Права і свободи людини

Про матеріал
Конспект з правознавства допоможе вчителю у підготовці до уроку. Можна використати матеріал частково зі своїми доповненнями
Перегляд файлу

Тема: «ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ».

Епіграф: «Права людини є основними цінностями, які дозволяють нам вважати себе людством».

Проблемне завдання: «Для чого нам потрібно знати свої права».

  Мета:  - ознайомити  учнів з основними поняттями за темою уроку;

  •    розкрити особливу роль прав і свобод  у відносинах людини й

    держави;

  •    спонукати  до активного мислення;
  •    розвивати вміння аргументовано відстоювати власну точку 

    зору,працювати в групі;

  •    виховувати активну політичну позицію школярів.

  Очікувані результати:

  •    учні зможуть чітко пояснити різницю між поняттями «права» і  

     «свободи»  людини,

  •    які  існують види прав людини,
  •  чи має права дитина,
  •    в яких документах закріплено права і свободи людини.

  Обладнання й матеріали: Загальна декларація прав людини, Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, електронна презентація.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Структура уроку:

  1. Організаційний етап.
  2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
  3. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
  4. Сприйняття і первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
  5. Осмислення об ‘єкта зв‘язків і відносин у досліджуваному матеріалі.
  6. Узагальнення й систематизація знань.
  7. Повідомлення домашнього завдання.

 

 

 

Хід уроку:

  1. Актуалізація опорних знань.

Учитель оголошує  тему та мету уроку, ставить проблемне завдання. Діти на початку уроку є поділеними на групи. Пропонує згадати юридичні терміни, що допоможуть при вивченні нової теми. Скористаємось методом «Павутинка». На стікерах діти повинні написати ці терміни, а спікер повинен прикріпити його до «павутинки» , що висить на дошці, при чому аргументує чому саме так вважає його група.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Отже починаємо роботу з визначення юридичних термінів, які необхідно нам вивчити на уроці. Називається вона «Юридичний буквар».  Отже, запишіть собі в зошит:

   Права людини –це захищена і гарантована державою можливість щось робити і здійснювати;  можливості, необхідні їй для існування і розвитку.

  • Людина є біологічною істотою, тому їй потрібні їжа, житло, одяг.
  •  Водночас людина є соціальною істотою тому їй необхідно мати змогу вчитися, працювати, спілкуватися з іншими людьми.
  • Людина є громадянином певної держави, тому їй необхідно забезпечити можливість брати участь у житті держави та її справах.

Свободи людини – це також можливості людини, необхідні їй для існування та розвитку, такі як свобода думки, совісті та віросповідання, пересування, вибору місця проживання.

То чи є різниця в даних поняттях? Тут спробуємо скористатися методом

 « Займи позицію», де кожен бажаючий може висловити власну думку.

Далі ми проведемо  «Юридичний практикум». Це буде робота з документами, які є перед вами на партах: Загальна декларація прав людини, Декларація ООН з прав дитини, Конституція України.

Учитель:Після розгрому фашизму, заради укріплення миру й безпеки, у 1945 році було утворена ООН , яка  вже  10 грудня 1948 року ухвалила один з найважливіших документів в історії людства – Загальну  декларацію прав людини. Вона складається з преамбули і 30 статей. Усі люди, зазначається у ст.1 Декларації, народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Загальна декларація прав людини визначила  громадянські (особисті), політичні, соціальні, економічні та культурні права, які належать кожній людині. На дошці, зверніть увагу, перелік  цих прав.

  1. Громадянські (особисті)  права –це право на життя, на свободу, на фізичну недоторканість, вибір місця проживання.

 

  1. Політичні права – це права на участь  у керуванні державою. Серед них: право брати участь в управлінні своєю країною через вільно обраних представників, право мати однаковий доступ до державної служби у своїй країні.
  2. Економічні – пов’язані  з власністю, можливості вільної діяльності у галузі виробництва, обмінуі споживання товарів та послуг. Серед них можна назвати право бути власником майна.

 

  1. Соціальні – стосуються галузі найманої праці. Серед них право на працю, на вільний вибір професії, на гідні умови праці та на захист від безробіття, право на справедливу оплату праці.

 

  1. Культурні – пов’язані з можливістю вільного доступу людини до духовних і матеріальних цінностей. Серед них – право брати участь у культурному житті суспільства, насолоджуватися мистецтвом, розвивати науковий прогрес і користуватися його благами.

 

  Вашим завданням є відшукати в Конституції України ці права і за допомогою гри «КЛАСТЕР» кожна група, маючи свій вид прав, повинна систематизувати їх.

 

 Отже, будь – ласка, спікери,  вирішіть, хто відповідає з вашої групи, а ми послухаємо чи правильно ви систематизували права людини.

Учитель: Далі пропоную переглянути фрагмент мультфільму  і потім, скориставшись методом «Займи позицію»,  кожен бажаючий з групи може прокоментувати побачене.

Пропоную гру – імітацію «Життя в новій державі». Уявіть, що ви потрапили на острів і вирішили утворити там нову державу. Складіть перелік із 3  найнеобхідніших прав, які повинні функціонувати у вашій державі. Спікери вирішать,  хто буде відповідати, відповіді аргументуємо.

Учитель: які ж документи існують щодо прав дитини. 20 листопада 1989 року Генеральна Асамблея ООН приймає Конвенцію про права дитини. У цьому документі проголошено поважне ставлення до будь – якої дитини, необхідність створення всіх умов для її освіти, виховання, розвитку. Згідно ст.1 Конвенції дитиною вважається кожна людина до досягнення нею 18 – річного віку. Кожна дитина, незалежно від раси, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров ‘ я, має рівні з усіма іншими дітьми права на життя, ім’я, набуття громадянства, на піклування з боку її батьків. У Конвенції є перелік прав дитини: це громадянські, соціальні, політичні й культурні права. Порівняйте групи  прав дітей і дорослих, якого виду прав не має у дітей? ( У дітей не має групи  економічних прав, бо визнано, що дитина повинна вчитись, а не працювати).

«ЮРИДИЧНА СИТАЦІЯ»

Продовжується робота в групах, необхідно визначити, чи порушені права дитини ( якщо порушені, то які саме?)

  1. Марія, 16 – річна учениця, вирішила під час канікул попрацювати і звернулася з проханням про працевлаштування до директора пошти, знаючи про наявність вільного місця листоноші. Директор їй відмовив.
  2. Олегу було відмовлено у прийомі документів до 10 класу через його національність і належність родини до однієї з сект.

Учитель: Отже, з’ясуємо з вами  куди ж слід звернутися людині коли все ж таки було порушено її права.

Однією з таких організацій є ООН, членами якої є майже всі держави світу. Громадяни України можуть звернутися до Комітету з прав людини, Комітету проти катувань, Комітету зі свободи асоціацій Міжнародної організації праці. У 1998 році почав діяти Європейський Суд з прав людини, куди може звернутися зі скаргою на свою державу будь -  яка людина, яка вважає, що її права порушено.

Рефлексія:

Використовуючи метод «Займи позицію», учитель ставить проблемне запитання перед учнями: Для чого нам потрібно знати свої права?»

Підсумки:

Будь – ласка, спікери оцініть працю та участь членів групи в роботі на уроці, завдяки методу «Самооцінювання».

Домашнє завдання: Написати есе « Для чого мені знати свої права».

docx
Додано
6 жовтня 2022
Переглядів
5374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку