…жінка ж – тільки жінка.
Смаглява золота віолончель.
Справляло б тіло пристрасті обжинки
колисками і лагодом ночей.
Ліна Костенко
«А без любові — і діти, і вірші, й картини — все робиться вагітне смертю», - устами героїні роману «Польові дослідження українського сексу» стверджує
Оксана Забужко
З міфу про створення жінки
«Тоді Бог замислився і взяв те, що було в природі від його попереднього творіння: округлість місяця, гнучкість виноградної лози та хиткість трави, стрункість тростини та красу квітів, легкість листя та лагідність сонячного проміння, плаксивість хмар та непостійність вітру, боязкість зайця та гордовитість пави, м'якість пташиного пуху та твердість діаманту, солодкість меду та жорстокість тигра, жар вогню та холод снігів, говірливість папуги та спів соловейка, хитрість лисиці та вірність матері левиці» .
А.Крушельницький писав: “Франко підносить у сім оповіданню любов на незвичайно високий п’єдестал – обтрясає її, що так скажу, із земських пут...”
Завдання № 1. Прочитайте 1 фрагмент, визначте ключові характеристики Мані
«Тямиш той ліс із його полянами і гущавинами, з його стежками й лініями, з його зрубами та хащами, де стояли високі квітки з тужливо похиленими головками, де до сонця грали тисячі сверщків, а в повітрі бриніли міліони мушок, а в затишках гніздилися рої співучих пташок, а по полянах паслися ясноокі серни, а скрізь розлита була величезна гармонія, і життя йшло рівним могутнім ритмом, що передавався душам людським?.. Я ж сконцентрувала всю силу своєї волі, весь огонь своєї пристрасті, всі чари своєї душі і тіла, щоб навіки незатертими буквами вписатися в твою тямку. Як добрий режисер, я брала до помочі все, що було під рукою: сонце й ліс, пурпури сходу, чари полудня і меланхолію вечора. Оповідання батька і шум лісу. Рев бурі і тихі шептії дружньої розмови»
Іван Франко «Сойчине крило»
«Щоб полюбити «когось» чи «щось», треба взагалі спочатку «бути підключеним», носити в собі, як оазу тепла під ложечкою (там, де щемить, коли душі боляче, і звідти ж розливається в хвилини щастя блаженна ніжність по всьому тілу), любов ненапрямлену, розфокусовано-безадресну — ту, з якою прокидаєшся вранці з усміхом на устах і, ще не розплющивши очей, слухаєш, як настройку оркестру, перші звуки нового дня: пташине чвіркання за вікном, шелепотіння дощу, мирне чоловіче посапування за спиною, шум шин від автомобіля, що проїхав вулицею... Кого ми так вдячно любимо в ці, ще не скаламучені свідомістю хвилини межи сном і явою — пташку, дощ, мужчину, місто?.. Та всіх-бо, Господи! — всіх і все, і від того й ця всепереповняюча радість, — то вже «другим порядком» ми запускаємо її по цілеспрямованих каналах, на спеціально вибрані для «діяльного» люблення об’єкти…»
Оксана Забужко «WНАТ МАКЕS YOU SMILE WНЕN YOU АRЕ ТІRЕD» («Любов — це те, від чого всміхаєшся, коли стомився» (англ.)
Завдання 3. Підберемо символи до цитатної характеристики героїні, продовжуючи оформлювати наш скрапбук
Сойка – Маня
«Тямиш ту весну з її пурпуровими сходами сонця, з її теплом і ясністю, з її бурями, мов сварки закоханих, з її громами, мов крики любих дітей, що пустують у широких покоях? Се я була»
«Женщино, комедіантко…»
«Хіба ж женщини можуть інакше? Те, що вам, твердішим, тупішим, вдається кокетерією, комедією, се у них найінтимніший, несвідомий вияв їхньої натури, се у них таке просте, і конечне, і неминуче, як дихання легкими і ходження ногами»
«Чи я не була квітчастим оазисом у твоїм житті?»
«Се чорт, не женщина!»
«своїми ящірчачими очима слідила кожний рух моєї душі»
«була вірна сімом його попередникам»
«фантастка, романтичка»
«глупа сойка»
«Я свобідна»
«як бідна, нещасна сирота, що приблукалася з далекого світу»
«я відівчилася плакати, відівчилася жалувати, відівчилася боятися чого-небудь»
«глупа романтична дівчина»
«В глибині душі чоловіку потрібно, щоб боротьба статей лишалася для нього грою, тоді як жінка ставить на карту свою долю» (Симона де Бовуарф)
«Мужчина швидше змінить лик світу, аніж свої звички» (Елеонора Дузе, італійська акторка)
«Для жінки не бути коханою – нещастя, ніколи не любити - трагедія»(Дороті Дікс, американська письменниця)
«Виживати – означає народитися знову і знову» (Еріка Джонг, американська письменниця)
«Мистецтво життя: втамувати голод, зберігши апетит» (Аніта Даніель, американська письменниця)
«Від легкого, неглибокого кохання, вірніше, від захоплення – жінки стають кращими, від глибокого кохання, любові-пристрасті - гіршими» (Інна Гофф)
«Ми, жінки, дуже рідко наважуємося на що-небудь виключно заради самої справи. Найчастіше за зовнішнім фасадом наших вчинків стоїть чоловік» (Анна Герман)
«Жінки носять свої обличчя в сумочці, Чоловіки ходять із пустими руками» (Луїза де Вільморен, фр. письменниця)
«Чоловік і жінка – дві шкатулки, в яких зберігаються ключі один до одного» (Карен Бліксер, датська письменниця)
«Ні розбіжності поглядів, ні різниця у віці, ні що-небудь іще не може бути причиною розриву у коханні. Ніщо – крім його відсутності» (Марія Домбровська)
«Бажаючи щасливого кохання, ми бажаємо безсмертя. Не буває цього. Але бувають такі миті» (Світлана Алєсієвич, письменниця)
Завдання 5. Сформулюйте антоніми до характеристик Хоми, які допоможуть натягнути струни і зіграти нову мелодію на душі Сойки
Наприклад: «нікому я не відкриваю своєї душі» - бути щирим з жінкою
«у тім затишнім кабінеті… світ і поезія мого життя, тут я можу бути раз дитиною, другий раз героєм, а все самим собою»
«Моє життя – як проста, широка, вигідна, гарними деревами висаджена алея, що веде…»
«Нагле щезнення (Сойки) загнало в отсю тиху, відлюдну пристань»
«Ти вчений, вдумливий чоловік»
«ти не вірив у мене, в мою щирість, у мою любов»
«ти не зумів удержати мене»
«ти приймав мої пестощі з пасивністю сибарита»
«я освічений чоловік, матеріаліст і детермініст»
«Мій бідний, глупий, недогадливий Массіно»
«слимакове, паперове та негідне існування»