Практичний матеріал варіативного модулю «гандбол»на четвертому році вивчення

Про матеріал
Подано практичний матеріал варіативного модулю «гандбол»на четвертому році вивчення: рекомендовані вправи з розвитку спеціальних фізичних якостей, опис та характеристика техніко-тактичних дій гандбоілстів у нападі та захисті, рекомендовані вправи техніко-тактичної спрямованості, які можна використовувати на уроках фізичної культури.
Перегляд файлу

Практичний матеріал варіативного модулю «гандбол»на четвертому році вивчення

  1. Спеціальна фізична підготовка - Розвиток спеціальних фізичних якостей.

До спеціальних фізичних якостей, сприянню розвитку яких ми пропонуємо звернути увагу вчителя на четвертому році навчання гандболу у школі віднесемо (на вибір) швидкісно-силові якості (прояв стрибучості та вибухової сили рук (кидкова сила)), координаційні здібності та швидкісну витривалість. У таблиці 1. наведений перелік вправ, які можливо використовувати на уроках фізичної культури з гандболу для вирішення завдань розвитку спеціальних фізичних якостей гандболістів на четвертому році навчання у школі.

Таблиця 1.

 Орієнтовні вправи, спрямовані на розвиток спеціальних фізичних якостей на уроках фізичної культури на четвертому році навчання гандболу

Спрямованість

вправ

№ з.п.

Вихідне положення

Зміст вправ

прояв стрибучості

1

В. п. – у довільному розташуванні по майданчику, стійка ноги нарізно.

Стрибки вгору на місці відштовхуванням двох ніг: два стрибки із малим зусиллям, третій з максимальним зусиллям, прогнутися назад та торкнутися руками до п’ят.

2

В.п. – те саме.

Стрибки вгору на місці відштовхуванням двох ніг: два стрибка із середнім зусиллям підтягуючи коліна до грудей, третій – із максимальним зусиллям, із махом прямих ніг нарізно уперед, торкаючись руками носків.

3

В.п. – на лицьовій лінії у шерензі.

За сигналом стрибки: перший стрибок з місця вперед, другий – стрибок вертикально вгору, і так чергуючи стрибки просуватися уперед.

4

В. п. – те саме.

За сигналом стрибок вгору-праворуч відштовхуючись лівою ногою, приземлення на праву ногу. Потім стрибок відштовхуючись правою ногою вперед-ліворуч із приземленням на ліву ногу, і т. д.

5

В.п. – те саме.

За сигналом стрибки на двох вгору-вперед з підтягуванням колін до грудей.

Можна на додачу використовувати вправи, що наведені для розвитку стрибучості, які рекомендовані для використання на 1 та 3 роках навчання гандболу у школі (табл.1).

 

координаційні здібності

1

В.п. – в шерензі на лицьовій лінії з м’ячем у руках (гумовий, тенісний, гандбольний, тощо). М’яч у двох руках за спиною.

Згинаючи руки у ліктях, підкинути м’яч вгору-вперед та зловити його попереду до того як він торкнувся підлоги.

2

В.п. – те саме. М’яч у правій руці.

Згинаючи праву руку у лікті та заводячи її за спину підкинути м’яч вгору-вперед через ліве плече. Піймати правою рукою та виконати цикл рухів з іншого боку.

3

В.п. – те саме.

Та сама вправа, але підкидати м’яч вгору-вперед через робоче плече (правою рукою через праве плече, лівою через ліве.)

4

В.п. – те саме. М’яч у правій руці.

Крок лівою ногою вперед, у нахилі тулуба вперед передати м’яч з правої руки у ліву, крок правою уперед, у нахилі передати м’яч з лівою руки у праву і т.д.

5

В. п. – в шерензі на лицьовій, із м’ячем у руках; стійка ноги нарізно, нахил вперед, м’яч утримується двома руками поміж ніг: права спереду, ліва – позаду лівої ноги.

Маленький крок правою ногою вперед з одночасним підкиданням м’яча вгору пальцями кистей, зміна положення рук та прийняття м’яча до того як він торкнувся підлоги.

Можна на додачу використовувати вправи, що наведені для розвитку координаційних здібностей, які рекомендовані для використання на 1, 2 та 3 роках навчання гандболу у школі (табл.1.).

вибухова сила рук

1

В.п. – в парах на лицьовій лінії, обличчям один до одного на відстані кроку, хватом за руки.

За сигналом пересування приставними кроками до протилежної лінії: на кожному третьому кроці учні виконують відштовхування один одного руками. Слід акцентувати увагу учнів на необхідності встигати пересуватися ногами при відштовхуванні, щоб не втрачати рівновагу.

прояв вибухової сили рук

2

В.п. – в парах на лицьовій лінії, один за одним на відстані кроку; перший лягає спиною на долоні, зігнутих у ліктях руки другого.

 

За дозволом обидва учні починають просуватися уперед: перший надає посильний опір, другий для просування уперед має відштовхувати першого вперед різко випростовуючи руки та відштовхуючи партнера уперед

3

В.п. – упор лежачи у довільному розташуванні по майданчику.

 

Відштовхуючись руками та ногами від опори виконувати стрибки із просуванням по колу.

Тіло має описати коло.

Слід звернути увагу, що при виконанні цієї вправи, учні повинні приземлятися на зігнуті у ліктях руки, і тільки після цього випростовувати їх для подальших дій.

4

В.п. – те саме.

 

Згинання та розгинання рук із стрибком руками.

Слід звернути увагу, що при виконанні цієї вправи, учні повинні приземлятися на зігнуті у ліктях руки, і тільки після цього

випростовувати їх для подальших дій.

5

В.п. – те саме.

 

Поштовхом рук, виконати два стрибки на руках (ноги залишаються на місці) ближче до ніг; на третє відштовхування прийти у положення стоячи.

Слід звернути увагу, що при виконанні цієї вправи, учні повинні приземлятися на зігнуті у ліктях руки, і тільки після цього випростовувати їх для подальших дій.

Можна на додачу використовувати вправи, що наведені для розвитку вибухової сили рук, які рекомендовані для використання на 3 році навчання гандболу у школі (табл.1).

швидкісна витривалість

1

В.п. – у парах на лицьовій лінії.

За сигналом гравці прискорюються у човниковому бігу до певних ліній, змагаючись за першість (6-ти метрова лінія – лицьова лінія, 9-ти метрова лінія, лицьова лінія, центральна лінія).

2

В.п. – у колоні з дистанцією 1-1,5 метри.

Повільний біг в обхід по залу. За сигналом останній у колоні повинен за зовнішнім колом обігнати колону та зайняти місце

швидкісна витривалість

 

 

першого у ній. Частота подачі сигналів 1-2 секунди, в залежності від кількості гравців на уроці (чим більше учнів тим частіше подача сигналів).

3

В.п. - у парах на лицьовій лінії, м’яч на пару.

Перший кидає м’яч на 10-15 м вперед, другий гравець повинен прискоритися до м’яча, та повернути його партнерові, який повторює свої дії ще мінімум 4 рази.

4

В.п. – розташування по колу.

Інтервальний біг з наступними проміжками: 20 метрів повільний темп, 20 метрів прискорення, 20 метрів повільний темп, 20 прискорення, тощо. Темп можна також змінювати за сигналом тренера: 10 секунд – повільний темп, 3 секунди – прискорення, 10 секунд повільний темп, 3 секунди середній темп 3 секунди прискорення, тощо.

5

В.п. – в колоні на позиції кутового гравця.

 

За сигналом перший учень виконує пересування вздовж 6-ти метрової лінії приставними кроками у стійці захисника до протилежного куту, потім вздовж 9-ти метрової лінії назад та прискорення вперед до протилежної лицьової лінії.

Вправа виконується у максимальному темпі пересування.

Необхідно слідкувати, що б при виконанні вправ на розвиток швидкісної витривалості, школярі виконували вправи на високих швидкостях; відпочинок між вправами та підходами повинен забезпечувати відносно повне відновлення стану учнів (ЧСС, частота дихання).

 

  1. Техніко-тактична підготовка.

На четвертому році вивчення гандболу під час проведення уроків фізичної культури у школі у розрізі техніко-тактичної підготовки триває подальше закріплення вже засвоєних способів виконання певних прийомів гри та засвоєння інших способів їх виконання, збільшується час, відведений на вивчення тактичних взаємодій гравців на майданчику.

Так програма передбачає подальше повторення та закріплення способів передачі і ловіння м’яча в трійках з паралельним пересуванням; виконання вільного кидку та взаємодія воротаря із захисниками; перехоплення м’яча під час передач; кидок на дальність.

На четвертому році вивчення гандболу у школі передбачається вивчення наступних технічних прийомів та способів їх виконання: передача і ловіння м’яча при схресному русі, русі вісімкою; кистьова, прихована передача м’яча; кидки м’яча в безопорному положенні; блокування кидків.

Програма передбачає засвоєння командної тактики нападу та захисту, яку ми пропонуємо відпрацьовувати у ігрових вправах.

Приховані передачі – спосіб взаємодії між гравцями команди, який є несподіваним для захисників. При виконанні прихованих передач напрямок польоту м’яча не відповідає підготовчим діям гравця. Використання цих передач вимагає від партнерів взаєморозуміння та концентрації уваги, тому що вони виконуються на маленьких відстанях та у безпосередній близькості до суперників.

Способи прихованих передач:

Кистьова передача: м’яч утримується двома руками. Після пересування у будь який бік гравець несподівано опускає одну руку з м’ячем вниз та виводить її у напрямку здійснення передачі, ніби описуючи передпліччям частину кола. Відпускаючи м’яч здійснюється передача.

Передача за головою: гравець утримуючи м’яч однією рукою, виконує рух на кидок – замах та розворот тулуба. У кінцевому моменту замаху, кисть з м’ячем спрямовується за спину гравця та поштовховим рухом самої кисті всередину, м’ячу надається швидкість та напрям польоту.

Передача м’яча за спиною: гравець утримує м’яч обома або однією рукою, відводить руку з м’ячем замахом вбік-назад або вниз-назад як при боковому кидку. У останньому моменту замаху, передпліччя та кисть з м’ячем  заводиться за спину гравця та виконується передача.

При всіх способах прихованих передач погляд гравця, який її виконує не має співпадати із напрямом майбутньої траєкторії польоту м’яча при передачі.

Кидки м’яча в безопорному положенні застосовується коли необхідно швидко звільнитися від захисника, виключити можливість блокування, спрямовуючи м’яч над руками, скоротити відстань до воріт, збільшити кут атаки воріт. Підготовча фаза кидку в безопорному положенні (у стрибку) складається з декількох послідовних елементів – розбіг, мах ногою вгору, відштовхування та замаху руки. Способи розбігу при цьому способі кидку м’яча можуть бути тими ж, що і при кидках в опорному положенні, але завдання розбігу – збільшення висоти та довжини стрибку. Основна фаза – розгін  м’яча, який також можна проводити будь-яким вже знайомим способом, головне – досягти щоб основний розгін м’яча приходився на період завершення руху ногами. Заключна фаза – приземлення та прийняття положення для подальшої участі у грі.

Кидок у безопорному положенні має декілька особливостей, що виходять відповідно до місця виконання цього кидку. При кидку з правої кутової позиції (у разі виконання кидку правою рукою) для збільшення куту атаки воріт здійснюється нахил тулуба вліво а замах виконується вгору за голову. При кидку з лівої кутової позиції (у разі виконання кидку правою рукою) нахил тулубу виконується вправо.

Блокування кидків. Цим способом захисту досягається безпосередня перешкода польоту м’ячів, які летять у ворота, і надання своєму воротареві допомоги. Блокування може виконуватися однією чи обома руками, в опірному або безопірному положенні. Підготовча фаза - обирання найбільш вдалої позиції захисника і моменту для перешкоджання польоту м’яча у ворота. Основна фаза - випростовування рук у напрямку польоту м’яча (вгору, вбік чи донизу) та маленький рух назустріч йому. В залежності від висоти польоту м’яча, блокування може бути в опорному чи безопорному положенні. Так, при виконанні блокування в безопірному положенні до основної фази входить відштовхування та стрибок вгору. Заключна фаза підтягування рук до грудей та приземлення, якщо виконувався блок у безопірному положенні; зайняття вихідного положення для подальшої участі у грі.

Основи тактики викладені у теоретичних відомостях – розташування гравців на майданчику,– організації командної тактики та – система ведення гри у нападі та захисті.

У таблиці 2. наведені вправи техніко-тактичної підготовки для уроків фізичної культури з гандболу на 4 році вивчення. Позначкою * позначені техніко-тактичні дії, що вже вивчалися, та  вправи надаються для повторення та закріплення. Відсутність позначки * - нові техніко-тактичні дії або способи виконання, що пропонуються для засвоєння на певному році вивчення.

Таблиця 2.

Вправи техніко-тактичної підготовки для уроків фізичної культури з гандболу на 4 році вивчення

Спрямованість

вправ

№ з.п.

Вихідне положення

Зміст вправ

передачі і ловіння м’яча в трійках з паралельним пересуванням  та перехоплення м’яча під час передач*

 

1

В.п. – в трійках на лицьовій лінії: два учні по боках на відстані 15-20 м, один в середині; на трійку 1 м’яч.

Передача м’яча від учня до учня через центрального гравця із просуванням прямо уперед.

2

В. п. – те саме; на трійку два м’ячі у крайніх гравців.

Почергові передачі м’яча центральному та від нього зворотна передача із просуванням прямо уперед. Поки центральний взаємодіє з одним з гравців, інший крайній виконує ведення м’яча.

3

В.п. – те саме, один м’яч на трійку; один

захисник по центру обличчям до трійки та на відстані 3 метрів від центрального гравця.

Завдання гравців нападу пройти до протилежної бокової лінії, завдання захисника виконати перехоплення м’яча.

Нападники мають виконати не менше 5 передач за дистанцію.

Один захисник на 5 трійок, який повертається на в.п. після пройдешня дистанції чи вдалого перехоплення м’яча у нападників.

4

В.п. – те саме.

Та саме вправа, але два захисника. Нападники мають виконати не менше 5 передач за дистанцію.

5

В.п. – в трійках на лицьовій лінії: два учні по боках на відстані 15-20 м, один в середині; на трійку 2 м’ячі у крайніх гравців.

Центральний гравець набігає на одного з крайніх, отримує від нього м’яч, виконує зворотну передачу та розвернувшись на 180˚ набігає на іншого крайнього повторюючи цикл рухів. Вправа виконується із просуванням трійки уперед: крайні гравці – кроком прямо уперед, центральний – змійкою.

Можна використовувати також вправи для засвоєння та закріплення передач

м’яча на 2 та 3 році вивчення гандболу у школі, які наведені у таблицях 2

передача і ловіння м’яча при схресному русі, русі вісімкою

1

В.п. – в трійках уздовж майданчика: два учні біля бокових ліній, один в середині з м’ячем.

Центральний віддає передачу одному з набігаючих вперед крайніх гравців та займає його місце. Отримавши м’яч перший крайній гравець опиняється на позиції центрального та виконує описаний цикл рухів із протилежним гравцем.

2

В.п. – в трійках на лицьовій лінії: два учні по боках на відстані 15-20 м, третій в середині з м’ячем.

 

Виконання вправи №1 але із просуванням уперед до протилежної лицьової лінії.

Необхідно слідкувати за тим, щоб учні набігали на м’яч при його ловінні та одночасно просувалися уперед.

3

В.п. – в парах на відстані 1-2 метри один від одного лицьовій лінії, у одного м’яч.

 

Гравець з м’ячем робить три кроки вперед-убік партнера, партнер у цей час забігає за спиною першого. На останньому, третьому кроці гравець має віддати передачу партнерові, якій у цей час вже має випереджати партнера на крок вперед.

Вправа виконується із поступовим збільшенням швидкості пересувань, від ходьби до швидкого бігу без зупинок.

4

В.п. – в трійках на лицьовій лінії: два учні по боках на відстані 15-20 м, третій в середині з м’ячем.

 

Виконання схресних пересувань від однієї лицьової лінії до іншої.

Спершу вправу слід виконати у ходьбі, формуючи 2 хрести: перший – після ведення м’яча між 2 та 3 гравцями, та другий – на передачах між 3 та 1 гравцями.

Поступово темп вправи збільшують до швидкого бігу та пересування відбуваються від однієї лицьової до іншої вздовж майданчику.

5

В.п. – те саме.

Те саме, але передача на «хрест» здійснюється з відскоком від майданчику.

кистьова, прихована передача м’яча

1

В.п. – у шерензі на боковій /лицьовій лінії, руки перед грудьми з імітацією утримання м’яча.

 

Ходьба вперед із імітацією виконання кистьової передачі правою та лівою руками почергово.

2

В.п. – те саме з м’ячем у правій/лівій руці.

 

Мах рукою зігнутою у ліктьовому суглобі в середину та через гору назовні утримуючи м’яч у руці.

Вправа виконується спершу однією рукою, потім іншою.

3

В.п. – те саме.

Та саме вправа, але мах всередину та через низ назовні.

Вправа виконується спершу однією рукою, потім іншою.

4

В.п. – у колі, відстань між гравцями 2-2,5 м.

 

Виконання кистьової передачі правою рукою праворуч із одночасним кроком правою ногою праворуч.

Вправа виконується спершу правою потім лівою руками.

5

В.п. – те саме.

Та саме вправа, але одночасний крок лівою ногою ліворуч із поглядом ліворуч.

Здійснюється передача праворуч а рух учні ліворуч.

кидок на дальність*

Використовуються вправи, що наведені для засвоєння кидку м’яча на дальність на 3 році навчання гандболу у школі (табл.2).

вільний кидок* та взаємодія воротаря із захисниками

Використовуються вправи, що наведені для засвоєння вільного кидку на 2 році навчання гандболу у школі (табл.2).

кидки м’яча в безопорному положенні

1

В.п. – в ширензі на боковій лінії.

Виконання трьох кроків розбігу та імітація кидку у стрибку: на другому/третьому кроці розбігу кидкова рука підіймається вгору-назад; тулуб розвертається у бік кидкової руки; виконується мах зігнутою правою ногою та відштовхування лівою ногою вгору; у максимально високій позиції стрибку учень зворотнім рухом тулуба та послідовно розганяючи дзвени руки виконує метальний рух; приземлення на ноги.

2

В.п – в ширензі на лицьовій лінії із м’ячем у руках.

Та сама вправа, але після однопоштовхового ведення м’яча у русі.

3

В.п. – у парах  на позиціях півсередніх гравців, на пару один м’яч.

Дві передачі м’яча між партнерів та виконання кидку м’яча  в безопорному положенні у ворота.

Необхідно слідкувати, щоб після першої передачі м’яча, гравець не поспішав рухатися уперед, слід зачекати поки партнер завершить підготовку до виконання зворотної передачі і вже потім набігати на м’яч.

4

В.п. – у колоні на позиції кутових гравців (правий та лівий кут) із м’ячем у руках. Навпроти на 6-ти метровій лінії знаходиться пасивний захисник.

Нападник віддає передачу захисникові, набігає на вільне біля нього місце, отримує від захисника зворотну передачу та виконує кидок м’яча у ворота. В залежності від куту атаки учень має спробувати нахилити тулуб у відповідну сторону (при кидку з правого куту – нахил тулуба вліво та замах за голову; при кидку з лівого кута – нахил тулуба вправо).

5

В. п. – в парах: один на позицій кутового, інший на позицій півсереднього гравця; на пару м’яч; навпроти нападників уявні захисники (фішки, стійки, тощо).

Передача м’яча від півсереднього гравця кутовому, кутовий виконує рух між двома уявними захисниками та віддає зворотну передачу півсередньому гравцю. Півсередній гравець починає рух уперед у момент розвороту тулуба кутового гравця у сторону майбутньої передачі, отримавши м’яч виконує кидок м’яча в ворота в безопорному положенні.

Можна також використовувати вправи, що наведені  у таблицях 2 на повторення та закріплення кидків м’яча у ворота в опорному положенні але умови виконання – безопорного положення

блокування

кидків

1

В.п. - у парах обличчям один до одного на відстані 3-4 м: один нападник, інший захисник.

Нападник виконує імітацію різних кидків м’яча у ворота (у стрибку, з опорного положення), захисник виконує імітацію блокування кидку.

2

В.п. - у на лицьовій лінії у парах обличчям

один до одного на відстані 3-4 м: перший нападник, з м’ячем, інший захисник.

Нападник виконує розбіг та імітацію різних кидків, захисник у свою чергу просуваючись до певного моменту назад (1-

2 кроки), випростовує руки та виконує блокування.

Необхідно зберегти відстань між за захисником та нападником для уникнення травм.

3

В.п. - на відстані 5 м від стінки, у парах на відстані 3-4 м обличчям один до одного: один нападник, інший захисник, у нападника на підлозі 5 полегшених (гумових, поролонових) м’ячів.

За сигналом нападник повинен швидко підняти та кинути м’ячі почергово у стіну, захисник – виконує блокування.

4

В.п. - група на позиції півсереднього у колоні, у кожного м’яч, один захисник напроти на 7-8 метрах від воріт.

Нападники після передачі тренерові та набігання уперед, отримують м’яч та виконують кидок у ворота через захисника, який у свою чергу намагається виконати блокування м’яча.

5

В.п. - група на позиції півсереднього у колоні, у кожного м’яч, два захисники напроти на 7-8 метрах від воріт.

Нападники після передачі тренерові та набігання уперед, отримують м’яч та виконують кидок у ворота через захисників, які у свою чергу одночасно намагаються виконати блокування м’яча.

 

 

ігрові вправи на закріплення командної тактики

1

В.п. – у трійках: два півсередні та лінійний гравці; навпроти них напівактивні захисники.

Виконуючи передачі м’яча нападникам необхідно виконати кидок у ворота:

  1.               кидок через захисників з далекої відстані в опорному положенні
  2. кидок з далекої відстані через захисників в безопорному положенні
  3. обов’язкова передача лінійному та

виконання ним кидку м’яча у ворота

2

В.п. – у четвірках: два півсередніх, два кутових гравця; 3 захисника (два кутових та один півсередній) навпроти нападників на 6-ти метровій лінії, один захисник за дев’яти метровою лінією.

Виконуючи передачі м’яча нападникам необхідно виконати кидок у ворота після наступних обов’язкових дій:

  1. постановка одним із нападників зовнішнього заслону захисникові, який грає за дев’яти метровою лінією
  2. постановка одним з гравців внутрішнього заслону для виконання кидку м’яча у ворота з далекої відстані

Дії захисників спочатку носять напівактивний характер, згодом опір захисників стає активним.

 

3

В.п. – чотири нападника, 4 захисника. У воротаря у воротах лежить один додатковий м’яч.

За сигналом нападники організовують напад застосовуючи всі свої можливості. Після здійснення кидку м’яча у ворота, гравці захисту мають швидко перейти у наступ та виконати швидкий перехід або відрив, отримавши м’яч від воротаря.

Після стрімкого нападу гравці повертаються назад та організовують позиційний напад, захисники – учні іншої четвірки, і так далі.

4

Вправа №3 але гравці після організації позиційного нападу намагаються не дати захисникам організувати стрімкий перехід відступаючи у захист.

5

В.п. – п’ять захисників, п’ять нападників.

Завдання нападників – забити гол, завдання захисників – не допустити цього шляхом виконання захисних дій.

 

 

docx
Додав(-ла)
Nesen Оlena
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку