очередь пересказывать товарищам или всякому, желающему слушать, Два первых приема известны школам, третий — еще ведостаТОЧНО; однако ввести его было бы весьма полезно. Ведь чрезвычайно правильно известное положение: ”Кто учит других, учится сам”. Коменский Я.А. Избранные педагогические сочинения: В 2 т. — Т. 1. --- М.: Педагогика, 1982. — С. 312—369.
Правила навчання
Принцип 1. Навчайте так, щоб учень p03YMiB, що, чо му i як треба роботи, i не виконував Bka3iB0k учителя.
2. Навчаючи, застосовуйте yci види i форми HOCTi, поеднуйте i3 синтезом, з леННЯ з протиставленням, застосовуйте Чим за Bik0M тим застосовуйте
3.
яснення.
.4. Те, що учням пов'язуйте з вивченим. Де немае зв'язку засвоеним i засвоюваним, там немае навчання.
5. Не забувайте, що головне — не знання предмета, а яка формуеться. Навчайте i виховуйте так, щоб учень не був ”додатком” до навчального предмета, а навпаки — суб'ектом його активного освоення. Пам'ятайте, що не предмет формуе
а вчитель своею
б. Навчайте знаходити i головне i другорядне в тому, Що вивчаеться, домагайтеся головного. Застосовуйте оптимальну так, щоб вони не затьмариЛИ CYTi ГОЛОВНОГО.
7, з основних е практична робота, Не забувайте 'ii на кожному впроваджуйте HOBi форми пошуково\ Допомагайте сво\м
Пням продуктивними методами нот навчайте учитися.
:5ах4 8. колективно: Застосовуйте прат: до навчання в умо_
використовуйте до ixHix можливостей MaTepiaJ111, впроваджуйте принцип вибору Еа_ piaHTiB завдань, що можливостям i
9. використовуйте запитання ”чому”, щоб навчити мислити
10. не навчайте, спираючись на авторитет. Застосовуйте дока. зи, що #рунтуються на лоАчних Усе аргументуйте.
11. Пам'ятайте, що знае не той учень, який переказуе, а той, що на застосовуе сво\ знання.
вивчайте i використовуйте iHTepe_ розвивайте {х i спрямовуйте таким чином, щоб вони узгоджувалися з об'ективними потребами.
13. Ширше застосовуйте у навчально-виховному пракдобивайтеся ix анајйзу, й осмислення, а там, де треба, i критично: негативних явищ; виховуючи мислення, звертайте увагу на наукове об#рунтування явищ навколишньо:
14. Навчайте так, щоб знання набули сили переконань i kepiBництва до
Не допускайте
й вислуховувати виклику i мання
17. й доступне пояснення вчителя не досягне мети, доки воно не стане предметом уваги користуйтеся BCiма засобами, щоб викликати i втримати увагу знайти iXHi запити й уникайте не захоплюйтеся командуванням.
18. Використовуйте здобутки навчання:
конспекти, схеми, навчаль ситуацй тощо.
Принцип 1. Використовуйте у той факт, що запам'ятовування у HaTypi, на картинах або моделях краще i швидше, запам'ятовування поданого словесно, усно або писъмово.
2. Пам'ятайте, що дитина мислить формами, фарбами, звука-
лише 3aci6 досягнення поставлено: мети.
5, Навчаючи й виховуючи, не забувайте, Що поняття доходять до ytIHiB легше, коли вони конкретними фактами, прикладами та образами. Для розкриття Тх застосовувати BCi види
6. Використовуйте для створення проблемних дае
змогу
7. Стежте, щоб спостереження були систематизованими i перебували у причини й незалежно часу ix набуття.
8. Застосовуючи засоби, розглядайте 'ix з учнями спочатку загалом, — головне й другорядне, наостанку — знову загалом.
9. Не захоплюйтеся наочних це увагу i заважае осягнути головне.
10. Використовуючи чуттевий учHiB: уявлення, конкретизуйте та руйте Ti поняття, ви в них формуете.
11. Намагайтеся виготовляти разом 3i сво:ми учнями.
12. Старанно готуйте до уроку. Особливо уважними будьте час добору й використання виховHi завдання.
13. Науково об#рунтовано застосовуйте засоби наочноCTi: навчальне телебачення, кодослайди тощо; досконало засобами, методикою ;хнього використання.
14. Пам'ятайте, що в умовах ka6iHeTH0i системи навчання можJ1100cTi застосування Це вимагае ретельного планування й дозування
15. З Bik0M предметна повинна
Поступатися Особливу увагу вчитель мае притляти CYTi явищ i 'ix наочного подання.
перепони на шляху глибокого гальмом розвитку абстрактного мислення, CYTi загаль_ них 3ak0H0MipHocTei
1. Застосовуйте плани, схеми для ефектив-
систематичностЈ ного засвоення 3MiCT учнями навчання системи на знань. роз_за-
частини, привчайте до цього
2. Не ставте на питань, не заносьте до плану пункти, на фунтовне розкриття i розгляд яких не розраховуете.
З. Не допускайте порушення системи як у 3MicTi, так i в способах навчання, Коли система порушена, негайно прогалини, щоб
4. Навчальний предмет зменшена науки. З'ясуйте учням ii систему, формуйте поняття про предмет як про вЈдбиток науки, реально: застосовуйте зв'язки.
5. Не забувайте, що системи вимагае а формування п — також i Навчайте i виховуйте, використовуючи факти з життя, kiH0, телебачення, 60 поняття прояснюють, а образи кличуть.
6. Застосовуйте надбання методики навчання: складайте 3i сво:ми учнями onopHi конспекти, схеми, алгоритми, програми тощо, скорюють засвоення знань.
7. повторюйте i вдосконалюйте, що вивчалося вводьте його у HOBi системи
8. не перевантажуйте пояснення нового додавайте лише те, що легко, просто, природно вступае в зв'язки. 1де:, штучно в тему i 3MicT уроку (ocBiTHi, виховHi, знижують його Зважаючи на це, плануйте засвоення на весь навчальновиховного процесу до 3MicTY навчання й можливостей
9. Повторюйте i систематизуйте вивчене не лише на початкУ уроку (для засвоеного) i в уроку (для 3akpiIIJIeHня набутих знань, а також завершення зачастини навчального зове повторення головних заняття.
257 10. i терпляче Привчайте сво\х до самостййно\ прогресивно Ускладнюючи .ii i створюючи можливостй для розв'язання дедајй завдань.
11. Не збуджуйте стомлених штучно, не злов„вайте iHTepecoM до Ново} Дотримуйтеся (l)i3i0J10норм розумово: плануйте i передбачайте ii спади й
12. Не зловживайте чуттевого та опорзнань До них вдавайтеся, щоб ввести у новий Не p06iTb проблеми з речей.
13. Пам'ятайте, що найглибий фрази перетворюються на банадът, коли засвоюються поверхово. Я}йсний навчально-виховний процес той, у якому думка, мораль, почуття.
14. Терпляче й доброзичливо виправляйте помилки сво\х вони допускають в усних i писъмових роботах; привчайте до системат.ичного помилок.
15. Не за допомогою ”хитрих” 3ac06iB досягти за один урок того, що в умовах природного засвоення можуть збагнути впродовж занять.
16. Пам'ятайте, що сформована система знань — найважлитший 3aci6 забуванню: 3a6YTi знання швидко люються в без не; — з великими труднощами.
17. Не забувайте поради Я.А. Коменського: все повинно зтйснюватися в так, щоб завчорашне i прокладало дорогу для завтрашнього.
18. Не продукуйте того, що з'явиться само собою як результат систематично; й
BaHicTb, стилъ роботи, ставлення до справи тощо. Лише результати навчально-виховного процесу характеризують вашу систему з урахуванням ix p06iTb висновки.
Принцип 1. Не дозволяйте учням пропускати заняття, ухилятися ypokiB або байдикувати на них — це неминуче спричиняе до зниження знань, YMiHb. 2. Пам'ятайте, що забування вивченого навчання, а тому строки й частота поВторень узгоджуватися i3 3ak0H0MipH0стями розвитку того чи BikY.
З. Важливою формою повто-
Рення учнями. його й заохочуйте. Ширше застосовуйте, BMiJ10 скеровуйте процеси взаемонавчання. Часто яких не
17 „3-1213
може тривалий час сформувати вчитель, легко i просто засвош_ ються час взаемонавчання.
4. Контролюйте фактори rr06itIHi дум. ки, заняття справами тощо) й (загйзнення порушення тощо), що увагу
5. Заощаджуйте сили роботи, правильно визначайте обсяг, погоджуйте сво\ а учителями-предметниками.
6. Привчайте кожного учня працювати ми й можливостями й водночас на повну силу. щами, формуйте оптимальний темпоритм
7. Не допускайте в хибно сприйня_ тих знань.
8. Не приступайте до вивчення нового, попередньо не виробив_ ши в двох якостей: iHTepecy та позитивного нього.
навчального MaTepiaJIY. Знання й собою, засвоюються
10.
11. Перед вправлянням що i як треба виконувати, вимоги пред'являтимуться до роботи; якщо вправи.
12. Систематично контролюйте критерй' це позитивно впливае на i знань, YMiHb. 13. Привчайте виконувати завдання продумано, акуратно, швидко. 14. Коли виявили, що темпи навчання знизилися, негайно з'ясуйте причину. з причин: втрата (спад) iHTepecy до навчальноТ та втома. Намагайтеся знайти засоби ix лення. Не навчання штучно.
15. Стежте за станом здоров'я сво\х режимом Тхньо: застосовуйте на уроках.
16. Не пропонуйте учням легких i роботи: вони мало розвивають i швидко стомлюють.
17. Не намагайтеся знання, коли вони глибоко не 3acBoeHi. Якщо знання noBepxoBi, то помилки, ще неминуче вини- кають час ix пов'язуватися з елементами знань i
18. учтв правильному засвоенню знань. час вивчен-259 нового матер{алу необх)џто збагнути його загальну тек), виocH0BHi (CTpykTYpHi) елементи, запам'ятати
19. Навчаючи, плануйте оптимальну для кожного конкретного випадку вправ i повторень.
20. Не зловживайте увагою, без потреби не перевантаэкуйте ii, не захоплюйтеся прямими завданнями i привчайте прислухатися до сво;х Про них стримано, Практикуйте на итдхилення' , експромти. 3aMicTb ”чергово: нотацй” притча, легенда, байка або жарт, i вас
21. Повторення й вивченого проводьте так, щоб актитзувати не пам'ять, а й мислення, й почуття
22. Не проводьте повторення за схемою, що й вивчення: дайте учням розглянути його в нових зв'язках, з 60kiB.
23. Розвивайте пам'ять навчайте Тх користуватися мне прийомами для полегшення запам'ятовування.
Принцип 1. Не забувайте настанови Я.А. Комен ського: усе, що вивченню, повинно бути до BikY так, щоб пропонувалося для вивчення лише те, що доступне для сприй-
мання.
2. 3MicT i способи навчання дещо випереджати роз-
виток Вивчайте i враховуйте сво;х iXHi запити, спирайтеся на них у сво}й p060Ti. З. У навчання обов'язково враховуйте темпи просування кожного вперед, об'еднуйте в з близькими характери-
стиками цих якостей, досягайте мети, поступово нарощуючи вимоги.
4. Стежте за тим, щоб yci причини, що гальмують навчальноВИХОвниЙ процес, вчасно виявлялися, усувалися або зводилися до MiHiMYMY.
5 . Навчання передбачае певну Коли вона
На, працювати на повну силу. Темпи навчання, встановлюються учнями, як правило, набагато за для них. до конкретних умов встановлюйте темпи, за потреби тх.
дання розв'язуйте за допомогою ”маленьких kpokiB” Навчання прийоми мислення формуйте за допомогою
НИХ kp0kiB”.
7. Ширше застосовуйте порјвняння, CniBCTaBJIeH_ ня, протиставлення: давайте поштовх покажт,ь,
HaBiTb знання для у му
8. Вивчаючи новий i складний залучайте до роботи
сильних а i середтх
i слабких.
9. Не форсуйте без потреби навчально_ виховний процес, не швидкого мож_ зниження бар'еру не 6e3Me>kHi.
10. Не сприймайте миттевий проблиск думки учня за справжвикористовуйте його як початок навчальној працж залежить мови вчителя: уникайте монотонHocTi, навчайте образно, застосовуйте факти, приклади з
життя,
12. для Не змушуйте ix пристосовуватись до себе, а навпаки, caMi максимально пристосовуйтеся до них. 13. Не тонко що треба пояснити, а що збагнути caMi, не пояснюйте те, ще може пояснити учень у
14. На першому навчання звертайте увагу на головне, щоб фунтовно засво:ли ocH0BHi думки, час домагайтеся засвоення конкретних понять, уводьте HOBi приклади, що доповнюють та уточнюють на6YTi знання.
15. принцип головну увагу керуванню учитель хороший — учить 11
16. який запам'ятати, формуйте в kopoTki ряди, виключаючи те, що caMi можуть легко додати.
Принцип 1. до нового як у 3MicTi, так i в ме-
HaYk0BocTi тодах навчання,
2. Систематично про HOBi досягнення в ному пов'язуйте 1х з набутими знаннями, систему знань новими зв'язками.
261 3, Не зводьте ознайомлення з новими сприйняття ново-
го до та вольованого опосередкуванняхакту: Розглядайте кожне явище у нових зв'яз-
4. ОзнаЙомлюйте з бп)графјями видатних учених, IX внеу розвиток науки, боротьбу вчеза мирне використання наукових
5, розкривайте учням методи наукового а також залежтсТЬ результатјв досјйдження вт методђв.
6, Застосовуйте наукову будьте у kypci
0CTaHHiX ДОСЯГнень педагогјки, психологй', методики та свого на-
вчального предмета.
7. розкривайте генезис наукового знання, посјДОВНО вимогу щодо явищ.
8. Пам'ятайте, що методи викладення мають
методи наукового
9. Головну увагу ключовим проблемам науково: розкривайте перед учнями ixxei наукових досягнень, привчайте стежити за науковою
10.
творчих завдань.
11. Заохочуйте Ознайомлюйте {х з експериментально: та роботи, алгоритмами розв'язання творчих завдань.
12. Формуйте науковий до навколишньо: Не уникайте гострих та тем. й наполегливо формуйте переконання
13. Домагайтеся, щоб засвоювали HOBi поняття у з науковими законами.
14. неоднозначних i фальшивих
Фраз, можуть стати причиною нездорово: уяви У особливо учитель не повинен допускати хибного трактування сказаного ним. Це, звичайно, не означае, що не треба розвивати дитячу гостроту думки, 06pa3HicTb СПРИЙмання. Проте мають сприйматися серйозно,
Принцип зв'язку 1, Навчайте й виховуйте так, щоб учень
3p03YMiB i переконався, — що стати i вихованим
Життева
2. Навчайте й виховуйте, життя до знань або вт знань до життя: зв'язок знання 3 життям обов'язковий.
З. Навчаючи, завжди враховуйте запас знань i життевий досвт Пам'ятайте, що сучасне виробництво Розвива_ ються cTpiMk0, зростае i те, чого не знали кодицј}й Bau.Ii може бути ixHiM ровесникам.
4. формуйте думку, що наука розвиваеться впли_ вом практичних потреб наводьте k0HkpeTHi приклади,
5. учням про HOBi технологй', форми i методи ознайомлюйте з основами НОП.
6. Наполегливо привчайте застосовувати Ha6YTi знання, навички в життевих корегувати практикою i практику Teopiero.
7. Навчаючи, повсякчас звертайтеся до навколишнього середовища, виробництва, повсякденно: практики як джерела знань, а також застосування цих знань.
8. Складайте й розв'язуйте з учнями та приклади на виробничу тематику, використовуйте для цього досягнення передосвого села або MicTa, району, залучайте до Тхнього та 6aTbkiB.
9. та завдання — кращий 3aci6 вироблення Teopii з практикою: широко застосовуйте ix у сполученнях.
10. У навчально-виховному поеднуйте розумову
HicTb з практичною, у яко: засвоюються 85 знань.
11. У та користуйтеся прикладами корисно: i виробничо: самих спирайтеся на факти,
в
12. Впроваджуйте НОП у навчально-виховний процес. Допома-
програмувати i прогнозувати свою
учня в одно-
му
них високих досягнень. — до
14. Розвивайте здорове змагання учнями на засадах не допускайте конкуренцй', з проявами его;зму та