«Знедолена природою дитина
не повинна знати, що вона малоздібна,
що у неї слабкий розум, слабкі сили.
Виховання такої дитини повинно
бути у сто разів ніжнішим,
чуйнішим, дбайливішим».
В.О.Сухомлинський.
В сучасній інклюзивній освіті є актуальним питання успішного впровадження технології індивідуалізації освітнього процесу. Ця технологія зорієнтована на результативне навчання всіх дітей, зокрема, з особливими освітніми потребами.
Впровадженя технології індивідуалізації у роботі з учнями з ООП
Серед технологій індивідуалізації освітнього процесу перевагу надаємо:
- самостійній роботі в індивідуальному темпі;
- індивідуальним завданням в зошиті;
- роботі з підручником;
- виконанню завдань за карткою.
Новий учбовий матеріал, необхідний для вивчення, ділимо на невеличкі частини й пропонуємо для засвоєння в наочно-практичних умовах.
Закріплення та відпрацювання отриманих знань, умінь і навичок проводимо за допомогою різного дидактичного матеріалу, підібраного для учениці індивідуально: картки, схеми, наочне приладдя, за допомогою яких виконуються тренувальні вправи. Для пояснення складно сприйманих тем дитині пропонуємо картки - інструкції з описом покрокових дій.
Під час використання вправ зазвичай використовуємо такі етапи:
- пояснення вчителя, що передбачає показ основних етапів роботи;
- пробний етап – виконання частини роботи;
- виконання роботи;
- оцінювання роботи.
Робота з дитиною на уроках української мови
Вправа «Відгадай ребус»
Завдання: відгадай слова й добери до них твірні. 1.Розглянь малюнки. 2.Утвори слова: - перша частина слова - малюнок (початок слова); - друга написана словами. 3.Першу і другу частини поєднай і прочитай. |
|
Вправа «Склади пазли»
Завдання: склади пазли за зразком. Вчитель пояснює дитині, як з іменника утворюється прикметник за допомогою суфікса –ськ-. Використовуючи зразок, дитина утворює від поданих іменників прикметники. Підкреслює букви на позначення звуків, які змінилися. |
|
Вправа «Знайди помилку»
Завдання: відредагуй речення, користуючись довідкою. Вчитель пояснює дитині завдання. Пропонує прочитати уважно перше речення, скористатися довідкою та знайти помилку в реченні. Асистент вчителя спостерігає та допомагає дитині.
|
1.Кожен батько й мати переживають за своїх дітей. 2.Сергій постійно мішає слухати розповідь вчителя. 3.Потрібно перевести текст українською мовою. Довідка: За дітей хвилюються. Учитися заважає. Текст перекласти. |
Вправа «Встав пропущені слова»
Завдання: запиши, вставляючи на місці пропусків прикметники, утворені від наведених у рамці власних назв. |
ЗРАЗОК: Андорра, прапор – андоррський прапор Голландія …тюльпани Брюссель …капуста Магеллан …протока Марокко …чай Калькутта …ботанічний сад Канни …кінофестиваль |
Вправа «Знайди пару»
Завдання: утвори пари. Прочитай у верхній рамці слова архаїзми (застарілі слова). Добери до кожного архаїзму сучасне слово української мови з нижньої рамки. Скористайся довідкою та записати слова парами.
Довідка. Говорити - ректи, добрий - благий, канікули - вакації, права рука - десниця, палець-перст. |
Вправа «Збери розсипані слова»
Завдання: прочитай слова, розглянь ілюстрації й склади з них речення. 1.Розглянь ілюстрації. 2.Прочитай уголос слова першого майбутнього речення. 3.Прочитай з довідки слова – пари: архаїзми та сучасні. 4.Спробуй скласти із запропонованих слів речення. 4.Запиши утворені речення. |
Ланіти сорому у почервоніли дівчинки від.
|
|
Зимові люблять усі вакації діти.
Довідка. |
|
Вправа «Установи відповідність»
Завдання: установи відповідність між частинами прислів’їв.
1.Прочитай першу половину прислів’я , позначену цифрами (ліва колонка).
2.Підбери другу половину прислів’я, позначену великими буквами.
3.Поєднай першу і другу частини прислів’я.
1.Час, як вода, А заплачеш зимою. 2.Згаяного часу Б дим не заховаєш. 3.Проспиш весною - В усе вперед тече. 4.Вітер не піймаєш, Г й конем не доженеш. |
Вправа «Знайди та підкресли»
Завдання: підкресли власні назви червоною лінією, а загальні зеленою.
Школа, Україна, Уборть, парта, зима, Різдво, Карина, Михайлик, дитина, море. |
Вправа «Розподіли»
Завдання: розподіли на дві колонки назви істот та неістот.
Дерево, пташка, озеро, небо, хмара, бджола, гриб, дівчинка, метелик, бабуся.
|
|
Гра «Злови помилку»
Завдання: прочитай слова, знайди помилку та запиши правильно.
Київ, Каштани, Молоко, Дівчинка, миколка, тузик, Котик, леся українка, Ліс. |
Гра «Аукціон»
Завдання: до поданих загальних назв підбери іменники – власні назви.
Місто - ____________________ ; море - ____________________ ; вулиця – ___________________ ; річка - _____________________; столиця - ___________________ ; країна – ____________________ ; письменник - _______________ . |
Робота на уроках української літератури
Вправа «Спільне та відмінне»
Завдання: запиши у колі, що відмінне, а що спільне в обрядових піснях зимового циклу.
Колядки Щедрівки
Спільне Відмінне Відмінне
|
Гра «Послідовність»
Завдання: розташуй послідовно ілюстрації за змістом до казки «Лис Микита».
Гра «Головоломка»
Завдання: прочитай слово по стрілочках. Дізнаєшся ім’я пана, якому служив Т.Г.Шевченко.
Н Е Ь А Д
Е Г Л Г Р Т
Мнемотаблиця до вірша Т.Г. Шевченка «Думка»
Вправа «Асоціативний кущ»
Вправа «Кроссенс – біографія Т.Г.Шевченка»
Завдання: встанови асоціативний ланцюжок між сусідніми картинками.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа «Колаж»
Завдання: створи карту зі своїх та Лесі Українки мрій. Використай техніку колажування.
Мої мрії |
Мрії Лесі Українки |
|
|
Вправа «Хмара слів»
Завдання: напиши слова, які мають відношення до Лесі Українки.
Робота на уроках історії
Вправа-лото «Вимірювання часу»
Практичне завдання: розташуй картки-назви в порядку зростання величини одиниць вимірювання часу та з’єднай їх з картками-тлумаченнями.
Вправа «Віднови послідовність»
Завдання: розташуй у хронологічній послідовності винайдення.
Книжка-комікс «Заняття первісних спільнот»
Завдання: придумай репліку кожному персонажу.
Вправа «Землероби та скотарі»
Практичне завдання: познач на карті поселення землеробів та скотарів.
Вправа «Стоянки людей»
Практичне завдання: знайти на карті України стоянки первісних людей кам’яного віку та позначити їх на карті.
Вправа «Знайди відмінність»
Завдання: знайди 3-4 відмінності сусідської общини від родової та познач.
Родова община Сусідська община
Вправа «Ребуси»
Завдання: розгадай ребус та прочитай закодовані заняття, знаряддя праці та матеріали в період розвитку людства.
2. Розшифруй одиниці вимірювання часу.
3. Розгадай заняття первісної людини.
4. Розгадай винайдення людей: заняття, матеріали.
Вправа «Упорядкуй історичне лото»
Практичне завдання: поєднай історичні ілюстрації з відповідними текстовими картками.
Гра «Дослідники»
Практичне завдання:
розглянь малюнки та розташуй їх у відповідних комірках.
|
Трипільська культура |
|
Час існування та територія розселення |
VI-IIIтис. до н.е. |
|
Україна |
||
Молдова |
|
|
Румунія |
|
|
Головне заняття |
Землеробство |
|
Матеріали для виготовлення предметів |
Кістки, роги, камінь, речі з міді |
|
Особливості кераміки |
|
|
Спосіб життя |
5-15тис.чол. |
|
Релігійні уявлення |
культ родючості образ Жінки-Матері; шанували бик як символ родючості, зміїв – символ охоронників дому. |
|
|
Середньостогівська культура |
|
Час існування та територія розселення |
V-IV тис.до н.е. степ та південь лісостепу України |
|
Північне Приазов’я. |
|
|
Головне заняття |
Скотарство |
|
Матеріали для виготовлення предметів |
Кремінь, кістки тварин, глина. |
|
Особливості кераміки |
Високогорлі гостродонні посудини зі шнуровим чи гребінцевим орнаментом. |
|
Спосіб життя |
Напівкочовий спосіб життя, будували також житла. |
|
Релігійні уявлення |
Худоба-найбільша цінність і центр релігійних уявлень. Започаткувати поховання померлих у курганах. |
|
Робота на уроках зарубіжної літератури.
Вправа «Знайди ілюстрацію».
Завдання: послухай уважно уривок з міфу, знайди відповідну ілюстрацію та пронумеруй.
Гра «Відшукай, хто і де?»
Завдання: постав відповідну цифру біля кожного імені грецького бога (скористайся підказками).
|
|
Вправа «Визнач характер героя»
Завдання: вибери з поданих прикметників ті, які відповідають характеру героя. Познач стрілочками.
Вправа «Встанови відповідність»
Завдання: установи відповідність між художнім образом та його різновидом за об’єктом змалювання.
|
|
Вправа «Назви байку»
Завдання: постав на кожному малюнку у нижньому лівому куті номер байки відповідно до її назви.
|
|
|
|
Вправа «Відгадай байку та утвори пари»
Завдання: утвори пари з малюнків, запиши назви байок відповідно до отриманих пар малюнків.
Вправа «Склади квітку»
Завдання: добери потрібні пелюстки і склади квітку.
Вправа «Загублені слова» Завдання: склади з розкиданих слів прислів’я.
Вправа «Пазли» Міф про Геракла
Завдання: склади запропоновані три пазли. Один малюнок із пазлів наклей на листок.
Гра «ТАК» чи «НІ»
Міф про Дедала та Ікара
Завдання: знайди та обведи правильне твердження «так» чи «ні». Вчитель читає міф. Після слухання тексту учениця дає відповіді на питання. Обводить правильне твердження «так» чи «ні».
|
Вправа «Кросворд». Міф про Дедала та Ікара Завдання: дай відповіді на питання та впиши їх у відповідні клітинки.
Гра «Встанови відповідність»
(До пригодницького роману Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан», вчитель пропонує дитині до поданих малюнків дібрати й наклеїти картки-назви).
Вправа «Розфарбуй»
Завдання: розфарбуй героїв роману. Назви, хто зображений на ілюстрації.
|
|
Вправа «Асоціації»
Завдання: знайти асоціації «що трапилося?» скористайся підказками (Дік Сенд; Геркулес; Бенедикт; Смугач-Халл; Гарріс-Дік Сенд; Дінго(кубики, букви); Негоро)
|
|
Вправа «Відгадай». Завдання: розглянь малюнки з рослинним і тваринним світом. На який материк потрапили герої роману?
|
|
|
|
|
|
Вправа «Упізнай героя»
Завдання: розглянь ілюстрації та назви героїв роману «П’ятнадцятирічний капітан». Підстав імена героїв до малюнків.
Скористайся підказками
Гра «Вгадай слово»
Вчитель пропонує дитині прочитати слова. Спочатку обвести кружечком останню літеру кожного слова. Виписати усі останні літери і прочитати нове слово.
ПРАПОР КОЛІБРІ МОРОЗ ГОРОД НОРОВ ОКО _____________________________________ |
Робота на уроках математики.
Вправа «Звичайні дроби»
З метою кращого засвоєння дитиною з ООП матеріалу « Звичайні дроби» використовуємо більше наочного матеріалу, предмети повсякденного побуту, іграшки чи їжу.
На прикладі яблука вчитель пояснює учениці такі поняття, як «половина», «третина», «чверть» яблука.
Розрізали яблуко на 2 частинки, взяли одну (із двох)
Ціла частина або 1 |
Половина яблука або
|
Вчитель ділить яблуко на чотири частини і показує дитині: « Ось яблуко розділене на 4 однакові частинки. Усі вони зараз в тебе. Тобто ти маєш чотири з чотирьох частин, а значить - маєш ціле яблуко». Так виглядає дріб 4/4”. Попросити дитину 1 частинку яблука, тоді вона має три частинки з чотирьох, тобто дріб , а далі пояснює: «У мене одна частинка з чотирьох, отже дріб .
Пропонуємо дитині яскраві картинки, на яких зображені фігури із зафарбованими квадратиками. Просимо, щоб учениця порахувала загальну кількість квадратиків, а потім порахувала скільки зафарбованих. Пояснюємо, що загальна кількість квадратиків, на які поділена дана фігура, пишеться під рискою дробу, а кількість зафарбованих – над рискою дробу.
Гра «Знайди неправильні та правильні дроби і відповідні до них літери»
Завдання 1: випиши по порядку неправильні дроби та їх відповідні літери.
Вчитель пропонує дитині розглянути таблицю з буквами та дробами. Пояснює, як виконати дане завдання. Нагадує, як правильно записують неправильні дроби.Дитина виписує неправильні дроби та біля них їхні літери. Записує слово, яке утворилося.
Асистент вчителя спостерігає за роботою дитини, підтримує та допомагаю у разі необхідності.
л |
д |
ш |
н |
к |
в |
о |
ю |
л |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2: випиши по порядку правильні дроби та їх відповідні літери.
Вчитель пропонує дитині виконати аналогічне завдання: виписати правильні дроби. Нагадує, як записуються правильні дроби.
Учениця самостійно виписує правильні дроби та відповідні до них літери.
Читає слово, яке утворилося та записує його. Асистент вчителя контролює дії дитини.
р |
д |
б |
о |
з |
л |
у |
о |
м |
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запам’ятай правило.
Щоб легше було запам’ятати дитині, де знаходиться чисельник дробу, а де знаменник, можна запропонувати таку асоціацію:
Знаменник – орієнтуємося на першу букву «З» - ЗНИЗУ, отже записуємо під рискою дробу.
|
Гра «Зафарбуй частинки дробів»
Завдання: зафарбуй відповідним кольором дроби. Вчитель звертає увагу дитини на скільки частин поділене коло.
Цю кількість частин записуємо під рискою дробу( знаменник).
Дитина зафарбовує дві частинки кола. Кількість зафарбованих частинок записує над рискою дробу, тобто в чисельнику.
|
Вибір методів на певному етапі уроку залежить від завдань, які вирішуються на цьому етапі. Наприклад, якщо за мету ставиться познайомити ученицю з алгоритмом дій дробів, то варто використати метод викладу знань. Для цього дитина отримує зразок послідовного викладення алгоритму дій з дробами, щоб спостерігати правильну запис цієї дії.
Вправа «Знайди дріб обернений до даного».
Міняємо місцями чисельник і знаменник, в результаті отримаємо
Дослідження та спостереження за процесом засвоєння знань дитини з ООП показують, що нові поняття краще засвоюються і диференціюються, якщо вивчаються в порівнянні або протиставлені, тому що схожих і протилежних понять у математиці дуже багато. Наприклад, протилежні поняття: більше – менше, збільшити – зменшити, додавання – віднімання і т.д.
Тому особливого значення на уроках математики набуває прийом порівняння.
Вправа «Порівняй дроби з однаковими знаменниками»
Порівнюємо тільки чисельники, дріб, у якого чисельник більший, буде більший, дріб у якого чисельник менший відповідно меншим.
і ; пояснюємо, знак «більше» ставиться відкритим в бік більшого числа.
3˂4, тому ˂
Вправа «Додай дроби з однаковими знаменниками»
Щоб додати два дроби з однаковими знаменниками, ми додаємо тільки їх чисельники, знаменник залишаємо той самий.
ЗРАЗОК: + = =
Вправа «Відніми дроби з однаковими знаменниками»
Щоб відняти два дроби з однаковими знаменниками, ми віднімаємо від чисельника першого дробу, чисельник другого дробу, знаменник залишаємо той самий.
ЗРАЗОК: - = =
Вправа «Множення звичайних дробів»
Щоб знайти добуток двох дробів, потрібно перемножити іх чисельники і записати добуток в чисельнику, перемножити їх знаменники і записати добуток в знаменнику.
ЗРАЗОК: • = =
Вправа «Ділення звичайних дробів».
Щоб виконати ділення звичайних дробів, потрібно перший дріб помножити на дріб обернений до другого.
ЗРАЗОК: = · = =
Роботи дитини з ООП (виставка)
Список використаних джерел: