних копалин:
1.Розгляньте види корисних копалин
(Слайд)
2. Місце, де корисні копалини залягають у великих кількостях називають родовищами.
(Слайд)
Родовища корисних копалин позначають на географічній карті за допомогою умовних знаків.
Кожна корисна копалина має свій умовний знак. (Слайд)
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1. Усне опитування:
- Які корисні копалини запам’ятали?
- Де їх видобувають?
- Що називають родовищами?
- Які існують способи видобування?
- Для чого споруджуються шахти?
- Чому корисні копалини так називаються?
2. Робота в зошиті:
С. 20
- Доповни схему. Види корисних копалин. Способи видобування корисних копалин.
3. Обговорення ситуації.
- Поміркуйте, що станеться, якщо корисні копалини видобувати в дуже великих кількостях? (Відповіді дітей та міркування)
- Запаси корисних копалин обмежені. При надмірному видобуванні вони можуть вичерпатися і тоді може статися так, що закриються фабрики і заводи, зупиниться транспорт, не буде чим опалювати будинки.
Тому корисні копалини треба витрачати бережно і економно.
4. Робота в малих групах.
1. Розгляньте зразки корисної копалини.
2. Дайте відповіді на питання .
(Слайд)
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Прочитайте висновки на с. 52.
— Які види корисних копалин ви знаєте? Наведіть приклади.
— Розкажіть, як і коли використовує корисні копалини ваша родина.
— Обґрунтуйте необхідність охорони корисних копалин. Як це можете робити ви?
— Поміркуйте: чи можуть люди знайти замінники корисним копалинам?
— Дізнайтеся, які корисні копалини добувають у вашому рідному краї.
— Для чого вам знадобляться знання, отримані на сьогоднішньому уроці?
(Щоб берегти природні запаси.)
VІІ . Домашнє завдання
С. 48–52 читати, зош. С. 20