1
Практичні обчислення.
РІК НЕЗЛАМНОСТІ.
Інтегрований урок з історії
та математики
у 5-му класі.
Провели
вчитель математики
Руденко Валентина Миколаївна,
вчитель історії
Терещенко Олена Євгеніївна,
Прилуцька гімназія №3
імені С. Г. Шовкуна,
м. Прилуки,
Чернігівська область
Прилуки, 2023 рік
Мета. Повторити та вдосконалити навички виконання вправ на всі дії з натуральними числами та десятковими дробами, розв’язуючи задачі, пов’язані з практичними обчисленнями.
Ознайомити дітей з найважливішими подіями 24 лютого 2022 року; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати патріотичні почуття та почуття гордості за співвітчизників, які захищають свою Батьківщину, усвідомлювати єдність власної долі з долею Батьківщини.
Обладнання. Телевізор, ноутбук, картки, таблиці з українським алфавітом.
Хід уроку
I. Оголошення теми і мети уроку.
Учитель математики. Урок сьогодні буде незвичайним. На уроці ви будете повторювати та удосконалювати вміння та навички виконання вправ на всі дії з натуральними числами та десятковими дробами, розв’язуючи задачі з практичним змістом. Одночасно ви будете повторювати та поглиблювати свої знання про історію України.
Учитель історії. Протягом року, вивчаючи історію, ми з вами відкривали сторінки історичного минулого. Трагізм української історії нам відомий. Проте свідомі українці завжди вели боротьбу за відновлення державності та соборності українських земель.
Сьогодні ми поговоримо з вами про війну. Ще донедавна ми говорили про неї лише в минулому часі, згадуючи Першу та Другу світові та інші війни з курсу історії. І навіть думки не допускали, що ця страшна біда може прийти в нашу країну. Та, на жаль, це сталося… Тисячі сімей уже втратили: хто батька, хтось брата, сина чи коханого… Будь-яка війна – це катастрофа для людства. Вона нехтує найбільшою цінністю на Землі – людським життям. Ніколи не повернути тих, хто навіки залишився на полі бою, для кого вона ніколи не закінчиться.
II. Розв’язування задач і вправ.
Учитель математики. Завдання виконуються усно, а результати слід записати в картку так: результат першого прикладу – у клітинки першого рядка картки, другого прикладу – у клітинки третього рядка картки, а в клітинки другого рядка запишемо по черзі букви, що в українському алфавіті мають номери, які ми одержимо, виконавши приклади 3 – 8.
Завдання
Картка
|
|
2 |
4 |
|
|
Л |
Ю |
Т |
О |
Г |
О |
|
2 |
0 |
2 |
2 |
|
Учитель історії. Діти, ви одержали сумнозвісну дату. Пригадайте, що це за дата. (Відповіді учнів.)
Правильно, 24 лютого 2022 року назавжди розділило життя українців на до та після. О четвертій ранку російські війська здійснили масовану повітряну атаку по всій території України та почали повномасштабний воєнний наступ. За вісім років терору Донбасу та окупації Криму людоїдський апетит країни агресора зріс.
Учитель математики. Знайдіть середнє арифметичне чисел 30,5; 33; 32,5. І ви дізнаєтесь, скільки днів тривала оборона столиці нашої держави – міста Києва (32).
В цей час 2 пари учнів працюють на місцях з картками. Результати записуються у таблицю, яка записана на дошці.
Розв’язати рівняння:
б )х – 20=3. ( х=23)
Таблиця
Оборона Києва тривала 32 дні, місто Харків знаходилося під окупацією 200 днів, місто Буча знаходилося під окупацією 33 дні, Ірпінь -23 дні.
Учитель історії. З цієї таблиці видно, скільки днів мужні воїни обороняли українські міста. (Учні показують їх на карті.)
Упродовж березня вже 10 українських міст нагороджені відзнакою «Місто-герой України» з метою відзначення подвигу, масового героїзму та стійкості громадян, виявлених у захисті своїх міст під час відсічі збройної агресії російської федерації проти України.
Це обласні центри Харків, Херсон, Чернігів і Миколаїв, міста Донеччини Волноваха й Маріуполь, Охтирка на Сумщині та передмістя Києва, що взяли на себе головний удар атаки ворога на столицю — Гостомель, Буча й Ірпінь. На жаль, уже сьогодні зрозуміло, що цей список буде доповнюватися.
Учитель математики. Діти, ми з вами часто розгадуємо математичні кросворди. Зараз ви розгадаєте математично-історичний кросворд і у виділеному стовпчику ви прочитаєте назву літака.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
м |
е |
т |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
р |
у |
ш |
е |
в |
с |
ь |
к |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
і |
в |
н |
я |
н |
н |
я |
|
|
|
к |
о |
н |
с |
т |
и |
т |
у |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Учитель історії. Діти, що ви знаєте про літак «Мрія»? (Відповіді дітей.).
Створена в кінці 1980-х конструкторським бюро видатного українського авіаконструктора Олега Антонова «Мрія» – візитна картка України і найбільший літак у світі за всю історію. Його злітна вага 640 тонн. Це найважчий вантажний літак, який коли-небудь піднімався у повітря. Йому немає рівних із вантажопідйомності.
У кінці лютого в результаті повітряної атаки російських військ на аеропорт Гостомель під Києвом було знищено один із найбільших та найпотужніших літаків у світі Ан-225 «Мрія».
Учитель математики. Розв’яжіть задачу.
За час експлуатації «Мрія» встановила майже 500 авіаційних рекордів, що на 260 рекордів більше, ніж світових. Скільки світових рекордів встановив літак «Мрія»?
Розв’язання
Відповідь. 240 світових рекордів.
Учитель математики. Зменшіть число 240 у 10 разів. Скільки одержимо?(24)
Учитель історії. А як пов’язано число 24 з Україною? (Відповіді учнів.)
(Орієнтовні відповіді: в Україні 24 області, Незалежність України проголошено 24 серпня)
Учитель математики роздає картки із завданнями.
Завдання
Завдання відразу перевіряються.
Учитель історії. Вслухайтеся, діти, в ці числа. За 364 дні українці почули 16670 повітряних тривог. Водночас радісно, що понад 1300 українців повернули з полону.
Учитель математики.
Знайдіть значення виразу:
9,35 . 3,2 – 11,7257.
Учитель історії. Ви одержали десятковий дріб 18,1943. Якщо в ньому замість коми написати слово «вересня», то матимемо дату: 18 вересня 1943 року. Що ви про неї знаєте? (Відповіді дітей.)
Так, 18 вересня 1943 року наше місто було визволене від фашистських завойовників.
Діти, а коли настав день Перемоги?( Відповіді учнів.) Молодці! 9 травня 1945 року.
Скільки років минуло відтоді?
Правильно, 78 років від дня закінчення війни. 9 травня – це день нашого болю, скорботи і радості. Мільйони людей тоді віддали життя за Перемогу. А зараз мужні чоловіки і жінки віддають свої життя, щоб зберегти незалежність нашої держави. Любіть Україну! Дбайте про її майбутнє, бо це і ваше майбутнє, і ваших дітей!
III. Підсумок уроку.
Учитель математики. Діти, сьогодні на нашому уроці ви вдосконалювали свої обчислювальні навички, показали вміння аналізувати, розв’язуючи задачі з практичним змістом. Ви переконалися, що математика допомагає вивчати інший предмет.
Учитель історії. В України зараз важкі часи. Про жахи війни у нас тепер щодня страшні новини. Новини про зруйновані будинки, новини про загибель наших солдат, новини про обстріляні автобуси, смерть мирних жителів…
Україна – сильна нація. Ми пройдемо через усі випробування і наша країна розвітне, як квітнуть навесні каштани, як квітнуть наші соняхи, так буде процвітати наша багатостраждальна земля. І ми, майбутні покоління, повинні зробити все, щоб українці ніколи більше не гинули і щоб ми не ховали наших вбитих людей.
Домашнє завдання.
З математики: повторити пункти 14 – 16, виконати вправу 1458(1,3,5,7). Підручник Василь Кравчук, Галина Янченко. Математика, 5 клас, Тернопіль, «Підручники і посібники», 2022 рік.
З історії: створити хмаринку. З даних про місто Прилуки придумати історичні задачі.