Багато візуальних ефектів, багато ролей, цікаві завдання ---для тих, хто пам'ятає, що було самому цікаво у дитинстві.
Для тих вчителів, хто не шкодує власних сил. Для тих, хто полюбляє театр.
Можливість використати онлайн-тест в режимі реального часу (індивідуальна чи командна групова робота) або у вигляді флеш-карток.
Урок- вистава ,,Парад планет”
Мета:поглибити та узагальнити знання учнів про Всесвіт; розвивати навички порівняльного аналізу, творчого мислення, відповідального ставлення до роботи в команді; виховувати екологічні навички.
Обладнання: мультимедіа, слайди —картинки планет, галактик,сузір’їв, Місяця, Сонця та інших небесних тіл;
відеофрагменти з фільму,,BBS.Загадки Всесвіту”, кросворд ,,Загадки Всесвіту”,
постери, картинки, макети,наголовники, костюми для учнів.що представляють небесні тіла.
Тип уроку: урок узагальнення знань, урок-вистава.
Хід уроку
I. Вступ.
Музичний супровід. Демонстрація слайд-шоу ,,У Всесвіті”.
Слово вчителя: Ми закінчили вивчення одного з самих цікавих розділів предмету природознавства—розділ ,,Всесвіт”. Ви готували цікаві презен- тації, виступи, провели конкурс малюнків, робили моделі, ставили досліди, спостерігали за небесними тілами та багато ще чого цікавого було. Ми сперечалися і та відстоювали різні точки зору з питання виникнення Всесвіту. Та це вже позаду.
Сьогодні у нас особливий урок. У нас Парад Планет.
--- Що вам відомо про це явище?
(Парад планет відбувається в житті Всесвіту один раз на декілька десятків років. Парадом планет називають явище,коли всі планети Сонячної системи шикуються на своїх орбітах і їх можна з’єднати умовною прямою лінією.) ---То хто ж завітав до нас з далекого Всесвіту?
II. Основна частина.
Входять учні, що символізують собою планети, небесні тіла (плакати, макети, костюми). Музичний супровід.
Презентацію учасників доповнюють кадри з фільму ,,BBS. Загадки Всесвіту.
Сонце: Я —Жовтий карлик. На моїй поверхні температура сягає 6000ºС,а а в центрі майже 15 млн.градусів. Мій вік рахують приблизно, але не менш як 5 млрд років. Відстань під мене до Землі 150 млрд км. До мого складу входять лише 2 речовини: водень та гелій, та з ними постійно щось відбувається, виділяючи світло і тепло в гігантській кількості. Землянам я здаюся невеликою кулькою на небосхилі,але порівняно з Землею я у 109 разів більше!
Зоря: У Всесвіті я —Зоря. Маю височену температуру, сяю червоним, жовтим, блакитним світлом. Я ---Альфа-Центавра! Моє світло йде до Землі 4 роки. А для вас я просто зірка у небі.....
Вартовий Всесвіту: Я---Вартовий Всесвіту. Маю почесну роботу: спостерігати за тим, як поводять себе планети, зорі, галактики. Вони народжуються, живуть, вмирають. Як і люди. Буває, бавляться, змінюють орбіти, ховаються, зникають. Але сьогодні особливий випадок. Я привів їх до вас! Слухайте!
Меркурій: Моя орбіта розташована найближче до Сонця,тому тепла і світла мені дістається у 6 разів більше, ніж Землі. Зізнаюсь, удень в мене дуже спекотно, опівдні температура підвищується до 420ºС. Моя поверхня розжарюється так, що просто пироги можна пекти! Але робити цього не раджу---пироги все одно згорять! З настанням ночі спеку заступає мороз -80ºС. Але на санчатах вам би не довелося покататися: у мене немає води, не випадає снігу....До мене ще ніхто не завітав у гості, автоматичні розвідники, яких посилають люди, промчалися повз мене. Але двічі сфотографували мене. Як я вам, подобаюсь? Навколо своєї осі я обертаюсь не дуже швидко, проте навколо Сонця бігаю, як очманілий. Жодна планета не позмагається зі мною у цьому. У родині планет я найменший.
Венера: А мене назвали на честь богині кохання і краси. Мабуть тому я сяю на небі яскравіше за зорі, мене видно і неозброєним оком. Моя хмариста атмосфера містить вуглекислий газ. Я—найгарячіша планета, від земної температури я на 452ºС тепліша. Моя поверхня---це і рівнини, і гірські райони, і навіть вулкан завдовжки 12 км. Мій рік триває 224,7 земних діб, а моя доба у 117 разів більша за вашу. Закортіло до мене у гості?
Руханка ,,Космодром» ( Діти хаотично починають рухатися класом під музичний супровід. Музика раптово зупиняється. Лунає команда: --Ракети, на старт, по двоє! --Діти швидко повинні об’єднатися у пари. Далі міняємо характер команд: по 3, по 1, по 4 і тд.
Мета: зняти втому, напруження, підтримувати зацікавленість, увагу.
Земля (за бажанням): Я-- найбільша серед планет земної групи. Часто чую про себе, що у Всесвіті я виглядаю дуже привабливо, звуть мене ,,Блакитною планетою”. В мене однієї є повітряна оболонка—атмосфера, а більше 70% поверхні займає вода. Температура помірна. Все це створило сприятливі умови для існування життя---на жаль, я єдина така з усіх планет! Але досліджувати і вивчати мене дуже цікаво! Бажаю вам успіхів!
Марс: У 1980 році, під час обробки моїх фотографій із супутника ,,Вікінг-1”, виявили зображення скелі, що дуже нагадувало обличчя людини. Спочатку вважали, що то вітер так попрацював, але після комп’ютерного розшифрування вдалося побачити очі, ніс, рот, зачіску і, навіть, кам’яну сльозу. Вчені припускаються, що раніше тут вирувало життя. Адже, тут є волога. Мене називають планетою міфів і наукової фантастики, Червоною планетою. Це тому, що мій грунт насичений залізом,він надає мені червоного кольору. Я удвічі менший за Землю, свою сусідку. Як і у Венери, моя атмосфера складається з СО 2.Середня температура=70ºС. На поверхні ---пустелі, гори, кратери. Я такий!
Юпітер: Я ---найближча до Землі планета серед групи планет-гігантів. Я---найбільша планета у Сонячній системі: мої розміри в 11 разів більші за Землю. Названо мене на честь царя богів—давньоримського бога Юпітера. Від Сонця я далеко, тому моя температура не вище -130º. До мене можна завітати у гості,витративши лише 2 земні роки. Майже 300 років люди спостерігають за моєю Великою Червоною Плямою: вона змінює розміри, яскравість кольору. Вчені вважають,що то гігантський атмосферний вихор, величезна буря. Цікаво дізнатися, як я рухаюся?
Навколо своєї осі---за 10 годин, а навколо Сонця обертаюся за 12 земних років. А ще я маю 16 супутників.
Сатурн: Ви знаєте, як звали давньоримського бога землеробства? Так само звуся і я, на його честь. Я майже в 10 разів більше за Землю. Я дуже надзвичайна планета: я оточений яскравими кільцями, що утворено з твердих уламків різних розмірів, вкритих кригою та снігом. Ці кільця величезні---до десятків тисяч кілометрів. Я дуже холодний: температура
-150ºС—190ºС. Моя доба триває лише 10 годин, а рік дорівнює 29,5 земних років.
ОНЛАЙН -ТЕСТ ,,У ПРОСТОРАХ ГАЛАКТИКИ” ( функціонал сайту ,,Naurok”). Можна використовувати роздрукований текст. (дивись на сайті в Бібліотеці тестів)
Руханка ,,Зорепад”. Учні стають у коло, заплющують очі. В колі — Вартовий Всесвіту. Він починає виконувати різні рухи та звуки, учні повторюють на слух: клацає пальцями—пролетіла маленька зірочка, плескає долонями по плечах ---впав метеорит, долонями по колінах--метеоритний дощ, тупотить ногами—магнітна буря.
Нептун і Уран: Ми як брати! Нептун---то на честь бога моря. Я вдвічі менший за Сатурн. А Ураном звали бога, що символізував небо. Мої розміри приблизно такі ж, як і у Нептуна. Я---найперша планета, яку відкрито за допомогою телескопу, ще у 1781 році. Щоб мені обійти навколо Сонця, я витрачаю 84 земних роки.
Плутон: розповідь про цю планету побудувати із урахуванням сучасних поглядів на теорію виникнення Всесвіту та його розвиток.
III. Узагальнення.
ВІКТОРИНА ,,ЗАГАДКИ ВСЕСВІТУ”
1. Найменша п ланета у Сонячній системі....................(Плутон. Меркурій)
2. Планета, що має найбільшу кількість супутників..............(Юпітер)
3. Найбільша з планет у Сонячній системі.............................( Юпітер)
4. Планета,на якій, як і на Землі, змінюються пори року..........(Марс)
5. Планета, на якій існує життя....................................................(Земля)
6. Найспекотніша планета...........................................................(Венера)
7. Планета, що має самий короткий рік.....................................(Меркурій)
8. Планета, кільця якої було відкрито останніми.................(Уран. Нептун)
9. Наука, що вивчає Всесвіт.................................................(Астрономія)
10. Назва Галактики, у якій розташована Сонячна система...(Чумацький шлях)
За кожну правильну відповідь---зірочка з фольги.
IY. Заключна частина.
Рефлексійний блок.
---Що сподобалося найбільше?
---Що найбільше вас здивувало чи вразило?
---З яким настроєм закінчується урок? ---Про що би ви ще бажали дізнатися?
Пригостити усіх батончиками ,,Milki-way”.
Встати у коло, покласти руки один одному на плечі, разом виголосити:
--Летимо до зірок, повернемось додому!!!
.