Практичне заняття за розділом Ⅱ. Русь-Україна наприкінці Ⅹ – у першій половині Ⅺ ст.

Про матеріал
Практичне заняття за розділом Ⅱ. Русь-Україна наприкінці Ⅹ – у першій половині Ⅺ ст. Містить різноманітні завдання для проведення практичного завдання
Перегляд файлу

7 клас

Історія України

Практичне заняття за розділом Ⅱ. Русь-Україна наприкінці Ⅹ – у першій половині Ⅺ ст.

Очікуванні результати. Після цього уроку учні зможуть:

  1. Розповідати про періоду Русі-України під час правління князів Володимира та Ярослава.
  2. Показувати на карті межі території за часи їхнього правління.
  3. Висловлювати власну думку стосовно цих князів.
  4. Описувати культурні надбання періоду Русі-України.

          Застосування набутих знань

          Структура уроку

    I. Організація навчальної діяльності

     Ⅱ. Актуалізація опорних знань

     Ⅲ. Проведення практичного заняття

    Ⅳ. Закріплення нових знань

     Ⅴ. Підсумки уроку

    Ⅵ. Домашнє завдання

         Обладнання:  підручник, атлас, карта «Київська держава за князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого», матеріали, підготовлені вчителем і учнями до практичного заняття.

Хід уроку

I. Організація навчальної діяльності

Учитель оголошує учням тему практичного заняття, інформує про заплановані форми роботи.

II. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда за запитаннями

Які події в історії Руси-України відбувались у зазначені роки?

972 – Смерть князя Святослава

988 – Хрещення Русі

1037 – початок будівництва собору Святої Софії у Києві

  1. Робота з фрагментом вірша.
  • Прочитайте уривок із вірша Юрія Шкрумеляка.
  • Поміркуйте кому його присвячено. Відповідь сформулюйте за планом.

1)На мою думку, у вірші йдеться про…

«Знав тебе народ ласкавим,

Називав теж «Сонцем Ясним»,

Бо зробив ти край великим,

А свій люд – багатим, щасним.

Ти зібрав всі руські землі

Від Кавказу до Карпати –

І від моря аж по Волгу

Став «Великим» панувати.[…]

Християнську вніс ти віру

У народ – мов цвіт обнови.

Що красив нам нашу землю

Світом правди і любови.

Тож за твого князювання

Край зацвів, як квітка рожі –

І за те ти в нас «Великий»,

А «Святий» у церкві Божій!..»

Ⅲ. Проведення практичного заняття

Основна частина уроку проходитиме у форматі роботи з контурною картою та історичним джерелом.

  1. Робота з контурною картою

Карта «Русь-Україна за князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого»

Русь часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого | Історія України, 5  клас. Знайдіть за картою відповіді на питання

  • Зафарбуйте різними кольорами території за часів Володимира та Ярослава.
  • Обведіть кордони Русі-України станом на 1054 р.
  • Підпишіть і позначте місце хрещення князя Володимира
  • Підпишіть Київ та вкажіть поряд дату перемоги Ярослава Мудрого над печенігами
  1. Робота з історичним джерелом

Так, як ми проходили тему християнізації Русі-України та початок правління Ярослава Мудрого в Києві пропоную попрацювати з історичними джерелами.

  1. У РІК 6496 [988], пішов Володимир з військом на Корсунь, город грецький. Та заперлися корсуняни в городі, і став Володимир з одного боку города в гавані, на віддалі одного польоту стріли од города, і боролися кріпко городяни з ними. Володимир обложив город, і знемагали люди в городі. І сказав Володимир городянам: "Якщо ви не здастеся, — буду стояти хоч три роки".

Володимир тим часом спорядив воїв своїх і повелів насип сипати до городської стіни. І коли ці насипали, корсуняни, підкопавши стіну городську, викрадали сипану землю і носили до себе в город, висипаючи [її] посеред города. Вої тоді досипали більше, а Володимир стояв.

І от [один] муж, на ім'я Анастас, корсунянин, стрілив, написавши на стрілі: "За тобою, зі сходу, є колодязі ', з яких іде вода по трубі. Перекопавши [їх], ви переймете воду". Володимир же, це почувши [і] глянувши на небо, сказав: "Якщо збудеться се — охрещусь". І тут одразу звелів він перекопати труби, і перейняли вони воду, і люди знемагали від спраги і здалися.

І ввійшов Володимир у город, і дружина його. І послав Володимир [послів] до цесаря Василія і Костянтина, говорячи так: "Осе город ваш славний я взяв...

 

Запитання до учнів: Яке ваше ставлення до події описаної в джерелі?

 

  1. У РІК 6545 [ 1037]. Заложив Ярослав город — великий Київ, а в города сього ворота є Золоті. Заложив він також церкву святої Софії, премудрості божої, митрополію, а потім церкву на Золотих воротах, кам'яну, Благовіщення святої богородиці. Сей же премудрий великий князь Ярослав задля того спорудив [церкву] Благовіщення на воротах, [щоб] давати завше радість городу сьому святим благовіщенням господнім і молитвою святої богородиці та архангела Гавриїла. Після цього [він звів] монастир святого Георгія [Побідоносця] і [монастир] святої Орини '.

 

Запитання до учнів: Про яку подію йдеться в джерелі? Що ви можете сказати про цього князя?

 

  1. Робота парах. Гра «Три речення»

Правила гри. Учням та ученицям необхідно передати зміст вивченого про розвиток культури в Русі-Україні трьома простими реченнями. Перемагає та група розповідь якої буде коротша, але при цьому правильно передаватиме зміст вивченого матеріалу.

Ⅳ. Закріплення нових знань

        Пропоную всім учасникам процесу висловити свою думку стосовно вивченого на уроці. Наприклад, «Під час цього уроку я дізнався(лась) про…»

Ⅴ. Підсумки уроку

Спільне формулювання висновків відповідно до мети заняття й того, якою мірою воно сприяло розвитку історичних компетентностей.

Ⅵ. Домашнє завдання

В якості домашнього завдання пропоную переглянути один на вибір відеоролик про діяльність Володимира Великого чи Ярослава Мудрого.

  1. Київська Русь: Володимир Великий. 3 серія «Книга-мандрівка. Україна»
  2. Київська Русь: Ярослав Мудрий. 5 серія «Книга-мандрівка. Україна»
docx
Додано
17 березня 2022
Переглядів
1606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку