Правопис слів з апострофом. Урок. Презентація.

Про матеріал
Урок української мови з використанням елементів ейдетики.За програмою "Росток". Пригоди Білочки у Лісовій школі. На уроці використані сучасні методи, які сприяють розвитку уяви,образного мислення, фантазії, вмінню аналізувати, порівнювати, виділяти головне, виховують інтерес до мови, бажання більше дізнаватись про неї.
Перегляд файлу

                                       Урок української мови  у 2 класі

За програмою Росток з використанням елементів ейдетики. Пригоди Білочки у Лісовій школі.

Тема: правопис слів з апострофом.

Тип уроку: урок відкриття нових знань з використанням  І К Т.

Мета: шляхом пошукової роботи поглибити знання учнів про  написання слів з апострофом, писати правильно слова, вживаючи це правило, впізнавати ці слова серед інших, вчити працювати над прислів’ями та приказками;

виховувати інтерес до мови, бажання більше дізнаватись про неї, розвивати уяву,образне мислення, фантазію, вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне,

виховувати любов до мами,дружні стосунки.

Обладнання: зошити (Українська мова. 2 клас. 2 частина / Кальчук М.І., Кучинський М. В.- С.: ТОВНВП «Росток А.В.Т.», 2016.- 84 с.

Маски Апострофа, Вовчика, Білочки , Їжачка, Ведмедика ,схеми для самостійної роботи, картки для роботи в групах, зошити-підручники, кольорові олівці.

 

  Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Добрий ранок, діти! Сьогодні до нас прийшли гості, привітайте їх гостинною усмішкою.

Продзвенів дзвінок

Всі зібрались на урок

Сядьте рівненько.

Посміхніться гарненько,

Візьміть собі у кулачок

Хороший настрій н а урок.

Наш урок за звичаєм пройде у лісовій школі. (1 слайд)

Давайте уявимо ,що ми теж лісові учні – звірята. І знову ми зможемо разом з Білочкою дізнатися про нові секрети граматики.

Щоб чогось досягти в житті, потрібно докласти багато зусиль. (2 слайд)

Подивіться на екран, подумайте, які риси характеру у цьому допомагають? Знайдіть зайві слова. (Зайві риси характеру - лінь і  байдужість)

 Всі ці зусилля: бажання, уважність, наполегливість, терпіння , працьовитість нам знадобляться сьогодні на уроці.

Девіз уроку: Ми сходинки мовні всі подолаєм  багато цікавого взнаєм. (3слайд)

ІІ.Самовизначення до діяльності.

-Розгорніть зошити, запишіть: число, класна робота. 
-Щоб дізнатися про що піде мова на уроці вам допоможе незвичайний гість.(Виходить учень у масці -апостроф)

Апостроф:

Я є у п’явці, у в’юні,
Я є у риб’ячій сім’ї,
Але в воді мене немає.
Скажіть, хіба таке буває?(Буває у словах з апострофом)

                                                                 2

-В яких словах є апостроф? (4слайд)

-Отже, сьогодні ми  з вами згадаємо ще одну таємницю мови. Повторимо, коли і де саме у словах ми повинні писати апостроф. Працюватимемо у групах «Допитливі» «Старанні» «Наполегливі».

ІІІ. Актуалізація опорних знань і фіксація утруднень  діяльності.

Каліграфічна хвилинка у друкованому зошиті. (5 слайд)

Правопис літери «м» і з’єднань з нею.

-Діти, про яку літеру йде мова? (Учитель читає вірш за впр.131.)

Хто цю літеру не знає,

Вчіть обов’язково.

 Це вона розпочинає

 Всім відоме слово.

 Мамо, матінко, матусю!-

 Називаю тебе я

  рідна мамочко моя.(Літера «м»)

Учні пишуть: мр  вм ми Ма Мр Мя

                        Мамо, матінко,матусю!

- Як іще у вірші називають маму?(Мамочко)

Мама - це найдорожча людина для кожного з нас. Вона є  і у звіряток, і у маляток. Любіть, поважайте своїх матусь, говоріть якомога більше лагідних слів.

Давайте ще запишемо речення. (Один учень коло дошки)

                        Мар’яна дарує матусі духмяні квіти.

-А чому у слові духмяні немає апострофа?

ІV. Побудова проекту виходу з утруднення

- Давайте прослідкуємо, коли пишеться у словах апостроф. Допоможе нам розібратись пані вчителька Сова. (6слайд)

-Вимовте звуки, які позначені буквами «я» «ю» «є» «ї». Поставте перед ними букву «в» і повторіть їх вимову разом :[в йа], [в йу] [в йе] [в йі].

-Отже, така роздільна тверда вимова приголосного і голосного звуків на письмі позначається умовним графічним знаком – апострофом.

Розповідає учениця у масці білочки цікаве про апостроф:

«Білочка». «Це цікаво» (7слайд)

   Це наймолодший знак нашого письма. Назва знака взята з давньогрецької мови, що означає: кривий, зігнутий, повернутий. Він унікальний, бо ж не в кожній мові є! От в українській  є, а в російській немає! І тому його не можна губити і забувати, бо від цього мова збідніє, стане незрозумілою. От скажіть слова: б’ю, п’ю, в’ю, в’яжу, коли апостроф є — це вимовляється чітко, роздільно!

-То як вимовляються слова з апострофом? (Вимовляються чітко, роздільно!)

ІV. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні

Робота у зошитах-підручниках.  

                                                               3

1.Фронтальна робота над вправою 134.

- Прочитайте пари слів і порівняйте їх вимову, підкресліть слова, у яких букви «я, ю, є» позначають два звуки.

(Читають ланцюжком по одній парі і пояснюють. Коли пишеться апостроф.)

  П’є - перо, голуб’я- голуба, в’яже - важить, в’юн - вулик, бур’ян - буря, м'ясо-масло, пам’ятник - маятник, верф’ю - футбол.

 Верф - називають місце, де будуються і ремонтуються суда.

Ознайомлення з правилом у підручнику.(Читають хором правило)

2.Малюнковий диктант (8слайд)
Подивіться на малюнки , запишіть слова, які відповідають сьогоднішній темі.(Сім’я, м’ясо, п’ята, м’язи). 

Так чому ж у слові м’ясо  апостроф, а у слові буряк немає?Учні пояснюють.

V.Фізкультхвилинка (9слайд)

-Давайте разом з Білочкою відпочинемо.(Дівчинка  у масці Білочки показує рухи,а всі інші повторюють)

- А зараз уважно послухайте звірят і запам’ятайте слова, в яких не пишеться апостроф.

Учні у масках Вовчика , Їжачка і Ведмедика розповідають вірші.) (10слайд)

Вовчик:

 Знак апострофа у слові

 лиш тоді поставиться ,

 якщо голос через [й ]                                               

раптом спотикається.

Їжачок: Вимовляємо плавно,ніжно:

              свято,мавпячий,зоря.

             Але рвучно й неспокійно:

              б’ю,в’ю,в’янути,бур’ян.

Ведмедик:

 Апостроф не ставимо   (11слайд)                              

Не вдягайте колір тьмяний,
Як на свято ідете!
Пийте, діти, сік  морквяний,
Не забудьте і про те,

Що апострофа немає
Ще у деяких словах.
Ці слова хай кожен знає:
Мавпячий, бюро і цвях!

3.Робота по групах (диференційовано) (12слайд)

«Допитливі» Впр.135 Робота у друкованому зошиті.(З’єднати лініями частини  двох колонок так, щоб утворилися слова. Прочитати їх, записати  у робочі зошити.

Виконати  звуко- буквений аналіз одного слова.

 

 

 

                                                                     4

Інструктаж для групи «Наполегливі» Впр. 136 

  Складання  послідовних  асоціацій. Розглянути звукове позначення слів. Записати слова.  Поєднати ці слова у стислий ланцюжок усно.Схеми прикріплені на дошці

 [ б у р´ а], [ б у р й´ а н], [з а в´ і р´ у х а ], [п о д в´ і р й´ а ]

Приблизний ланцюжок:

(зранку повіяла завірюха , на дворі піднялася буря, на сухий бур’ян посипав лапатий сніг,на подвір’я вибіг Дем’ян.)

Інструктаж для групи «Старанні»(13слайд)

Списати прислів’я. Вставити слова з апострофом. Пояснити правила  у словах з пропущеним літерами. Пояснити значення кожного прислів’я.

 (Перевірка роботи)

 

VІ. Закріплення знань.

1.Гра «Впіймай апостроф»

(Учитель читає слова, а діти оплесками ловлять слова з апострофом)

   В’яже, в’юн, вулик, м'ясо, масло, духмяний, м’яч, дятел, Мар’янка, подвір’я, рясний, брязкати, рябий, в’ються, солов’ї.

2.Складання  словосполучень за малюнками із записом у зошитах. (Двоє учнів працюють за дошкою).(14 слайд)

VІІ. Рефлексія Метод «Прес» Відповідь за взірцем (таблиця)

(15слайд)

    Я вважаю,що…(апостроф будемо писати   після букв…, перед буквами…,якщо вони позначають два звуки). Тому букви…(«б»,«п»,«в»,«м»,«ф»,«р» ми промовляємо твердо, а звук [й] допомагає промовляти  слова урвисто, роздільно).

Наприклад…( в’яже,в’юн)

Таким чином,…(слова в’яже, в’юн пишемо з апострофом)

VІІІ. Домашнє завдання(диференційовано) (16слайд)

«Допитливі» Впр.138 Cписати прислів’я, вставити пропущені літери.

 «Старанні»Впр.137 Виписати  з орфографічного словника або з читанки 5 слів з апострофом. Побудувати  до них звукові моделі.

«Наполегливі» Скласти ланцюжок асоціацій

з 5 словами з апострофом.

Емоційна рефлексія  (17 слайд)

- Оцініть свою роботу на уроці. Намалюйте у зошиті посмішку сонечку так, як оцінюєте свою роботу на уроці. 

   Побажання дітям від Мудрої сови.(18 слайд)

Учитель: Послухайте вірш.

 Якщо кожну першу букву прочитаємо по вертикалі, то всі почують як ви працювали на уроці.(Ви у мене молодці!)

 

Завантаження...
docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
1256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку