Практичний порадник "Особливості використання сучасних інтернет-ресурсів на уроках інформатики""

Про матеріал
В практичному пораднику подано матеріали про особливості та можливості використання сучасних інтернет-сервісів та дистанційних платформ у роботі вчителя інформатики. Практичний порадник рекомендований вчителям інформатики під час переходу на дистанційну та змішану форму навчання та для усіх вчителів, які прагнуть навчати цікаво та ефективно. Представлено матеріали, які розкривають можливості застосування різноманітних інтернет-ресурсів на уроках інформатики..
Перегляд файлу

Відділ освіти, молоді та спорту Любарської селищної ради

Новочорторийський ліцей

 

 

 

 

 

 

ПРАКТИЧНИЙ ПОРАДНИК

Особливості використання сучасних інтернет-ресурсів на уроках інформатики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023

 

 

 

 

 

 

УКЛАДАЧ:

Одуд О.А. вчитель інформатики Новочорторийського ліцею Любарської селищної ради

РЕЦЕНЗЕНТ:

Кукса Л.П. вчитель-методист Новочорторийського ліцею Любарської селищної ради Житомирської області

 

В практичному пораднику подано матеріали про особливості та можливості використання сучасних інтернет-сервісів та дистанційних платформ у роботі вчителя інформатики.

Практичний порадник рекомендований вчителям інформатики під час переходу на дистанційну та змішану форму навчання та для усіх вчителів, які прагнуть навчати цікаво та ефективно.

Представлено матеріали, які розкривають можливості застосування різноманітних інтернет-ресурсів на уроках інформатики..

 

 

 

 

 

 

Підстава для видання матеріалів: рішення засідання педагогічної ради від 27.10.2023 (протокол №2 від 27 жовтня 2023 року)


ЗМІСТ

 

Вступ

Основна частина

 Що таке хмарні сервіси?

Хмарні технології Google Workspace for Education

Інтернет-сервіси для організації роботи класу

Сервіси для створення інтерактивних вправ

Онлайн дошки

Інтерактивні інтернет-сервіси для оцінювання навчальних досягнень учнів

Штучний інтелект

Список використаних джерел


ВСТУП

Нині сучасний освітній процес постійно зазнає змін та трансформацій. Карантин спричинений COVID-19, військовий стан спричинили перехід зі звичної форми навчання на дистанційну. Це ставить перед сучасним вчителем вимоги та завдання використання якісно нових та продуктивних методів та технологій навчання у власній педагогічній діяльності.

Інтерактивні завдання – невід’ємна частина сучасного навчання, що дає змогу вчителям та здобувачам освіти отримувати певну інформацію систематизовано, мобільно та зручно, з використанням інноваційних технологій у навчанні , зокрема й у процесі вивчення інформатики.

Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що освітній процес в навчальних закладах відбувається за умови активної та постійної взаємодії всіх учасників навчального процесу, тобто і учень, і вчитель є рівноправними суб’єктами навчання. Це спів навчання та взаємо навчання (колективне, групове, навчання у співпраці) реалізується з допомогою сучасних інтернет ресурсів та сервісів, що стали невід’ємною частиною як дистанційних так і звичайних уроків[5].

Слово «інтерактив» прийшло до нас від слова «interact», де «inter» – взаємний і «act» – діяти. Отже, інтерактивність – це здатність до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має чітку, визначену, передбачувану мету – створити умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, індивідуальність, інтелектуальну спроможність.

Одним із важливих завдань загальноосвітніх закладів України на сьогоднішньому етапі розвитку суспільства, враховуючи виклики часу та воєнний стан є забезпечення якості організації дистанційного та змішаного навчання.

Розв'язання даного завдання можливе за умови зміни педагогічних методів та впровадження інноваційних технологій навчання в освітній процес, зокрема викростання у діяльності вчителя сучасних інтернет-сервісів.


ОСНОВНА ЧАСТИНА

Передумовою розвитку дистанційного навчання можна називати саме розвиток технічних засобів навчання, що згодом дали можливість поступово відійти від позиціювання вчителя у якості основної, ключової фігури, яка здійснює організацію навчального процесу [2].

Термін "дистанційне навчання" не має посилань на якусь конкретну технологію, а представляє собою новий спосіб навчання, що дозволяє вийти за вузькі межі навчання в класі. Дистанційне навчання – це процес, що пов’язує вчителя, учня, а також засоби взаємодії між учасниками навчального процесу, які знаходяться територіально у різних місцях[3].

З перших кроків свого запровадження технологія дистанційного навчання стала перспективною та необхідною. З допомогою сучасних інтернет сервісів, що забезпечують передавання інформації вона розширила можливості комунікації між учасниками навчального процесу.

Дистанційне навчання – це систематизоване цілеспрямоване навчання, що здійснюється на певній відстані від вчителя та передбачає ряд форм навчання – від таких, що засновані на друкованих матеріалах, до відео- конференцій, коли учні можуть безпосередньо контактувати з педагогом [2].

З допомогою дистанційного навчання в сучасних умовах українські діти мають змогу отримати базову освіту, забезпечуються неперервність навчання та зберігається куонституційне право на освіту кожної дитини.

До основних завдань дистанційного навчання належать:

  •                  стимулювання інтелектуальної активності учнів з допомогою визначення цілей вивчення і застосування матеріалу, а також залучення учнів до відбору, обробки матеріалу.
  •                  розвиток пізнавальної мотивації, що досягається шляхом чіткого визначення цінностей та внутрішніх мотивів, що спонукають до навчання;
  •                  розвиток здібностей та навичок самонавчання, що досягається шляхом розширення та поглиблення навчальних технологій та прийомів[2].

Якісне дистанційне навчання не можливе без застосування у роботі вчителя сучасних інтернет-сервісів, які ще називають хмарними , що дають змогу проводити уроки якісно, цікаво та пізнавально.

 Що ж таке хмарні сервіси?

Технології «хмарних обчислень» вносять суттєві зміни у процес навчання будь-якої дисципліни, забезпечуючи оптимальний збір, збереження, пошук, опрацювання та представлення даних, при цьому не потребуючи внесення змін до навчальних чи робочих планів закладів освіти. Особливістю хмарних технологій є відсутність залежності до апаратної платформи і географічної території. Вчителі та учні можуть працювати з хмарними сервісами з будь-якої точки планети і з будь-якого пристрою, що має доступ до інтернету, а також оперативно реагувати на зміни, що особливо важливо в період війни, коли багато студентів та викладачів вимушено переїхали до іншої області чи країни [1].

Для забезпечення дистанційного навчання учнів учитель може створювати власні веб-ресурси або використовувати інші веб-ресурси на свій вибір. При цьому обов'язково надати учням рекомендації щодо використання ресурсів, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо. Щоб привчати дітей до академічної доброчесності, важливо завжди давати коректні посилання на джерела використаної інформації.

Найголовнішим критерієм вибору інструментів для організації дистанційного навчання має бути відповідність поставленим методичним цілям, тобто те, наскільки певний сервіс чи ресурс уможливлює досягнення очікуваних результатів навчання в дистанційному форматі.

При цьому бажано також урахувати універсальність цих інструментів, щоб скоротити кількість різних платформ, які використовуються для навчання[2].

В умовах, коли навчання відбувається з використанням персональних пристроїв, зокрема смартфонів, слід звернути увагу на інтернет-сервіси, які максимально підходять для різних платформ (персональні комп'ютери, планшети, мобільні пристрої Apple, Android тощо).

Важливим аспектом є необхідність реєстрації учнів в хмарних середовищах, тому необхідно пам’ятати про інформаційну безпеку та мінімізувати кількість платформ, на яких ми пропонуємо реєструватись учням.

Потрібно уважно ознайомлюватись із правилами використання платформ і, наскільки можливо, мінімізувати обсяг персональних даних, які фіксуються на них.

В умовах дистанційної та змішаної форм навчання суттєво зросла актуальність онлайнових платформ і сервісів, які сприяють взаємодії викладача зі здобувачами освіти за допомогою тестів і вправ. Розглянемо найбільш зручні безкоштовні онлайн-платформи й сервіси та подамо посилання на корисні ресурси, що стануть у пригоді під час використання цих платформ.

Хмарні технології Google Workspace for Education

Хмарними технологіями Google для освітніх закладів є Google Workspace for Education. Ця платформа постійно вдосконалюється та надає безліч додатків і сервісів, доступ до яких можливий у вікні будь-якого браузера за наявності підключення до Інтернету. Найчастіше використовуються такі хмарні сервіси Google:

Google Classroom – основний інструмент, за допомогою якого видаються, здаються та перевіряються домашні завдання.

Мал. 1. Віртуальні класи Новочорторийського ліцею

Google Meet – сервіс, що дає змогу проводити онлайн-заняття зі студентами. Google Meet має коректні, автоматично визначені налаштування доступу для вчителя та учнів.

При чому створення єдиних класів для учнів та вчителів використовуючи систему адміністрування Google Workspace for Education дає змогу відтворити у реальному часі навчальний процес, адже і учні і учителі мають єдине посилання для відеоконференції Google Meet, орієнтуючись на розклад навчальних занять.

Мал.2 Єдине посилання Google Meetдля учнів та учителів

Google Docs – онлайн-документи, що дає змогу у реальному часі коментувати роботи учнів. Їх зручно використовувати для спільної роботи класу або групи.

Google Sheets та Google Presentation – онлайн-таблиці (використовуються для ведення онлайн-журналів) та онлайн-презентації, що мають аналогічні функції з онлайн-документами.

Варто зазначити, що використання Google Docs, Google Sheets та Google Presentation є повноцінним програмним забезпеченням при вивченні таких тем з інформатики як «Текстовий процесор» «Табличний процесор», «Комп’ютерні презентації». Ці хмарні сервіси мають абсолютно схожий набір інструментів та інтерфейс до програм пакету Microsoft office, а також є безкоштовним ПЗ з вільною ліцензією.

Мал.3. Приклад практичної роботи створеної з допомогою Google Doc

Google Forms – сервіс, призначений для проведення онлайн-опитувань та тестування результатів навчання учнів.

У сервісі Google Форми є можливість створювати питання різних категорій:

  •                  з вибором однієї або кількох варіантів відповідей
  •                  з написанням короткої або розгорнугої відповіді, .
  •                  з встановленням відповідності, множинним вибором.

Посилания на готову форму може бути відправлено учням у віртуальний клас, індивідуально по електронній пошті або в повідомленні соціальної мережі, також й можна додати в групу, створену в тій чи іншій соціальній мережі, або розмістити на сайті навчального закладу.

Здійснення систематичного контролю за навчальною діяльністю учнів є однією найважливіших проблем дистанційного навчання. Google Forms на дистанційному навчанні є зручною платформою для контролю знань, за допомогою якої систему освіти можна зробити максимально гнучкою, персоналізованою й інтерактивною. Це найкращий вибір як онлайн-інструмент тестового контролю знань студентів. Google Форма дас змогу вчителеві інформатики швидко та якісно створювати тести для перевірки знань.

Google JamBoard – онлайн інтерактивна дошка, що розширює можливості взаємодії «вчитель-учень», з активним зворотним зв’язком;

Мал.4 Рефлексія з допомогою сервісу Google JamBoard під час онлайн-уроку з інформатики у 7 класі

 

Google Sites – сервіс, що дає змогу викладачеві створити власний навчальний сайт, наповнений навчальними та методичними матеріалами без знань програмування.

Google Keep – сервіс, що надає можливість створити дошку оголошень для учнів певного класу з додатковими матеріалами та забезпечує спільну роботу з ними.

Google Calendar – онлайн-календар, дає можливість фіксувати розклад проведення онлайн-занять з автоматичним оповіщенням для учнів та учителів та термінами здачі завдань.

Мал. 5. Сторінка Google Calendar у віртуальному середовищі класів Новочорторийського ліцею

YouTube – інтернет-сервіс, якиє відеохостингом, який широко використовується під час проведення онлайн-занять, а також для проведення відеолекцій.

На YouTube у рамках проекту МОН “Всеукраїнська школа онлайн” розміщуються уроки для учнів 1-11 класів. Для початкової школи розміщено уроки з чотирьох предметів: української мови, математики, науки та мистецтва, а для 5-11 класів — з одинадцяти предметів: української мови, української літератури, історії України, всесвітньої історії, англійської мови, фізики, алгебри, геометрії, географії, хімії, біології

Варто зазначити, що Google Workspace for Education має стійку систему безпеки та рівень надійності, дуже простий у використанні та адмініструванні, а його сервіси дають змогу забезпечити якісне навчання не лише на уроках інформатики, а й на інших.

 

Інтернет-сервіси для організації роботи класу

Платформа Moodle (https://moodle.org/) —

безкоштовна відкрита система управління дистанційним навчанням. Дозволяє використовувати широкий набір інструментів для освітньої взаємодії учителів, учнів та адміністрації закладу освіти. Зокрема, надає можливість подавати навчальний матеріал у різних форматах (текст, презентація, відеоматеріал, веб-сторінка; урок як сукупність веб-сторінок з можливим проміжним виконанням тестових завдань); здійснювати тестування та опитування школярів з використанням питань закритого (множинний вибір правильної відповіді та зіставлення) і відкритого типів; учні можуть виконувати завдання з можливістю пересилати відповідні файли. Крім того, система має широкий спектр інструментів моніторингу навчальної діяльності учнів, наприклад: щодо загального часу роботи учня/учениці з конкретним навчальним предметом, відповідними темами або складниками навчального матеріалу, загальної успішності учня/учениці або класу в процесі виконання тестових завдань тощо.

Moodle має у своєму інструментарії:

  •                  форми здавання завдань;
  •                  дискусійні форуми;
  •                  завантаження файлів;
  •                  журнал оцінювання;
  •                  обмін повідомленнями;
  •                  календар подій;
  •                  новини та анонси;
  •                  онлайн-тестування;
  •                  Вікі-ресурси.

  Інтернет-сервіс Blendspace (https://www.tes.com/lessons) – зручний інструмент для створення електронного супроводу уроку, заняття або дистанційного курсу.

Він дає можливість зібрати «в одному місці» необхідні ресурси для уроку чи дистанційного курсу вцілому: тексти, відео, зображення, веб-сайти, google документи, вбудувати потрібні файли та он-лайнові вправи, створити вбудований в середовище опитувальник у вигляді вибору правильної відповіді.


Мал. 6. Урок «Безпека в Інтернеті» 10 клас в середоаищі Blandspase

Створений урок можна розмістити у віртуальному класі, отримавши відповідний код, створити до уроку QR-код, який можна надіслати в соціальних мережах чи електронно. поштою.

У системі організовано зворотній зв'язок з учнями. Виконуючи завдання, вони можуть писати коментарі та розміщувати посилання на виконані роботи. Вчитель може створити класну кімнату, занести туди учнів і стежити за статистикою виконання завдань. Реєстрація в сервісі відбувається як "Вчитель" або як "Студент/учень", при цьому в другому випадку, щоб отримати доступ до ресурсу, необхідно ввести код класу подібно до Google Classroom.

Zoom (zoom.us/download) — сервіс для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей. Для цього потрібно створити обліковий запис. Безкоштовна версія програми дозволяє проводити відеоконференцію тривалістю 40 хвилин, однак на період пандемії сервіс зняв це обмеження.

Zoom підходить для індивідуальних та групових занять. Користувачі можуть використовувати додаток як на комп’ютері, так і на планшеті чи смартфоні. До відеоконференції може підключитися будь-який(а) користувач/ка за посиланням або ідентифікатором конференції. Заняття можна запланувати заздалегідь, а також зробити посилання для постійних зустрічей у певний час. У платформу вбудована інтерактивна дошка, яку можна демонструвати учням. Крім того, є можливість легко й швидко перемикатися з демонстрації екрана на інтерактивну дошку.

ClassDojo (https://www.classdojo.com/uk-ua/signup/) — простий інструмент для оцінювання роботи класу в режимі реального часу. Тут створена комфортна система заохочення з різними ролями та рівнями доступу. У ClassDojo учитель реєструється і реєструє учнів свого класу. Персональний код для доступу до власного профілю повідомляється учням; батьки також мають доступ до профілю дитини. Після того як учитель створив завдання, учні мають можливість спілкуватися на сторінці класу та коментувати його. Інтернет-сервіс прекрасний у використанні у початковій школі, оскільки Кожен учень отримує аватарку у вигляді кумендного монстрика, завдання якого — збирати бали за виконану роботу. За кожне завдання учитель ставить учневі певну кількість балів. Батьки можуть спостерігати за успішністю дитини як з окремих предметів так і в загальному розрізі знань.



Мал.7. Оцінювання учнів початкової школи в системі ClassDojo

Classtime (https://www.classtime.com/uk/) — інтернет-сервіс для створення інтерактивних навчальних додатків, який забезпечує аналітику навчального процесу і реалізовувує стратегії індивідуального підходу. Є бібліотека навчальних ресурсів з кожного предмету, а також можливість створювати власні інтерактивні завдання та розробки.

Учні отримують доступ до навчального матеріалу через код або посилання , розпочинають роботу, вчитель у режимі реального часу відслідковує прогрес та успішність кожного учня. .

Мал.8. Інтерактивне завдання з інформатики для учнів 10 класу

МійКлас (https://www.miyklas.com.ua/) – зручна електронна українська освітня система, яка містить інтерактивні навчальні матеріали за шкільною програмою. Вчитель має можливість вибрати урок, навчальні матеріали та надіслати їх учням, спроектувати на інтерактивну дошку. Крім того є можливість зареєструвати учнів та проводити уроки на платформі в режимі реального часу, створювати швидкі тести та завдання для перевірки рівня знань учнів.

Мал. 9. Конспект уроку «Хмарні сервіси» для учнів 7 класу

Сервіси для створення інтерактивних вправ

Wizer.Me (https://app.wizer.me) – інтернет-сервіс, що входить в десятку найкращих сервісів для освіти.

Сервіс дозволяє створювати інтерактивні робочі аркуші, які можна використовувати для роботи в класі на інтерактивній дошці, при дистанційному навчанні, для домашніх робіт. Wizer.Me – це простий і швидкий інструмент для створення інтерактивних робочих аркушів із завданнями та вправами, в тому числі і на основі відео. Можна скористатися уже створені раніше робочі листи з багатьох тем, а можна створити і свої. Вчитель може створювати робочі листи на основі відео-уроків, прикріплювати до них різні завдання та запрошувати учнів до роботи в онлайн-середовищі. Учні виконують запропоновані завдання після реєстрації . Вчитель може переглядати відповіді учнів в особистому кабінеті, створювати віртуальні класи. Зареєструватися в сервісі можна в онлайн-режимі, ввівши адресу електронної пошти. Інтернет-сервіс Wizer.Me має динамічний функціонал, легкий інтерфейс та безліч функцій для створення цікавих завдань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мал.10. Створення інтерактивного робочого аркуша з теми «Текстовий процесор» 8 клас

LearningApps.org (LearningApps.org) — онлайн-сервіс для створення інтерактивних вправ різного типу з різних предметів. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою в режимі реального уроку чи на онлайн-уроках як індивідуальні вправи для учнів. Платформа Learningapps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів викладачів і учнів. Інтерфейс програми підтримує українську мову Будь-яку вправу, створену раніше, можна запозичити з будь-якого мовного середовища і переробити під український варіант.
Кожену із інтерактивних вправ можна використати на своєму уроці, змінити, розробити схожий чи зовсім інший навчальний матеріал, який зберігається у власному кабінеті, після створення аккаунту.

Мал.11. Інтерактивна вправа з теми «Веб-дизайн» 11 клас створена на основі готової вправи в Learningapps

Онлайн дошки

Під час очного навчання вчителі у своїй роботі часто використовують такий інструмент як класна дошка. Подібно до шкільної дошки створені онлайн-сервіси, які дозволяють забезпечити практично такий же функціонал, навіть більший.

На віртуальній дошці можна розмістити підготовлені текстові фрагменти, зображення, відео, робити записи шляхом друкування тексту або створення нотаток. Крім того є можливість використовувати додаткові інструменти побудови геометричних фігур, створення карт розуму. Є можливість організувати спільну роботу, де Учні можуть робити записи на дошці одночасно або по черзі. Перевагою онлайн-дошки є те, що всі записи можна зберегти і надати для відсутніх на занятті.


Padlet.com — це віртуальна дошка, на якій можна розміщувати окремі фрагменти з текстовою інформацією, гіперпосиланнями, зображеннями, прикріплювати файли. Можна ввімкнути режим коментування, у якому учні зможуть навіть додавати виконані роботи. Варто зазначити, що такий варіант роботи доцільний в межах одного-двох уроків, щоб дошка не засмічувалася великою кількістю даних.

Мал.12. Матеріали уроку «Мова програмування HTML» у 8 класі

Інтерактивні інтернет-сервіси для оцінювання навчальних досягнень

Тести НаУрок (https://naurok.com.ua/test/) – інтернет-сервіс, що дає можливість організувати швидке оцінювання рівня знань учнів з певної теми. Тестовий онлайн-сервіс надає можливість створювати запитання різниго типу. Також великою перевагою є доступ до бібліотеки готових запитань, які можна додати до власних завдань, змінюючи або модифікуючи їх у разі потреби.

Більшість інтернет-сервісів передбачає можливість формування завдань з використанням зображень, аудіо- та відеофрагментів.

Створюючи власні тестові завдання учитель може використати функцію зміни запитань та варіантів відповідей у них, встановлювати часові обмеження, визначати кількість спроб, а також спосіб повідомлення результатів тестування учневі.

 


Мал. 13. Результати тестувань учнів в режимі реального уроку з інформатики

За допомогою цифрових інструментів можна організувати швидкі опитування як для оцінювання рівня знань так і для самооцінювання діяльності учнів під час уроку.

Учитель готує перелік запитань заздалегідь, відповіді учнів можуть відображатись різними способами: шкалою, хмаринкою слів, діаграмами, графіками, випадаючим списком, кластерами тощо. Перевагою таких сервісів є те, що відповіді формуються одразу та відображаються на спільному екрані. . Такі сервіси є прекрасним інструментом формувального оцінювання, забезпечують конфіденційність оцінки кожного учня.

Інтернет-сервіс Kahoot (https://kahoot.com/) дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри та опитування, що складаються з різних запитань для перевірки знань учнів із кількома варіантами відповідей.

Навчальна гра, створена за допомогою сервісу, сприяє спілкуванню та співпраці у колективі, підвищує рівень мотивації та цікавості учнів, стимулює критичне мислення. Варто зауважити, що є платна підписка, яка розширює можливості вчителя та безкоштовна підписка, якої достатньо для створення креативних ігрових опитувань

Мал.14. Інтерактивна гра «Цікава інформатика» створена у середовищі Kahoot

Blooket (https://dashboard.blooket.com/) - інтернет-сервіс схожий до Kahoot, але його особливою відмінністю є те, що учні працюючи з інтерактивною навчальною грою можуть отримувати різну кількість балів за правильні відповіді. Це додає їм драйву, мотивації та зацікавленості. До того ж в даному інтернет-сервісі є різні варіанти ігор та інтерактивних завдань з інформатики.

Мал. 15. Інтерактивна навчальна гра «Компютер як універсальний пристрій» створена у середовищі Blooket

Mentimeter (https://www.mentimeter.com/) – це онлайновий сервіс для створення та проведення миттєвих опитувань під час звичайних або дистанційних уроків.

Використовуючи даний онлайн-сервіс вчитель має можливість створити опитувань різного типу за різними кодами доступу, а також організовувати їх у своєму особистому профілі в папки по темах. Також цей інтернет-сервіс дає змогу створювати онлайнові презентації із необмеженою кількістю текстових слайдів, до яких можна додавати також графічні зображення чи посилання, а також вбудовувати відео і раніше створені опитування. Щоб розповсюдити опитування між учнями, варто лиш надіслати їм QR-код.


Мал.16. Спільна робота учнів 10 класу на уроці інформатики в середовищі Mentimter

Quizlet Live (https://quizlet.com/ua) – інтернет-сервіс для створення флешкарт та інтерактивних навчальних ігор . Віртуальні навчальні картки Quizlet допомагають учням засвоювати і запам'ятовувати потрібний їм навчальний матеріал, а вчителю - знаходити і використовувати нові засоби та інструменти навчання. Quizlet дає можливість використовувати безліч варіантів перевірки знань учнів. Посилання на картки учні можуть отримати через посилання або QR-код, вивчати через них нові поняття, повторювати уже відомий матеріал й вдома заучувати. На уроці в режимі реального часу є можливість провести раніше створене опитування чи самооцінювання. Якщо ви створюєте хмари слів, асоціативні кущі чи ментальні карти для ваших учнів , то можна одразу з ними погратися. Натискаєте на кнопку "Quizlet live", а учні доєднавшись обирають правильні варіанти відповідей, пишуть асоціації чи формують хмару самостійно.

Мал.17. Флеш-карти з теми «Інформаційні процеси. Комп’ютер як засіб реалізації інформаційних процесів» у середовищі Quizlet.

Wordwall (https://wordwall.net/uk) – інтернет-ресурс , де вчитель можете створити власні ресурси, навчальні ігри та знайти вже готові матеріали для своїх уроків. Функціонал цього сервісу досить широкий: від простеньких завдань до повноцінних ігрових матеріалів (літачки, потяги і т.д.). Ціна підписки на місяць
доступна для кожного.

Мал.18. Перелік типів вправ, які можна створити за допомогою Wordwall

Baamboozle – (https://www.baamboozle.com/) платформа для створення різних ігр, тестів і подальшого вивчення матеріалу і гри онлайн. Діти можуть використовувати її вдома для вивчення нових слів чи проходження тестів, але головна її перевага - використання гри на уроці. Мені здається, що вже більшість вчителів
знають про цей ресурс. Ви можете
обрати кількість команд та кількість запитань. До речі, раджу придивитися до платної версії. Там дуже «смачні» варіанти ігор. За промокодом save50 можна купити


Мал.19. Гра «Техніка безпеки в комп’ютерному класі» створена в середовищі Baamboozle

Quizziz - це сервіс для створення навчальних вікторин та тестів. Він використовує подібну навчальну техніку, що й Kahoot!. Quizizz можна застосовувати в режимі реального уроку в класі, а також як окреме домашнє завдання для учня. До того ж є можливість обирати режим Play Live («гра в реальному часі») чи Homework («домашня робота»). Сервіс дає змогу стежити за прогресом кожного учня, а також експортувати дані в Excel. дл.

 

Мал.20. Фрагмент інтерактивного уроку-гри створеного в Quizizz

Вчитель використовує готові тести з бібліотеки Quizizz або самостійно створює тест, гру чи опитування.

Учні обирають на своїх гаджетах правильні відповіді чи друкують їх, бо іноді потрібно знайти слово з помилкою чи речення.

Штучний інтелект

Технології штучного інтелекту дозволяють зробити навчання ефективнішим і доступнішим для учнів, а також полегшити роботу вчителям.

Інтерактивний сервіс Deepai (https://deepai.org/)– ШІ для творчості на уроках. DeepAI пропонує набір інструментів, що генерує картинки за текстовими запитами, має у безкоштовній версії 11 унікальних стилів.

Paintbytext (https://paintbytext.chat/) – чат «Картина за текстом». Редагуйте свої фотографії та створюйте матеріали для презентацій за письмовими інструкціями за допомогою ШІ.

Pictory (https://pictory.ai/)– ШІ, який витягне контент з ваших записів Zoom, Teams і онлайн уроків. Ідеально підходить для створення відеоконтенту для дистанційних навчальних відео.

ChatGPT – ШІ, який створить будь-який текстовий контент, тільки учитель або учень має правильно записати промпт(запит). ШІ самостійно створить вправу для занять та допоможе знайти потрібну інформацію. 

Підсумовуючи, можна сказати, що все ж таки центральною фігурою в навчальному процесі є учитель з його досвідом і знаннями, а сучасні інформаційні технології є вторинними, але необхідними нині..


ВИСНОВКИ

Нині темпи наукового-технічного прогресу дуже швидкі, інтернет-сервіси постійно змінюються, удосконалюються, створюються нові. Вчитель інформатики має орієнтуватися в сучасних тенденціях та уміти застосовувати сучасні хмарні технології у своїй діяльності. Звідси - необхідність безперервного підвищення кваліфікації і професіонального удосконалення.

Необхідно широко використовувати нові дидактичні засоби, якими є сучасні інтернет-сервіси.

Основний напрямок в інформатизації освіти – створення сучасних освітніх продуктів для дистанційного навчання.

Впровадження інтернет-сервісів в педагогічну діяльність учителя, використання інтерактивних технологій навчання дасть можливість дистанційній та очній освіті Україні стати на рівень високорозвинутих країн, сформувати міцну систему нових освітніх технологій, освоювати інноваційний шлях розвитку.


СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1.                Smirnova, T., Polishchuk , L., Smirnov, O., Buravchenko, K., & Makevnin,.A..(2020). Дослідження хмарних.технологій.як сервісів.Електронне фахове наукове видання «Кібербезпека: освіта, наука, техніка»,3(7), 43-62
  2.                Дистанційне навчання: дидактика, методика, організація [Текст]: монографія / В.Г. Гетта, С.М. Єрмак, Г.В. Джевага, О.М. Шульга, І.В. Повечера, Н.М. Носовець, А.М. Коляда. – Чернігів, 2017. – 286 с.
  3.                Маковоз О. Методика використання хмарних технологій в освіті. 2017. URL: https://univd.edu.ua/ science-issue/issue/2936
  4.                Морзе Н. В. Як навчати вчителів, щоб комп’ютерні технології перестали бути дивом у навчанні? // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – №6. – С. 10– 3.Нанаєва Т. В. Інноваційні освітні програми корпорації INTEL // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010. – №6. – С. 3–5.
  5.                Сапко, К. . Сутність та зміст поняття «інтерактивні методи навчання». ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ. – 2023 – 157.


РЕЦЕНЗІЯ

на практичний порадник «Особливості використання сучасних інтернет-ресурсів на уроках інформатики»

 

Розвиток і удосконалення інформаційних технологій призводить до суттєвих змін у характері виробництва та наукових досліджень, передбачає переорієнтацію освіти, побуту, культури, соціальних стосунків тощо. Такі значні перетворення вимагають нового підходу до розбудови національної системи освіти України, впровадження нових інформаційних технологій, наукових досліджень, які пов’язані з інтенсивним розвитком науки і техніки, появою нових професій.

Одним з важливих напрямів удосконалення навчального процесу повинна стати орієнтація на використанням засобів інформаційних технологій. Впершу чергу для того, щоб допомогти вчителям та учням загальноосвітніх закладів здійснювати якісну взаємодію та комунікацію в умовах карантину, військового стану та інших викликів часу.

Нові інформаційні технології назавжди увійшли в повсякденне життя і професійну діяльність сучасної людини і стали найважливішим фактором прискорення темпів науково-технічного проґресу. Тому, важливими є педагогічні дослідження, в яких використовуються інформаційні технології, зокрема сучасні інтернет-сервіси та платформи як засіб забезпечення безперервного навчання, удосконалення навчального процесу в загальноосвітніх навчальних закладах.

Вивчення інформатики ставить особливі вимоги до мислення та знань учнів, яке формує їх психологічну готовність до праці в умовах комп’ютеризації суспільства. Застосування засобів інформаційних технологій, зокрема сучасних інтернет ресурсів та сервісів забезпечує прекрасні можливості для вдосконалення навчання, для створення умов безперервного навчання, активізації пізнавальної діяльності учнів у процесі їх роботи . Згідно з концепцією інформатизації освіти передбачається застосування ефективних засобів та організаційних форм навчальної роботи з використанням нових інформаційних технологій навчання, забезпечення впровадження їх у традиційні навчальні дисципліни.

Практичний порадник рекомендований вчителям інформатики під час впровадження Концепції нової української школи, переходу з очної на дистанційну та змішану форму навчання, впровадження сучасних ІКТ у свою дфяльність..

У пораднику представлено матеріали, які розкривають особливості використання сучасних інтернет-сервісів та платформ під час навчання інформатики.

РЕЦЕНЗЕНТ   Кукса Л.П.

вчитель-методист Новочорторийського ліцею


Інформація до каталогу:

Одуд Оксана Анатоліївна, вчитель інформатики, заступник директора з навчально-виховної роботи

Новочорторийський ліцей Любарської селищної ради Житомирської області

 Практичний порадник «Особливості використання сучасних інтернет-ресурсів на уроках інформатики»

В практичному пораднику подано матеріали про особливості та можливості використання сучасних інтернет-сервісів та дистанційних платформ у роботі вчителя інформатики. Практичний порадник рекомендований вчителям інформатики під час переходу на дистанційну та змішану форму навчання та для усіх вчителів, які прагнуть навчати цікаво та ефективно.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Максимчук Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 грудня 2023
Переглядів
940
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку