Тема. Правильні і неправильні дроби. Порівняння дробів.
Мета: закріпити знання про поняття «правильний дріб», «неправильний дріб», правила порівняння дробів з однаковими знаменниками; відпрацювати навички застосування цих знань під час розв'язання задач.
Тип уроку: засвоєння навичок і вмінь.
Обладнання: таблиця «Правильні і неправильні дроби. Порівняння дробів» (рис. 103).
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
№№ 695 і 697 можна перевірити під час фронтального опитування.
Запитання до класу
II. Актуалізація опорних знань
Під час перевірки домашнього завдання формулюються основні означення і правила, вивчені на попередньому уроці. Тому вчителеві достатньо тільки конкретизувати матеріал, поставивши класу запитання.
1) чи ; 2) чи ; 3) чи .
1) дм чи 5 см; 2) 74 см чи м; 3) т чи 695 кг; 4) год чи 18 хв?
III. Засвоєння знань. Відпрацювання навичок
Розв'язування вправ №№ 702; 704; 706; 70S (1); 710; 711; 713; додатково задачі 1, 2
№ 702. х < 9, тобто х набуває одного із значень 1, 2, 3 8.
№ 704. х < 6, тобто х набуває одного із значень: 1, 2, ..., 6.
№ 706.
1) 63 : 7 · 9 = 81 (дет.) виготовляє Іван Працелюб
2) 81 – 63 = 18 (дет.) — більше за норму.
Відповідь. 81 деталь; на 18 деталей.
№ 708 (1). < , тому х < 9, х набуває одного із значень 1, 2, 3,..., 8.
№ 710.
1) неправильний, якщо 4*6 > 476, тобто можливі цифри 7,8,9.
2) правильний, якщо 584 < 5*6, тобто можливі цифри 8, 9.
№ 711. правильний, якщо 3b + 2 < 16, тому b = 1, 2, 3, 4.
№713.
1) i правильні, якщо а < 12 і а > 7, тобто а набуває одного із значень 8, 9, 10, 11.
2) правильний, якщо а > 3; неправильний, якщо а < 6, тому а може набувати одного із значень 4; 5; 6.
Додаткові задачі
1) год чи год; 2) год чи год; 3) дм чи дм;
4) м чи дм; 5) т чи 400 кг; 6) ц чи т?
IV. Підсумок уроку
Учитель ще раз повторює з учнями основні поняття і правила теми (правильний, неправильний дріб, правило порівняння дробів із однаковими знаменниками) і пропонує гру.
Учитель. Зараз я буду називати по одному натуральні числа, які є чисельниками дробів, а вам треба до кожного підібрати інше натуральне число, яке можна було б записати у знаменник дробу, щоб дріб був: а) правильним; б) неправильним; в) більшим за 1; г) меншим за 1; д) більшим за даний дріб; є) меншим за даний дріб тощо.
(Для більшої наочності вчитель може приготувати картки із деякими натуральними числами або навіть записувати числа та умови завдань на дошці.)
V. Домашнє завдання
п. 24, № 707; 709; 712; 714.