Практикум ."Співвідношення між звуками і буквами.Підготовка до ЗНО"

Про матеріал
Практикум призначений для підготовки до ЗНО, однак може застосовуватись під час вивчення фонетики в 5 класі. Допоможе легко й швидко з'ясувати співвідношення між буквами і звуками в будь-якому слові.
Перегляд файлу

                                                                                Підготовка до ЗНО

                                                                                       Фонетика

І.   Тематичний блок  «Співвідношення між буквами і звуками».

Типові завдання.

1.Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка.

2. Укажіть, у якому рядку в усіх словах дж і дз позначають один звук.

3. Визначте рядок, у якому літери Я,Ю,Є в усіх словах позначають два звуки.

 

Теоретичний матеріал.

 Розбіжність між кількістю букв і звуків появляється через наступні випадки:

  1.      Подвоєння приголосних:  сонний,насіння, коріння, віддати, оббити… Нн [н:]
  2.      Ї ,щ –[ йі], [шч].
  3.      Ь- не звук,позначає тільки м’якість приголосного.Синь- [син’].
  4.      Я,ю,є. Якщо вони після приголосного,їх не розділяє ні апостроф, ні м’який знак, то це один звук. А на    початку слова,після голосого, після апострофа, після м’якого знака – це два звуки.

Яр [йар], Зоя [зойа], м’яч [мйач], ательє [ател’йе].

  1.      Дж, дз, крім випадків, де д належить до префікса(під-, від-,над-,перед-,од-).Джаз [д͡жаз], але підживити[п’іджиевити].
  2.      Уподібнення приголосних звуків,а саме:

   префікс з  перед ж, ш, с                      зжати [ж:а́ти], зшити [ш:и́ти], зсипати [c:и́пати].              

  -ться, -шся                                            дивиться[ди́виец′:а], дивишся[ди́виес′:а].

  т  перед  ч тац                                      братчик [бра́ч:ие к], квітці [кв’і́́ц:і]

  -сш-                                                       винісши[ви́н′іш:ие]

  ч перед ц                                               у річці – [у р’íц':і]

7.Спрощення приголосних (стн, стс, стд, нтс,стц, нтц, стч,нтч,скн ),яке позначилось тільки у вимові в словах-винятках: шістнадцять, шістсот, шістдесят,зап’ястний, хвастнути,хворостняк, баластний, контрастний, форпостний, компостний, аванпостний, студентський,гігантський, туристський, мілітаристський,пропагандистський, симфоністський,журналістський, студентство,педантство, агентство, хустці, студентці, пустці, піаністці, артистці,гімнастці, комуністці,кістці,туристці, аферистці, логістці, невістчин, артистчин, піаністчин, студентчин, артистчин, гімнастчин, комуністчин, туристчин, випускний, випускник, пропускний та ін., крім кістлявий,хвастливий, пестливий, вискнути, тоскно, скнара, скніти( тут спрощення не позначилось взагалі) :  [аге́нство], [тури́шчин], [ху́с′ц′і].

Отже, завдання №1 виконуємо за допомогою знаків  + і -  :  + це місця, де одна буква означає два звуки, а –  коли на місці букви немає звука: хусці, п’ят.

 

                                            Вправи на закріплення.

1.У яких словах однакова кількість букв і звуків?

Шістнадцять, шістсот, шістдесят,зап’ястний, хвастнути,хворостняк, баластний, контрастний, форпостний, компостний, аванпостний, студентський,гігантський, туристський, мілітаристський,пропагандистський, студентство, симфоністський,журналістський, педантство, агентство, хустці, пустці, артистці,студентці, піаністці, гімнастці, комуністці,кістці,туристці, аферистці, логістці, невістчин, артистчин, піаністчин, студентчин, артистчин, гімнастчин, комуністчин, туристчин, випускний, випускник, пропускний, фашистський, пасшись, зшити, зшкребти, зжати,зжувати, грієшся, зшиток, криєшся,дивишся, розжиріти, смієшся, б’ється, сміється,здається, ворітця,коритце,болітце,квітці, притча, бочці,братчик, криється, в’ється, намагаєшся,навчаєшся,збирається, збираєшся, розжарити, розстатися,розсипати,скніти, зсадити,розсмоктати,розжитися, зсипати,зсунути, квітчати,принісши, безсмертний, безшерстий, безжурний,берешся, радишся,трісши,пасшись, оббити,сонний, їдальня,коріння, віддати,щавель,щастя, раджу, джміль, воджу, дзвінок, надзвонювати, підземелля,надзьобати, підживити,подзвонити,джура, пригоджусь,погоджуюсь,вотчина, Вітчизна,роз’їжджаються, з’їжджати,Юрій, яр,з’явитися, від’єднати, мільярд, альянс, воюють.

 2. Один чи два звуки?

Віддзеркалення, віддзвонити, передз’їздівський, оджилок, опідзолювати, надзвонювати,ходжу, їжджу, відродження, саджанець, бджола, піджак, раджу.

3.Тести

 1. Укажіть, у якому рядку в усіх словах дж і дз позначають один звук.

А  Надземний, піджарити, відзоріти,надзьобати, джаз.
Б  Підзолистий, віджити, дзвеніти, дзбан, дзенькіт.
В  Дзюркотливий, раджу, джерело, дзьоб, дзеркало.
Г   Підживлення, джаз, кукурудза, відзвучати, джем.
Д  Підзорний, підзахисний, джоуль, джинси, підзвітний.

2. Визначте рядок, у якому буквосполучення ДЖ,ДЗ в усіх словах передають один звук.

    А. Ходжу, підживити, джентльмен, дзвонар, дзеркало.

    Б. Віддзвеніти, джміль, дзьобати, дзига, віджати.

    В. Відзвучати, піджарювати, дзюркіт, джин, дзявкіт.

    Г. Подзвонити, джинси, дзенькіт, віддзеркалити, джем.

    Д. Піджак, підземелля, подзьобаний, джгутик, дзижчати.

3. Визначте рядок, у якому літери Я,Ю,Є в усіх словах позначають два звуки.

    А. Ад’ютант, Євангеліє, сузір’я, мільярд, шістнадцять.

    Б. Мята, юрба, який-небудь, прямий, пєса.

    В. Барельєф, юшка, симфонія, єдність,верб’я.

    Г. Юрій, рюкзак, розятрити, створює, Єгипет.

    Д. Палає, воззєднання, Зоя, любовю, порядок.

4. Визначте рядок, у якому в усіх словах однакова кількість звуків і букв.

    А. Кущ, віджити, яблуко, б’ють, сьогодні.

    Б. Надзвичайний, зап’ястний, ключ, їдуть, приятель.

    В. Існує, зустрілися, пуп’янок, їстівний, синє.

    Г. Сьогодні, надземний, дзьоб, подзвонять, щось.

    Д. Піджак, плющ, сіллю, бюлетень, їдуть.

5. З’ясуйте, у якому рядку кількість звуків і букв однакова.

А  Автор, багряний, з’єднувати, дебют, честь.
Б  Колектив, цоколь, ціна, яблуко, ядро.
В  Щільний, з’єднання, сюжет, артист, вівчар.
Г  Їдальня, килим, яскравий, щедрівка, шукати.
Д  Бас, балет, звір, пакет, щирість, дзенькіт.

9.Позначте рядок, у якому у 2 словах кількість букв і звуків однакова

А  м’який, юність, бур’ян, зап’ястний

Б  пояснити, місяць, щирість, вільний

В  мільйон, радість, зоряний, круїз

Г  суцільний, з’ясувати, п’ятниця, їдальня

10.Позначте рядок, у якому у всіх словах кількість букв і звуків однакова

А  невістчин, джем, джміль, пестливий

Б  коритце, явір, пам’ять, єдиноборство

В  ячмінь, київський, п’ять, смієшся

Г  вечерять, ждуть, відзначають, йдуть

 11.Укажіть рядок слів, у яких всі слова мають більшу кількість букв, ніж звуків

А  зжитися, будяк, шістсот, невістчин

Б  коритце, Вітчизна, здається,принісши

В  в’язальник, лялька, тьмяний, лисиця

Г  ллє, жменька, тьохкати, зап’ястний

12.Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка

А  юридичний ,щеплення, більярд

Б  дзюдоїст, Ольвія, шампіньйон

В  займаєшся, Бессарабія, узбережжя

Г  щитоносець, Макіївка, щиросердний

Д  б’ють, від’єднання, кістлявий

  

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
17 жовтня 2020
Переглядів
1591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку