Правила техніки безпеки у хімічному кабінеті

Про матеріал
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ У ХІМІЧНОМУ КАБІНЕТІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОБЛАДНАННЯМ КАБІНЕТУ ХІМІЇ ТА ЛАБОРАТОРНИМ ПОСУДОМ
Перегляд файлу

Клас 7         Дата                                

  Урок  № 2                                          

ТЕМА УРОКУ:  ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ У ХІМІЧНОМУ КАБІНЕТІ.  ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОБЛАДНАННЯМ КАБІНЕТУ ХІМІЇ

ТА ЛАБОРАТОРНИМ ПОСУДОМ

«Просто знати — це не все.

Знання потрібно використовувати». (Й. Ґете)

 

Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з правилами поведінки в кабінеті хімії, з правилами безпечної роботи при користуванні найбільш поширеним хімічним обладнанням, навчити виконувати найпростіші хімічні операції та надавати першу допомогу при потраплянні їдких речовин в очі, на шкіру, в дихальні шляхи;

формування  ключових компетентностей -   саморозвитку й самоосвіти, інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення;

продовжувати розвивати логічне мислення, компетенцію продуктивної творчої діяльності.

Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.

Обладнання і матеріали: лабораторний штатив, муфти, лапка і кільце, пробіркотримач, спиртівка, лабораторний посуд, таблиця «Правила поведінки в кабінеті хімії», інструкції з ТБ при роботі в кабінеті хімії на кожну парту.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Базові поняття і терміни: хімічний експеримент, техніка безпеки, лабораторний посуд та обладнання

Методи і прийоми навчання: інформаційно-рецептивний, репродуктивний методи; розповідь-пояснення, бесіда, дидактичні ігри; демонстрація презентації; робота з опорним конспектом; конкретизація і закріплення набутих знань

Хід уроку

І. Організаційний етап. Привітання з класом, налаштування на робочий настрій.

ІІ. Перевірка д/завдання

  1.           Що вивчає наука хімія?
  2.           Які галузі хімії ви знаєте? (Неорганічна, органічна, фізична, аналітична.)
  3.           Звідки походить слово “хімія”
  4.           Назвіть головні періоди розвитку хімії (Реміснича, алхімічний, становлення хімії як науки , сучасна хімія)
  5.           Що було підґрунтям виникнення початкових хімічних знань? (Ремесла древніх народів,  відкриття алхіміків)

ІII. Вивчення нового матеріалу

Хімія – це наука про речовини та їх перетворення. З хімічними перетвореннями ми зустрічаємося кожного дня .

Коротко ознайомимося з основними правилами.

  1. Речовини не можна брати руками й перевіряти їх на смак.
  2. Для з'ясування запаху речовин не можна підносити посудину близь­ко до обличчя, тому що вдихання парів і газів може спричинити по­дразнення дихальних шляхів. Для ознайомлення із запахом потріб­но долонею руки зробити рух від отвору посудини в бік носа.
  3. Без указівки вчителя не змішуйте не відомі вам речовини.
  4. Під час виконання дослідів користуйтеся невеликими дозами речо­вин. Якщо в описі лабораторної роботи рекомендується брати не­багато певної речовини, то слід пам'ятати, що твердої речовини по­трібно близько 1/3 чайної ложки, а рідини — 1-2 мл.
  5. Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами. Якщо кислота або луг випадково потрапить на руки чи одяг, то негайно змийте їх великою кількістю води.
  6. Під час розведення кислот водою завжди пам'ятайте чітке правило: під час змішування слід повільно тонким струменем наливати кис­лоту у воду, а не навпаки.
  7. Завжди користуйтеся тільки чистим лабораторним посудом.
  8. Залишки речовин не висипайте і не вливайте назад у посудину з чис­тими речовинами.
  9.  Під час роботи з газовим пальником, спиртівкою й електронагрівачем дотримуйтесь таких правил:
  1. Щоб запалити газовий пальник, піднесіть палаючий сірник до отвору пальника і повільно відкривайте газовий кран.
  2. Якщо підчас роботи відбудеться проскакування полум'я, негай­но закрийте газовий кран. Після того як пальник остигне, за­крийте регулятор подачі повітря і знову запаліть пальник.
  3. Якщо полум'я газового пальника має жовтий колір, це означає, що в пальник надходить недостатня кількість повітря. У такому випадку слід відкрити регулятор подачі повітря, так, щоб по­лум'я стало несвітлим.
  4. Після закінчення роботи не забудьте перевірити, чи закритий газовий кран.
  5. Якщо в приміщенні відчувається запах газу, то запалювати сір­ника категорично заборонено. Про запах газу негайно повідомте вчителеві.
  6. Користуючись спиртівкою, не можна запалювати її від іншої спиртівки, тому що може пролитися спирт і виникне пожежа.
  7. Щоб загасити полум'я спиртівки, її слід накрити ковпачком.
  8. Перед вмиканням електронагрівача в мережу перевірте, чи не пошкоджена ізоляція електричного проводу нагрівача.
  9. Якщо після вмикання електронагрівача в мережу не відбуваєть­ся нагрівання, сповістіть про це вчителя.
  1.                               Під час роботи з електронагрівачем не допускайте забруднення спіралі накалювання.

Після закінчення роботи обов'язково вимкніть електронагрівач з мережі

Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом.

 

 

 

Рис. 7. Мірний скляний посуд: а) мірні циліндри; б) колби; в) склянка; г) бюретки; ґ) крапельниці.


А тепер кілька жартівливих порад.

(Учитель зачитує уривки зі шкідливих порад.)

ШКІДЛИВПОРАДИ ХІМІЇ-ЯГИ

                                                                          Вот послушай-ка, дружок,

Преподам тебе урок,

Чтобы в этот раз, родимый,

Ног ты унести не смог!

 

У меня тут целый клад:

Калия перманганат,

Есть и сера, есть и фосфор,

Есть и калия хлорат.

 

Компоненты точно взвесь,

Разотри получше смесь.

Если все пойдет как надо —

Разнесет здесь все как есть!

 

Приготовь гремучий газ,

Спичку поднеси тотчас.

Тут реакция цепная —

Враз останешься без глаз!

 

Лей-ка воду в кислоту,

Серную возьми, не ту!

Коль успеешь, то увидиш —

Брызги лягут за версту!

 

Что же, свет тебе не мил?

Руки щелочью облил?

Так протри глаза руками,

И про руки ты забыл!

 

Вот понюхай аш-два-эс —

Он всегда снимает стресс.

От него противоядье

Не нашел еще прогресс!

 

Рано утром натощак

Ты отведай аммиак.

До слезь он прошибает,

Если сразу не обмяк!

 

Хлор понюхай-ка, дружок,

Очень многим он помог!

Да вдыхай его поглубже,

Чтобы видохнуть не смог!

 

Много всяческих, рецептов

Есть у химии Яги:

Хошь — останеться без пальцев,

Ну а хочешь — без ноги!

 

Я скажу, внучок, тебе:

Можно жить и без ТБ,

                                             Хоть и плохо, хоть недолго


 

Рис. 7. Мірний скляний посуд: а) мірні циліндри; б) колби; в) склянка; г) бюретки; ґ) крапельниці.

 

Мірний скляний посуд: а) мірні циліндри; б) колби; в) склянка; г) бюретки; ґ) крапельниці.

 

Рис. 9. Нагрівальні прилади: а) спиртівка; б) електрична баня з штативом для пробірок;  в)  електрична плита; г) газові пальники.

 

Нагрівальні прилади:

а) спиртівка; б) електрична баня з штативом для пробірок; в) електрична плита;

 г) газові пальники.

 

Рис. 10. Лабораторне обладнання: а) штатив металевий; б) штатив для пробірок; в) металева ложечка для спалювання речовин; г) тримач для пробірок; ґ) тигельні щипці; д) азбестова сітка.

 

Лабораторне обладнання:

а) штатив металевий; б) штатив для пробірок; в) металева ложечка для спалювання речовин; г) тримач для пробірок; ґ) тигельні щипці;

д) азбестова сітка.

 

Рис. 11. Лабораторні терези: а) аптечні; б) технохімічні; в) аналітичні.

 

 

Лабораторні терези: а) аптечні; б) технохімічні; в) аналітичні.

 

IV. Узагальнення   та   систематизація   знань.

 

ЛАБОРАТОРНЕ ОБЛАДНАННЯ

(карта-інструкція)

з/п

Назва лабораторного обладнання і посуду

Призначення лабораторного обладнання

1

Пробірка хімічна

Для проведення дослідів

2

Склянка з носиком

Для зберігання речовин, для проведення найпростіших хімічних операцій

3

Ступка з товкачиком

Для подрібнення та розтирання речовин

4

Колба конічна та плоскодонна

Для зберігання речовин, для проведення різних хімічних операцій

5

Колба круглодонна

Для нагрівання речовин

6

Лійка конусоподібна

Для наливання рідин і для фільтрування

7

Мірний циліндр

Для вимірювання об’єму рідин

8

Скляна паличка

Для перемішування рідин

9

Чашка порцелянова

Для випарювання розчинів

10

Лабораторний штатив

Для закріплення посуду під час дослідів

11

Штатив для пробірок

Для розміщення пробірок

12

Ложка порцелянова, шпатель

Для набирання твердих речовин

13

Пробіркотримач

Для закріплення пробірок під час нагрівання в полум’ї спиртівки

14

Спиртівка

Для здійснення нагрівання

15

Планшетка

Для проведення дослідів мікрометодом

 

 

V.  Домашнє завдання .

 

 

VІ. Підведення підсумків

Під час роботи в хімічному кабінеті необхідно дотримуватися правил техніки безпеки.

Правильне виконання лабораторно-практичних робіт залежить від наявності достатньої кількості лабораторного посуду та обладнання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 7. Мірний скляний посуд: а) мірні циліндри; б) колби; в) склянка; г) бюретки; ґ) крапельниці.

 

Мірний скляний посуд: а) мірні циліндри; б) колби; в) склянка; г) бюретки; ґ) крапельниці.

 

 

Рис. 9. Нагрівальні прилади: а) спиртівка; б) електрична баня з штативом для пробірок;  в)  електрична плита; г) газові пальники.

 

Нагрівальні прилади:

а) спиртівка; б) електрична баня з штативом для пробірок; в) електрична плита; г) газові пальники.

 

Рис. 10. Лабораторне обладнання: а) штатив металевий; б) штатив для пробірок; в) металева ложечка для спалювання речовин; г) тримач для пробірок; ґ) тигельні щипці; д) азбестова сітка.

 

 Лабораторне обладнання: а) штатив металевий; б) штатив для пробірок; в) металева ложечка для спалювання речовин; г) тримач для пробірок; ґ) тигельні щипці; д) азбестова сітка.

 

Рис. 11. Лабораторні терези: а) аптечні; б) технохімічні; в) аналітичні.

 

 

Лабораторні терези: а) аптечні; б) технохімічні; в) аналітичні.

 

ЛАБОРАТОРНЕ ОБЛАДНАННЯ

(карта-інструкція)

з/п

Назва лабораторного обладнання і посуду

Призначення лабораторного обладнання

1

Пробірка хімічна

Для проведення дослідів

2

Склянка з носиком

Для зберігання речовин, для проведення найпростіших хімічних операцій

3

Ступка з товкачиком

Для подрібнення та розтирання речовин

4

Колба конічна та плоскодонна

Для зберігання речовин, для проведення різних хімічних операцій

5

Колба круглодонна

Для нагрівання речовин

6

Лійка конусоподібна

Для наливання рідин і для фільтрування

7

Мірний циліндр

Для вимірювання об’єму рідин

8

Скляна паличка

Для перемішування рідин

9

Чашка порцелянова

Для випарювання розчинів

10

Лабораторний штатив

Для закріплення посуду під час дослідів

11

Штатив для пробірок

Для розміщення пробірок

12

Ложка порцелянова, шпатель

Для набирання твердих речовин

13

Пробіркотримач

Для закріплення пробірок під час нагрівання в полум’ї спиртівки

14

Спиртівка

Для здійснення нагрівання

15

Планшетка

Для проведення дослідів мікрометодом

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
22 вересня 2021
Переглядів
6607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку