7 клас
Історія України
Практичне заняття за розділом Ⅱ. Русь-Україна наприкінці Ⅹ – у першій половині Ⅺ ст.
Очікуванні результати. Після цього уроку учні зможуть:
Застосування набутих знань
Структура уроку
I. Організація навчальної діяльності
Ⅱ. Актуалізація опорних знань
Ⅲ. Проведення практичного заняття
Ⅳ. Закріплення нових знань
Ⅴ. Підсумки уроку
Ⅵ. Домашнє завдання
Обладнання: підручник, атлас, карта «Київська держава за князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого», матеріали, підготовлені вчителем і учнями до практичного заняття.
Хід уроку
I. Організація навчальної діяльності
Учитель оголошує учням тему практичного заняття, інформує про заплановані форми роботи.
II. Актуалізація опорних знань
Які події в історії Руси-України відбувались у зазначені роки?
972 – Смерть князя Святослава
988 – Хрещення Русі
1037 – початок будівництва собору Святої Софії у Києві
1)На мою думку, у вірші йдеться про…
«Знав тебе народ ласкавим,
Називав теж «Сонцем Ясним»,
Бо зробив ти край великим,
А свій люд – багатим, щасним.
Ти зібрав всі руські землі
Від Кавказу до Карпати –
І від моря аж по Волгу
Став «Великим» панувати.[…]
Християнську вніс ти віру
У народ – мов цвіт обнови.
Що красив нам нашу землю
Світом правди і любови.
Тож за твого князювання
Край зацвів, як квітка рожі –
І за те ти в нас «Великий»,
А «Святий» у церкві Божій!..»
Ⅲ. Проведення практичного заняття
Основна частина уроку проходитиме у форматі роботи з контурною картою та історичним джерелом.
Карта «Русь-Україна за князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого»
Так, як ми проходили тему християнізації Русі-України та початок правління Ярослава Мудрого в Києві пропоную попрацювати з історичними джерелами.
Володимир тим часом спорядив воїв своїх і повелів насип сипати до городської стіни. І коли ці насипали, корсуняни, підкопавши стіну городську, викрадали сипану землю і носили до себе в город, висипаючи [її] посеред города. Вої тоді досипали більше, а Володимир стояв.
І от [один] муж, на ім'я Анастас, корсунянин, стрілив, написавши на стрілі: "За тобою, зі сходу, є колодязі ', з яких іде вода по трубі. Перекопавши [їх], ви переймете воду". Володимир же, це почувши [і] глянувши на небо, сказав: "Якщо збудеться се — охрещусь". І тут одразу звелів він перекопати труби, і перейняли вони воду, і люди знемагали від спраги і здалися.
І ввійшов Володимир у город, і дружина його. І послав Володимир [послів] до цесаря Василія і Костянтина, говорячи так: "Осе город ваш славний я взяв...
Запитання до учнів: Яке ваше ставлення до події описаної в джерелі?
Запитання до учнів: Про яку подію йдеться в джерелі? Що ви можете сказати про цього князя?
Правила гри. Учням та ученицям необхідно передати зміст вивченого про розвиток культури в Русі-Україні трьома простими реченнями. Перемагає та група розповідь якої буде коротша, але при цьому правильно передаватиме зміст вивченого матеріалу.
Ⅳ. Закріплення нових знань
Пропоную всім учасникам процесу висловити свою думку стосовно вивченого на уроці. Наприклад, «Під час цього уроку я дізнався(лась) про…»
Ⅴ. Підсумки уроку
Спільне формулювання висновків відповідно до мети заняття й того, якою мірою воно сприяло розвитку історичних компетентностей.
Ⅵ. Домашнє завдання
В якості домашнього завдання пропоную переглянути один на вибір відеоролик про діяльність Володимира Великого чи Ярослава Мудрого.