Правління Ярославичів

Про матеріал
Тема уроку: Правління Ярославичів Мета уроку: охарактеризувати внутрішнє та зовнішньополітичне становище Київської Русі після смерті Ярослава Мудрого.
Перегляд файлу

Управління освіти

                    Виконавчого комітету  Шепетівської міської ради

 Методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологія  ажурного                         випилювання

 

                              

   

   

 

 

 

 

 

 

                                                                                       Багнюк Сергій Григорович

 

 

 

 

 

 

 

 

м.Шепетівка

2013

                                                                                                                                                            З М І С Т

 

 

  1. В С Т У П………………………………………………………………… 3
  2. О С Н О В Н А     Ч А С Т И Н А……………………………………… 5
    1.          Історична  довідка ……………………………………………. 5
    2.          Матеріали  та  їх  властивості ……………………………...  6
    3.          Інструменти та пристосування для роботи з лобзиком……   7
    4.          Прийоми  роботи…………………………………………………….  9
    5.          Приклади  виробів……………………………………………………   13
  3. З А К Л Ю Ч Н А    Ч А С Т И Н А……………………………………  25
    1.      Висновки……………………………………………………………….  25  
  4. С П И С О К    В И К О Р И С Т А Н И Х   Д Ж Е Р Е Л …………..   26
  5. Д О Д А Т О К…………………………………………………………...  27

5.1  Додаток 1……………………………………………………………….. 27

5.2  Додаток 2………………………………………………………………. 29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П О Я С Н Ю В А Л Ь Н А    З А П И С К А

 

 Запропонований посібник може бути корисним вчителям трудового навчання (технічні види праці) під час вивчення варіативного модуля «Технологія ажурного випилювання».

 При вивченні модуля «Технологія ажурного випилювання» учні  знайомляться з технологією ажурного випилювання, з матеріалами та їх властивостями. Опановуючи технології ажурного випилювання вони засвоюють види орнаментів, вчаться створювати ескізні рисунки на основі символів, виконувати пошук аналогів, самостійно проектувати свій виріб, використовуючи метод фантазування, добирають матеріали та інструменти для виконання проектного завдання, вчаться працювати з лобзиком та іншими пристосування для виконання ажурного випилювання, виготовляють виріб та презентують його.

 У процесі вивчення проектної технології в учнів формуються практичні навички творчої діяльності, творчо-критичного мислення.

 Структура уроку в посібнику уніфікована й побудована за загальною схемою – організаційний момент, оптимізація опорних знань та умінь учнів, підсумки заняття, домашнє завдання.

 На всіх етапах уроку пропонуються використання інтерактивних форм і методів роботи, що забезпечують послідовне залучення учнів до всіх етапів проектування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. В С Т У П

Деревина доступний матеріал, її обробка не вимагає складних інструментів. Початківцю - любителю ажурного випилювання необхідно знати, що фанера є |з'ятим матеріалом з якого бажано починати навчання ремеслу. На перших порах необхідно засвоїти хоч би один спосіб випилювання, один спосіб з'єднання деталей.

Що примушує людей, які велику частину часу віддають основній роботі, займатися випилюванням, різьбленням? Займатися творчістю людину спонукає бажання самовиразитися, бажання відобразити в своїх творіннях відношення до навколишнього світу. Не дивлячись на простоту випилювання, зробити найпростішу річ, не просто. Але у будь якому випадку людина робить річ, що прикрашає побут, а головне робить це із задоволенням і бажанням. Багато відвідувачів антикварних магазинів, музеїв з цікавістю із задоволенням розглядають предмети вбрання, старовинні меблі. Людям подобаються вироби, зручні для повсякденного життя і радують своїм зовнішнім виглядом. Все частіше в обробці сучасних меблів зустрічаються елементи ручної роботи. Дуже багато хто бажає мати меблі, предмети домашнього вжитку ||побуту|, які існують |в єдиному екземплярі|примірнику|. Випилювання лобзиком щось близьке до різьблення по дереву. Популярним видом художньої обробки деревини є наскрізне ажурне - випилювання.

Ажурне випилювання – вид декоративної обробки деревини|, при якому намічені на плоскій поверхні узори|візерунки| випилюються за допомогою лобзика або викружної пилки. У пропильному різьбленні декоративність досягається ажурною сіткою.

Основи пропильної різьби -  площинний наскрізний орнамент|. Красиві узори дерев'яних смуг розташованих на фасадах будинків|домів|. Завитки наскрізного рослинного або геометричного орнаментів чудово виглядає на тлі стіни. Найпоширеніший мотив – S - подібний завиток із|із| закрученими кінцями|. Дуже привабливі в пропильному різьбленні (або при випилюванні лобзиком|, пилами) тварини та птахи|. Цікаві мотиви змія, що в давнину був покровитель оселі |вдома|, змій найчастіше набирає вигляду дракона, (додаток 1).

У прорізній різьбі частіше використовують плоский орнамент. В техніці прорізної різьби використовують великі розрізи деревини. Виступаючий рельєф різного орнаменту виділяється на дерев’яному фоні. Прорізною різьбою прикрашають меблі та предмети домашнього вжитку. Якщо видалити гладкий фон, на якому розташована прорізна різьба, контури малюнка добре випилюються лобзиком.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. О С Н О В Н А    Ч А С Т И Н А

 

  •  2.1  Історична  довідка

 

Розвиток художньої обробки деревини тісно пов'язане із спільним|загальним| розвитком українського та російського мистецтва і архітектури. Справжні древніх пам'ятників мистецтва художньої обробки деревини збереглося небагато, тому вивчають їх по літописах, літературних джерелах, фольклорі, зображеннях в живописі і мініатюрі, свідками|посвідкам| іноземців, що відвідували Київську Русь, а також приваблювали пам'ятники народного мистецтва пізнішого часу, які зберегли традиційні форми під впливом стійких соціально-економічних, побутових і художніх чинників|факторів|.

Російське мистецтво художньої обробки деревини - явище унікальне, таке, що подарувало світу|світу| прекрасні архітектурні пам'ятники, екзотичне| різьблення, чудове|чудове| побутове мистецтво. Воно сходить до мистецтва древніх|стародавніх| слов’ян|, що селилися з першого тисячоліття| н.е. по берегах Дніпра|, Волги, Дону|, озера Ільмень. На стінах слов'янських святилищ замальовувались|зображали| люди, птахи|птахи|, звіри, які, за свідченням літопису, здавалося|видавалося|, «володіли» життям. Язичницькі релігійні уявлення древніх|стародавніх| слов'ян зумовили широке використання, особливо в декоративно-прикладному мистецтві, міфологічних образотворчих мотивів (фантастичні звіри, жіночі фігури поряд з|поряд із| кіньми та ін.).

Деревина, як будівельний матеріал, має такі якості як: добра теплоізоляція, водопроникність, невелика щільність, гарний природній колір та різновиди малюнка текстури, зручність обробки.

Існували різні способи художньої обробки деревини, але найпоширенішою була різьба. Різьбу по дереву використовували і в інших ремеслах. Так при прикрашенні тканини способом набивки, ручним друкуванням фарбою по тканині, використовували менери – дерев’яної дошки з вирізаним узором. Керамічні плитки з рельєфним узором виготовлювали за допомогою дерев’яних форм. Дерев’яні «друковані» дошки використовували для приготування печева.

Майстри художнього обробітку деревини мали велику фантазію, чудовим знанням матеріалу, відчуття прекрасного, що і дозволяло їм в кожній своїй роботі – від величавого храму до дерев’яної ложки – створювати шедеври мистецтва.

 

  •   2.2  Матеріалі  та  їх  властивості.

 

Деревина — основний матеріал для столярно-мебльового виробництва. З неї виготовляють фанеру, яку широко застосовують у народному господарстві i побуті.

Для виготовлення меблів, навчальних приладів, технічних моделей, іграшок використовують клеєну фанеру. Для виготовлення виробів із використанням ажурного випилювання, технічних моделей використовують переважно тонку фанеру – в 3 – 5 шарів.

Фанерою називають плоскі листи, склеєні з тонких пластин деревини. Фанера використовується як столярний матеріал.

Фанера, залежно вiд способу виготовлення, буває стругана, пиляна i лущена. Стругану фанеру виготовляють струганням чи зрізуванням тонких листів деревини з колоди ножем, який рухається прямолiнiйно, насуваючись на колоду. Залежно вiд текстури деревини фанера поділяється на радіальну, напiврадiальну, тангентальну і тангентально-торцеву.

Лущений шпон виготовляють на спеціальному лущильному верстаті. Щоб надати деревині більшої пластичності, колоду пропарюють чи проварюють. Потім її вставляють мiж шпинделями лущильного верстата. Паралельно осі колоди в супорт верстата вставляють довгий плоский ніж, який підводиться до колоди, що обертається, і зстругує з неї тонку нескінченну стрічку — шпон. Створюється таке враження, що колода ніби розкручується, як рулон.

Пиляна фанера утворюється вiд розпилювання колоди на тонкі пластини.

Клеєну фанеру виготовляють, склеюючи кілька листів шпону. Для склеювання беруть непарне число листів шпону: три, п’ять, сiм i т. д. Склеюють так, щоб у суміжних листах волокна були розмiщенi перпендикулярно одні до одних. Це надає більшої мiцностi фанері в усіх напрямах.

За якістю фанера поділяється на такі сорти: водостійка, особливо міцна, личкувальна, багатошарувата. Вологість клеєної фанери повинна дорівнювати 12—15%. Водостійкість фанери визначається водостійкістю клею, яким вона склеєна. Для більшої водостiйкостi фанеру покривають галалiтом чи іншою пластмасою або водостійкою хiмiчною сполукою. Фанера при невеликій вазі має значну мiцнiсть як у поперечному, так і поздовжньому напрямах. Вона значно мiцнiша, ніж дошка такої самої товщини, i має велику пружність.

Маючи такі якості, фанера як виробничий основний i допоміжний матеріал знаходить дедалі більше застосування в промисловості. У школі використовують переважно тонку фанеру, у три-п’ять шарів.

 

  •   2.3  Інструменти та пристосування для роботи з фанерою.

Для прямолінійного різання фанери використовують ножі, пилки, стамески, а для криволінійного — лобзики. Лобзик — це пилка, ширина полотна якої дорівнює 1—2 мм. Рамка лобзика являє собою дугу, виготовлену з дерева  або металу. На кінцях дуги є затискні пристрої для регулювання натягу полотна. Один кінець її закінчується пристроєм для надівання ручки лобзика. Є ще лобзики з ножним приводом i електролобзики.

                            

Електричний лобзик:    Підставна дощечка для                            випилювання лобзиком

1 – електричний двигун;

2 – розпилювальний столик;

3 – пилочка;

4 – гвинти кріплення пилочки;

5 – всмоктувальна трубка для відведення відходів;

6 – корпус лобзика;

7 – оброблювальна заготовка;

8 – стіл.

                                                        

 

Для випилювання з фанери i тоненьких дощечок використовують лобзикові пилочки з м’якої сталi. Вони легко гнуться i не ламаються. Це найбільш придатні пилочки для молодших школярів, зокрема тоді, коли вони ще не набули досвіду в пилянні лобзиком.           

 

 Пилочки  для роботи з лобзиком

Для роботи лобзиком потрiбнi ще: підставна дощечка у вигляді ластівчиного хвоста розміром 100 х 200 мм, завтовшки 15 - 20 мм; струбцинка дерев’яна або металева, до якої прикріплюється підставна дощечка для закріплення на кришці робочого стола; шила для просвердлювання в фанері отворів, крізь які просовуються лобзикові пилочки або дрилі з свердлами; кілька напилків i рашпіль для оброблювання виробів; плоскогубці, молотки, кілька надфiлiв та iн. (додаток 2.).

 

 

  •   2.4  Прийоми  роботи

 

Перед випилюванням лобзиком проводять деяку підготовку. Поверхню листа фанери чи тоненької дощечки добре шліфують дрібнозернистою шкуркою i наводять креслярськими iструментами контури малюнка. Якщо є потреба випилювати кілька однакових малюнків, з яких потім монтується виріб, то для економії часу можна кілька фанерних дощечок покласти одна на одну, збити тоненькими цвяшками, на верхній нанести малюнок i по ньому випилювати. Можна аркуш паперу, на якому є контури малюнка, наклеїти на фанеру i випилювати, а потім папір зчистити шкуркою. Якщо в малюнку є елементи з замкнутих лiнiй, то всередині цих елементів шилом чи дрилем роблять отвори, щоб просунути крізь них пилочки лобзика.

Дуже важливо добре підготовити лобзик, особливо як слід вправити пилочки. Пилочка має бути натягнута, як струна, для чого у верхньому кiнцi рами є натяжний гвинт. Якщо гвинта немає, то перед закріпленням пилочки у верхньому кiнцi рами лобзика раму трошки стискають, а коли пилочка буде закріплена, повільно відпускають. Зубці пилочки повинні бути нахилені в бiк ручки лобзика.

Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який прикріплюють до робочого стола струбциною.

Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку і при­тримують лівою (для правшів) рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилка рухалась точно по лінії контуру.

Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки, а потім — зовнішній.

Для випилювання по внутрішньому контуру в заготовці роблять отвір шилом, вставляють у цей отвір верхній кінець пилки, а потім закріплюють його в рамці лобзика. Випилявши внутрішні контури, підкручують верхню гайку, звільняють кінець пилки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішній контур. Лобзик рухають повільними розміреними рухами вниз i вгору; рух угору — холостий, а вниз — робочий; дуже натискати на пилку не можна, бо вона обірветься. Якщо пилочка нагріється, треба припинити роботу i охолодити пилочку мокрою ваткою.

Коли випилювання закінчено, виріб зачищають стамесками (в окремих випадках — надфілями) i остаточно — шкуркою. Якщо виріб складається з кількох деталей, то їх з’єднують клеєм, цвяшками або шурупами. Остаточна обробка виробів з фанери, випиляних лобзиком, закінчується лакуванням, поліруванням i iнодi випалюванням.

Для вирізування з фанери виробів чи їх деталей по колових лiнiях користуються кругорiзом. Можна користуватись тим самим кругорiзом, що й для різання картону. Крім цього, є кругорiз поліпшеної конструкції, в якому замість ножа вставлено різак iз стального прута. Різак закріплюється гвинтом, що проходить через торець бруска. Рухається він навколо стальної загостреної на кiнцi осi, на яку зверху насаджено грибкоподiбну ручку, а знизу зроблено різь i загвинчено гайку для закріплення її в бруску. Ця стальна вісь рухома, вільно переміщається на певну віддаль вiд різака, що дає можливість вирізувати круги різних дiаметрiв.

Для прямолiнiйного різання фанери використовують ножівки, але значно легше різати її ножем під лiнiйку так, як ріжуть картон; спочатку треба робити легенькі надрізи волокон, а потім, коли на поверхні утворено канавку, можна натискати на лезо ножа i розрізати до кiнцi.

Робота з електромагнітним лобзиком.

Електричні лобзики бувають з електромагнітом або з електричним двигуном. Електричний лобзик з електромагнітом складається з основи, на якій монтують усі деталі електромагніту, робочого стола, двох затискачів для затискування пилочки, дуги, яка дає змогу пилочці переміщуватись вгору i вниз. Коли електричний лобзик вмикають у мережу, електромагніт приводить у рух пилочку.

Лобзик з електричним двигуном має такі основні деталі: електричний двигун, робочий стіл, два затискачі, пилочку, дугу, основу, штепсельну вилку та вимикач. Пилочку такого лобзика приводить у рух електричний двигун. Це відбувається так. Вiд шківа електричного двигуна рух передається на невелике колесо, яке обертає кривошип, рухаючи шатун вгору i вниз. Шатун, з’єднаний з дугою,. пiднiмає вгору i тягне вниз пилочку. Механізм, в якому рук передається за допомогою кривошипа i шатуна, називається кривошипно-шатунним.

Заготовку для випилювання з нанесеним малюнком кладуть на робочий стіл лобзика, притискують до нього обома руками i підставляють під пилочку.

Під час випилювання внутрiшнiх замкнутих контурів верхній кінець пилочки треба звільнити i пропустити через отвір, зроблений в матерiалi.

Правила пиляння лобзиком

  1. Дерев’яна ручка має бути без тріщин i добре насадженою.
  2. Не здувати пороху i тирси, а прибирати їх щіткою або ганчіркою.
  3. У процесі роботи сидіти прямо.
  4. Добре закріплювати столик для випилювання.
  5. Лобзик тримати перпендикулярно до фанери.
  6. Пиляти рівномірно, виконуючи рухи вгору-вниз, не натискувати сильно на пилку, щоб вона не зламалася.
  7. Кожні 15—20 хв робити перерву.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •   2.5  Приклади виробів

 

 

 

 

 

 

Нічний світильник

 

 

Зимова композиція

 

 

 

Підставка до пасхального яйця

 

 

ВИГОТОВЛЕННЯ    СЕРВЕТНИЦІ

 

Зображення

 

646202086

658368504

 

412560463

 

301370351

 

363616350

 

709513227

 

 

720574884

 

 

 

Об’єкти  практичної  роботи.

 

wood_lamp_02              

 

vaza_azhurnaya_1-2

              p1040873

 

 

Рамка для календаря

 

 

                                        

 

                                        Коробочка для дрібниць

 

 

 

i?id=237718518-60-72

 

 

Декоративна скринька

 

 

                                           

 

Кутова поличка

 

 

 

 

 

Годиник

 

 

Пенал для ниток

 

78152038_Blyudo_foto

 

Ажурне блюдо

 

 

 

Ваза

 

www

 

Розмічання шаблоном

 

rezba-po-derevu-1

 

Зразки дитячих робіт

 

s79802

 

Зразки дитячих робіт

 

download_13

 

Зразки дитячих робіт

 

 

3.    З А К Л Ю Ч Н А    Ч А С Т И Н А

 

3.1  Висновки

 

Випилювання сприяє виробленню в дітей просторових уявлень (коли випилюють і монтують об’ємнi вироби), розвиває навички вимірювання та розмічання і такі якості, як старанність, акуратність, наполегливість та iн.

Але воно має i ряд негативних сторін: дуже незручна робоча поза—статична, малорухлива, рухається тільки права рука; велике напруження зору; під час пиляння утворюється дрібнесенький деревний пил, шкідливий для легенів.

Щоб запобігти шкоді, якої випилювання завдає дитячому органiзмовi, треба вимагати, щоб діти сиділи прямо, не горблячись, дихали тільки через ніс і через кожні 8—10 хв. робили короткі перерви. Учням, що схильні до захворювання легенів, не можна дозволяти випилювання лобзиком.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.    С П И С О К    В И К О Р И С Т А Н И Х  Д Ж Е Р Е Л

 

  1. Бешенков О. К. Технологія ( технічна  праця ).Технічні  і  проектні  завдання  для  учнів. 5-9 кл.: Посібник  для  вчителя. М.: Дрофа, 2004.
  2. Програми  з  трудового  навчання  для загальноосвітніх  закладів. – К. 2005.
  3. Риженко В.І.  Работа  по  дереву.  Москва. Видавництво «Махаон» 2000.
  4. Соколов Ю.В. Альбом  по  випилюванню. – М. Лісна промисловість, 1991.
  5. Терещук Б. М.  , Туташинський В.І. Трудове навчання, 5 кл. навчально-методичний     посібник. –Х.: Видавництво  «Ранок», 2007.
  6. Тхоржевський Д. О. Методика трудового  і  професійного  навчання  та  викладання загально технічних  дисциплін. – К.: Вища  школа, 1992.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Д О Д А Т О К

 

Додаток 1

 

 

 

 

Пропильна  різьба

 

 

 

 

 

     

 

 

 

Прорізна  різьба

 

 

 

http://rifmovnik.ru/lib/2/035.pngДодаток 2.

 

 

 

Інструменти для роботи з фанерою.

 

 

 

Зображення

 

Пристрій для кріплення пилочки у лобзику.

 

 

                  Випилювання лобзиком.           Випилювання викружною

                                                                                    ножівкою.

Електричний ручний інструмент

 

 

http://cdn.admitad.com/products/pictures/2034/f/1/f13141a3-10169443.jpg

 

 

vyravnivderpolafaneroy1
 

 

 

 

План-конспект уроку з трудового навчання

ТЕМА УРОКУ: Основи технології ажурного випилювання.

ЗМІСТ УРОКУ: Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання.

1. Теоретичні відомості: Прийоми випилювання. Способи випилювання. Пилочка лобзика. Підготовка лобзика до роботи. Стіл-підставка (струбцина). Електричні лобзики.

2. Практична робота: Ознайомлення з основним способами підготовки лобзика до роботи. Виконання нескладних елементів ажурного випилювання. Випилювання деталей до виробу «Підставка «Книжкова».

МЕТА УРОКУ:

1. Навчальна: Забезпечити засвоєння знань про прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань. Способи випилювання. Забезпечити формування умінь готувати лобзик до роботи, виконувати нескладні елементи ажурного випилювання. Сприяти формуванню і розвитку знань, умінь і навичок випилювати лобзиком застосовуючи різні способи та прийоми, закріплювати пилочку використовуючи наявні пристосування.

2. Виховна: Виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність та інші якості сучасного працівника.

3. Розвивальна: Сприяти розвитку рухової сфери (оволодіння моторикою дрібних м’язів рук, розвивати рухову спритність, співрозмірність рухів, точність і координацію рухів рук); сприяти формуванню і розвитку самостійності, цілеспрямованості, організованості та інших вольових якостей учнів.

4. Профорієнтаційна: Розвивати уявлення про народне господарство і потребу у трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку і самореалізації.

ОБ’ЄКТИ ПРАЦІ: Підставка «Книжкова».

ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ:

  •            підручник (навчальний посібник): Б. М. Терещук, В. І.Туташинський, В. К. Загорний «Трудове навчання. 5 клас», К.: Генеза, С. 207.
  •            плакати (П): П1: «Інструменти та пристосування для ажурного випилювання»; П2: «Прийоми випилювання».
  •            натуральні об’єкти (НО): НО1 «Лобзик»; НО2 «Пилочки лобзика»; НО3: «Стіл-підставка (струбцина)».
  •            зразки об’єктів праці: минулорічні вироби, виготовленні ажурним випилюванням.

ОБЛАДНАННЯ, ІНСТРУМЕНТИ, МАТЕРІАЛИ (їх назва, марка, кількість, групового чи індивідуального користування):

майстерня (кабінет) трудового навчання: столярна майстерня.

обладнання (верстаки, верстати, машини тощо): ПК, мультимедійний проектор, екран.

інструменти, прилади, пристрої: лобзик, пилочки, стіл-підставка (струбцина), лінійка, олівець, шило, коловорот, свердла, матеріали для шліфування, копіювальний папір, калька.

матеріали: фанера.

ТРУДОВІ ДІЇ, ПРИЙОМИ ТА ОПЕРАЦІЇ: прийоми випилювання, способи кріплення пилочки лобзика.

МЕТОДИ НАВЧАННЯ: Розповідь, демонстрація, бесіда.

ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ:

СЛОВНИКОВА РОБОТА:

Лобзик – це інструмент, який призначений для криволінійного пиляння матеріалів.

Пилочка лобзика – це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.

Шліфування – обробка заготовки за допомогою шліфувальної шкурки для надання їй гладкості, точних розмірів, певної форми.

Тип УРОКУ: Комбінований.

 

 

ПЛАН УРОКУ

  1. Організаційний момент.
  2.        Повторення раніше вивченого матеріалу.
  3.     Мотивація навчально-трудової діяльності учнів.

IV. Вивчення нового матеріалу.

V.  Закріплення нового матеріалу.

VI. Практична робота.

VI.1.Вступний інструктаж.

VI.2.Самостійна практична робота учнів та інструктаж вчителя.

VI.3.Заключний інструктаж.

VII. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговим.

VIII. Підведення вчителем підсумків заняття.

ХІД І ЗМІСТ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 1хв.:

  1.          введення учнів в майстерню після дзвоника, одягання спецодягу, привітання;
  2.          перевірка присутності учнів за рапортом чергового, усно, запис відсутніх учнів у класний журнал;
  3.          перевірка підготовленості учнів до заняття (зошит, підручник, креслярське приладдя, форматні аркуші, наявність спецодягу та інше);
  4.          призначення чергових за графіком;
  5.          організація робочих місць;
  6.          ознайомлення учнів з планом заняття.

ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 2 хв.:

Проводжу усне фронтальне опитування учнів по матеріалу минулого уроку (тема: «Інструменти та пристосування для ажурного випилювання. Вимоги до конструкційних матеріалів та їх особливості»).

  1.          Яким інструментом виконується ажурне випилювання?
  2.          Як правильно вставити пилочку в рамку лобзика?
  3.          Що спільного та в чому відмінність між пилянням пилкою та лобзиком?
  4.          Яка послідовність виготовлення виробів, що мають зовнішні й внутрішні контури?
  5.          Які Ви знаєте конструкційні матеріали, що використовують для виготовлення виробів?
  6.          Яких правил безпечної праці потрібно додержувати під час пи­ляння лобзиком?

Критерії оцінювання:

  •  10–12 – відповідь дається чітко без помилок, помітне досить високе розуміння матеріалу, висловлювання власної думки з даного питання;
  •  7–9 – чітке засвоєння матеріалу учнями, можливі деякі незначні неточності у відповіді;
  •  4–6 – розуміння основних понять попередньої теми, можливі помилки чи неточності у відповіді;
  •  1–3 – учень не відповідає на задані запитання, не орієнтується у навчальному матеріалі.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ учнів 5 хв.:

Розповідь. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати технологію ажурного випилювання і для того, щоб пригадати попередні заняття переглянемо відеофільм. Демонстрація КНФ1.

Запишіть тему заняття: «Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання».

СЛ1. Будова лобзика

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 13 хв.:

Розповідь. Деталі з товстої фанери або складної форми випилюють лобзиком (демонстрація СЛ1). Найчастіше користуються лобзиком з металевою рамкою, на кінцях якої є затискачі з баранцевими гайками.

Під запис. Пилочка лобзика —це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.

Розповідь. Пилочки розрізняють за шириною полотна та насічкою зубців (демонстрація СЛ2). Для роботи з товстою фанерою та дереви­ною беруть широке полотно з крупними зубцями, а для тон­кої фанери - вузеньке полотно з дрібними зубцями.

Щоб підготувати лобзик до роботи,             СЛ2. Пилочки для лобзиків

беруть пилочку і один її кінець затискують гайкою біля ручки (демонстрація СЛ1). Пи­лочку встановлюють так, щоб її зубці були спрямовані на­зовні від рамки і вниз. Потім стискують обидва кінці рам­ки в напрямку один до одного і так само затискують другий кінець пилочки. Якщо відпустити стиснуті кінці дуги, вони приймуть своє попереднє положення і натягнуть пилочку. Отже, лобзик готовий до роботи.

Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який кріплять до робочого стола струбциною (демонстрація СЛ3).

Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підстав­ку, і щоб вона не сповзала, притримують лівою рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилочку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилочка рухалася точно по лінії контурів.

Працюючи лобзиком, треба додержувати таких правил:                                           СЛ3. Столик-підставка

  1. У процесі роботи сидіти прямо (демонстрація СЛ4).
  2. Лобзик  тримати  перпендику­лярно до фанери.
  1. Пиляти рівномірно, виконуючи рухи вверх-вниз, не на­тискувати сильно на пилочку, щоб вона не зламалася.

 

  СЛ4. Робоча поза під

             час пиляння лобзиком

  1. Через кожні 15...20 хв. робити перерву.

Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки, а потім - зовнішній.                 СЛ5. Виконання отвору шилом

Для випилювання по внутрішньому контуру у заготовці роблять отвір шилом (демонстрація СЛ5). Вставляють у цей отвір верхній кінець пилочки, а потім закріплюють     

його. Випи­лявши внутрішні контури, відкручують верхню гайку, звільняють кінець пилочки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішні контури.

Завершують обробку випиляних деталей рашпілем, надфілем або шліфувальною шкуркою.

Для виготовлення виробів з фанери, ДВП та ДСП плит за­стосовують електричні лобзики  (демонстрація СЛ6).   Його  пилочка приводиться в рух електричним мотором. За допомогою електричного лобзика можна виготовити значно більше ви­робів, ніж ручним лобзиком.                        СЛ6. Електричний лобзик

Із застосуванням цього пристрою ми ознайомимося під час вивчення наступних тем.

Електричний лобзик: 1 – електричний двигун; 2 – розпилювальний столик; 3 – пилочка; 4 – гвинти кріплення пилочки; 5 – всмоктувальна трубка для відведення відходів; 6 – корпус лобзика; 7 – оброблювана заготовка; 8 – стіл.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 4 хв.:

Проводжу фронтальне усне опитування учнів, задаю питання:

  1.          Послідовність підготовки лобзика до роботи?
  2.          Яких правил потрібно дотримуватись працюючи лобзиком?
  3.          Чому, працюючи лобзиком, потрібно пиляти на всю довжину полотна?
  4.          Які пилки застосовують для пиляння фанери?
  5.          Який матеріал використовується для випилювання?

VІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА:

VІ.1. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ 2 хв.:

Повідомляю тему лабораторно-практичної роботи: «Випилювання деталей до виробу «Підставка «Книжкова»».

 Під час цієї практичної роботи Вам необхідно виконати такі завдання:

  1.     Ознайомитись з лобзиком та пристосуванням до нього, прийомами випилювання;
  2.     Навчитися закріплювати пилочку використовуючи наявні пристосування;
  3.     Навчитися випилювати нескладні елементи ажурного випилювання використовуючи різні способи випилювання;
  4.     Випилювання деталей до виробу «Підставка «Книжкова»».

Для виконання даної роботи Вам потрібен лобзик, пилочка; матеріал фанера.

В нас в майстерні є 7 лобзиків, тому Ви будете працювати по двох з одним лобзиком.  Чергові допомагають роздати інструменти і матеріал.

Спочатку Ви пиляєте нескладні елементи, а потім деталі до виробу.

При роботі з лобзиком потрібно виконувати правила безпеки праці.

Після інструктажу з техніки безпеки учні починають виконувати лабораторно – практичну роботу.

По закінченню заняття кожен учень здає роботу вчителю.

Чергові видають учням набір інструментів, матеріал і учні приступають до виконання роботи.

VІ.2.САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ ТА ІНСТРУКТАЖ ВЧИТЕЛЯ 15 хв.:

А. Самостійна робота учнів.

Виконання лабораторно-практичної роботи проходить парами. На пиляння нескладних елементів учням відводиться 5 хв., а для другого завдання учні виділяють 10 хв.

Б. Інструктаж вчителя:

  1.          Підхожу до кожної пари, контролюю роботу кожного учня і даю короткі вказівки, щодо правильності виконання завдання.
  2.          Зміст цільових обходів робочих місць учнів:

1 – й обхід: перевіряю чи правильно організована робота, чи задіяні всі учні;

2 – й обхід: перевірка на розуміння послідовності виконання практичної роботи;

3 – й обхід: даю підказки, щодо правильності розмічання заготовки;

4 – й обхід: поправка неточностей при виконанні роботи;

5 – й обхід: даю вказівки щодо підготовки лобзика до роботи;

6 – й обхід: даю вказівки щодо правильності пиляння;

Слідкую за постійним виконанням учнями правил безпеки праці виробничої санітарії.

Оголошення про закінчення виконання роботи. Прийом робіт.

VІ.3. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ 2 хв.:

  1.          На даній роботі ми ознайомилися з лобзиком, основним пристосуванням до нього і навчилися закріплювати пилочку. Також виконали пиляння нескладних елементів ажурного випилювання.
  2.          Учні, які першими правильно виконала практичну роботу заохочується додатковими балами;
  3.          Розглядаю з колективом найкращу роботу, вказую на характерні помилки та способи їх уникнення;

VІІ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ І ПРИМІЩЕННЯ МАЙСТЕРНІ ЧЕРГОВИМИ.

VІІІ. Підведення вчителем підсумків ЗАНЯТТЯ: 1 хв.:

  1.          Підведення підсумків заняття «Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання»;
  2.          Об’єктивно оцінюю роботи учнів згідно вищезгаданих критеріїв і виставляю оцінки в класний журнал;
  3.          Домашнє завдання: за підручником опрацювати ст. 66 – 70.

Повідомлення теми наступного заняття «Способи з’єднання деталей. Організація робочого місця. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Технологія ажурного випилювання».

 

 

 

 

 

ярмарка фото 001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ярмарка фото 003

1

 

docx
Додано
7 травня 2020
Переглядів
1075
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку