УРОК № 5 клас дата _______
Тема: ДІЛЕННЯ ДЕСЯТКОВОГО ДРОБУ НА НАТУРАЛЬНЕ ЧИСЛО
Мета. встановити правило ділення десяткового дробу на натуральне число; формувати вміння застосовувати це правило в різних ситуаціях ділення десяткового дробу на натуральне число
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Запитання до класу
ІІІ. Сприйманая і засвоєння навчального матеріалу.
Учитель пропонує учням розв'язати завдання.
(Невідомий множник дорівнює частці від ділення добутку на відомий множник: х = 1,2 : 4, зрозуміло, що х = 0,3, бо 4 · 0,3 = 1,2.)
Розглянемо приклад 1:
Ділимо 23 цілих на 5, отримаємо в частці 4 цілих. Записуємо цю цифру і ставимо кому, оскільки ділення цілих закінчене. Остачу 3 одиниці роздроб- ляємо в 30 десятих і дописуємо до них із діленого 4 десятих, отримаємо 34 десятих. Ділимо 34 на 5, одержимо в частці 6 десятих і в остачі 4 десятих. Остачу 4 десятих роздробляємо в 40 сотих і дописуємо 5 сотих з діленого, отримаємо 45 сотих. Ділимо 45 на 5, в частці одержимо 9 сотих і в остачі 0. Ділення закінчено.
Отже, можна сказати, що при діленні десяткового дробу на натуральне число (кутком) можна:
Приклад 2:
4 цілих не ділиться на 16, тому в частці записуємо 0 цілих. Роздробляємо 4 цілих в 40 десятих. 40 : 16 буде 32 і 8 в остачі. 8 десятих роздробляємо у 80 сотих та ще 3 сотих, разом дорівнюватиме 83. 83 : 16 буде 5 і в остачі 3. З сотих роздробляємо в 30 тисячних та ще 2 тисячних буде 32. 32 :16 = 2. Ділення закінчено.
Розглянемо особливі випадки (ціла частина діленого менша від дільника або дорівнює 0; цифри діленого закінчилися, а 0 в остачі не отримано; натуральне число ділиться на натуральне).
Приклад 3. |
|
Приклад 4. |
|
Приклад 5. |
|
Висновок. У будь-якому разі ділення десяткового дробу на натуральне число виконується майже так, як ділення натуральних чисел. Відміна лише в тому, що в частці треба на певному місці поставити кому і можна дописати нулі справа у дробовій частині.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
№№ 1062, 1063, 1062
Учні розв'язують біля дошки з повним коментуванням.
V. Підсумки уроку. Пояснення домашнього завдання.
§30, п.1, №№ 1063,1066.
Учитель разом з учнями повторює алгоритм виконання дії ділення десяткового дробу на натуральне число.
1