Урок природознавства "Корисні копалини"

Про матеріал
Урок присвячений розширенню уявлень дітей про корисні копалини в їхньому житті.
Перегляд файлу

Тема: Значення корисних копалин в житті людини.

Мета: поглибити знання учнів про корисні копалини, їх види та способи використання на території України;                   

·               сформувати поняття «корисні копалини», показати їх зв'язок з життям людини вцілому;

·               розвивати вміння працювати самостійно, в групах; удосконалювати практичні навички роботи з картою «Корисні копалини»;

·               виховувати бережливе ставлення до багатств своєї держави, продовжувати екологічне виховання учнів.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

·               пояснювати зміст поняття корисних копалин, встановлювати і пояснювати зв'язок корисних копалин з людським життям;

·               удосконалити  вміння працювати в групах та самостійно, вдосконалити  навички роботи з картами атласу;

·               поглибити  знання про вплив видобутку корисних копалин на стан  екологічної ситуації в Україні.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу з використанням елементів проектної діяльності.

Хід уроку

І. Організація класу 

- Діти, сьогодні у нас на уроці гості, привітайтеся, будь ласка, з ними. 
- Вже пролунав для нас дзвінок, 
який покликав на урок. 
Ми щиро раді вас вітати, 
здоров’я й щастя побажати. 
І працювати будем гарно, 
щоб наш урок пройшов не марно. 
Почути хочемо в кінці. 
що всі ми просто молодці. 

1.Перевірка домашнього завдання. 

- Давайте ми разом з вами перевіримо перш за все домашнє завдання. І зробимо ми це за допомогою карток:

1. Способами видобутку корисних копалин є:

А) кар’єр, шахта, свердловина; Б) нора, тунель, яр; В) яма, щахта, нора.

2. Нафту видобувають у:

А) кар’єрах; Б) шахтах; В) свердловинах.

3. Вугілля видобувають у:

А) морях; Б) глибоко під землею; В) збирають в лісі.

4. Кам’яну сіль видобувають у так званих соляних:

А) шахтах; Б) норах; В) бурових.

5. Раніше для видобутку нафти копали колодязі, в них можна було знаходитися не більше ніж: А) 2 доби; Б) 1 годину; В) 5 хвилин.             

6. Висушений торф збирають у:

А) мішки; Б) тюки; В) каністри. 

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Сьогодні на  уроці ми продовжимо вивчати ті скарби, на які багаті надра нашої України.

- І починаємо цю цікаву подорож у таємничий світ, що знаходяться у нас під ногами. Це світ підземного царства. Про які скарби і багатства природи ми сьогодні будемо розмовляти, ви дізнаєтесь із загадок.

  1.   Чорне, блискуче, у воді не тоне, у вогні не горить? (Кам’яне вугілля)
  2.   Земляне масло, але рідке, рідина, але з водою, а тепла виділяє багато! (Нафта)
  3.   Буре, м’яке, із рослин складається, легко загоряється.(Торф)
  4.   Безбарвний, горить синім полум’ям, виділяє багато тепла.(Природний газ)
  5.   У воді народилась, на столі опинилась.(Сіль)

— Що таке корисні копалини? Поясніть, чому їх так назвали.

— Наведіть приклади корисних копалин.

— Які способи видобутку корисних копалин вам відомі? Розкажіть про один з них.

— Порівняйте шахтний спосіб видобутку корисних копалин і кар’єрний. Чим вони відрізняються?

— Як ви гадаєте, яке вугілля буде дорожчим — те, що видобували в шахті чи в кар’єрі? Поясніть чому.

III. Мотивація навчальної діяльності

Діти перед вами  «чорна скринька»

Що може бути у ній , що це за предмети ? (На слайді презентації – зображення речей, вироблених із різних видів металів)

      Всі ці речі знайомі вам з дитинства. А чи знаєте ви із чого вони виробляються ?

Розповідь вчителя  Як усе починалось…

            Камінь, кістка, дерево, а пізніше і вогонь допомагали людині здобувати собі їжу і одяг, захищатися і нападати. 
І тільки 7-8 тисяч років тому люди виявили, що із чистих металів, які зустрічаються у природі (самородків), можна виготовляти прикраси, застібки, предмети побуту, зброю.

    16- 18 століття – бронзовий вік – навчились виплавляти бронзу(суміш міді і олова)

Першим металом, який люди навчилися виплавляти на території України, була мідь.

 Носії трипільської культури вміли виготовляти знаряддя праці з міді ще в IV-IIIтис. до н.е 

А в I тис. до н. е. на території України вперше почали обробляти залізо        

IV. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про використання різних корисних копалин у господарській діяльності людини.

Якщо ми подивимося навколо, то побачимо цеглу, з якої побудована школа, дерев’яна підлога під ногами, скляна ваза на столі, чавунні батареї, – усе це перероблені для людей гірські породи, які ми називаємо корисними копалинами.

— Подивіться навколо. Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди.)

— А з чого виготовлені гума, бензин, пластмаси? (З нафти)

— Стоять цегляні будинки. А цегла — це... (глина).

— Без якої корисної копалини не може працювати жоден учитель? (Крейда)

— Так, вапно, пісок, глина — все це теж із землі. Ми опалюємо свої будинки кам’яним вугіллям чи газом, які теж добувають із землі.

— Яку загальну назву можна дати вапну, піску, глині, кам’яному вугіллю, газу?

Торф, кам’яне вугілля, нафта, природний газ, граніт, кухонна сіль, крейда – це також корисні копалини.

Описание: http://magdalunivskiynrc.mirshkol.com/uploads/editor/1955/289409/sitepage_105/images/2_1.jpg (Слайд)

Корисні копалини – це ті речовини, які людина видобуває з глибин і поверхні Землі й використовує у своїй господарській діяльності.

 За своїм фізичним станом корисні копалини бувають різних видів.

 

                                 Описание: http://magdalunivskiynrc.mirshkol.com/uploads/editor/1955/289409/sitepage_105/images/3.jpg (Слайд)

Давайте подумаємо разом , які корисні копалини до яких видів відносяться.  Відповіді дітей:

-         Тверді( кам’яне вугілля, кам’яна сіль, граніт, залізна руда, марганцева руда)

-         Рідкі (нафта, мінеральна вода,)

-         Газоподібні (природний газ, метан)

 

2.Робота з підручником

С. 48-52 «Використання корисних копалин у господарській діяльності людини»

*читання вчителем

* читання самостійно

* відповіді на питання :

- На які групи поділяють всі корисні копалини?

- Наведи приклад горючих корисних копалин.

- Які корисні копалини називають будівельними?

- Чому вони отримали таку назву?

Що таке корисні копалини? Які корисні копалини ти знаєш? Що ми можемо зустріти навколо зробленого з корисних копалин?

3.Фізкультхвилинка

 

V. Продовження роботи над темою уроку

Види корисних копалин:

1.Розгляньте види корисних копалин

Описание: http://magdalunivskiynrc.mirshkol.com/uploads/editor/1955/289409/sitepage_105/images/4.jpg (Слайд)

 2. Місце, де корисні копалини залягають у великих кількостях називають родовищами.

Описание: http://magdalunivskiynrc.mirshkol.com/uploads/editor/1955/289409/sitepage_105/images/5.jpg (Слайд)

Родовища корисних копалин позначають на географічній карті за допомогою умовних знаків.

Кожна корисна копалина має свій умовний знак.   (Слайд)

 Описание: http://magdalunivskiynrc.mirshkol.com/uploads/editor/1955/289409/sitepage_105/images/6.jpg

                                  

VI. Закріплення вивченого матеріалу

1. Усне опитування:

- Які корисні копалини запам’ятали?

- Де їх видобувають?

- Що називають родовищами?

- Які існують способи видобування?

- Для чого споруджуються шахти?

- Чому корисні копалини так називаються? 

2. Робота в зошиті:

С. 20

- Доповни схему. Види корисних копалин. Способи видобування корисних копалин.

3. Обговорення ситуації.

- Поміркуйте, що станеться, якщо корисні копалини видобувати в дуже великих кількостях? (Відповіді дітей та міркування)

- Запаси корисних копалин обмежені. При надмірному видобуванні вони можуть вичерпатися і тоді може статися так, що закриються фабрики і заводи, зупиниться транспорт, не буде чим опалювати будинки.

Тому корисні копалини треба витрачати бережно і економно.

4. Робота в малих групах.

1. Розгляньте зразки корисної копалини.   

2. Дайте відповіді на питання . 

  http://magdalunivskiynrc.mirshkol.com/uploads/editor/1955/289409/sitepage_105/images/14.jpg  http://magdalunivskiynrc.mirshkol.com/uploads/editor/1955/289409/sitepage_105/images/15.jpg (Слайд)

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

 

— Прочитайте висновки на с. 52.

 

— Які види корисних копалин ви знаєте? Наведіть приклади.

 

— Розкажіть, як і коли використовує корисні копалини ваша родина.

 

— Обґрунтуйте необхідність охорони корисних копалин. Як це можете робити ви?

 

— Поміркуйте: чи можуть люди знайти замінники корисним копалинам?

 

— Дізнайтеся, які корисні копалини добувають у вашому рідному краї.

 

— Для чого вам знадобляться знання, отримані на сьогоднішньому уроці?

 

(Щоб берегти природні запаси.)

VІІ . Домашнє завдання

 

С. 48–52 читати, зош. С. 20

 

docx
Додано
28 липня
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку