Доповідь
«Практика ранкових зустрічей, як складова успіху у створенні
спільноти класу»
Вчителя початкових класів Сердюк Анни Олександрівни
Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня учнів класу з педагогом, яка є запланована та структурована вчителем . Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо і поважно вітається з іншими дітьми, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають її, ставлять свої запитання та коментують.
Чотири основні компоненти ранкової зустрічі:
1) Вітання.
Усі діти вітаються, і це забезпечує розуміння, що вони є важливими членами групи.
Вітання створює спокійний і розважливий настрій для наступного елементу зустрічі.
2) Групове заняття.
Розпочинається після спокійного обмірковування інформації. У класі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в іграх, коротких і швидких заняттях.
3) Обмін інформацією.
Учні висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми для обговорення.
4) Щоденні новини.
Це коментування письмового оголошення, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці. Письмове оголошення налаштовує учнів на те, що має вивчатися цього дня, а також дає можливість обміркувати події та навчання попередніх днів.
Значення ранкової зустрічі:
1)Створення спільноти
Спільнота дає відчуття приналежності. Люди, які відчувають себе частиною спільноти, виходять за межі свого безпосереднього інтересу заради користі групи. Вони піклуються один про одного.
2)Розвиток навичок спілкування
Уміння говорити й слухати є найважливішими якостями, які необхідні для демократичної культури. Учні молодших класів можуть висловлювати свою точку зору, чути відмінні думки інших людей, аналізувати їх.
3)Розвиток соціальних навичок
Завдяки практиці ранкової зустрічі, учні початкової школи переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей.
4)Створення позитивного настрою
Повсякденні вправи, які практикуються під час проведення ранкової зустрічі, допомагають учням зблизитися зі своїми однолітками, навчитися співпрацювати, утримуватися від критики інших, поважати інших як особистостей.
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
ВІТАННЯ
Практика щирого привітання інших є головною метою етапу Вітання, що є важливим елементом демократичного освітнього середовища, орієнтованого на дитину.
Прості вітання:
– рукостискання;
– арабське вітання – Ассалам Алейкум;
– “Хай-файв” (вітання, коли одна людина плескає піднятою долонею в долоню іншої людини).
Вітання і відповіді
Діти передають один одному якесь конкретне привітання і відповідь, наприклад: “Доброго ранку, Андрійко” – “Доброго ранку, Марійко” доти, поки звернення не обійде коло дітей.
ГРУПОВІ ЗАНЯТТЯ
Мета групових занять полягає в об’єднанні групи. Кожний член групи приєднується до спільних розваг – співає, грається в ігри, бере участь у виконанні різних вправ.
“Музичні стільці”. Коли грає музика, учні ходять навколо стільців, розставлених колом. Коли музика припиняється, кожна дитина має сісти на стілець.
“Доторкнись до синього”. Учні можуть розпочати гру в колі, але потім їм потрібно мати можливість вільно пересуватися. Ведучий розпочинає гру словами: “Доторкнись до синього!” (можна використовувати набір кольорових карток). Учні мають торкнутися синього кольору на своєму одязі або на одязі інших. Вони можуть торкатися пальцем, коліном, ліктем, головою тощо.
ЩОДЕННІ НОВИНИ
Головна мета щоденних новин полягає в наданні інформації. Наприклад, щоденні новини можуть містити:
– особливе вітання;
– календарну інформацію;
– спеціальні оголошення.
Щоб максимально використати всі можливості, щоденні новини мають:
– бути візуально і фізично доступними для всіх;
– сприяти розвитку навичок читання і надавати змогу постійно здійснювати необхідні адаптації;
– бути чіткими, простими й стислими.
ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ
Практика обміну інформацією – це найважливіший компонент ранкової зустрічі. Обмін інформацією виховує в учнів навички вільно висловлюватися перед іншими дітьми та батьками.
ПЛАНУВАННЯ РАНКОВОЇ ЗУСТРІЧІ
Запровадження ранкової зустрічі не потребує багато матеріалів. Для проведення ранкової зустрічі потрібні визначений час, місце, килим або інше покриття на підлозі, а також стенд або класна дошка.
Планування всіх компонентів зустрічі має враховувати:
– інтереси й ідеї дітей і групи;
– навчальні теми;
– ідеї, що виникли;
– проблеми або занепокоєння, що витікають з відгуків або групових обговорень.