Розробка уроку для 5кл. "Точка. Пряма. Площина. Промінь"

Про матеріал
План-конспект уроку з математики у 5 класі на тему "Точка. Пряма. Площина. Промінь"
Перегляд файлу

5 клас            Урок математики

 Тема. ТОЧКА. ПРЯМА. ПЛОЩИНА. ПРОМІНЬ.

Мета. Сформувати поняття учнів про точку, площину, пряму, промінь як про абстрактні ма­тематичні поняття; вчити учнів будувати пряму і промінь, розпізнавати їх та виявляти точки, що належать чи не належать прямій, променю; розвивати пізнавальну пізнавальну діяльність учнів; виховувати старанність під час зображення рисунків.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Обладнання. підручник, лінійка, олівець

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

Перевірити готовність учнів до уроку.

Зібрати  робочі зошити для перевірки домашнього завдання.

ІІСприймання і засвоєння навчального матеріалу.

Коли ми торкаємось до поверхні паперу кінчиком олівця, то позначаємо точку. Якщо далі вести олівцем по поверхні, то малює­мо лінію. Слово «лінія» походить від латинського слова lіпеа, яке означає «льон, лляна нитка, шнур, вірьовка». Усі точки однакові, тобто одна від іншої нічим не відрізняється. А ось світ ліній різно­манітний. Математики розрізняють лінії замкнені, незамкнені, а також лінії, які самоперетинаються.

Термін «точка» походить від грецького дієслова «ткнути». Той же зміст має латинське punctum, а слово punkt перекладається як «точка». Латинське pungo перекла­дається як «колю» (від дієслова «колоти»).

Казка

Подорож Точки країною Геометрії

Жила собі Точка. Вона була дуже цікавою й хотіла все знати. Побачить незнайому лінію й неодмінно запитає:

— Як тебе звати? Довгою ти є чи короткою?

Подумала якось Точка: «Як же я зможу все взнати, якщо завжди житиму на одному місці? Вирушу я подорожувати!»

Сказано — зроблено. Вийшла Точка на Пряму й пішла по ній. Ішла-йшла по Прямій лінії. Довго йшла. Втомилася. Зупинилась і каже:

— Чи довго мені ще йти? Пряма, чи скоро тобі кінець?

Усміхнулася Пряма:

— Ех ти, Точко! Ти ніколи не дійдеш кінця. Хіба ти не знаєш, що в Прямої немає кінця?

— Тоді я поверну назад, — сказала Точка. — Я, напевно пішла не в той бік.

— І в другий бік не буде кінця. У Прямої лінії взагалі немає кінців.

Засмутилася Точка:

— Як же бути? Що ж, мені так і доведеться іти, йти та йти без кінця.

— Коли ти не хочеш іти по прямій без кінця, то покличмо на допомогу Ножиці.

— Покличмо, — зраділа Точка. — А для чого нам Ножиці?

— Зараз побачиш, — відповіла Пряма.

Тут звідки не візьмись з'явилися Ножиці, клацнули перед самим Точчиним носом і розрізали Пряму.

— Ура!. — закричала Точка, — ось і кінець вийшов! От так Ножиці! А тепер зробіть, будь ласка, кінець з другого боку від мене.

— Можна й з другого, — слухняно клацнули ножиці.

— Як цікаво! — вигукнула Точка. — Що ж це з моєї Прямої вийшло? З одного боку кінець, від другого боку кінець. Як це називається?

— Це Відрізок, — відповіли Ножиці, — тепер ти, Точко, на Відрізку Прямої.

— Відрізок Прямої! Відрізок Прямої! — задоволено повторювала Точ­ка, прогулюючись по Відрізку з одного кінця в інший. — Я запам'ятаю цю назву. Мені подобається на відрізку. Тут я влаштую свій дім. Але Пряма мені теж подобалася. Шкода, що її не стало. Адже тепер замість Прямої є мій Від­різок і ще два оцих... не знаю, як їх назвати. Теж Відрізки?

— Ні, — відповіли Ножиці, — адже в них кінець тільки з одного боку. А в інший бік немає кінця. їх називають Променями. Це Промінь і це Про­мінь.

— А! — радісно сказала Точка. — Я знаю, чому їх так називають. Вони схожі на сонячні промені.

Ви вже розглядали поняття «геометрична фігура». Віддавна люди нама­галися пояснити, що таке точка, пряма, відрізок. Виявилося, що це зробити дуже важко. Наприклад, щоб пояснити, що таке пряма, потрібно пояснити спершу, що таке точка, а пояснити, що таке точка неможливо, не згадавши про пряму. Утворювалося замкнене коло. Тому люди почали визначати основні геометричні поняття, описуючи їхні властивості. Детальніше про це ви ді­знаєтеся в старших класах на уроках геометрії.

Геометрія вивчає властивості фігур. У п'ятому класі ви ознайомитеся з деякими властивостями найпростіших геометричних фігур. Це плоскі геоме­тричні фігури, тобто фігури, які містяться на площині. Уявлення про те, що таке площина, дає, наприклад, поверхня стола, якщо її необмежено продов­жити в усі боки.

Найпростіші геометричні фігури на площині — це точки і прямі. Точки прийнято позначати великими літерами латинського алфавіту А, В, С, ..., а прямі маленькими латинськими літерами а, b, с, ... або двома великими ла­тинськими буквами, що лежать на цій прямій.

Частина прямої, розташована з одного боку від будь-якої точки цієї пря­мої (включаючи саму точку), називають променем, а точку називають його вершиною.

Будь-яка точка прямої поділяє її на два промені. Промінь позначають так же, як і пряму, — двома точками, до того ж першою завжди пишуть вер­шину променя.

ОА — промінь, ОМ — промінь.

 

 

 

IIІ. Закріплення вивченого матеріалу. 

№86,88(усно),89,91,93.

 

IV. Підсумки уроку. Пояснення домашнього завдання. 

§ 1, п. 4, №87,94.

 

docx
Додав(-ла)
Заграй Оксана
Додано
18 лютого 2021
Переглядів
528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку