Старокотельнянська гімназія
Андрушівського району Житомирської області
Практичний посібник
«Кубик Блума -
ігровий метод для формування ключових учнівських компетентностей з математики
у 5 класі»
Стара Котельня – 2021р.
Рішення засідання науково-методичної ради Старокотельнянської гімназії
Протокол №3 від 01.12.2020р.
Укладач:
Нишпал Тетяна Леонідівна – вчитель математики Старокотельнянської гімназії
Рецензент:
Лящук Олена Миколаївна – заступник директора з навчально-методичної роботи Старокотельнянської гімназії
У практичному посібнику «Кубик Блума- ігровий метод для формування ключових учнівських компетентностей у 5 класі» наведенні приклади застосування навчального прийому для розвитку критичного та креативного мислення учнів середньої школи. Цей прийом можна використати при актуалізації знань учнів для зацікавлення у вивченні нового матеріалу, а також під час закріплення теми. Кубування сприяє невимушеній перевірці рівня опанування учнями навчального матеріалу.
З метою активізації пізнавальної діяльності на уроках можна застосовувати зразки кубів Блума , які подано у роботі.
Зміст
Вступ………………………………………………………………………4
Вступ
Проблема формування пізнавальних інтересів, логічного мислення учнів на уроках математики – одне з найважливіших завдань сучасної школи, це частина широкої проблеми виховання всебічно розвиненої особистості.
Сучасна освіта будується на принципі «вчити не науці, а вчити вчитися». А як розвивати в дитині навички критичного, логічного мислення? Один із популярних прийомів був розроблений американським вченим і психологом Бенджаміном Блумом.
Прийом називається «Кубик Блума». Він допомагає в цікавій і активній формі перевірити знання і вміння учнів в будь-який момент уроку та зрозуміти чи дійсно ми розвиваємо критичне мислення, виховуємо інтерес до навчання, цікавість і допитливість.
Перш ніж провести урок, учитель ставить перед собою конкретні завдання та цілі, серед яких — дати знання учням, навчити їх висловлювати власну думку, сформувати у вихованців критичне мислення. Перевірити, чи досягнуто поставлених цілей, педагог може через опитування учнів. Для цього можна використати шість критичних запитань, побудованих на загальновідомій таксономії навчальних цілей та результатів.
Бенджамін Семюел Блум – відомий американський психолог методів навчання, творець таксономії Блума (таксономії педагогічних цілей в пізнавальній сфері). Під його керівництвом було визначено цілі когнітивної групи, цілі афективної групи (виражаються через сприймання, інтереси, нахили, здібності тощо) та цілі психомоторні (навички письма, мовні, фізичні, трудові навички). Іншими словами ці цілі можна позначити блоками “Знаю“, “Творю” і “Вмію“. Тобто, дитині пропонують не готове знання, а проблему. А вона, використовуючи свій досвід і знання, повинна знайти шляхи вирішення цієї проблеми.
Саме таксономія Блума й стала основою методу “Кубик Блума”.
Таксономія — ієрархічно побудована система цілей і результатів від простої до складної. Поняття «таксономія» виникло вперше в біології. Термін запропонував швейцарський ботанік Огюстен Декандоль у 1813 році. Американський психолог Бенджамін Блум у 1956 році розробив класифікацію рівнів мислення, яку назвав таксономією
Що ж потрібно для його використання та як це можна зробити?
1. Знадобитися звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:
2. Формулюється тема уроку (має містити ряд питань, на які доведеться відповідати).
3. Учитель кидає кубик. Грань, що випала, вказує: якого типу питання слід задати. Зручніше орієнтуватися по слову на гранях кубика – з них і повинні починатися питання.
4. Учень/учениця відповідає на запитання. Якщо відповідь неповна, то однокласники можуть доповнити її та скоригувати неточності.
Примітка. Кожного разу, коли ви кидаєте кубик, ви залучаєте до обговорення більшу кількість дітей. Що це дає? Це підвищує ефективність заняття та розуміння теми, чи допоможе вчителю виявити прогалини у знаннях учнів. Крім того, цей метод навчає дітей аналізувати та інтерпретувати інформацію, будувати гіпотези і відстоювати власну точку зору.
КЛАСИФІКАЦІЯ ЗАПИТАНЬ «Кубик Блума» дозволяє формувати запитання різного характеру.
Назви. Виявлення набутих знань. Це самі прості питання. Пропонується просто назвати предмет, явище, термін та інші.
Можливо різноманітними варіативними запитаннями, які допоможуть перевірити набуті знання по темі.
Чому. Цей блок запитань дозволяє сформувати причино- наслідкові зв’язки , описувати процеси, які відбуваються з тим чи іншим предметом, або об’єктом, чи явищем.
Поясни. Це уточнюючі питання. Допомагають побачити проблему в різних аспектах, тримати увагу на усіх сторонах даної проблеми.(додаткові фрази, які допоможуть сформулювати запитання: Ти дійсно вважаєш, що… , ти думаєш, що…)
Запропонуй. Дитина повинна пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення проблеми, чи ситуації.
Придумай —це творчі питання, які мають елементи пропонування.
Поділись — питання цього блоку потрібні для активації розумової діяльності, вчать аналізувати, виділяти факти, оцінювати значність отриманого досвіду.
Фрагменти уроків
Тема: Додавання натуральних чисел
Мета:
Етап уроку:
Перевірка домашнього завдання
Учень підкидає кубик і відповідає на питання грані, яка йому випала. Потім він передає кубик іншому учневі, який бажає відповідати, або сам вирішує хто продовжить роботу.
Решта учнів класу доповнюють або виправляють зроблені помилки. Завдання для граней куба:
789 + 1049 + 211 = 951
Під час літніх канікул учні 5 класу проводили мандрівку. Вони пройшли 28 км., проїхали 220 км. поїздом і 115 км. автомобілем. Постав питання до задачі і дай на них відповідь.
Тема: Розв’язування задач геометричного змісту
Мета:
Етап уроку:
Актуалізація опорних знань.
Кожна група усно обговорює завдання і відповіді, роблячи записи на папері. Учні вирішують між собою, хто буде виступати по кожній грані при перевірці завдань.
Завдання для граней куба:
Довжина басейну, що має форму прямокутного паралелепіпеда дорівнює 25м., ширина – 10м., а глибина – 1,8м. За який час можна наповнити басейн водою на висоту 1,5м., коли щохвилини до басейну надходить 2,5м³ води.
Тема: Розв’язування вправ на всі дії з десятковими дробами
Мета:
Етап уроку:
Закріплення вивченого матеріалу.
Індивідуальна робота, прийом «Кубик Блума»
Вчитель оголошує завдання, які записані на гранях кубика, потім пропонує дітям по черзі відповідати на завдання кожної грані, або учень сам обирає грань, яка його зацікавила.
Завдання для граней куба.
Тема: Розв’язування рівнянь
Мета:
Етап уроку:
Закріплення знань та вмінь учнів
Робота в парі, прийом «Кубик Блума»
Кожна пара усно обговорює відповіді, розв’язання завдань записуються в зошиті. Учасники кожної пари по черзі працюють при колективній перевірці завдань, доповнюють відповіді інших учнів, виправляють помилки, пропонують свої варіанти розв’язання завдань.
Завдання для граней куба
45 – (15 – у) = 40
Натуральні числа. Цифри.
Десятковий запис натуральних чисел
Назви числа, які використовують при
лічбі предметів
Чому дорівнює найменше натуральне
число?
Поясни значення цифри 7 у записі
числа 7502
Запропонуй, як записати в порядку
зростання числа 942, 753, 829, 568, 935
Придумай числовий вираз і зручний
спосіб його обчислення
Поділися, як записати всі натуральні
числа більші за 625, але менші за 632
Відрізок. Довжина відрізка
Назви приклади геометричних фігур
Чому дорівнює довжина відрізка
А В
Поясни, як знайти довжину ламаної
Запропонуй, як виміряти довжину і
ширину зошита
Придумай, як провести усі можливі
відрізки з кінцями в точках A, B, C, D.
A B
D
C
Поділися, як побудувати відрізок АВ
довжиною 4 см і відрізок CD, який
довший за відрізок АВ на 3 см 8мм.
Порівняння натуральних чисел
Назви число, яке менше від
будь-якого натурального числа
Чому дорівнює сума цифр
числа 30256
Поясни, як порівняти числа 386 і 332
Запропонуй, як за допомогою
координатного променя порівняти
числа 17 і 23
Придумай і запиши 4 числа, які
лежать на координатному промені
лівіше від числа 15
Поділися, як записати числову
нерівність: 60 більше за 45, але
менше від 102
Числові і буквені вирази
Назви порядок виконання дій у
числовому виразі
Чому дорівнює значення числового
виразу (45+5):10×14 - 18
Поясни скільки існує двоцифрових
чисел, складених із цифр 1,2,3,4, у
яких цифри записані у порядку
зростання
Запропонуй, як записати для
натурального числа а чотири
наступні натуральні числа
Придумай і запиши три числових
вирази, які мають одне й те ж саме
значення, що дорівнює 120
Поділися, як записати усі
натуральні числа, які можна
поставити замість зірочки, щоб
отримати правильну числову
нерівність
235 < * < 243
Рівняння
Назви число, яке є коренем рівняння
2х+5=67
Чому число 3 не є коренем рівняння
12х+15=75
Поясни, що означає розв’язати
рівняння
Запропонуй, як не розв’язуючи
рівняння (24-х)+37=49, встановити,
яке з чисел 19,7,12 є його коренем
Придумай і запиши рівняння,
коренем якого є число 14
Поділися, як за допомогою рівняння
розв’язати задачу:
Михайлик задумав число. Якщо до
нього додати число 16 і від знайденої
суми відняти 42, то одержимо число
24. Знайди задумане число.
Рівняння
Назви компоненти дії додавання
a + b = c
Чому дорівнює корінь рівняння
х+120=300
Поясни, як знайти невідомий доданок
Запропонуй, як розв’язати рівняння
(х + 48) + 15 = 423
Придумай рівняння із компонентами
додавання і розв’яжи його
Поділися, як не розв’язуючи
рівняння 65 + (х + 28) = 135,
встановити, чи є число 42 його
коренем
Рівняння
Назви компоненти дії віднімання
а – b = c
Чому дорівнює невідоме зменшуване
а – 7 = 28
Поясни, як знайти невідомий
від’ємник 360 – х = 132
Запропонуй, як перевірити чи є число
191 коренем рівняння
273 – (х - 54) = 136
Придумай рівняння в якому
зменшуване 59, а різниця 24
Поділися, як за допомогою рівняння
розв’язати задачу:
Юля задумала число. Якщо це число
відняти від 132 і отриману різницю
відняти від 516, то одержимо 458.
Яке число задумала дівчинка
Рівняння
Назви компоненти дії множення
a × b = c
Чому дорівнює невідомий множник
х × 15 = 360
Поясни, як знайти корінь рівняння
12 × х = 600
Запропонуй, як перевірити чи є число
28 коренем рівняння, х × 24 = 672
Придумай рівняння із компонентами
множення і розв’яжи його
Поділися, як за допомогою рівняння
розв’язати задачу:
Перше число у сім разів більше від
другого, а третє у тричі більше від
другого. Знайди ці числа, якщо їх
сума дорівнює 253
Рівняння
Назви компоненти дії ділення
a : b = c
Чому дорівнює невідомий дільник
84 : х = 1
Поясни, як знайти невідоме ділене
х : 17 = 204
Запропонуй, як перевірити чи є число
5 коренем рівняння, х : 19 = 95
Придумай рівняння із компонентами
ділення, коренем якого є число 12
Поділися, як за допомогою рівняння
розв’язати задачу:
Якщо від невідомого числа відняти 99,
а результат поділити на 3, то
одержимо 17. Знайди невідоме число
Кути. Види кутів. Вимірювання кутів
Назви назву фігури, утворену двома
променями, які виходять з однієї
точки
Чому дорівнює градусна міра
прямого кута?
Поясни, які є види кутів
Запропонуй, як шукати градусну
міру кута, якщо відомі градусні міри
його частин
Придумай, як використовуючи
шаблон кута, градусна міра якого
дорівнює 13°, побудувати кут
градусна міра якого дорівнює 2°
Поділися, як виміряти величину
кута за допомогою транспортира
Многокутник та його периметр
Назви фігури, які є прикладами
многокутників
Чому дорівнює периметр
многокутника ABCD, якщо AB
дорівнює 3 см., BC дорівнює 6 см.,
AD дорівнює 5см., CD дорівнює 7см.
Поясни, які многокутники
називаються рівними
Запропонуй, як обчислити периметр
шестикутника, три сторони якого по
10см., а три інші по 7см.
Придумай і нарисуй два
многокутники в яких рівні периметри
Поділися, як знайти сторону
квадрата якщо його периметр
дорівнює 16 m
Трикутник та його види
Назви види трикутників за кутами
Чому дорівнює периметр трикутника
Поясни класифікацію трикутників за
кількістю рівних сторін
Запропонуй спосіб побудови
трикутника із сторонами 2см і 3 см і
кутом між ними 50°
Придумай задачу про рівнобедрений
трикутник
Поділися, як побудувати
рівносторонній трикутник
Прямокутник.
Периметр прямокутника
Назви основні елементи
прямокутника
Чому дорівнює периметр
прямокутника
Поясни, як знайти периметр
прямокутника із сторонами 10см і
18см.
Запропонуй, як побудувати
прямокутник, сторони якого
дорівнюють 7см і 11см
Придумай, як потрібно розрізати
прямокутник із сторонами 14см і
8см на чотири частини так, щоб із
них можна було б скласти квадрат
Поділися, як перевірити чи дві
фігури рівні
Степінь числа
Назви вираз, що складається із суми
куба числа 4 і квадрата числа 5
Чому дорівнює куб числа 6?
Поясни, як знайти значення виразу
40³ - 20² + 250
Запропонуй, як порівняти вирази
12² + 6 і 13² - 9
Придумай числовий вираз і знайди
його значення
Поділися, як знайти значення виразу
12а³ - 5а + 3, якщо а = 3
Площа прямокутника, квадрата
Назви одиниці вимірювання площі
Чому дорівнює площа
прямокутника? квадрата?
Поясни, як знайти площу квадрата із
стороною 15см.
Запропонуй, як виміряти площу
фігури прямокутної форми
Придумай, як знайти площу фігури,
знаючи площі всіх її частин
Поділися чи можуть рівні фігури
мати різні площі?
Прямокутний паралелепіпед
Назви предмети, які дають уяву про
прямокутний паралелепіпед
Чому дорівнює об’єм прямокутного
паралелепіпеда із вимірами а,b,c
Поясни, що означає виміряти об’єм
фігури
Запропонуй, як обчислити площу
поверхні прямокутного
паралелепіпеда, виміри якого 9см,
24см, 11см.
Придумай, як змінити об’єм
паралелепіпеда, якщо його довжину
збільшити у 5 разів
Поділися, яку властивість мають
грані прямокутного паралелепіпеда
Звичайні дроби
Назви декілька прикладів звичайних
дробів
Чому дорівнює від числа 240
Поясни що показує знаменник дробу?
чисельник дробу?
Запропонуй, як записати усі
правильні звичайні дроби із
знаменником 9
Придумай, як знайти усі натуральні
числа а при яких дріб буде
неправильним
Поділися, як розташувати в порядку
спадання дроби , , , , , .
Додавання і віднімання з однаковими знаменниками
Назви декілька правильних дробів з
однаковими знаменниками
Чому дорівнює сума дробів з
однаковими знаменниками
Поясни, як знайти різницю двох
дробів з однаковими знаменниками
Запропонуй, які цифри можна
підставити замість зірочки, щоб дріб
був правильним
Придумай і розв’яжи рівняння із
звичайними дробами
Поділися, як знайти корені рівняння
-
Дроби і ділення натуральних чисел
Назви арифметичну дію, яку
позначає риска дробу
Чому дорівнює корінь рівняння
Поясни, яким числом може бути
результат ділення двох натуральних
чисел
Запропонуй, як розділити три
пряники порівну на чотирьох
Придумай, яким повинен бути
чисельник дробу із знаменником 5,
щоб цей дріб дорівнював 4
Поділися, як записати число 12 у
вигляді дробу із знаменником 5
Мішані числа
Назви яким дробом є дробова
частина мішаного числа
Чому дорівнює корінь рівняння
Поясни, як у записі мішаного числа
називають натуральне число?
правильний дріб?
Запропонуй, як записати мішане
число у вигляді неправильного
дробу
Придумай декілька неправильних
дробів і запиши їх у вигляді мішаних
чисел
Поділися, як розв’язати задачу
На 15 однакових суконь потрібно 36
метрів тканини. Чи вистачить 2
метри тканини на пошиття однієї
сукні
Десяткові дроби
Назви і запиши декілька прикладів
десяткових дробів
Чому дорівнює 253 кг від тонни
Поясни чи зміниться величина
десяткового дробу, якщо приписати
до нього праворуч один або кілька
нулів? чому?
Запропонуй зручний спосіб
обчислення виразу
15,85 + 3,97 – 2,87 + 4,15
Придумай, які цифри можна
підставити замість зірочки, щоб
утворилася правильна нерівність
6,* 7 < 6,13
Поділися, скільки чисел можна
записати, які більші за 5,1 і менші за
5,9
Порівняння десяткових дробів
Назви який із двох десяткових дробів
із нерівними цілими частинами
більший
Чому дорівнює множина розв’язків
нерівності 6,38 < b < 6,43
Поясни, як порівняти десяткові
дроби з рівними цілими частинами й
однаковою кількістю цифр після
коми
Запропонуй, як записати десяткові
дроби в порядку зростання
8,6; 8,1; 8,56; 8,01; 8,723
Придумай задачу про прямокутник,
якщо одна його сторона 8,2 см., а
друга на 1,38 коротша від неї
Поділися, як записати суму числа
18,94 і різниці чисел 95,02 і 89,493.
Знайди значення одержаного виразу
Множення десяткових дробів
Назви властивості множення
натуральних чисел, які виконуються
і для дробових чисел
Чому дорівнює добуток чисел
52,47 ‧ 1000
Поясни правило множення двох
десяткових дробів 5,2 ‧4,25
Запропонуй, як знайти значення
виразу 12,3 ‧ 0,8 – 5,4 ‧ 1,6
Придумай число, на яке треба
помножити 0,97, щоб отримати 9700
Поділися, як обчислити значення
виразу зручним способом
85,6 ‧ 9,2 – 85,3 ‧ 9,2
Ділення десяткових дробів
Назви у скільки разів треба
зменшити число 500, щоб отримати
0,05
Чому дорівнює значення виразу
3,6 : 9 + 0,18 ‧ 5 + 7,2
Поясни правила ділення десяткового
дробу на десятковий дріб
Запропонуй, як знайти корінь
рівняння 9,2 ‧ у = 3,68
Придумай вираз із десятковими
дробами і обчисли його значення
Поділися, як знайти розв’язок
рівняння 17 ‧ (1,6 – 5х) = 2,38
Середнє арифметичне чисел
Назви четверту частину різниці
5,2 - 2,4
Чому дорівнює середнє арифметичне
чисел 3,8; 15,9; 22.
Поясни правило знаходження
середнього арифметичного декількох
чисел
Запропонуй, як знайти число х, якщо
число 3,639 є середнім
арифметичним чисел 2,36 і х
Придумай і запиши чотири числа,
середнє арифметичне яких
дорівнює 28
Поділися, як розв’язати задачу:
За першу годину літак пролетів
793,5 км., за дві наступних –
1532,4 км., а за четверту – 832,7 км.
Знайди середню швидкість літака
Відсотки.
Знаходження відсотків від числа
Назви скільки відсотків становить
вся величина?
Чому дорівнює 1% від величини
Поясни, що треба зробити, щоб
записати десятковий дріб або
натуральне число у відсотках
Запропонуй, як розв’язати задачу:
обчислити площу прямокутника
довжина якого на 36% більша, а
ширина на 16% більша від сторони
квадрата, площа якого дорівнює 64см²
Придумай вираз на відсотки і
обчисли його значення
Поділися, чому дорівнює 39% від
1,016 : 8 + 3 : 25
Знаходження числа за його відсотками
Назви правило знаходження числа за
його відсотками
Чому дорівнює число, якщо 16%
цього числа дорівнює 80
Поясни, як порівняти 40% від числа
80 і 80% від числа 40
Запропонуй, як побудувати кут, 40%
величини якого становить 60°
Придумай, як розв’язати задачу:
Одне число становить 50% другого.
У скільки разів друге число більше
за перше
Поділися, чи можливо на аркуші із
зошита побудувати відрізок, 2%
довжини якого становлять 2см.
Висновок
Навчання учнів на практиці розв’язує широке коло проблем, з якими їм доведеться зіткнутися в житті. В умовах компетентісного підходу результатом навчальної діяльності учнів має бути застосування знань, умінь відповідно до ситуації – навчальної чи життєвої. Метод «Кубик Блума» допомагає вчителю в цікавій та активній формі перевірити знання і вміння учнів, в будь-який момент уроку зрозуміти чи дійсно ми розвиваємо критичне мислення, практичні вміння і навички, творчі здібності учнів.
Цей прийом дуже подобається учням, адже вони самі обирають питання, на які вони повинні відповідати. Даний прийом швидко освоюють і використовують. А для вчителя ця технологія зробить урок не тільки цікавим і успішним, а й дасть можливість вчителю перевірити, систематизувати і узагальнити знання учнів з вивченої теми.
Ця технологія сприяє формуванню наступних вмінь:
Список використаних джерел
1