Тема: «ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ».
Епіграф: «Права людини є основними цінностями, які дозволяють нам вважати себе людством».
Проблемне завдання: «Для чого нам потрібно знати свої права».
Мета: - ознайомити учнів з основними поняттями за темою уроку;
держави;
зору,працювати в групі;
Очікувані результати:
«свободи» людини,
Обладнання й матеріали: Загальна декларація прав людини, Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, електронна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Структура уроку:
Хід уроку:
Учитель оголошує тему та мету уроку, ставить проблемне завдання. Діти на початку уроку є поділеними на групи. Пропонує згадати юридичні терміни, що допоможуть при вивченні нової теми. Скористаємось методом «Павутинка». На стікерах діти повинні написати ці терміни, а спікер повинен прикріпити його до «павутинки» , що висить на дошці, при чому аргументує чому саме так вважає його група.
Отже починаємо роботу з визначення юридичних термінів, які необхідно нам вивчити на уроці. Називається вона «Юридичний буквар». Отже, запишіть собі в зошит:
Права людини –це захищена і гарантована державою можливість щось робити і здійснювати; можливості, необхідні їй для існування і розвитку.
Свободи людини – це також можливості людини, необхідні їй для існування та розвитку, такі як свобода думки, совісті та віросповідання, пересування, вибору місця проживання.
То чи є різниця в даних поняттях? Тут спробуємо скористатися методом
« Займи позицію», де кожен бажаючий може висловити власну думку.
Далі ми проведемо «Юридичний практикум». Це буде робота з документами, які є перед вами на партах: Загальна декларація прав людини, Декларація ООН з прав дитини, Конституція України.
Учитель:Після розгрому фашизму, заради укріплення миру й безпеки, у 1945 році було утворена ООН , яка вже 10 грудня 1948 року ухвалила один з найважливіших документів в історії людства – Загальну декларацію прав людини. Вона складається з преамбули і 30 статей. Усі люди, зазначається у ст.1 Декларації, народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Загальна декларація прав людини визначила громадянські (особисті), політичні, соціальні, економічні та культурні права, які належать кожній людині. На дошці, зверніть увагу, перелік цих прав.
Вашим завданням є відшукати в Конституції України ці права і за допомогою гри «КЛАСТЕР» кожна група, маючи свій вид прав, повинна систематизувати їх.
Отже, будь – ласка, спікери, вирішіть, хто відповідає з вашої групи, а ми послухаємо чи правильно ви систематизували права людини.
Учитель: Далі пропоную переглянути фрагмент мультфільму і потім, скориставшись методом «Займи позицію», кожен бажаючий з групи може прокоментувати побачене.
Пропоную гру – імітацію «Життя в новій державі». Уявіть, що ви потрапили на острів і вирішили утворити там нову державу. Складіть перелік із 3 найнеобхідніших прав, які повинні функціонувати у вашій державі. Спікери вирішать, хто буде відповідати, відповіді аргументуємо.
Учитель: які ж документи існують щодо прав дитини. 20 листопада 1989 року Генеральна Асамблея ООН приймає Конвенцію про права дитини. У цьому документі проголошено поважне ставлення до будь – якої дитини, необхідність створення всіх умов для її освіти, виховання, розвитку. Згідно ст.1 Конвенції дитиною вважається кожна людина до досягнення нею 18 – річного віку. Кожна дитина, незалежно від раси, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров ‘ я, має рівні з усіма іншими дітьми права на життя, ім’я, набуття громадянства, на піклування з боку її батьків. У Конвенції є перелік прав дитини: це громадянські, соціальні, політичні й культурні права. Порівняйте групи прав дітей і дорослих, якого виду прав не має у дітей? ( У дітей не має групи економічних прав, бо визнано, що дитина повинна вчитись, а не працювати).
«ЮРИДИЧНА СИТАЦІЯ»
Продовжується робота в групах, необхідно визначити, чи порушені права дитини ( якщо порушені, то які саме?)
Учитель: Отже, з’ясуємо з вами куди ж слід звернутися людині коли все ж таки було порушено її права.
Однією з таких організацій є ООН, членами якої є майже всі держави світу. Громадяни України можуть звернутися до Комітету з прав людини, Комітету проти катувань, Комітету зі свободи асоціацій Міжнародної організації праці. У 1998 році почав діяти Європейський Суд з прав людини, куди може звернутися зі скаргою на свою державу будь - яка людина, яка вважає, що її права порушено.
Рефлексія:
Використовуючи метод «Займи позицію», учитель ставить проблемне запитання перед учнями: Для чого нам потрібно знати свої права?»
Підсумки:
Будь – ласка, спікери оцініть працю та участь членів групи в роботі на уроці, завдяки методу «Самооцінювання».
Домашнє завдання: Написати есе « Для чого мені знати свої права».